Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Skal si Vertex 4 er blitt billige (komplett.no)

 

Jaja, dårlig kvalitet pleier jo å være litt billig

 

Jeg kjøpte 4 stk v4 128gb for 1400kr per stk første dagen de kom ut. Nå koster de 889kr... V4 er jo ikkje så gamle akkurat.

Hva er status på V4 nå? Ikke verd å kjøpe? Noe probs?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har denne HP bærbare. Er det noe verdi i å skaffe meg SSD til den? Vil ytelsesforskjellen være merkbar?

Du vil merke noe forskjell, men CPUen er i svakeste laget til at det vil bli dramatisk. Du vil makse CPU mesteparten av tiden du gjør ting, og ikke vente nevneverdig på ting som går hovesaklig mot disk.

Spørsmålet er om det er SATA eller IDE interface på lagringen. Er det SATA interface er det bare å kjøpe en SSD av nyeste generasjon (6Gbps), så kan du bruke den i neste laptop også om det ikke følger med.

 

Det nærmeste jeg har erfaring med å putte SSD i er min egen laptop fra 2007 (kostet 10K ny) med en 2.0GHz Core 2 Duo, forskjellen var veldig merkbar fra harddisken som fulgte med (Først en Vertex 1, og nå Force GT), og den er fortsatt kjappere i daglig studentbruk enn mange nye laptopper til 5-6000 som kommer med harddisk. For tyngre ting har jeg stasjonær.

 

Jeg har også satt opp og brukt en Zotac Z-box med 1.6GHz (dobbelkjerne) Bobcat CPU (AMDs konkurrent til Atom) som ble satt opp med SSD, og den er kjapp og responsiv så lenge du ikke gjør CPU intensive ting. Nettlesing mens man hører på musikk og har programmer gående i bakgrunn er ikke noe problem, så lenge man bruker flashblock.

Lenke til kommentar

Nizzen : Er det kun Win8 som vil støtte TRIM med denne driveren? Er rart om ikke Win7 også støtter det da.

 

Har du bencha med den nye?

 

Etter det jeg har lest, så ser det ut som det er bare win 8 som kommer til å støtte trim ved raid-0- Akkurat nå er det sommerferie på sørlandet, så nå er det lite bench.

 

Men kanskje det funker for win 7 også...

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?282039-Raid0-and-TRIM-Support-on-Intel-11.5-OROM-and-Latest-v11.5.0.1184-RST-Drivers&p=5122481&viewfull=1#post5122481

 

Spennende saker :D

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

SATA (IDE mode) gir dårligere responsivitet, spesielt ved multitasking.

RAID mode vil gi samme ytelse som AHCI. Intel har TRIM med sine drivere (om SSDen ikke er i RAID). Har ikke sjekket statusen for TRIM med AMD i RAID modus.

Takk for svar.

Har planer om å kjøre to HDD'er i RAID0 ved siden av OS SSD'en.

 

Typisk at vi AMD-folk er annenrangs.;)

Lenke til kommentar

Du vil merke noe forskjell, men CPUen er i svakeste laget til at det vil bli dramatisk. Du vil makse CPU mesteparten av tiden du gjør ting, og ikke vente nevneverdig på ting som går hovesaklig mot disk.

Spørsmålet er om det er SATA eller IDE interface på lagringen. Er det SATA interface er det bare å kjøpe en SSD av nyeste generasjon (6Gbps), så kan du bruke den i neste laptop også om det ikke følger med.

 

Ok. Bør i tillegg oppgradere minnet og kjøpe nytt batteri. Da får det bli en vurdering om det er verdt det.

Lenke til kommentar

Du vil merke noe forskjell, men CPUen er i svakeste laget til at det vil bli dramatisk. Du vil makse CPU mesteparten av tiden du gjør ting, og ikke vente nevneverdig på ting som går hovesaklig mot disk.

Spørsmålet er om det er SATA eller IDE interface på lagringen. Er det SATA interface er det bare å kjøpe en SSD av nyeste generasjon (6Gbps), så kan du bruke den i neste laptop også om det ikke følger med.

 

Ok. Bør i tillegg oppgradere minnet og kjøpe nytt batteri. Da får det bli en vurdering om det er verdt det.

 

Jeg har samme cpu på min laptop, og jeg merket STOR forskjell på å gå over til SSD. Det er en helt ny maskin å bruke. Programmer starter lynraskt i forhold, og maskinen er en fryd å bruke igjen.

 

Nå spørs det gjerne på hva du bruker maskinen til, men her går det i 3D modellering, surfing, filmer og musikk, office-pakken og litt spilling av FM + konvertering av video til bruk på Android/iPad.

 

Jeg er ihvertfall kjempe glad for at jeg valgte å oppgradere til SSD, så anbefales fra min side.

 

Jeg har forresten ikke mer enn 2GB RAM på min laptop.

Endret av svortevik
Lenke til kommentar

Du vil merke noe forskjell, men CPUen er i svakeste laget til at det vil bli dramatisk. Du vil makse CPU mesteparten av tiden du gjør ting, og ikke vente nevneverdig på ting som går hovesaklig mot disk.

Spørsmålet er om det er SATA eller IDE interface på lagringen. Er det SATA interface er det bare å kjøpe en SSD av nyeste generasjon (6Gbps), så kan du bruke den i neste laptop også om det ikke følger med.

 

Ok. Bør i tillegg oppgradere minnet og kjøpe nytt batteri. Da får det bli en vurdering om det er verdt det.

 

Jeg har samme cpu på min laptop, og jeg merket STOR forskjell på å gå over til SSD. Det er en helt ny maskin å bruke. Programmer starter lynraskt i forhold, og maskinen er en fryd å bruke igjen.

 

Nå spørs det gjerne på hva du bruker maskinen til, men her går det i 3D modellering, surfing, filmer og musikk, office-pakken og litt spilling av FM + konvertering av video til bruk på Android/iPad.

 

Jeg er ihvertfall kjempe glad for at jeg valgte å oppgradere til SSD, så anbefales fra min side.

 

Jeg har forresten ikke mer enn 2GB RAM på min laptop.

Det er jo grenser for hvor smart det er å oppgradere en gammel laptop. Jeg vil fraråde å kjøpe nytt batteri, RAM og SSD til en sliten laptop.

Lenke til kommentar

Jeg ville frarådet å kjøpe nytt batteri! Minne koster jo bare noen hundrelapper for tiden, og SSDen tar du med deg videre til neste PC når du oppgraderer! :) Men ellers er jo det for all del et godt råd!

 

Edit: Hvis du får tak i billig batteri, så er det kanskje verdt det (opptil bruker å avgjøre). Jeg sitter med inntrykk av at nytt batteri er lik ny PC i pris/nytteverdi. Men, budskapet står fortsatt: Ikke bruk for mye penger på utstyr til en gammel PC dersom det ikke kan brukes videre. PCen kan jo plutselig slutte å fungere....

Endret av Arve1234567890
Lenke til kommentar

Jeg ville frarådet å kjøpe nytt batteri! Minne koster jo bare noen hundrelapper for tiden, og SSDen tar du med deg videre til neste PC når du oppgraderer! :) Men ellers er jo det for all del et godt råd!

Nå tok jeg utgangspunkt i at mr oholles skulle kjøpe en SSD for å få nytt liv i laptopen, ikke som en luksus. Men for all del, godt resonoment.

Lenke til kommentar

Batteri får en til 150-200 kroner på ebay. En burde klare å få nytt batteri og SSD for under 1000,- kroner, og om han alt har 4GB Ram i maskinen er der ikke noe behov for å oppgradere dette med mindre han har et bruksmønster som tilsvarer det.

 

For å si det slik så føles min 5 år gamle maskin mer "frisk" til mitt bruk enn min samboer sin maskin fra Februar 2012. Hun har ikke SSD i sin maskin, men likevel bedre cpu og mer minne.

 

Så om valget er å bruke 1000,- kroner på en gammel maskin og holde liv i den i to år til så hadde jeg heller gjort det en å kjøpe en ny laptop i dag til 4-5000.

Lenke til kommentar

Det er jo grenser for hvor smart det er å oppgradere en gammel laptop. Jeg vil fraråde å kjøpe nytt batteri, RAM og SSD til en sliten laptop.

 

Hvorfor?

 

Vil du ikke foretrekke å få bedre ytelse for en billig sum enn å sitte på en treg maskin?

 

Jeg hadde ikke vært i tvil, og har byttet til SSD i min HTPC også, noe som har ført til at behovet for å bytte denne med nyere pc er blitt borte.

Lenke til kommentar

Batteri får en til 150-200 kroner på ebay. En burde klare å få nytt batteri og SSD for under 1000,- kroner, og om han alt har 4GB Ram i maskinen er der ikke noe behov for å oppgradere dette med mindre han har et bruksmønster som tilsvarer det.

 

For å si det slik så føles min 5 år gamle maskin mer "frisk" til mitt bruk enn min samboer sin maskin fra Februar 2012. Hun har ikke SSD i sin maskin, men likevel bedre cpu og mer minne.

 

Så om valget er å bruke 1000,- kroner på en gammel maskin og holde liv i den i to år til så hadde jeg heller gjort det en å kjøpe en ny laptop i dag til 4-5000.

Du glemmer ny garanti bl.a. ved kjøp av ny laptop. Hvis man er på et veldig stramt budsjett, så ser jeg poenget med å oppgradere da det kan være vanskelig å "cashe" ut penger for en ny laptop. Ellers så mener jeg det ikke er økonomisk forsvarlig å oppgradere så mye som det er nevnt.

 

Edit:

Det er jo grenser for hvor smart det er å oppgradere en gammel laptop. Jeg vil fraråde å kjøpe nytt batteri, RAM og SSD til en sliten laptop.

Vil du ikke foretrekke å få bedre ytelse for en billig sum enn å sitte på en treg maskin?

Er dette virkelig din konklusjon av hva jeg har skrevet?

Endret av nortridge
Lenke til kommentar

Det var et spørsmål, ikke en konklusjon.

 

Min erfaring er uansett at å bytte til SSD i en eldre maskin kan på mange områder gjøre at maskinen virker raskere og sprekere enn en ny maskin uten SSD, forutsatt at en ikke har et bruksmønster som krever mye cpu som for eksempel videoredigering.

 

Poenget mitt er at din påstand ikke stemmer i mitt tilfelle, og jeg har samme cpu og skjermkort i min laptop som oholles har i sin. Jeg er ikke det minste plaget med at jeg "makser CPU mesteparten av tiden jeg gjør ting", faktisk så har jeg nå overvåket spubruk siden jeg leste hva du skrev og har kun en gang brukt hele kapasiteten til cpu, og da under konvertering av video.

 

Sannheten er at maskinen min føles mye raskere etter jeg fikk SSD enn hva den gjorde når den var ny. Hovedgrunnen til dette er at programmer starter mye raskere med SSD; windows starter raskere, ja det meste går raskere med SSD.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...