Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

da fikk jeg min Samsung 840 pro 128gb i posten i dag,så da kan jeg endelig vrake min ocz vertex 3 max IOPs disk,men finnes det noen gratis ghoste program,så jeg kan kopiere disken jeg bruker nå,over til Samsung disken?

Om du bruker win7 har du en innebygget funksjon som heter <systemavbildning> Hvis du har en annen harddisk i maskinen din med plass til et image av din C: er det uhyre enkelt å lage et image som du etterpå legger inn på din nye SSD. Du trenger også opprette en bootCD men du får spørsmål om dette etter at image er produsert av den gamle SSD'en.

Systemavbildning

Lenke til kommentar

Noen ide om hvorfor jeg får bluescreen ved oppstart av den nye SSD'en? Det blinker kjapt en bluescreen under oppstart av windows før den rebooter pcen, og slik kan syklusen forsette i det uendelige. Har fra før 2 HDD, så koblet kun denne til strøm om sata 3 utgangen på hovedkortet.

Lenke til kommentar

Trykk F8 flere ganger under oppstart av PC-en til du får startmeny. Velg så å skru av automatisk omstart ved feil så du får sett hva som står på blåskjermen. Så kan du Google problemet/feilkoden.

Hva har du gjort i forkant? Installert Windows på nytt? Klonet? Endret SATA-modus?

Lenke til kommentar

Gjerne litt feil å ta problemet i denne tråden. Men nå er vi så godt igang.

Feilkoden er Stop: 0x000000A5.

Jeg oppdaget nå at de 2 HDD har 5 ledninger på strømkontakten, mens den skjøten jeg brukte for å få et ekstra sata strømplugg har 4 ledninger.

edit: Asus A8N32-SLI

Endret av Pirja
Lenke til kommentar

Nå har de fleste med nForce hovedkort et helvete med SSD... Dersom alt er riktig koblet til, og det fortsatt knøler seg til med BSOD, prøv å google nforce og SSD for å finne drivere som takler SSD.. Alternativet er å bruke din SIL kontroller... Uansett et vrient prosjekt...

Lenke til kommentar

Fikk laget systemavbildning i win7.men får feilmelding når jeg skal gjenopprette den nye disken.

Får denne meldingen her:

En datadisk er angitt som aktiv i bios.angi at en annen disk er aktiv.eller bruk diskpart til og rydde datadisken.og prøv deretter gjenopprettingsoppetasjonen på nytt.

Hva er feil?

Endret av Oter
Lenke til kommentar

trodde det var pga av jeg hadde for mange hardisker i bruk,så slo av de andre hardiskene,da fikk jeg en annen feilmelding:

gjenopprettingen av systemavbildningen mislykkes:

feildetaljer:windows fant ingen fast disk som kan brukes til og opprette volumer i sikkerhetskopien på nytt,frakoblede disker,delte klyngedisker,eller disker som eksplisitt er ekskludert for brukeren,vil ikke brukes av Windows.kontroller at diskene er online og at ingen disker er ekskludert ved.

skjønner ikke noe av dette,kan man ikke ha systemavbildningen på disken som den skal opprettes på?

Lenke til kommentar

Nei, du kan ikke legge image på den SSDen du skal pakke det ut på, siden det sletter alt som ligger på den i prosessen. Du trenger altså 3 lagringsmedier for å klone med windows gjenopprettning. Orginal, en til å holde image, og en ny å gjenopprette til.

Jeg anbefaler å koble fra alle andre disker enn den som holder image og den du skal gjenopprette til for å ha færrest feilkilder og unngå en mulig feil hvor du kan krysse av for å formatere alle tilkoblede harddisker i samme slengen...

Lenke til kommentar

Jeg lurer på å bytte ut min kjære Intel X25-M med en nyere SSD med SATA 3 slik at det blir litt mer fres i OS'et. Vakler litt mellom en Crucial M4 og en Samsung 840 Pro, begge på 256 GB.

Har en M4 i laptopen min, og er ganske fornøyd med den. Har hørt at M4 ikke er blant de raskeste, så mulig det blir satset på en 840 Pro, men hadde vært kjekt med noen innspill her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...