Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD

Anbefalte innlegg

Remote desktop og "remote console" er i dette tilfellet det samme siden det ikke er en terminalserver, men begge deler heter remote desktop hvorav det ene er konsollmodus.

I tillegg til at console modus gir alt du ser på den lokale monitoren på maskinen og er en tilnærmet ekte consol hook så er det også console modus man skal bruke om man skal installere programvare via fjernstyring hvis man ikke bruker andre ting som VNC eller lignende som ikke benytter RDP teknikk.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Theo: Nei. Remote console (f.eks. dhcp, diskmanagement, eller whatever) er ikke det samme som Remote desktop i consoll mode.

Ved installasjon så bør du jo bruke change user /intall uansett? Eller blir det smør på flesk?

Edit: nei det er vel bare på terminalservere....

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Ooook.. jeg tror vi lar den diskusjonen om Citrix Winframe, Metaframe, PresentationServer ligge siden man åpenlagt ikke vet hva det dreier seg om. Hold dere til RDP... tror jeg. RDP i consol modus vil løse behovet helt greit, evt. bruk en løsning som GotoMYPC eller TightVNC hvor portene endres og man har passord også for remote tilgangen.

Ulempen med RDP er at man ikke kan endre default port uten type registry hack og dermed om man ikke har mulighet for å brukerautentisert portforwarding i brannmur, ssl appproxy eller kjøre VPN tunnel for å kjøre RDP så blir RDP forholdsvis åpen for omverden. Derfor er TightVNC eller GotoMYPC løsnigner sikrere fordi man kan manipulere porter, sette tofase sikkerhet mm.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Og jeg har ikke brukt en MMC på 3 mnd :blink: (sykmeldt osv).

Sveinl: det blir vel litt overkill?

Kan godt hende det. Jeg vet ikke hva jeg snakker om. Jeg er såkalt "system-ekspert" og driver med integrasjoner av systemer og liknende, men driver ikke med IT-drift av servere osv.

Jeg bruker web-citrix og det er helt problemfritt og greit.

Lenke til kommentar

Du bruker Citrix Secure Gateway anntar jeg, som riktignok gir pålogging via et webgrensesnitt. Muligens kjører du bare WI, noe jeg ikke ville anbefalt og som ikke er en sikker løsning. Hva slags "system-ekspert" og hva slags systemintegrasjon?

Men å nevne Citrix i sammenheng med behov for remot tilgang til en server. Nei...

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jupps helt enig. Men trenger man en enkel men sikker nok remote tilgang er GotoMYPC en helt grei løsning. Man må autentisere seg via en 3. part webside på internett som så fører deg inn til serveren. Serveren har en utgående prosess mot denne websiden. Disse løsningene blir sjelden hacket og er vesentlig sikrere enn å la TCP 3389 stå åpen mot internet som portscannes til enhver tid.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Du bruker Citrix Secure Gateway anntar jeg, som riktignok gir pålogging via et webgrensesnitt. Muligens kjører du bare WI, noe jeg ikke ville anbefalt og som ikke er en sikker løsning. Hva slags systemintegrasjon?

Stort sett integrasjoner mellom ERP-systemer, NIS og KIS-systemer. Har også lagd egen PDA-løsning som bedriften bruker på inspeksjoner av anlegg ute i felten. PDA-løsningen er integrert med ERP-systemet og skriver arbeidsordrer automatisk med predefinerte arbeidsbeskrivelser (regelverk definert på server) ut fra tilstandsbeskrivelsene registrert på PDA til inspektørene. Den skriver ca. 100 arbeidsordrer i minuttet.

Ellers er jeg superbruker på mange programmer/systemer og driver også på med SCADA systemer (fjernkontroll på PC) som styrer anlegg ute i felten via PLS (programmerbare logiske styringsenheter).

Og diverse annet.

Edit: Pålogging med bruker/passord og secur-id passcode på web-citrix.

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar

Sveinl:

Mao, egentlig en utvikler som faller litt innom tekniske områder, men ikke en administrator, drifter, nettversktekniker, sysadm el.

Jeg nater og forwarder 3389 mot en annen port istedet :)
port forwarding er noe sikrere siden de fleste kun scanner kjente porter ja. Så det får bli en risikovurdering :) Det er jo ikke Norges Bank dette. Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Sveinl:

Mao, egentlig en utvikler som faller litt innom tekniske områder, men ikke en administrator, drifter, nettversktekniker, sysadm el.

Jeg nater og forwarder 3389 mot en annen port istedet :)
port forwarding er noe sikrere siden de fleste kun scanner kjente porter.

Jeg er utdannet innen elektro :!: . 6 års videre utdanning med ingeniørstudie på toppen. Men har data som hobby. Slår du sammen disse 2, så har du meg i et nøtteskall.

Jeg plasserer meg selv midt mellom programmerer og elektrofagmann. Har delvis peiling på begge deler og vet hvor gevinstene hentes. Det er vel derfor jeg passer så godt til akkurat jobben jeg driver med.

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar

Og det er absolutt en ekspertise du nevner innenfor områdene der Sveinl :) Ingen tvil om det.

Selv har jeg gått elektro og videre med svakstrøm og teknisk fagskole før jeg gikk på ville veier når jeg egentlig skulle gått ingeniørhøyskole. Men havnet senere tilbake på sporet i form av NHI før det senere ble slått sammen med NKI og ble hetende DPH.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Og det er absolutt en ekspertise du nevner innenfor områdene der Sveinl :) Ingen tvil om det.

Selv har jeg gått elektro og videre med svakstrøm og teknisk fagskole før jeg gikk på ville veier når jeg egentlig skulle gått ingeniørhøyskole. Men havnet senere tilbake på sporet i form av NHI før det senere ble slått sammen med NKI og ble hetende DPH.

Du ser jo hvor like vi egentlig er da ;) Med ingeniør-studie mener jeg Teknisk fagskole elkraftteknikk. Men jeg er godkjent som ingeniør via NITO.

Det er jo litt morsomt å kombinere disse 2 fagområdene. Men det var jobben som oppdaget potensialet mitt og forsto at de måtte gjøre noe med det.

Selv var jeg usikker på EDB-delen, men det er ikke alltid at man vet sitt eget beste. Jeg har holdt på med dette i 12 år nå, og må innrømme at mye er egenlært. Det kommer med tiden og ikke minst grunnet interessen man har.

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...