Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal han gå noe særlig høyere 24/7 prime stabilt må han over på kjølt vann eller fase/cascade...

Jeg kjører min 3930K på 4.2 @ 1.30V (foreløpig lazy overklokk for sommeren) med H100 med noctua vifter i et HAF-X kabinett, og jeg er usikker på om jeg vil klare 4.6 prime stabilt med denne kjølingen.

Det er veldig få ting som belaster mer enn 3-4 kjerner, så jeg venter i spenning på bedre flertrådede programmer. Noen som har testet om windows 8 er bedre på dette? Og om W8 bedre utnytter SSDer?

Jeg spurte en fyr fra microsoft ("computer jedi" fyr) om lagring i W8 tidligere i vår, men da kjente han kun til storage pools, og ikke om det var gjort noe ellers i lagrings-subsystemet.

 

EDIT: Er det forresten noen som vet om et godt RAMdisk program? Tenkte å sette av noen GB til noen saker for å leke meg litt.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Sjekk her :

 

Easeus Todo Backup

 

Slik kloner du :

 

 

1 : Velg "Disk Clone"

2011-10-07_010003.png

 

 

2 : "Source Disk" er den disken du skal klone ifra (Crucial C300)

2011-10-07_010041.png

 

 

3 : "Destination Disk" er den disken du skal klone til (Intel SSD)

2011-10-07_010201-1.png

 

 

4 : Her bør man resize før man kloner

2011-10-07_010307.png

 

 

5 : Ca 150 MB reservert av systemet burde være nok

2011-10-07_010337.png

 

 

6 : Velg "Proceed" og du bare venter på at den gjør seg ferdig ( kan ta litt tid)

2011-10-07_010352.png

 

 

 

 

Programmet er gratis.

Endret av johome
Lenke til kommentar

Sjekk her :

 

Easeus Todo Backup

 

Slik kloner du :

 

 

1 : Velg "Disk Clone"

2011-10-07_010003.png

 

 

2 : "Source Disk" er den disken du skal klone ifra (Crucial C300)

2011-10-07_010041.png

 

 

3 : "Destination Disk" er den disken du skal klone til (Intel SSD)

2011-10-07_010201-1.png

 

 

4 : Her bør man resize før man kloner

2011-10-07_010307.png

 

 

5 : Ca 150 MB reservert av systemet burde være nok

2011-10-07_010337.png

 

 

6 : Velg "Proceed" og du bare venter på at den gjør seg ferdig ( kan ta litt tid)

2011-10-07_010352.png

 

 

 

 

Programmet er gratis.

 

Hvordan blir ytelsen til SSD'en etter den har blitt klonet, sammenlignet med en som har fått en fresh install av w7?

Lenke til kommentar

Jeg hadde mer regnet med noe slikt:

 

1. Installer SSD på en SATA 2.0- eller (fortrinnsvis) Sata 3.0- kontroller.

2. Reboot.

3. Om nødvendig oppdater firmware på SSD.

4. Installer et eller annet kloneverktøy.

5. Kjør et eller annet kloneverktøy etter at du har defragmentert HDD, evnt. resizet partisjon slik at det er plass for det du skal klone (i tilfelle større HDD partisjon enn fysisk SSD).

6. Align SSD. Enten må man være sikker på at kloneverktøyet utfører korrekt alignment, eller så må man gjøre dette via "winsat disk" kommando etterpå.

7..........Når skal man f.eks. endre BIOS til AHCI? Helt til slutt (ved siste reboot) eller mellom 5 og 6 i listen over her?

Hva må gjøres med den originale HDD - siden den jo også (enda) inneholder en MBR som er bootbar? Skal HDDn koples vekk - og når skal man gjøre det for å unngå en trøblete boot?

Alle sånne ting tenker jeg på.

 

Altså mener jeg en ordentlig pirkete beskrivelse som tar for seg hver lille greie.

For er det noe som er demotiverende for folk flest så er det å ha gjennomført en kloning som enten resulterer i blåskjerm (BSoD) eller en SSD som går på halv speed.

Endret av Rayline TWB
Lenke til kommentar

Sitter å vurderer Intel 330 120 Gb som systemdisk i min stasjonære pc. Jeg ser at denne er på kampanje til 799 ,. hos dustinhome.

 

Bør jeg gå for Intel eller velge Samsung 830 128 Gb som faktisk er priset en 50 - lapp mindre hos mpx?

 

Den skal fungere som systemdisk for Windows 7 64 bit, generelle programmer og kanskje noen få spill.

Lenke til kommentar

Sjekk her :

 

Easeus Todo Backup

 

Slik kloner du :

 

 

1 : Velg "Disk Clone"

2011-10-07_010003.png

 

 

2 : "Source Disk" er den disken du skal klone ifra (Crucial C300)

2011-10-07_010041.png

 

 

3 : "Destination Disk" er den disken du skal klone til (Intel SSD)

2011-10-07_010201-1.png

 

 

4 : Her bør man resize før man kloner

2011-10-07_010307.png

 

 

5 : Ca 150 MB reservert av systemet burde være nok

2011-10-07_010337.png

 

 

6 : Velg "Proceed" og du bare venter på at den gjør seg ferdig ( kan ta litt tid)

2011-10-07_010352.png

 

 

 

 

Programmet er gratis.

 

Hvordan blir ytelsen til SSD'en etter den har blitt klonet, sammenlignet med en som har fått en fresh install av w7?

 

Hvis du har en SSD som aldri har blitt brukt , vil ytelsen bli akkurat like god som ny.

 

Har du brukt SSD'en over tid , ville jeg ha kjørt en runde med HDDErase 3.3 før jeg kloner.

Da vil ytelsen også bli like god som en fresh install.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Samsung 830 er bedre i tester OG billigere. Et klart valg etter min mening selv om forskjellen i hverken pris eller ytelse er stor.

 

Er ikke Crucial M4 nesten på lik linje med Samsung 830 med hensyn til pris/ytelse/stabilitet? Har inntrykk av at det er disse to variantene det står i for de fleste nå for tiden.

Lenke til kommentar

Er det mye styr å få satt på AHCI mode etter man har innstallert OS på SSD med IDE mode? Jeg kjører Win7 på en HDD nå som kjører IDE mode, har nettopp satt inn SSD(M4) og satte på AHCI mode i BIOS. Problemet er at jeg får BSOD når jeg booter Win7 på HDDen(tenkt å innstallere OS til SSD fra kjørende Win7). En workaround er vel at jeg kan bruke en egen strømkabel på HDD i følge Asus FAQ men vil gjerne slippe det.

Lenke til kommentar

EleNef: Det er en guide til å bytte til AHCI etter windows er installert i SSD benche-tråden, nederst i post #2

 

Er nå ikke noe stort problem å få ssden til å stoppe opp. Feks installere et spill og surfe på samme ssden så blir det fort slugish

Jeg har installert ting på SSDer mens jeg har surfet og hørt på musikk før, og har ikke opplevd det som sluggish i det hele tatt. Om noe så bare en smule seinere enn vanlig, men noe helt annet enn harddisker. Å installere ting på SSD tar bare noen sekunder (opp til kanskje et minutt for veldig store ting) om du har filene lokalt, tar det lenger har du andre flaskehalser enn SSDen, og da vil det ikke være SSDen som holder deg igjen.

Selv tilbake i 2008 var det 4 CPU kjerner som somregel gjorde at ting gikk tregt hos meg og ikke SSDene (2 i RAID). Nå med 2 stk Samsung 830 128GB som klarer å dytte 600MB/s skriv og opp mot 1000MB/s les sekvensielt og 130K/60K IOPS les/skriv er det fortsatt ofte CPUen i7 3930K @ 4.2GHz som blir flaskehals, gjerne pga mangel på tråder i arbeidslasten.

 

For at multitasking mot lagring skal gå glatt må man ha AHCI (eller RAID) modus. Dette er pga NCQ, som lar SSDen besvare forespørsler i parallell, og skalere ytelsen for praktisk arbeid.

Endret av GullLars
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...