Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD

Anbefalte innlegg

Men jeg tenkte mer på det siden Vertex liksom skal nå ut til massemarkedet. Massemarked != oss her på forumet.

Jeg ser jo at det kan bli et problem for ukyndige, men da får vi supernerder hjelpe til så godt vi kan. For det er jo det vi liker best, å vise hva vi har oppnådd og hvor kompetente vi er :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis jeg ikke tar feil så skal man kunne få tilnærmet perfekt offset ved å velge 1024kb siden det er et multiplum av alle sansynlige erase-block størrelser. Selv om noe mindre vil være mulig, så mister man jo bare maks èn MB...

Var det ingen som ville kjøre IOmeter oppsettene jeg lagde walkthrough på? :(

Så langt er det to som har gjort det, og en som bommet og kjørte alle tre oppsettene samtidig :p

Hver av dem er bare 10 sekunder benching, så det tar ikke lang tid, og sliter ikke på SSDen ;)

Hvor mange sector er i 1024kb? Jeg skal sette dette i diskpar og den vil ha antall sector.

Lenke til kommentar
Hehe joda, er jo shit samma for meg, men det setter vel OCZ i litt dårlig lys når massene begynner å skrike fordi de ikke får ytelsen de har blitt lovt?

Jeg er nok enig med deg skjønner du. Men er så glad for at diskene mine (4x30GB VTX) kommer snart at jeg greier ikke tenke negativt akkurat nå :)

Lenke til kommentar
Hehe joda, er jo shit samma for meg, men det setter vel OCZ i litt dårlig lys når massene begynner å skrike fordi de ikke får ytelsen de har blitt lovt?

Jeg er nok enig med deg skjønner du. Men er så glad for at diskene mine (4x30GB VTX) kommer snart at jeg greier ikke tenke negativt akkurat nå :)

Disse virker til å være veldige greie disk, selv for noobs.

Jeg har aldri rotet med SSD, og startet å lese litt i siste par dagene, men storkoser meg Vertex, LOL.

Lenke til kommentar
Satt bare SATA portene til RAID mode (og ikke IDE eller AHCI).

jag har SATA på IDE nå, men når jeg forandrer den til RAID eller AHCI(prøvd begge 2), da vil min eksisterende Vista (som ligger på HDD) gi BSOD ved oppstart.

Må den bli en fresh install etter dette, eller er det noe workaround for eksisterende OS?

Hadde samme problemet med BSOD faktisk, så jeg endte med å reinstallere alt. Kan godt hende det finnes en workaround, men jeg fant i hvertfall ingen.

Det var verdt innsatsen :)

Lenke til kommentar
Hehe joda, er jo shit samma for meg, men det setter vel OCZ i litt dårlig lys når massene begynner å skrike fordi de ikke får ytelsen de har blitt lovt. Satser OCZ kun på MLC eller er det noen planer om SLC også?

OCZ satser på gamere, overklokkere, og nå satser de også på øvre mainstream. Derfor vil de ønske å nå ut til flest mulig, og ikke servere. For deres formål er MLC optimalt, gjerne kombinert med en middels dyr kontroller som klarer å gjøre jobben, og enkle "klipp og lim" teknikker som senker prisen. Indix kontroller + en billig DDR2 RAM-brikke, og mange samsung MLC i parallell = billig, kjapt, og det funker fett (for gamere, enthusiaster, og upper mainstream).

EDIT: @sam, 1024kb = 2048 sectors (av 512byte)

EDIT2: @sveinl post 1501, gøy å hjelpe noobs hvis de klarer å følge instruksjoner. Hvis ikke er det /headbash

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Såklart, jeg kjenner følelsen :)

Hvis du kjører de i raid-0 spiller det jo ingen rolle heller da. Da får du jo uansett syk ytelse.

OCZ satser på gamere, overklokkere, og nå satser de også på øvre mainstream. Derfor vil de ønske å nå ut til flest mulig, og ikke servere. For deres formål er MLC optimalt, gjerne kombinert med en middels dyr kontroller som klarer å gjøre jobben, og enkle "klipp og lim" teknikker som senker prisen. Indix kontroller + en billig DDR2 RAM-brikke, og mange samsung MLC i parallell = billig, kjapt, og det funker fett (for gamere, enthusiaster, og upper mainstream).

Skjønner det, men virker som de er litt overivrige. Det ble jo shippa ut fra OCZ selvom Tony sa at firmware ikke var ferdig enda. Litt samme greia som at ASUS gir ut beta-bioser i hytt og gevær.

Endret av Beef Supreme
Lenke til kommentar
Såklart, jeg kjenner følelsen :)

Hvis du kjører de i raid-0 spiller det jo ingen rolle heller da. Da får du jo uansett syk ytelse.

Skal kjøre disse på Highpoint rocketraid 3510 og regner med IOPS blir meget bra.

Men er litt usikker på om hovedkortet støtter PCI-e 8x, når skjermkortet er PCI-e 16x. Har testet med 2 gamle disker på HP3510, det gikk bra. Men om det går bra med 4 disker aner jeg ikke.

Funker det ikke som jeg har tenkt så blir det nytt hovedkort. Dyr hobby dette, men ikke dyrere enn de som har bildilla.

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar

Det skal ikke være noe problem selv om du bare får x4, eller hvis du har PCIe v2.0 så holder det lenge med x2. v2.0 har 500MB/s per linje, og den raid-kontrolleren klarer ikke over 1GB/s. De fleste hovedkort med fler x16 spor klarer x16 på første, og så x8 på resten. De bedre hovedkortene klarer x16 på de to første og så x8 på resten.

Lenke til kommentar
Det skal ikke være noe problem selv om du bare får x4, eller hvis du har PCIe v2.0 så holder det lenge med x2. v2.0 har 500MB/s per linje, og den raid-kontrolleren klarer ikke over 1GB/s. De fleste hovedkort med fler x16 spor klarer x16 på første, og så x8 på resten. De bedre hovedkortene klarer x16 på de to første og så x8 på resten.

Ok. Jeg reagerte på at HP3510 kortet er PCI-e 8x, mens i HPT3510-programmet i windows rapporterte kun 4 PCI-e busser. Ble litt usikker av dette, men HK er jo et flunkende nytt ASUS M3A79-t deluxe med støtte for PCIe V 2.0.

Satser inntil videre på at ikke alle PCI-bussene var i bruk med kun 2 disker.

Lenke til kommentar

Det skal greie det fint, ikke bekymre deg.

En kamerat av meg sitter "as we speak" og holder på å koble opp den nye serveren vi har kjøpt oss.

-Sharkoon Rebel 12 Value

-Chill 700W PSU

-ASUS M4A79 Deluxe

-Phenom II 940 x4

-8GB DDR2

-2x Intel x25-E som skal i raid-0 fra AMD SB750

-Radeon 3450 vifteløs (siden det ikke var integrert grafikk...)

Gleder meg til å høre reaksjonen hans når han booter opp monsteret. Han har vært veldig skeptisk til SSD, og har aldri sett det i bruk :p Vi sitter på VT og snakker nå mens han monterer, han har laptoppen ved siden av :D

Av en eller merkelig grunn har han lyst til å kjøre XP 64, men jeg sier W2008 server. Har folket her noen mening?

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
Det skal greie det fint, ikke bekymre deg.

En kamerat av meg sitter "as we speak" og holder på å koble opp den nye serveren vi har kjøpt oss.

-Sharkoon Rebel 12 Value

-Chill 700W PSU

-ASUS M4A79 Deluxe

-Phenom II 940 x4

-8GB DDR2

-2x Intel x25-E som skal i raid-0 fra AMD SB750

-Radeon 3450 vifteløs (siden det ikke var integrert grafikk...)

Gleder meg til å høre reaksjonen hans når han booter opp monsteret. Han har vært veldig skeptisk til SSD, og har aldri sett det i bruk :p Vi sitter på VT og snakker nå mens han monterer, han har laptoppen ved siden av :D

Av en eller merkelig grunn har han lyst til å kjøre XP 64, men jeg sier W2008 server. Har folket her noen mening?

Temmelig like hardwarespesifikasjoner som meg ser jeg. M4A79 har akkurat samme PCI-e alternativene som jeg har. Sjekket dette for ca. 1 mnd siden, da jeg oppdaget "problemet" som kanskje ikke er et problem i det hele tatt :)

Lenke til kommentar

Haha xp 64bit, epic:P Værste OS jeg har vært borti noen gang.

server 2003/2008 ftw. Liker 2003 godt selv.

Neste casemoddet mitt blir forøvrig et lyddempa servercase med Asus M3A78-CM. Integrert grafikk og 6 SATA-porter. Skal ha en 45watts Sempron LE i den med en TRUE på. Silence ftw

https://prisguiden.no/product.php?productId=98247

Endret av Beef Supreme
Lenke til kommentar

helo folkz

Har kjøpt meg en Intel 80GB X25-M SSD, og skal kjøpe meg en til og fikle de sammen i raid-0.

Har et Rampage II Extreme hovedkort med ICH10R... så jeg bør vel handle meg en kontroller og banke inn i en ledig PCI Express x1 slot... eller trenger jeg det....?

er jo tulliball og bare ha en SSD når man får såååå mye mer fart ut av 2 i raid..

har snust litt på denne...

vil prøve å finne noe ok til under 1000 kr...

dessuten lurer jeg på om dette oppsettet er plug'n'play i forhold til installasjon av OS...eller om jeg må fikle i bios først....dvs sette de i raid-0 for så å installere OS

og... !!! en stor takk til GullLars har lært meg litt om SSD

finnes det forresten en godt program til formatering av SSD ?

Endret av flu
Lenke til kommentar

Formatering av SSD gjøres som vanlig.

Dersom du har et nyere hovedkort med ICH10R så skal du ikke ha behov for egen raidkontroller hvis du bare skal ha 2stk x25-M, det skal den klare å holde unna. Eldre versoner av ICHxR (spesielt også da eldre firmware) har kompabilitetsproblemer med SSD (de får begrenset hastigheter og degradert ytelse), men det skal være fikset i nyere versoner, etter hva jeg har sett rundt omkring på nettet.

Hvis du vil bruke de fra ICH10R, så er det bare å aktivere raid i bios, og installere windows med raid drivere.

EDIT: Jeg har sett benchmarks av SSD der ICH10R har klart 500-600MB/s, så det skulle ikke være noe problem. I alle fall ikke for 2x x25-M i raid-0.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Det er hvertfall ikke noe vits med den kontrolleren. En x1 port vil gi deg max 250MBpS, og det burde ICH10R kunne gi også, så med mindre du trenger flere porter så holder det med de på HK.

For å sette opp raid må du nok inn i bios ja. Det skal være en smal sak å sette opp, bare les litt gjennom bios så har du det på et par minutter. Har et raidoppsett på NVRaid, og det var en nobrainer å sette opp.

Formatering av SSD gjør du som om du skulle formatert en hvilken som helst HD. Kjør hurtigformatering.

Edit: Bah, rett bak deg GullLars :)

Endret av Beef Supreme
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...