Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Intel sine er vel de som er å regne som de mest stabile. Hørt rimelig lite galt med dem, i hvert fall litt opp i range som 500 og 700-serien.

Samsung er vel ikke helt ille de heller, og har mye ytelse for penga, men om stabilitet er det viktigste så ville jeg satset en krone på intel.

Lenke til kommentar

Trenger en rimelig SSD til bruk i serveren. Skal kun brukes som mellomlagring av torrenter før de flyttes over på raid-5.

 

I teorien skulle det jo gå fint å laste ned direkte til raid-5, men gir helt absurd dårlige hastigheter ved bruk av torrent mot raid-5. Alle tester, kopiering osv går strålende med høy og stabil hastighet, men altså ikke torrent.

 

Så noen som har en bra SSD som ikke koster all verden å anbefale? Trenger i grunn ikke mer enn 64GB, eventuelt noen tips til hva som kan være problemet med nedlasting?

Endret av svortevik
Lenke til kommentar

Jeg bruker den løsningen selv, med en 64GB C300 fra det forrige RAIDet mitt :)

Om du finner en brukt C300, M4, X25-M, eller til og med OCZ Vertex/Agility fungerer de helt fint, og burde ikke koste mange hundrelappene. En del av de som kjøpte SSDer tidlig har beveget seg over på nyere generasjoner, og har ikke alltid noe bruksområde for gamle SSDer, så de finnes av og til på billig bruktsalg, og burde fortsatt fungere fint. Som en temp disk er ikke nedsiden så stor heller om den skulle dø etter et år eller to mens den har en del data på seg.

 

Jeg har ingen til overs lenger selv, men det er godt mulig noen andre som leser denne tråden fra tid til annen har det. SSD går forresten fint å sende i en boblekonvolutt om SSDen er inni en antistatisk pose.

Lenke til kommentar

Stabilitet så er vel fortsatt disse som tells:

 

Intel

Samsung

Crucial

 

Har også lest att Plextor er blant de mest stabile, sammen med de du nevner.

 

Selv har jeg hatt Crucial M4 256GB i 2 år, ikke noe tull og dønn stabil. Har nå en Samsung 830 512GB, valgte denne fremfor 840, da 830 har et av de aller beste ryktene på seg når det kommer til stabilitet.

 

Når det er sagt, har jeg 2 stk Kingston Sandforce SSD'er også, en 240GB Kingston HyperX 3K i laptopen og en 120GB vanlig HyperX i HTPC'n, har ikke hatt noe tull med de, og de virker veldig stabile og raske.

Endret av FiveInline
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skal kjøpe meg enten Intel SSD 520 120GB eller Samsung SSD 840 128GB og lurer på om det følger med noe utstyr slik at jeg får kopiert over fra gammel disk? Eller trenger jeg en klone-boks?

 

Intel har forskjellige kit, og jeg tror et par av dem kommer med software - variantene som finnes fra Intel er OEM (kun disk), Reseller (laptop kit) og Retail (desktop kit med adapterplate). Og jeg tror både Reseller og Retail kommer med software.

Samsung har liknende, med OEM og Kit (kan ikke huske å ha sett 840 Pro i kit-utgave, though - kun OEM). :hmm:

 

 

Acronis True Image Home fra thepiratebay (holdt på å poste en link der :p - finn ATIH 2011, den er den enkleste, og flere mener mener den beste sålangt), og et 2,5" eksternt kabinett til disken, og du har alt du trenger. ;)

Endret av Paladin@LANur
Lenke til kommentar

Eller du kan gjøre som jeg har gjort i flere maskiner, og bare la SSDen ligge løst. Så lenge du ikke skal transportere kabinettet er det helt greit. Skal du transportere det og forventer røff håndtering kan du plugge den ut og ta med separat, og så plugge inn igjen (jeg har aldri trengt å gjøre det)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...