Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
NICE, 5200 IOPS, 20MB/s...

Det var kanskje litt unødvendig å ta 30 sekunder, 10 burde holde, men da er jo svarene dine en bedre interpolering.

 

Hadde du giddet å tatt en 10sek med 4KB 100% les 100% random, og en annen etterpå med 10sek 4KB 0% les 100% random?

 

Skal se litt senere, har satt den tilbake i Dell'n.

 

TrueImage forandret ikke på noe så den bevarer mao alignment når man kjører restore.

Lenke til kommentar
Jepp, accesstime og IOPS er hele poenget. Overgangen fra flash til ram blir mye råere enn overgangen fra hdd til flash. Men den største forskjellen i opplevelse for oss "dødlige" når det gjelder vanlig bruk har vi nok fått nå i ssd.

Jepp. Det er grenser for hvor mye vi vil merke. Dersom en arbeidsoppgave tar 10 sekunder med harddisk, 1 sekund med SSD og 0,001 sekund med ram så er den relative forskjellen størst (1000x) mellom SSD og ram, mens den største absolutte forskjellen er størst (9s) mellom harddisk og SSD. Jeg vil tro at forbedringen på 10x faktisk er mer merkbar enn forbedringen på 1000x, enn så rart det kanskje høres ut.

Lenke til kommentar

Bra sagt Simen1, omtrent noe slik jeg tenkte også.

Det ser også ut til å være en IOPS grense i windows og linux på rundt 60-70k IOPS, så det blir ikke så mye å hente der (foreløpig), og flash har god båndbredde. Det blir i såfall hovedsaklig accesstime man vil tjene mest på ved å gå over til RAM, men i førsteomgang (det neste året-halvannet) vil det være mest å hente på en intelligent flash/RAM hybrid med RAMen som buffer for skriving til flash, og intelligent caching av "hotfiles".

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Ok nå har jeg gjort følgende:

  • Kjøpt et hovedkort med ICH10R
  • Satt Vertex (60GB) til Non-member raid
  • Oppdatert Vertex firmware

Slik så det ut før jeg gjorde det:

post-13935-1236959833_thumb.png

 

Og slik ser det ut nå:

post-13935-1236959738_thumb.png

 

Må si det var en ørliten forbedring der ja.. :tease:

 

Kan godt gjøre en CrystalDiskMark også om det er ønskelig.

Endret av zypher_ut
Lenke til kommentar
Ok nå har jeg gjort følgende:
  • Kjøpt et hovedkort med ICH10R
  • Satt Vertex (60GB) til Non-member raid
  • Oppdatert Vertex firmware

Slik så det ut før jeg gjorde det:

post-13935-1236959833_thumb.png

 

Og slik ser det ut nå:

post-13935-1236959738_thumb.png

 

Må si det var en ørliten forbedring der ja.. :tease:

 

Kan godt gjøre en CrystalDiskMark også om det er ønskelig.

Dette ligner ikke mye på mine resulter på Vertex 30GB, FW 1199(out of box), jo.

 

Jeg har bare forandret på offset (i diskpar) til 128, og skruede av index, alt annet er default.:

 

Nå har prøvd med offset 128 :

crustalmark1282.th.jpg

 

Hvordan satt du Vertex til Non-member raid?

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Satt bare SATA portene til RAID mode (og ikke IDE eller AHCI).

jag har SATA på IDE nå, men når jeg forandrer den til RAID eller AHCI(prøvd begge 2), da vil min eksisterende Vista (som ligger på HDD) gi BSOD ved oppstart.

 

Må den bli en fresh install etter dette, eller er det noe workaround for eksisterende OS?

 

EDIT:

HT Tune info raporterer:

 

Standared: ATA/ATAPI-0 - SATA II

Suported UDMA Mode 6 (Ultra ATA/133)

Active: UDMA Mode 5 (Ultra ATA/100)

 

Kan dette ha noe negativt effekt på ytelsen?

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Hvis jeg ikke tar feil så skal man kunne få tilnærmet perfekt offset ved å velge 1024kb siden det er et multiplum av alle sansynlige erase-block størrelser. Selv om noe mindre vil være mulig, så mister man jo bare maks èn MB...

 

 

Var det ingen som ville kjøre IOmeter oppsettene jeg lagde walkthrough på? :(

Så langt er det to som har gjort det, og en som bommet og kjørte alle tre oppsettene samtidig :p

Hver av dem er bare 10 sekunder benching, så det tar ikke lang tid, og sliter ikke på SSDen ;)

Lenke til kommentar
Hvorfor er det så utrolig mye stress med Vertex? Er vel en rimelig dårlig deal for alle som ikke har så god peiling? Uferdig firmware og masse stress med alignment og greier bare for at den skal funke som den er ment....

 

Dette er da et dataforum med masse nerder, inklusive meg selv. :mrgreen:

 

Vi liker masse stress, ny hardware og uferdige ting. For da har vi noe å trøye oss med, tweake og tune og oppnå resultater :wow: . Vitenskap er vårt ukjente mellomnavn. *flirer*

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar
Hvorfor er det så utrolig mye stress med Vertex? Er vel en rimelig dårlig deal for alle som ikke har så god peiling? Uferdig firmware og masse stress med alignment og greier bare for at den skal funke som den er ment....

 

Med den nye 1199 FW er det ikke så mye stress lengre.

Forkjellen på før og etter 1199 er stor og men det er fremdeles litt å hente på tuning av offset. (hos meg i alle fall)

 

De fleste Vertex leveres nå med 1199 så vi som sto først i køen fikk litt mere stress med den enn de som kjøper nå.

 

Alt i allt har den ikke konkurranse i størrelser over 160GB per i dag.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
Hvorfor er det så utrolig mye stress med Vertex? Er vel en rimelig dårlig deal for alle som ikke har så god peiling? Uferdig firmware og masse stress med alignment og greier bare for at den skal funke som den er ment....

Med Vista / W7 skal den fungere helt fint uten at du stresser med alignment. Hvis du gidder å ta deg bryet så kan det kanskje være noe å hente.

Så langt er det disse tingene som virker nødvendig for å få utnyttet vertex:

Raid modus i BIOS dersom det er mulig ikke skaper krøll for eksisterende enheter.

Deaktivering av: Indeksering, autodefrag, pagefile, og superfetch. (de to siste trengs bare hvis den skal brukes til OS)

EDIT: Eventuelt oppgradere firmware hvis man har eldre enn 1199... (alle som kjøper nye nå skal vell få 1199 eller nyere?)

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
Var det ingen som ville kjøre IOmeter oppsettene jeg lagde walkthrough på? :(

Så langt er det to som har gjort det, og en som bommet og kjørte alle tre oppsettene samtidig :p

Hver av dem er bare 10 sekunder benching, så det tar ikke lang tid, og sliter ikke på SSDen ;)

 

Skal kjøre det når jeg kommer hjem. Igår posta jeg her da jeg var på jobb, og da jeg kom hjem var jeg ikke i det hjemmet jeg har pcen med SSD, og nå er jeg på laptopen hos kjæresten min. Skal hjem i morra kveld, så kommer med IO benchmark da :)

 

Dette er da et dataforum med masse nerder, inklusive meg selv. :mrgreen:

 

Vi liker masse stress, ny hardware og uferdige ting. For da har vi noe å trøye oss med, tweake og tune og oppnå resultater :wow: . Vitenskap er vårt ukjente mellomnavn. *flirer*

 

Jaja såklart, det er ikke noe bedre for oss nerder enn ting å skru og mekke på <3

 

Men jeg tenkte mer på det siden Vertex liksom skal nå ut til massemarkedet. Massemarked != oss her på forumet.

Lenke til kommentar
Hvorfor er det så utrolig mye stress med Vertex? Er vel en rimelig dårlig deal for alle som ikke har så god peiling? Uferdig firmware og masse stress med alignment og greier bare for at den skal funke som den er ment....

hele moro ligger i hva du kalle "stress", jo. Noen prøver å presse (stresse?) ut de siste bitene, men noen kan klare seg med det som kommer out of box.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...