Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Spill kan enkelt "flyttes" med NTFS hardlinks uten å måtte deinstallere. Selv gjorde jeg dette mye med Steam spill før Steam fikk støtte for libraries. Det er også en grei metode for spill man ikke spiller mye for tiden og ikke vil at skal ta plass på dyre SSDer akkurat nå.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rudde93, om ikke jeg husker helt feil fra timene jeg hadde på skola om PXE så legges PXE image i RAM og derfor vil det hverken få TRIM eller trenge TRIM. Det er jo i utgangspunktet bare for å boote opp over nettverk å få inn systemimage osv. på pcer. Systemimaget vil jo kunne få TRIM om det støttes av driverne og hw i Oset som legges inn. TRIM er jo bare en måte man rydder opp i data på disken fordi det er for dårlig garbage collection til å klare dette selv om jeg husker rett.

Lenke til kommentar

Dette er for de som har lyst på en montering, det er absolutt ikke nødvendig, og jeg har hatt løstliggende SSDer i maskinene mine siden 2008. Jeg har aldri hatt noe problem med det. De kan skrus fast i 5.25" brønner, teipes til kabinettet, eller bare ligge løst.

Merk at rammen som er nevnt her kan holde en 3.5" harddisk eller 2x 2.25" oppå og 2x 2.25" under. 3.5" festet er gummiert. Om man har mange 3.5" harddisker og et par SSDer kan en slik slå 2 fluer i en smekk.

Lenke til kommentar
En liten nyhet for de med fler SSDer som vil ha en billig ferdig monteringsløsning. Pris og kompleksiteten er betydelig lavere enn en 1x5.25" -> 4x2.5" drive bay med backplane (og vifter). Det kan også være ryddigere enn å ha SSDene løse, og enklere å montere hvor man har tool-less 5.25" bays enn å skru inn 2.5" enhetene i 5.25" skruehullene.

 

SSDmountnizzen.jpg

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sjekket akkurat benchmarks av den, den virker som en veldig nice SSD for større RAIDs pga veldig stabil og lav latency, også ved mixed R/W. Og areca kortet ditt er jo SAS, så det passer bra. Om du går for disse må vi få se benchmarks :)

EDIT: det er ikke GP pr krone, men ytelse pr ehnet som teller for oss entusiaster.

Jeg ser Nizzen rak å svare på det ja.

 

M500 viser seg å ikke være på toppen av ytelse i benchmarks heller, så det er mer aktuelle kandidater enn den.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Jeg har hatt litt tid til å leke med TRIM i raid-0 på både Z68 og X79.

 

Begge fungerte greit men litt styr var det for å få noe som spilte på lag, jeg endte opp med option ROM/driver 11.6/11.7 på begge plattformer.

Det som ikke var like greit var å få RST GUI til å fungere på Z68 i kombinasjon med W8. (jeg har foreløpig gitt opp den kombinasjonen)

 

Det fungerer imidlertid svært bra på X79, bruker da RSTe 3.6.0.1094.

 

Det fungerer såpass bra at jeg trolig vil vente på "Haswell" før jeg bruker noe mer tid på å eksperimentere mer med option rom 12 og 12.5.

 

Crucial M5(00) er forresten fin den :)

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...