Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD

Anbefalte innlegg

Nei. Kun restart.
I såfall kan det være greit å la den få være i fred noen dager og ikke teste mer før den har stått på kanskje ~50 timer.

Hvor full er SSDen?

64,7 GB brukt av 111.

Kjørte et image-restore her av systemet:

post-73461-0-92860800-1341428354_thumb.png

Betydelig endring her. Det er vel ikke stort mer å hente på P45, kanskje?

Endret av Din_Laban
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv å kjør en runde med ATTO disk bench, eller ASU (anvil storage utilities) med 0% (zero fill), da får du se hva SandForce SSDen din er i stand til å dytte over interface. AS SSD bruker ukomprimerbare data, så tallene du måler er egentlig worst-case for SSDen din.

Lenke til kommentar

nei ser ikke SSD disken i Bios når det er problemer med den. Når jeg restarter maskina kommer jeg ikke inn i windows igjen, men vist jeg slår av maskina og venter litt kommer jeg inn i windows uten problem. Men kun i en kort periode.

Sjekk eventviewer når du er inne i Windows. Se etter tegn på at enten enheten i seg selv eller kontrolleren kan ha problemer. Prøv å bytt port, se om problemene forsvinner eller blir bedre/verre.

Aldri tatt turen innom event viewer før. Så dette sa meg ikke så mye utenom at her var det noen feil her.

Har latt maskina være avslått i et par timer no og kom inn uten noen problem no. Fant SSD i bios. For se hvor lenge det varer denne gangen.

post-32072-0-27654000-1341438648_thumb.jpg

Endret av MysticoN
Lenke til kommentar

Jeg aner rett og slett ikke hva jeg kan forvente utav en SSD disk på mitt system.

Første bilde her er i fra min 4 år gamle laptop sammen med samsung SSD.

Andre bilde er fra en bedre pc, men en litt eldre SSD. Hadde trodd resultatene hadde blitt motsatt, så vet ikke hvorfor det er så stor forskjell på de.

Hva mener ekspertene her?

post-17931-0-02654600-1341440260_thumb.jpg

post-17931-0-63803000-1341440518_thumb.png

Lenke til kommentar

svortevik, testen fra den 4 år gamle laptoppen er det noe muffins med. Den KAN ikke klare 521MB/s ved 4KB random, og i tillegg er det et SATA 3Gbps interface som skulle vært makset rundt 270MB/s.

Kjør en ny test av begge med ASU (anvil storage utilities), så kan vi forhåpentligvis se riktigere tall.

Ellers er ytelsen på SSDene dine omtrent som forventet (gitt 3Gbps interface)

Lenke til kommentar

Hva som er problemet med å få til TRIM i raid0 egentlig? Og hva er forskjellen på TRIM og GC?

TRIM forteller SSDen at data er søppel og kan slettes. GC (Garbage Collection) samler søppelet (ugyldig data) og sletter det. Eller rettere sagt GC henter ut gyldig data fra områder med mye søppel og sletter området.

EDIT: Legger til: uten TRIM vil SSDen kun få vite at data er søppel når det blir overskrevet.

Uten TRIM tror SSDen at noe av søppelet er gyldig data, så den må flytte på mer data når det gjør GC. TRIM gir større utslag jo mer ubrukt plass du har på SSDen (som har vært brukt på et tidligere tidspunkt).

En annen kort forklaring av TRIM er at den gjør all ubrukt plass til dynamisk spare area som kontrolleren kan bruke til å stokke om data på, som gjør GC mer effektiv (i tillegg til at det reduserer mengden data som må flyttes som nevnt over).

I praksis gir TRIM høyere skrivehastighet over tid, siden mindre av skrivekapasiteten går med til vedlikehold (overhead).

Endret av GullLars
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som har vært borti dette?:

Har en corsair force series A60F 60GB som har gått smertefritt med kun os og drivere installert.

Nå i det siste startet OS å fryse totalt, sjekket i bios og fant ikke ssd'n i det hele tatt.

Den bare forsvinner nå og da.. Vet at dette er en "ut-datert" ssd, men hadde dog vært kjekt å kjørt os på denne fram til jeg får kjøpt meg en ny.

Kjører midlertidig på en 7200 disk og merker betydelig nedgradering.

Noen som har hørt om dette, evt vet om ny firmware kan hjelpe eller om den har tatt kvelden. Vurderer uansett å kjøpe meg en Samsung 830 eller en Intel 510 med større volum ved neste lønning, så er ikke krise.

Lenke til kommentar

Om du ikke finner den i BIOS er det mye sansynlig at du ikke får flashet firmware.

Prøv å koble den til en annen maskin.

Om du ikke finner den når du kobler den til en annen maskin er det bare å ta en RMA (retur og få ny). Produkter med defekter forekommer desverre en skjelden gang i blandt. Håper du hadde backup av det som er viktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...