Mr. A Skrevet 9. desember 2012 Del Skrevet 9. desember 2012 Vurderer en 120/128GB til en stasjonær, som kun har SATA2. Med tanke på lav max oppgitt skrivehastighet = 175 for M4, duger denne fortsatt til dette? Viktigst er stabilitet, pris og at opplevde hastigheter ikke blir dårligere enn gammel HDD om et halvt års tid. Til samme pris (ca 700,-) kan Intel 330 kjøpes. Er dette et bedre valg? Samsung 830 til ca 800,- mye bedre valg? Du merker ikke så mye forskjell på diskene til vanlig bruk. Er mest for høyeste score i benchmarks. Anbefaler Crucial M4 da dette er eneste av dagens ssd'er jeg har eid og brukt mye. Dønn stabil, og veldig lett å oppgradere firmware om ønsket. Byttet ut en par år gammel Intel x25-M som har en god lavere hastighet en M4 men merket ikke noe særlig forskjell på de, eneste grunnen til at jeg byttet Intel disken var at jeg manglet plass. Lenke til kommentar
Switters Skrevet 9. desember 2012 Del Skrevet 9. desember 2012 Jeg har en 64GB m4 i en laptop med kun SATA 3gb/s, og den fungerer helt knall der. På en stasjonær uten all mulig strømsparing, vil du se enda bedre resultater. Samtidig er Samsung 830 også en glimrende SSD, så ta den du får tak i billigst. Overgangen fra HDD er uansett enorm Lenke til kommentar
GLOCK05 Skrevet 9. desember 2012 Del Skrevet 9. desember 2012 Takker begge for kjappe svar. Lenke til kommentar
geekfreak Skrevet 12. desember 2012 Del Skrevet 12. desember 2012 (endret) Jeg leser nå at Intel SSD'er støtter TRIM i RAID-0 oppsett. Dette gjelder bare for Intel 7 brikkesett. Følgende står på mitt hovedkort: Chipset Vendor Intel Chipset Model Ivy Bridge Chipset Revision 09 Vil det si at jeg ikke kan sette opp i Raid-0 og få TRIM støtte? Noen som evt. vet når chipset 9 vil bli støttet? Endret 12. desember 2012 av geekfreak Lenke til kommentar
blinc Skrevet 12. desember 2012 Del Skrevet 12. desember 2012 Revision har ikke noe med nummerrekken til chipset. Alle Panther Point og Patsburg er 7 serie. Lenke til kommentar
geekfreak Skrevet 12. desember 2012 Del Skrevet 12. desember 2012 Jaok. Ser i enhetsbehandlingen nå at det står Intel® 7 Series/C216 Chipset familiy. Så da støtter pc'en min et Raid-0 oppsett da? Kan man bruke ny og gamle ssd'er til dette eller er det noen begrensninger på det? (Så lenge de har TRIM støtte) Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 12. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2012 Alle nyere SSDer støtter TRIM. Om TRIM er støttet i RAID avhenger av RAID-kontrolleren og driveren. Om du har chipset og driver som støtter det skal du da få TRIM i RAID. Lenke til kommentar
johome Skrevet 12. desember 2012 Del Skrevet 12. desember 2012 Å sette opp RAID 0 lar seg gjøre. For at TRIM skal være støttet må du nok oppdatere BIOS på HK ( tror ikke at alle HK støtter dette enda ) I tillegg må du bruke nyeste RST ifra Intel. Lenke til kommentar
geekfreak Skrevet 12. desember 2012 Del Skrevet 12. desember 2012 Grunnen til at jeg spør er fordi jeg har en HP bærbar fra 2007 (Sata I) med Intel X25-m 80gb gen2. Og tenkte at hvis jeg kjøper en ssd disk til ville hjelpe noe på hvis jeg satt de i Raid-0 Lenke til kommentar
Multiverktøy Skrevet 12. desember 2012 Del Skrevet 12. desember 2012 på tide med ny bærbar kanskje? 1 Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 12. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2012 Det er ikke noe stort poeng i å kjøre SSDer i RAID-0 i den laptoppen, selv om det er støttet. Jeg anbefaler å spare pengene og legge de i neste oppgradering. Lenke til kommentar
geekfreak Skrevet 12. desember 2012 Del Skrevet 12. desember 2012 Jeg har en Asus UX31a jeg kjøpte i høst, men liker den gamle 17" Holder til mitt bruk. Syns det blir for smått med ultrabook. Er jo hendig til visse ting. Men da blir det nok en ny sværing innen et par år med noe raid oppsett. Takk for tipsa Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 13. desember 2012 Del Skrevet 13. desember 2012 (endret) Flere som har fulgt Ourasi sitt tips om å sjekke id på X58 hovedkort ift. oppdatering av OROM for Trim i Raid0? Endret 13. desember 2012 av Theo343 Lenke til kommentar
Oter Skrevet 13. desember 2012 Del Skrevet 13. desember 2012 har ocz fullstendig gitt opp og fikse problemene med bsod på ssd diskene sine?eller klarer de ikke og fikse det? selv så har jeg like mange bsod nå med nyeste firmware,som jeg hadde når jeg kjøpte disken for et par år siden.(OCZ 120 GB SSD 2,5" Vertex 3 MAX) ser på forumet til ocz,så skylder de på hardwaren folk bruker,at det er den som lager problemene for ssd disken. tenkte og kjøpe en Intel® SSD 510 Series 120GB 2.5" eller Intel® SSD 520 Series 120GB 2.5" men vil jeg fremdeles slite med bsod?for da kjøper jeg heller en ny raptor disk Lenke til kommentar
Multiverktøy Skrevet 13. desember 2012 Del Skrevet 13. desember 2012 har hatt intel520 240gb i noen mnd. ikke noen problemer for meg... Lenke til kommentar
paithlezz Skrevet 13. desember 2012 Del Skrevet 13. desember 2012 har ocz fullstendig gitt opp og fikse problemene med bsod på ssd diskene sine?eller klarer de ikke og fikse det? selv så har jeg like mange bsod nå med nyeste firmware,som jeg hadde når jeg kjøpte disken for et par år siden.(OCZ 120 GB SSD 2,5" Vertex 3 MAX) ser på forumet til ocz,så skylder de på hardwaren folk bruker,at det er den som lager problemene for ssd disken. tenkte og kjøpe en Intel® SSD 510 Series 120GB 2.5" eller Intel® SSD 520 Series 120GB 2.5" men vil jeg fremdeles slite med bsod?for da kjøper jeg heller en ny raptor disk Hvis du er opptatt av stabilitet skjønner jeg ikke hvorfor du endte opp med en ssd fra OCZ Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 13. desember 2012 Del Skrevet 13. desember 2012 Oter : Anbefaler deg Samsung 830 om du har lite penger og Samsung 840 PRO hvis du bryr deg mer om ytelse. Disse er solide, så om du får problemer med de, så er det noe annet som er galt. Ikke finn på å gå over til WD Raptor som systemdisk igjen...det er som å gå tilbake i tiden Lenke til kommentar
Oter Skrevet 13. desember 2012 Del Skrevet 13. desember 2012 jeg kjøpte den ocz disken omtrent når den kom,og regnet da med at de skulle klare og fixe problemene med dem,men der tok jeg feil,kommer alldri til og kjøpe et produkt fra ocz igjen,om det så er pc Tower. hastighet er ikke så viktig,vil bare ha noe som ikke skaffer 4-5 bsod i løpet av 20 min. ang og gå tilbake til raptor disk,alt er bedre en ocz disken jeg har,raptor disken jeg brukte før ssd,var det i det minste ingen problemer med. Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 13. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2012 (endret) Om du er opptatt av driftsikkerhet har Samsung 830 en lang track record for å være stabil, mens 840 PRO er ennå såpass ny at det ikke er for mye data der ute. Man kan indusere at den vil ha tilsvarende stabilitet, men vi vet ikke sikkert ennå. Som andre sier, om du ikke takler feil og buggtesting er OCZ ikke det beste valget. Noe vi sa for lenge siden er at å kjøpe nye produkter fra OCZ er litt som å delta i beta. Etter Ryan Petterson gikk av som CEO har den nye sjefen bestemt at OCZ skal kutte ned på utvalget og øke valideringen for å kjempe mot ryktet de har innenfor SSDer. Endret 13. desember 2012 av GullLars Lenke til kommentar
Oter Skrevet 13. desember 2012 Del Skrevet 13. desember 2012 bruker Samsung sandforce også? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå