Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD

Anbefalte innlegg

Håper det er ok å høre om dette her:

På jakt etter en så god og så billig 512 GB SSD som mulig. Kikket på Samsung SSD 830 Series som jeg har hørt mye bra om, hvordan er 512 GB utgaven av den mtp. pris? Så at kroner per GB er noen kroner dyrere enn for 256 GB. Antar dette er vanlig?

På forhånd, takk. :)

Crucial M4 512GB er jo et flott valg til 3000kr! Bedre deal finnes knapt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøpte nylig en Samsung 830 series 128GB SSD

Fulgte med et program som visstnok skal optimalisere både OS og disken.

Men når jeg starter dette programmet og velger "Performance optimization" og klikker på disken så kommer det en feilmelding

Får følgende feilmelding:

"Magician cannot communicate with the selected Samsung SSD.

Please check with other compatible storage drives and check again"

Har prøvd med medfølgende versjon av programmet, samt lastet ned nyeste versjon uten noen forandring.

Noen som har lignende problem?

Kan jo legge til at disken fungerer normalt ellers!

Lenke til kommentar
Samsungens bedre skrivehastighet er altså ikke verdt de ekstra lappene?

En hundrelapp (3%) ekstra ja, men ikke 15 hundrelapper (50%) ekstra. Har du 4500 kr du absolutt vil få brent opp så kan du alltids satse på 2x256GB Raid0, 4x128GB Raid0 eller OCZ Revodrive 3 X2 240 GB.

Lenke til kommentar
Noen gode tips her?

Du får ikke endret partisjonen som OSet bootes fra. Trikset er å boote fra en annen disk. F.eks fra den gamle 64 GB disken eller en minnepinne/CD med Ubuntu.

Jeg bootet til norton ghost cd og kjørte alle opperasjoner derfra. Har ikke hatt noe problem med dette tidligere.

Uansett, tok ny backup med True Image og gjorde det på samme måte der og nesten alt ble som det skal. Hovedpartisjonen tar nå hele disken slik som ønsket, men den partisjonen som var der på 100 MB som het "System reserved" er nå fjernet. Noe jeg kan gjøre for å få denne tilbake, eventuelt kan jeg bare droppe den pertisjonen?

Lenke til kommentar

Ene (Elkjøp kjøpte) sandisk extreme 240GB gikk i Lenovo T520 laptopen :)

Første test med firmware 112 (fylt opp med data , image klone).

Er visstnok ny firmware versjon 201

Jeg har en 120GB Sandisk Extreme, på et gigabyte P45 kort med Core 2 Quad Q9550 klokket til 3,8GHz,. Jeg er ikke i nærheten av å reprodusere de tallene du får, men har firmware 201 som SSD'en kom med.

post-73461-0-19347900-1341350985_thumb.png

Lenke til kommentar

Jeg har en 120GB Sandisk Extreme, på et gigabyte P45 kort med Core 2 Quad Q9550 klokket til 3,8GHz,. Jeg er ikke i nærheten av å reprodusere de tallene du får, men har firmware 201 som SSD'en kom med.

Du har vesentlig bedre random 4K skriv og les enn han. Det er ikke bare-bare. ;)

Og siden du kjører på en SATA-300-kontroller vil du ikke få noe særlig mer enn 260 MB/s sekvensiell lesing.

Så da gjenstår blant annet skrivetallene dine som virker kunstig begrenset av ett eller annet. Har du husket å enable write-cache? Og har du slått av kompresjon i alle mapper/på alle stasjoner?

Lenke til kommentar

Du har vesentlig bedre random 4K skriv og les enn han. Det er ikke bare-bare. ;)

Og siden du kjører på en SATA-300-kontroller vil du ikke få noe særlig mer enn 260 MB/s sekvensiell lesing.

Så da gjenstår blant annet skrivetallene dine som virker kunstig begrenset av ett eller annet. Har du husket å enable write-cache? Og har du slått av kompresjon i alle mapper/på alle stasjoner?

Kompresjon er slått av, og write cache er enablet.

post-73461-0-21536800-1341358186_thumb.png

Er det noe annet ute i BIOS som bør være med på leken her? -eller er P45 begynt å vise sine aldringstegn?

Endret av Din_Laban
Lenke til kommentar

Er det noe annet ute i BIOS som bør være med på leken her? -eller er P45 begynt å vise sine aldringstegn?

CPU strømstyrings funksjoner i BIOS trekker ned ytelse på din SSD, spessielt på random. Ditt hovedkort støtter jo kun SATA 2, så du får ikke utnyttet din SSD helt her.

Lenke til kommentar

Hovedmaskinen min er satt opp i AHCI SATA konfigurasjon og jeg ønsker å endre til RAID. Registeret er likt en annen maskin som står i RAID mode, så det er ikke der problemet ligger. Jeg tipper det er drivere som mangler kanskje. Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...