Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Maken til monstertråd har jeg aldri sett. :o

 

 

Jeg har en gammel laptop, vil den yte bedre med SSD?

 

Denne Compaq Armadaen støtter bare opptil 5400 RPM på tradisjonelle disker. Jeg antar at det er en buss eller noe som begrenser båndbredden mellom harddisk og prosessor som gjør at jeg ikke kan bruke disker med høyere turtall. Og dette betyr kanskje at en SSD ikke vil gi bedre ytelse enn en tradisjonell disk på denne maskinen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har aldri hørt om noen maskin med turtallsbegrensning på disken og tror du må ha misforstått den biten. Kanskje den originalt bare ble levert med ulike 5400 rpm-disker uten original valgmulighet for 7200 rpm?

 

Hvis sekvensiell hastighet (MB/s) begrenser så kan man likevel få ytelseøkning ved å få raskere tilgangstider (responstid). Det gjelder både ved overgang fra 5400 rpm til 7200 rpm og ved overgang fra HDD til SSD.

 

Uansett, ja, maskina vil yte bedre med en SSD. Merk at hvis maskina er utstyrt med P-ATA "IDE" harddisk så vil du slite med å finne SSDer til den. Er det S-ATA så blir det langt enklere, utvalget mye større og prisene mye bedre. Sjekk først om den har S-ATA. Skriv gjerne modell og typebetegnelse så vi kan undersøke litt mer konkret.

 

Ytelsemessig vil eldre maskiner ha stor nytte av SSD av to grunner:

- Lite ram. SSD gir mye raskere virtuelt minne når det er behov for det.

- Eldre harddisker var betydelige flaskehalser både når maskinen var ny og nå. SSD løser den flaskehalsen effektivt.

Lenke til kommentar

Så fremt maskina di støtter SSD så tror jeg nok at det skal gå veldig mye raskere enn en treig 5400RPM-disk. Hvis min laptop (som må ha en av tidenes verste harddisker ever) hadde vært litt mindre utslitt, så hadde jeg greit byttet disken med en SSD. MEn skjermen er omtrent knekt av nå så jeg gidder ikke bruke noe mer spenn på den.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri hørt om noen maskin med turtallsbegrensning på disken og tror du må ha misforstått den biten. Kanskje den originalt bare ble levert med ulike 5400 rpm-disker uten original valgmulighet for 7200 rpm?

 

Hvis sekvensiell hastighet (MB/s) begrenser så kan man likevel få ytelseøkning ved å få raskere tilgangstider (responstid). Det gjelder både ved overgang fra 5400 rpm til 7200 rpm og ved overgang fra HDD til SSD.

 

Uansett, ja, maskina vil yte bedre med en SSD. Merk at hvis maskina er utstyrt med P-ATA "IDE" harddisk så vil du slite med å finne SSDer til den. Er det S-ATA så blir det langt enklere, utvalget mye større og prisene mye bedre. Sjekk først om den har S-ATA. Skriv gjerne modell og typebetegnelse så vi kan undersøke litt mer konkret.

 

Ytelsemessig vil eldre maskiner ha stor nytte av SSD av to grunner:

- Lite ram. SSD gir mye raskere virtuelt minne når det er behov for det.

- Eldre harddisker var betydelige flaskehalser både når maskinen var ny og nå. SSD løser den flaskehalsen effektivt.

Originalt ble den levert med 4200 RPM, og det er den jeg har nå. Når jeg bestilte ny disk fra EET (lenge siden nå, men den ble aldri montert), så fikk jeg vite at maskinen ikke kunne nyttiggjøre seg av raskere enn 5400 RPM.

EET er leverandør av reservedeler til Compaq/HP.

 

Programmet Everest sier dette om disken:

"Hitachi Global Storage Technologies, IC25N020ATCS04-0 (20 GB, 4200 RPM, Ultra-ATA/100)"

 

Jeg kan ikke tro annet enn at dette er en IDE-disk for maskinen ble bygget i 2000.

Endret av Helm Hammerhand
Lenke til kommentar
[...] Jeg kan ikke tro annet enn at dette er en IDE-disk for maskinen ble bygget i 2000.

Helm, om du ikke har store budsjettbegrensninger ville jeg gjort som Simen1 sier og kjøpt ny laptop. 13 år er godt på overtid :)

IDE tilkobling til disk gjør det som nevnt upraktisk å oppgradere videre, og jeg vil tippe prosessorkraft og batterilevetid ikke er særlig gode.

Selv om det er litt off-topic; Om du vil ha tips til en ny laptop er det bare å si hvilken prisklasse du tenker deg, og hva ditt bruksområde er. Jeg/vi kan da anbefale en eller et par muligheter for laptop med SSD, eller uten SSD og en SSD ved siden av å oppgradere med, avhengig av hva som er best kjøp.

oOF: IDE og SATA er standarder, og siden SSDer følger standardene på samme måte som harddisker skal man ikke trenge å ta hensyn til kompatibilitet så lange man har riktig port ;)

Lenke til kommentar

Helm, om du ikke har store budsjettbegrensninger ville jeg gjort som Simen1 sier og kjøpt ny laptop. 13 år er godt på overtid :)

IDE tilkobling til disk gjør det som nevnt upraktisk å oppgradere videre, og jeg vil tippe prosessorkraft og batterilevetid ikke er særlig gode.

Selv om det er litt off-topic; Om du vil ha tips til en ny laptop er det bare å si hvilken prisklasse du tenker deg, og hva ditt bruksområde er. Jeg/vi kan da anbefale en eller et par muligheter for laptop med SSD, eller uten SSD og en SSD ved siden av å oppgradere med, avhengig av hva som er best kjøp.

oOF: IDE og SATA er standarder, og siden SSDer følger standardene på samme måte som harddisker skal man ikke trenge å ta hensyn til kompatibilitet så lange man har riktig port ;)

Takk for råd. Jeg slipper å tenke på hva ting koster, jeg er heldig sånn. Men jeg har begrenset med tid. Tid er det mest dyrebare jeg (ikke) har og det er det som gjør at jeg fortsatt ikke har fått bygget supermaskinen min (se min trådhistorikk fra ca oktober i fjor). :roll:

 

Så lenge maskinen fungerer så holder den mål selv om den er gammel. Det jeg bruker den til har ikke endret seg med årene, og den kan teoretisk holde ti-tjue år til. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Som systemdisk er 840 Pro blandt de beste du får. 840 (ikke pro) er fortsatt god nok til at du skal ha en rimelig kjapp maskin for å kunne måle forskjellen med stoppeklokke. I en dobbel blindtest tror jeg ikke du ville klart å skille dem, kanskje om du gir dem kunstig høy belastning.

Lenke til kommentar

Er på jakt etter beste alternativ til systemdisk på 128GB. Ville Samsung 840PRO vært et godt valg? Helst ikke mye mer enn tusenlappen.

 

eg har 840 Pro 256 Gb selv til system disk og spill.

forskjellen mellom vanlig og Pro er skrivehastighet- og at PRO har 5 års fabrikk garanti, mens vanlige har 3 :)

 

smak og behag:) tror nok at at vanlige 840 er mer en godkjent :)

Lenke til kommentar

Sørg for at SATA modus står som AHCI (eller eventuelt RAID). Om den står som IDE (eller Legacy) må du gjøre en registerendring før du bytter over, ellers får du blåskjerm ved oppstart etter å ha byttet.

Ellers er det fordelaktig å koble den til Intel/AMD porter, ikke 3. party, og om det er en SATA 6Gbps (SATA 3) SSD er det også greit å koble den på en 6Gbps port. Harddisker tjener lite eller ingen ting på å være koblet på 6Gbps porter i forhold til 3Gbps.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...