Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Formatering er greit, det man ikke må gjøre eks. under installasjonen av XP, Linux, Vista, Win osv er å slette og opprette partisjonen på nytt... da mister du Partition Alignement Offset som du først må mekke til riktig med diskpart/diskpar på Vertex diskene. Formatering derimot er greit, tror jeg var litt uklar på dette i et innlegg ja.

 

Defragmentering er ikke nødvendig og skal ikke utføres på SSD. I tillegg er det en del andre ting som indeksering og slik man ikke trenger på SSD. Har man 4GB eller mer bør man også deaktivere swapfilen, om man ikke bruker meget tunge applikasjoner som sluker minne og vil trenge den. Gullars har vel laget en grei tweaking guide på dette i første post nå :) Siden SSD er "følsom" på skriveoperasjoner ( levetid og wear level ) kan det lønne seg å sette opp RamDisk for temporary internett files ol. Det er mange småting man kan gjøre for å bedre opplevelsen betraktelig, dog er ikke alt nødvendig.

 

Det som er min bøyg med Vertex akkurat nå er at OCZ fortsatt har ACHI bugs og den må kjøre i Raid eller IDE modus i bios.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Er det noe mer info på Vertex i forhold til offset/ytelse ol.?

 

Interessant å se hvordan de forskjellige yter på lavt nivå (4k random) i forhold til hverandre.

Er ikke helt enig med GullLars i at Mtron har blitt slått så hardt i forhold til ytelse vs. Vertex/G.skill, men heller mot Intel isåfall.

Jeg gir beng i sekvensiell les/skriv hvis ikke random 4k og oppover er god.

 

som på bildet her, så er jo 4k skriv rimelig langt nede. 0.8 MB/s er litt vel lite synes jeg. Men har dette med offset og firmware å gjøre?

post-90235-1236849432_thumb.png

 

 

Jeg betaler dobbelt så mye penger for god 4k+ random any day, over høy sekvensiell les/skriv.

post-90235-1236849436_thumb.png

 

Nå er dette to i raid-0, men 9,3MB/s parkerer jo 0,8MB/s uansett. (1,5MB/s om det hadde vært kjørt et raid-0 det også.)

Endret av Beef Supreme
Lenke til kommentar

Til sammenligning for oss dødelige så tok jeg en kjapp ATTO på min bærbare HP (en eller annen 2,5" Fujitsudisk) og min stasjonære som har en 150Gb 3,5" Raptor (ikke den nye Velocity). Føler vi bør ha et sammenligningsgrunnlag som er litt folkelig, ikke bare Raid0 benchinh ;)

 

Først ut er laptopen, sørgelig lesning:

post-26777-1236849435_thumb.png

 

Raptoren syntes jeg klarte seg bra på småfiler tross alt, faktisk meget bra på skriving:

post-26777-1236849446_thumb.png

Endret av Mozze
Lenke til kommentar

Huey hadde kanskje vært bedre navn på raptor diskene :p

Skal bli godt å slippe den som os disk framover. Bare idle susingen overdøver resten av PC'n min.

 

Ang. formatering er det vel bad sector test aka. lang/full formatering jeg har sett vært anbefalt man ikke skal gjøre. Per i dag er det vel uansett totalt unødvendig både på SSD og snurredisker. Begge skal ha såpass god automatisk overvåking av celler/sektorer at de som er dårlige blir plukket ned automagisk etterhvert som de blir oppdaget.

Lenke til kommentar

Hvem i alle dager gidder å vente på en full format nå om dagen? Hurtigformatering er det eneste det har gått i de siste årene.

Likte ordet ditt "automagisk" btw :D

 

Synes uansett at det er merkelig at SSD skal være så sære. Skal lese gjennom en del stoff om det hvis jeg finner, men hadde vært utrolig praktisk med en tabell over de forskjellige SSDene hvor man kunne se hvilken type de var SCL/MLC og hvilke fordeler og ulemper det var med de.

Endret av Beef Supreme
Lenke til kommentar

Hadde noen giddet å lage en tilsvarende video med 1 stk Vertex 30GB?

 

Intel x25-e vs iodrive på tomshardware

 

http://www.tomshardware.com/picturestory/4...io-iodrive.html

Jeg likte sammenligningene med 15000 rpm disker :)

 

Comparison: 15,000 RPM hard drives reach 250-350 I/O operations per second in this benchmark, while the two flash devices are roughly 20 times faster.

Comparison: 15,000 RPM hard drives reach 200-300 I/O operations per second in this benchmark. The flash based SSDs are up to 180 times faster! osv

 

Lenke til kommentar
Vet ikke om det er noen interesse for det, men laga en tråd som kanskje kan hjelpe nye folk med SSD uten å måtte lese hele denne tråden for å få med seg noen erfaringer.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1085634&hl=

Kan du i samme slengen lage en liten oversikt over alt du hat gjort for optimalisere dette? En kortfattet 1-2-3 oversikt over alt du har gjort av justering på selve disken og OS?

Lenke til kommentar
La til en liten erfaring der nå. Er fryktelig lite jeg har gjort. Disse funka perfekt "out of the box"

 

Tatt et par grep for å få litt ekstra plass til overs, men ellers ikke noe spesielt.

Ser bra ut nå. Folk kan finne frem mye raskere om det som må til for å få SSD til å yte optimalt.

 

De fleste av de pukene er enkelt og grei å utføre for folk som har greie på OS, men du kunne alltid skrive de meny-klikkene som en må gå gjennom for å -Skrudd av defragmentering, -Slått av indeksering på C:/ , osv ... Det ville det bli en fin oversikt og hjelpe mange, tror jeg.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Vet ikke om det er noen interesse for det, men laga en tråd som kanskje kan hjelpe nye folk med SSD uten å måtte lese hele denne tråden for å få med seg noen erfaringer.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1085634&hl=

Fint om du legger til i tråden din at dem som bruker den, skal bruke samme standar. Da blir det litt mer ryddig. Snikk snakk passer lite inn der også. Og fint om det også legges med noen flere tester enn kun atto :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...