Ourasi Skrevet 28. november 2012 Del Skrevet 28. november 2012 Hibernate er for hibernate eller dvalemodus på norsk, og er en funksjon du strengt tatt ikke trenger med SSD, google om du vil vite mere, og husk at denne må ikke bare slettes i papirkurven men via en kommando i dosprompt.. Pagefile setter du manuell størrelse på i kontrollpanel/system, for best kompabilitet er det greit å ikke fjerne den helt (er noen steg for å fjerne den helt, og noen winsysapps sliter litt uten), men sette den til 1-2gb Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 28. november 2012 Del Skrevet 28. november 2012 (endret) TRIM & RAID-0 SSD Arrays Work With Intel 6-Series Motherboards Too Gammelt nytt for de som følger med i SSD-Benche tråden, men der har jeg lagt ut bioser jeg har moddet for TRIM&Raid0, de fleste P67/Z68 er tilgjengelige allerede, spesiellt Asus hovedkort... Endret 28. november 2012 av Ourasi 1 Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 28. november 2012 Del Skrevet 28. november 2012 Jeg grøsser langt inn i ryggraden bare av tanken på at noen fortsatt bruker en mekanisk harddisk til å ha OS på Selvpining kaller vi det Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 28. november 2012 Forfatter Del Skrevet 28. november 2012 (endret) Takk for fyldig svar GullLars! Systemet vil bli satt opp med en partisjon (kun to disker), så jeg får jo nyte responstiden til 15K i OS bruk. Og SAS skalerer vel bedre under høy QD enn SATA når det gjelder HDD? *snip* IT har ikke mulighet for å gjøre endringer på oppsettet som kommer fra HP (blir garanti tull), så å sette inn en liten SSD for OS i ettertid er desverre ikke mulig... Da må det bli spesialbestilling. I bunn og grunn virker det som om SAS-oppsettet vil være godt nok til dagligdags bruk; jeg syntes PCen jeg har i dag er raskere enn hva jeg er vant til når det gjelder snurredisk (dog merkbart treigere enn min 5 år gamle bærbare med C300). Det står to SAS-disker i den med et dedikert RAIDkort, men jeg vet ikke noe mer enn det. Syntes ASU bench ser litt tam ut?? Tror ikke den skriveytelsen der er i forhold til hva jeg ser i Windows under kopiering av filer.... Og tolker jeg deg rett Theo343 når jeg sier at dere syntes 15K SASene gir nok ytelse? Legger jeg også inn i vurderingen at ny maskin vil ha plenty med RAM, så det blir jo mindre diskaktivitet enn hva jeg er vant til med dagens maskin. Tror også en fire-dobling av antall kjerner gjør meg godt En SSD er jo å foretrekke, men 15K SAS er gjerne godt nok! Det er noe galt med sekvensiell skriv i ASU der. Enten med selve oppsettet eller med testen. Kjør ATTO og CrystalDiskBench 3.0 og post resultater, så får vi flere sider av saken. Accesstime for 4KB random IOPS ser ut til å være i området den burde være. Endret 28. november 2012 av GullLars Lenke til kommentar
Arve1234567890 Skrevet 29. november 2012 Del Skrevet 29. november 2012 Det ser ut som ASU ikke var helt i vater, ble litt bedre skriv med ATTO/CDM: Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 29. november 2012 Forfatter Del Skrevet 29. november 2012 En mulighet er at det var en eller annen bakgrunnsprosess som holdt på når du testet som førte til enten litt random read eller random write. På harddisker ødelegger det sekvensiell ytelse totalt, mens SSDer bare koser seg F.eks. oppdateringer, virus scan eller defrag kan ha et sånt utslag som du så i ASU, men det ser ut til å kun ha skjedd på skriv delen, ikke les. Resultatene dine i ATTO og CDM ser greie ut. Lenke til kommentar
SuperRipper Skrevet 29. november 2012 Del Skrevet 29. november 2012 Meget fornøyd med 2x R0 Samsung 830 på Asus hovedkort: 128kb i stripe size. Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 29. november 2012 Forfatter Del Skrevet 29. november 2012 (endret) 256GB utgaven? Mine har en smule lavere båndbredde, men jeg har 2R0 128GB, og kjører 32KB stripe. Som du kan se har jeg betydelig høyere ytelse enn deg på les til og med 128KB blokker (du passerer meg på 256KB), og jeg makser omtrent skriv for mitt RAID på 8KB blokker. Kjør en test med ASU så får vi se litt mer av profilen til RAIDet ditt EDIT: BTW, for kontrast, her er 4R0 C300 64GB på AMD hovedkort, godt brukt til OS RAID i over et år da bildet ble tatt: Det passerte 1000MB/s les ved 64KB blokker Endret 29. november 2012 av GullLars Lenke til kommentar
SuperRipper Skrevet 29. november 2012 Del Skrevet 29. november 2012 Det er 256gb ja. Jeg får ikke kjørt ASU, får opp "beta expired" med klokkeslett. Etter dette så stenger programmet ned. Jeg har ikke prøvd på noen optimaliseringer. installerte direkte som OS-disk og tok en test Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 29. november 2012 Forfatter Del Skrevet 29. november 2012 Gå til nedlastningssiden og last ned ny ASU. Putta du den i HTPC eller Server/Workstation du har på profilen din? Og hvilken driver kjører du? Lenke til kommentar
SuperRipper Skrevet 29. november 2012 Del Skrevet 29. november 2012 Satt den i worstation. måtte ta ut M4, for de var for ustabil. Fikk endelig ned en versjon som funket: Kjører intel driveren som jeg fant på driversiden til HK. Mulig jeg kan endre denne til noe bedre? Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 29. november 2012 Forfatter Del Skrevet 29. november 2012 (endret) Jeg ser du ikke har aktivert WBC (WriteBack Cache), og det går ut over skriv score. Ved 4KB random QD 1 er det faktisk nesten 6X forskjell. Her er min: Jeg slår deg i alt utenom sekvensiell skriv, hvor du tar meg med ca 60MB/s. En annen ting som er litt rart er at jeg slår deg med 80MB/s på sekvensiell lesing. Pga jeg bruker 32KB stripe får jeg nesten 50% høyere 128KB random read score også. Jeg er fornøyd med konfigurasjonen min, selv om leseytelsen er ned across-the-board fra C300 RAIDet Som du kan se holdt ikke random write seg så godt over lenger tid på C300 RAID (over et år gammelt OS setup i testen der), selv om 10K IOPS var raskt nok til at det ikke opplevdes tregt i det heletatt merker jeg forskjellen. Endret 29. november 2012 av GullLars Lenke til kommentar
johome Skrevet 29. november 2012 Del Skrevet 29. november 2012 Tror heller ikke at RST er installert. Tipper på at Gulllars kjører med 11.6 Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 29. november 2012 Forfatter Del Skrevet 29. november 2012 (endret) Enhetsbehandling: Driverversjon: 6.1.7600.16385 Intel Rapid storage technology enterprise -> systemrapport: EDIT: bør jeg oppdatere noe her? Endret 29. november 2012 av GullLars Lenke til kommentar
mandela Skrevet 30. november 2012 Del Skrevet 30. november 2012 (endret) Har vært skeptisk til opplevd ytelsesforskjell mellom moderne hdd og ssd da jeg har hatt både Intel 320 og nå Samsung 830 i min bærbare (HP 6530b) uten å merke så veldig mye, men i går satt jeg opp en veldig billig kontormaskin med sandy bridge celeron, 4gb ram, intel 520 og hk med Sata3, win7, og jeg er sjokkert over hvor mye kjappere maskina er til å laste inn OS i forhold til min bærbare Endret 30. november 2012 av mandela Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 30. november 2012 Forfatter Del Skrevet 30. november 2012 Det er mulig du har hatt en dårlig konfigurasjon på den bærbare. Strømsparing og begrensninger i chipset på eldre bærbare kan gi redusert ytelse og høyere responstid. Ellers kan laptoppen også ha masse bloat som treger ned og dårlige drivere. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 30. november 2012 Del Skrevet 30. november 2012 (endret) OS installen er relativt ny og er ganske "tight", men den har blitt transplantert to ganger, fra hdd til intel 320 og nå sist til Samsung 830. Chipsettet er "Mobile Intel GE45 Express with ICH9M" Endret 30. november 2012 av mandela Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 30. november 2012 Forfatter Del Skrevet 30. november 2012 Har du satt SATA til AHCI mode på laptoppen? Det kan ha et utslag på boot tid og lasting av programmer. Utslaget på SSDer er større enn på HDD. Det er spesielt merkbart ved multitasking, siden SSDer er internt parallelle og bare koser seg med tyngre multitasking, mens HDD får i beste fall bare økt total ytelse fra noen prosent til maks doblet (tilfeldig les/skriv), og om du prøver å jobbe sekvensielt på en HDD mens du multitasker med andre ting som belaster den går ytelsen rett i bakken. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 30. november 2012 Del Skrevet 30. november 2012 (endret) Jeg mener å ha gjort det før siste OS install, men det må jeg nesten dobbelsjekke. Endret 30. november 2012 av mandela Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 30. november 2012 Del Skrevet 30. november 2012 Nå ligger det et par feite og late 840pro som er klare for å trimme litt Da er det bare å vente på at Areca og LSI følger etter med trimfirmware 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå