Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Du kan tømme ram/cache om du vil, tipper de starter som vanlig selv da. Dette ligner på en helt nødvendig service komponent, som må være startet for å kunne bruke det meste av applikasjoner, som er bugget/korrupt og ikke starter som den skal ved start av OS...

 

Har hatt samme greia selv, dog ikke en korrupt service, kun at den sto på manuell og sinket start av noen apps..

 

Har samme FW som deg, og den kan ikke miste ytelse på apps uten at det påvirker annet som f.eks. bencher..

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du finner denne servicen ved å reboote, starte Tjenester/Services cpl, vent 2 minutter og ta en refresh av cpl, start firefox, så ser du i Tjenester/Services hva som har startet etter firefox ble launchet...

Denne tjenesten skal egentlig også lage en start-log også, så tøm eventviewer før en reboot...

Lenke til kommentar

Jau, fjernhjelp var enklere før da jeg bare tok over maskinen til folka med problemer, og de satt bare å kikket på sin egen desktop og musepil vandre gjennom alle sakene, og fixet det som var problemet... Men men, ny installasjon er jo grei løsning for de som ikke vil sitte som en fanatisk kripos etterforsker til man finner løsningen... :p

Lenke til kommentar

Hallo,

Tenkte kanskje å bytte ut harddisken på PC'en min med en SSD, og lurer derfor på om noen har noen gode forslag til en god SSD til dette formålet?

Det kan gjerne følge med en slik overgang sånn at jeg kan klone den harddisken jeg allerede har.

PS. Ja, det er USB 3.0 på PC'en.

 

- Størrelse: 2,5"

- Pris: billig, billig, billig!

- Merke: Samma det!

 

Kom med alle forslagene du kan!

Lenke til kommentar

Hallo,

Tenkte kanskje å bytte ut harddisken på PC'en min med en SSD, og lurer derfor på om noen har noen gode forslag til en god SSD til dette formålet?

Det kan gjerne følge med en slik overgang sånn at jeg kan klone den harddisken jeg allerede har.

PS. Ja, det er USB 3.0 på PC'en.

 

- Størrelse: 2,5"

- Pris: billig, billig, billig!

- Merke: Samma det!

 

Kom med alle forslagene du kan!

Intel 335/520

Samsung 840 Pro

Lenke til kommentar

Lurer litt på å bytte ut min X25-M 160GB med en annen SSD, satse på 250GB Samsung 840 eller Intel 335, muligens 520?

Har en 520 480GB, og den yter mer enn det den "skal" :p

Tenkte jeg skulle kjøpe en 335 240GB snart, har sett på mange andre, men kan ikke finne noen som har samme Ytelse, "sikkerhet" og Pris!

Lenke til kommentar

Wear level er nok det minste problemet som normale entusiaster, uten svært spesielt bruk, trenger å tenke på.

Bedrifter etc. har derimot helt andre krav, og her kan wear level være verdt å kalkulere inn.

 

Selv harddisker begynner å slite om de skulle fullstendig overskrives og leses tusenvis av ganger, som også krever kontinuerlig tungt bruk.

Lenke til kommentar

Hvis du hinter til at en SSD blir meningsløs fordi den ikke er noe bedre enn gode harddisker i ren sekvensiell skriving, så tror jeg du enten har missforstått hensikten til en SSD, eller at du har såpass spesielle behov at det uansett ikke er et problem for de aller aller fleste.

 

Skriving av store filer er noe harddisker gjør godt, men så er dette også noe av det eneste de duger til (ja, i tillegg til å ha stor kapasitet til en hyggelig pris selvsagt).

 

Edit: Det kan jo også nevnes at en harddisk ikke kan matche TLC-SSDen (samsung 840 500GB som du siterte) selv på skriving av sekvensiell hastighet.

Vi snakker strengt talt om 350 MB/s på Samsung 840 sin 500 GB modell, som er langt fra dårlig.

 

Selv om jeg liker å anse meg som ganske kresen, så holder 100-110 MB/s i sekvensiell skriving på min SSD til alle oppgaver. SSDen er uendelig mye raskere enn noe annen harddisk.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du hinter til at en SSD blir meningsløs fordi den ikke er noe bedre enn gode harddisker i ren sekvensiell skriving, så tror jeg du enten har missforstått hensikten til en SSD, eller at du har såpass spesielle behov at det uansett ikke er et problem for de aller aller fleste.

 

Skriving av store filer er noe harddisker gjør godt, men så er dette også noe av det eneste de duger til (ja, i tillegg til å ha stor kapasitet til en hyggelig pris selvsagt).

 

Edit: Det kan jo også nevnes at en harddisk ikke kan matche TLC-SSDen (samsung 840 500GB som du siterte) selv på skriving av sekvensiell hastighet.

Vi snakker strengt talt om 350 MB/s på Samsung 840 sin 500 GB modell, som er langt fra dårlig.

 

Selv om jeg liker å anse meg som ganske kresen, så holder 100-110 MB/s i sekvensiell skriving på min SSD til alle oppgaver. SSDen er uendelig mye raskere enn noe annen harddisk.

Poenget er at den ikke er verdt prisen, da et par hundrelapper ekstra gir deg en Intel 335 180GB ;)

130MB/S er vel 120GB modellens ytelse?

Lenke til kommentar

Poenget er at den ikke er verdt prisen, da et par hundrelapper ekstra gir deg en Intel 335 180GB ;)

130MB/S er vel 120GB modellens ytelse?

Nå var det 500 GB versjonen du siterte, så tenkte vel kanskje den var mest relevant. Var det minimumytelsen på en TLC-SSD som var poenget så kan jeg altså si deg at min SSD har MLC og yter bare 110 MB/s. ;)

 

Poenget mitt er derimot at sekvensiell skriveytelse er den spesifikasjonen som bør bety minst for de aller fleste. Inkludert de fleste entusiaster.

For skriveytelsen er fortsatt svært god på SSDer sammenlignet med HDDer, uansett hva den sekvensielle ytelsen sier.

 

Om vi nå automatisk har hoppet videre til en annen diskusjon, og snakker om 120 GB versjonen:

Og et par hundrelapper er jo ganske mye for en SSD som altså bare koster et par hundrelapper. ;)

Selvsagt Intel 335 kan være et god alternativ det, ingen tvil.

 

Men det betyr ikke at Samsung 840 ikke har visse fordeler. For det 840 taper på write, det tar den godt igjen på random read, som jo mange regner som den viktigste parameteren for høy ytelse i applikasjoner og OS.

På: Desktop Iometer - 4KB Random Read (4K Aligned) så klarer Samsung 840 dobbelt så høy ytelse som Intel 335, og dette er faktisk langt viktigere for folk flest.

Ja, selv min 4 år gamle Intel 160 GB G2 klarer 50 % høyere ytelse her enn en 250 GB Intel 335 med Sata 6 på denne testen! :S

 

Så bare fordi specsa kan hinte til at Intel 335 180 GB er et bedre kjøp, så er det noe annet i praksis. Personlig så ville jeg aldri ha kjøpt en Intel 335, spesielt ikke når den gjør det såpass mye dårligere på Random read. :S

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...