GullLars Skrevet 30. november 2012 Forfatter Del Skrevet 30. november 2012 Ville de ikke bli gjenkjent? Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 30. november 2012 Del Skrevet 30. november 2012 Ville de ikke bli gjenkjent? Seff. Men de 2 er det eneste lagringsmedier i hovedmaskinen som ikkje er på Arecaen. Litt synn å ikkje bruke de 2 stakkars 6g portene på hovedkortet Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 30. november 2012 Forfatter Del Skrevet 30. november 2012 (endret) Dette er egentlig et HDD RAID spørsmål, men det er et lite og kjapt så jeg tar det her, siden det er mer aktivitet her enn i RAID tråden. Er Seagate Baracuda Barracuda (2TB) hardware RAID-5 trygge? Lurer på å kjøpe 4-5 slike nå over jul og sette opp et RAID-5 på Adaptec 5805. Jeg har bare WD GP fra før, og har ikke vært komfortabel med å kjøre de i RAID pga TLER problemer folk har nevnt. (har bare kjørt de løse) Eller må jeg gå for de dyrere Seagate Constellation eller WD RE Enterprise? (4 eller 6TB totalt av hhv enten 1 eller 2TB i såfall) Endret 30. november 2012 av GullLars Lenke til kommentar
Lakrisbåt Skrevet 1. desember 2012 Del Skrevet 1. desember 2012 Har selv Barracuda i raid-5 og det fungerer fint. Kjører et raid 5 oppsett med 2x barracuda og 3xsamsung f4. Det fungerer utmerket. Liker dog best F4-diskene, men de er vell ikke så lette å få fatt i lenger. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 1. desember 2012 Del Skrevet 1. desember 2012 GullLars : Jeg kan ikke svare deg godt på det, men som du sikkert vet selv er det iallefall smart om diskene får godt med kjøling da. Holde dem rundt 30 grader. Disker som ligger på over 40 grader lever ikke så lenge tror jeg. Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 1. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2012 Jeg har et HAF-X kabinett, så det er ikke noe problem i det hele tatt. Om de fungerer bra under drift var ikke det jeg tenkte mest på, det var heller om det er fare for korrupt RAID eller at RAIDet detter ut under rebuild om en disk failer. Med WD Green så prøver disken å rette en feil den finner lenger enn time-out grensen for RAID kontrollere, og om én av diskene kommer over én feil under et RAID-5 rebuild vil det føre til at disken dropper og rebuild failer. Det var hovedsaklig slike problemer jeg lurte på om Barracuda var fri for. Lenke til kommentar
Kvalheimaren Skrevet 3. desember 2012 Del Skrevet 3. desember 2012 Helde på å kjøpe en del varer på komplett, og tenkte eg kunne også kjøpe meg en billig SSD. Lurer på om noen kan hjelpe meg med å velge rett produkt? Vil ikkje bruke meir enn 700-800 kr. Tenkte på 120 gb trur eg.... Skal sette den i en Asus G74SX, om det skulle vere vesentlig.... Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 3. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2012 Samsung 830 er en trygg og aktuell kandidat for deg da, som passer prisen. Lenke til kommentar
saladin waits for alice Skrevet 3. desember 2012 Del Skrevet 3. desember 2012 Hei folkens! Jeg er på jakt etter en SSD til i oppsettet mitt, jeg har allerede en OCZ Agility 3 120GB, men det har seinere vist seg at 120GB er altfor lite til min bruk. Jeg ønsker da å kjøpe en til for å sette dem sammen i Raid 0 (er vel det, det heter?) med en 120GB til, så at jeg har ca 240GB. Må jeg da kjøpe en helt identisk en for å sette det opp i Raid 0? Eller holdet det med likt merke eller bare lik plass, eller verken eller? Jeg må dessverre kjøpe gjennom Netshop, så jeg har begrenset med utvalg. I værste fall kjøper jeg en 240GB SSD, og bruker min gamle noe annet. Oppsettet mitt: Intel Core i7 i7-920 (2,67GHz) Gigabyte 6950 OC 1GB Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 6GB CL9 Asus P6T Deluxe (hovedkort) Antec Twelve Hundred Gaming Case Noe hjelp å få? Eller tuller jeg mye her? x) Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 3. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2012 Om du skal sette oppp RAID-0 for kombinasjon av bedre ytelse og lagringsplass er det best å gå for samme SSD med samme firmware. Om du har vanskelig for å få tak i det er det beste samme kontroller (SandForce 2xxx) og nyeste firmware på begge. Agility 3 bruker asynkron NAND, så det vil da være en av konkurrentenes modell som også bruker async NAND. Lenke til kommentar
saladin waits for alice Skrevet 3. desember 2012 Del Skrevet 3. desember 2012 Fant en helt identisk en hos proshop, er samme pris, så går for den. Alternativet var litt for komplisert for meg. Lenke til kommentar
Kimm0n0 Skrevet 4. desember 2012 Del Skrevet 4. desember 2012 Om du skal sette oppp RAID-0 for kombinasjon av bedre ytelse og lagringsplass er det best å gå for samme SSD med samme firmware. Om du har vanskelig for å få tak i det er det beste samme kontroller (SandForce 2xxx) og nyeste firmware på begge. Agility 3 bruker asynkron NAND, så det vil da være en av konkurrentenes modell som også bruker async NAND. Hvorfor er det et poeng å gå for lik modell og firmware? Slik jeg ser det kan det være hvilken som helst SSD? Syns det er smartere å gå for en bedre SSD som han sikkert kan få til samme pris og som han kan ha større interesse av å gjenbruke senere? Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 4. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2012 Poenget er at Agility3 har en veldig spesiell ytelsesprofil, og et RAID-0 er bottlenecked av minimum ytelse på den tregeste enheten i RAIDet. Siden Agilitiy3 er billig vil du kaste bort noen kroner om du går for en annen SSD som er dyrere, og om de har forskjellige scenarioer hvor hver av dem yter best vil du ende opp med ca 2x ytelsen av den dårligste i hvert tilfelle. Det er en sannhet med modifikasjoner, men om du profilerer et mikset RAID-0 i benchmarks vil du tydelig se forskjellen. Agility3 128GB er også raskt nok i massevis til at den kan brukes til å oppgradere svakere PCer om et år eller to om han bryter RAIDet da, men den vil nok ikke være verdt mange hundrelappene på det tidspunktet. Jeg skal f.eks. bruke en C300 64GB jeg har liggende fra et tidligere RAID til å vekke liv i en gammel rigg nå i juleferien. Salgspris på denne nå ville bare vært et par-tre hundrelapper, men den gjør en veldig fin jobb som en boot-drive i et begrenset oppsett. En annen C300 64GB har jeg i et eksternt USB3 kabinett (egentlig bare en bro-kontroller og PE plast cover), som gjør en god jobb som forvokst minnepenn. Den knuser det meste av minnepenner på både les og skriv, og spesielt på små filer. Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 4. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2012 (endret) Interresant lesestoff: http://www.anandtech...playing-with-op Det viser seg at å sette av litt upartisjonert plass ikke bare gir høyere sustained random write, men også mindre variasjon og latency spikes. Jeg har gjort dette for mine RAID, siden jeg visste at TRIM ikke var tilgjengelig, og jeg ikke hadde behov for all plassen. Jeg kjører mitt 2R0 Samsung 830 128GB ved 200GiB partisjonert. Endret 4. desember 2012 av GullLars 1 Lenke til kommentar
SuperRipper Skrevet 4. desember 2012 Del Skrevet 4. desember 2012 Spennende lesestoff, jeg vurderer nå å sette av litt plass på mitt 2R0 Samsung 830 256GB. Hvordan gjør man dette enklest mulig? Er det så enkelt som å krympe partisjonen og la spare area være uformattert? Interresant lesestoff: http://www.anandtech...playing-with-op Det viser seg at å sette av litt upartisjonert plass ikke bare gir høyere sustained random write, men også mindre variasjon og latency spikes. Jeg har gjort dette for mine RAID, siden jeg visste at TRIM ikke var tilgjengelig, og jeg ikke hadde behov for all plassen. Jeg kjører mitt 2R0 Samsung 830 128GB ved 200GiB partisjonert. Lenke til kommentar
Multiverktøy Skrevet 4. desember 2012 Del Skrevet 4. desember 2012 (endret) hva vil det si i praksis og få bedre substained write og mindre latency/spikes? Endret 4. desember 2012 av BFF-BattleFieldForever Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 4. desember 2012 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2012 Det vil si at dersom du opplever små pauser, eller at noe treger ned en brøkdel av et sekund før det kommer seg igjen fra tid til annen kan dette redusere eller fjerne den effekten, dersom det er pga SSDen. Dette er spesielt aktuelt på oppsett som ikke har TRIM, eller som er utsatt for tung skrivebelastning. Det hjelper også å holde skrivehastigheten høy over tid om man har nesten fyllt lagringsmediet. Enkleste måten å gjøre dette på er å formatere SSDen i et system med TRIM, slette partisjonen, og opprette en ny. Alternativt kan man bruke HDDerase, guide til det er i SSD benche tråden i 2. eller 3. post (se signaturen min). Lenke til kommentar
Fx21 Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 Isteden for å opprette en ny tråd, tenkte jeg at jeg kunne spørre her ettersom det ser ut som om dere har en del peiling. Hvilken SSD er den beste i form av ytelse/lese-/skrivehastighet per dags dato, innenfor prisklassen 800 - 1200 kr? Hadde vært fint om svarene siterer denne meldingen slik at jeg får beskjed når det har komt evt. svar! Mvh. Werchio. Lenke til kommentar
Multiverktøy Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 Isteden for å opprette en ny tråd, tenkte jeg at jeg kunne spørre her ettersom det ser ut som om dere har en del peiling. Hvilken SSD er den beste i form av ytelse/lese-/skrivehastighet per dags dato, innenfor prisklassen 800 - 1200 kr? Hadde vært fint om svarene siterer denne meldingen slik at jeg får beskjed når det har komt evt. svar! Mvh. Werchio. samsung 830 SSD er meget bra. http://prisguide.tek.no/produkt/samsung-ssd-830-series-256gb-151499 http://prisguide.tek.no/produkt/samsung-ssd-830-series-128gb-151500 Lenke til kommentar
Fx21 Skrevet 6. desember 2012 Del Skrevet 6. desember 2012 samsung 830 SSD er meget bra. http://prisguide.tek...es-256gb-151499 http://prisguide.tek...es-128gb-151500 Er forresten blitt anbefalt å kjøpe 840 Pro, er den verdt de ekstra hundrelappene? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå