Pey'J Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 OT Er win 8 optimalisert for ssd på noen måte? Vel det booter raskere enn Win7, men ellers tviler jeg forskjellene er så store. Slik jeg har forstått det, så kjører Windows 8 ukentlig optimalisering av diskene: defragmenterer HDD og TRIM-er SSD. I tillegg er Windows 8 fin-tunet og skal kreve mindre av samme maskinvare. Oppstarten er som nevnt også raskere enn Windows 7. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 Er win 8 optimalisert for ssd på noen måte? Win7 er optimalisert for SSD via støtte for TRIM og optimalisering av rekkefølgen på lesing av filer ved oppstart. Win8 er basert på Win7 så det inneholder nok de samme optimaliseringene. Kanskje pluss litt til. 1 Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 TRIM brukes kontinuerlig, f.eks. ved sletting av filer, ikke bare periodevis. Men én ting som er minst like nyttig er å ha rikelig med RAM i en maskin, gjerne opp mot det dobbelte av det programmene i seg selv vil trenge. Da vil maskinen cache de aktive områdene fra SSDer og disker, og RAM har både bedre responstid og båndbredde enn lagringsenhetene. De som driver med bilderedigering, videoredigering eller modellering bør absolutt ha rikelig med RAM, og selv til kompilering vil det være en stor fordel at de aktive filene ligger i cache. Lenke til kommentar
Hayabuuza Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 Har nå fått installert windows, og fy søren for en forskjell! Alt går jo mye glattere, windows loader på 5-10 sekunder, og steam bruker en 5-del av tiden på å starte nå! Angrer ikke på at jeg valgte ssd, for å si det sånn! 3 Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 Velkommen til en ny verden. Lenke til kommentar
Thor - God Of Thunder Skrevet 24. januar 2013 Del Skrevet 24. januar 2013 Bestilte Intel sin, gleedar meg til den kjem, blir spennande å sjå forskjellen! Lenke til kommentar
jollis Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 (endret) Har nettopp installert Windows 8 Kjører to stk OCZ Vertex 4 SSD disker i raid 0. I optimaliserings/defrag menyen fikk jeg melding om at stasjon,C trenger optimalisering. Prøvde først å optimalisere, med standard driveren som ble automatisk lagt inn ved installeringen av W-8. Da fikk jeg melding, tjenesten ikke tilgjengelig. La så inn 11.2.0.1006. Da fikk jeg kjørt optimalisering, med melding trimmer. Spørsmålet er da. Kan jeg tolke at Trim i Raid 0 fungerer på Z 68 Hovedkort. Har rom 11,2.0.1527 (O Rom?) Hovedkortet er forøvrig, Asus P8 Z68 pro Gen3, med siste bios versjon. Er klar over at det finnes Intel drivere av nyere dato. Har ikke prøvd de i W-8. I W-7 ble ytelsen både i Anvil Storage utilities og AS SSD betraktelig svakere med de siste driverne. ca 500 poeng i AS SSD og mer en 1000 poeng lavere i Anvil Storage utilities Programmet Intel Rapid lagringsteknologi ville heller ikke starte opp med drivere nyere en 11.2.0.1006. Håper noen kan gi meg gode svar/råd om dette . Har prøvd å finne ut av dette Via Google. Men det er mye motstridene opplysninger der ute Endret 26. januar 2013 av jollis Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 (endret) Da fikk jeg melding, tjenesten ikke tilgjengelig. La så inn 11.2.0.1006. Da fikk jeg kjørt optimalisering, med melding trimmer. Spørsmålet er da. Kan jeg tolke at Trim i Raid 0 fungerer på Z 68 Hovedkort. Har rom 11,2.0.1527 (O Rom?) Nei, TRIM vil ikke virke på Z68 og Raid0 før du legger inn moddet O-ROM, er ditt hovedkort riktig med biosen jeg har lagt til under, kan du bruke denne. Denne er TRIM+Raid0 moddet.. Det som skjer i optimizing i W8 er troligen ganske lik optimeringen i Intel SSDtool, funker litt meh imho... TRIM on the fly ved delete virker ikke uten moddet bios+ny driver.. Hovedkortet er forøvrig, Asus P8 Z68 pro Gen3, med siste bios versjon. Er klar over at det finnes Intel drivere av nyere dato. Har ikke prøvd de i W-8. I W-7 ble ytelsen både i Anvil Storage utilities og AS SSD betraktelig svakere med de siste driverne. ca 500 poeng i AS SSD og mer en 1000 poeng lavere i Anvil Storage utilitiesProgrammet Intel Rapid lagringsteknologi ville heller ikke starte opp med drivere nyere en 11.2.0.1006. Håper noen kan gi meg gode svar/råd om dette . Har prøvd å finne ut av dette Via Google. Men det er mye motstridene opplysninger der ute Avinstaller gammel RST før du legger inn ny, legger ut siste RST WHQL offisiell 11.7.0.1013. Denne er også for W8 med mange fixer. Slå på WriteBack Cache i RST etter install.. Sliter du med å få den inn, kan jeg hjelpe deg med å få den inn bakveien... iata_cd.rar P8Z68-V-PRO-GEN3-ASUS-3603_TRIM.zip Endret 26. januar 2013 av Ourasi Lenke til kommentar
jollis Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 Takk for kjapt svar. For å være sikker er det det Biosen Som er på 4,34 MB Og den legger jeg inn først? før jeg avinstallerer Gammel intel driver og legger inn Iata Cd rar? Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 Biosen er den minste av dem ja, unzip og flash på den måten som passer deg best... Spiller ingen rolle hvilken rekkefølge du tar det i, TRIM+Raid får du uansett når det er i boks... Lenke til kommentar
jollis Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 Ok Takk for det prøver Nå.. Legger inn på en minnepine og flasher Bios.. KOmmer tilbake med tilbakemelding. Om alt går Bra :-) Lenke til kommentar
jollis Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 Nå har jeg lagt inn Biosen og installert Driveren. Hva gjør jeg nå? Er det noen måte å finne ut om Trim virker? Beklager at jeg spør så enkelt. Men dette er jeg blank på.. Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 (endret) Teste om TRIM funker er nokså komplisert, men både jeg og andre har testet dette med denne moddete O-Romen, både på P67 og Z68, inkludert ditt hovedkort, og TRIM virker perfekt i Raid0... Har du rette Bios og rette driver på TRIM størrede SSD'er i Raid0, noe du har nå, så virker TRIM, punktum Husk å slå på WriteBack Cache i Intel RST kontrollpanelet, og nyt TRIM i Raid0, helt mot Intels vilje Endret 26. januar 2013 av Ourasi Lenke til kommentar
jollis Skrevet 26. januar 2013 Del Skrevet 26. januar 2013 Håper og regner med du har rett. Kjørte en Test I AS SSD nå der fikk jeg ca 450 poeng lavere med den nye driveren. (Fikk nå 1670 poeng) Men det er jo kjapt nok :-) Merker jo ikke det under vanlig bruk. Virker Trim så vil jo diskene holde seg Freshe over tid. WriteBack Cache er det samme som Hurtigbuffer for tilbakeskriving På Norsk? Uansett tusen takk for at du tok deg tid til å hjelpe meg:-) Nå gjenstår det bare å Overklokke systemet igjen siden alt er satt tilbake til null i Biosen :-) Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 27. januar 2013 Del Skrevet 27. januar 2013 Håper og regner med du har rett. Kjørte en Test I AS SSD nå der fikk jeg ca 450 poeng lavere med den nye driveren. (Fikk nå 1670 poeng) Men det er jo kjapt nok :-) Merker jo ikke det under vanlig bruk. Virker Trim så vil jo diskene holde seg Freshe over tid. Ytelsen vil nok bedres ettehvert som ugyldige LBA's overskrives og slettes igjen med TRIM, evnt. legge inn store filer for å fylle tomt område og så slette dem. Beste for å få fresh ytelse med en gang er å ta backup, Secure Erase SSD'ene, legge backup tilbake. WriteBack Cache er det samme som Hurtigbuffer for tilbakeskriving På Norsk? Riktig, ta å legg ut et bilde av AS SSD med denne påslått/aktivert.. Uansett tusen takk for at du tok deg tid til å hjelpe meg:-) Nå gjenstår det bare å Overklokke systemet igjen siden alt er satt tilbake til null i Biosen :-) Bare hyggelig.. Her kan du forøvrig lese tråden vi "nerder" deltok i for å fixe Raid0+TRIM på 6-series chipset: http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2281849 Her finner du endel innlegg av bla. meg som dokumenterer at det virker.. Denne tråden og bevisene vi fremla, medførte at Anandtech laget denne artikkelen: http://www.anandtech.com/show/6477/trim-raid0-ssd-arrays-work-with-intel-6series-motherboards-too Artikkelforfatteren deltok i i tråden for å lære hvordan, det tok litt tid, men han lærte det tilslutt Lenke til kommentar
jollis Skrevet 27. januar 2013 Del Skrevet 27. januar 2013 Her er AS SSD Kjørt nå nettopp Ytelsen fra forrige test var jo økt med nesten 200 poeng. Skal prøve å finne siste Anvil Pro.Den virker ikke lenger her. noen tips om det? Skal følge de trådene du la ut i siste post. Det er det jeg sier Her På Hardware. No er det høy kompetanse. Selv er jeg mer på høyden på Hardware siden :-) Lenke til kommentar
jollis Skrevet 27. januar 2013 Del Skrevet 27. januar 2013 Har vært innom begge disse artiklene før.. Men nå skal jeg lese de mer grundig. Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 27. januar 2013 Del Skrevet 27. januar 2013 (endret) Her er Anvil's siste RC, nummer 6 i rekken, varer ut året (2013): PS: Ytelsen din er meget bra den, det er lite å sette fingeren på der, spesiellt mtp. at de nye driverne til Intel er litt treigere på enkelte nokså uvesentlige deltester. Skal man skvise ut beste score i bencher kan man ikke bruke de siste driverne til Intel, men til 24/7 bruk er disse best for Raid0 når TRIM er støttet Tar 10k i Anvil med TRIM foran 10.3k uten TRIM alle dager i uken, sålenge jeg har screenshot av 10.3k vel og merke AnvilBenchmark_RC6.zip Endret 27. januar 2013 av Ourasi Lenke til kommentar
jollis Skrevet 27. januar 2013 Del Skrevet 27. januar 2013 Takk for linken. Kjørte en runde nå. Er jo ikke tvil om at 11.2.0.1006 driveren yter bedre i tester. Men den støtter vel ikke trim? Er som sagt viktigere med trim en høy ytelse i syntetiske tester. Lenke til kommentar
jollis Skrevet 27. januar 2013 Del Skrevet 27. januar 2013 Dette er min rekord med gammel driver. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå