Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD

Anbefalte innlegg

Det er nok en m5 (hvis de følger navngivingen) på tur.

Mest sannsynlig med den nye Marvell kontrolleren, det kan dog ta sin tid og m4 er et svært godt valg, til denne prisen er den nok utvilsomt det beste valget.

(ikke at den er bedre enn andre, den er like god og har en bedre pris, den hadde minst feil (returrate) i en undersøkelse nå nylig)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blir neste generasjon om en kan kalle det, like bra priset med tanke på GB/pris ? eller er det like greit å hoppe i det for dem som vil ha ssd nå.

Men er 2 stk 128 gb M4 og foretrekke fremfor 1 stk 256 GB? har forstått det sånn at en får trim på raid nå? Skal brukes på P55 brikkesett (sata2)

Endret av Lakrisbåt
Lenke til kommentar

Du kan like gjerne hoppe i det nå, neste generasjon ender muligens opp med en ny generasjon NAND, vi vet enda ikke hvor den lander.

Det er ikke umulig at de kan overkomme krympingen med spesielle teknikker.

Du får ikke TRIM i raid, enda.

Lenke til kommentar

Ok, men slik jeg har forstått det på BAT sine utholdenhetstester så har ikke TRIM så mye å si på degradering av ytelse? Men har jeg da noe å vinne på raid med 128 kontra 256, eller er det bare tall på benchmarks som man ikke merker i det daglige.

Påtide å flytte denne traveren ned i hiearkiet:

post-47230-0-73199400-1336917225_thumb.png

post-47230-0-86088000-1336917230_thumb.png

post-47230-0-77469800-1336917236_thumb.png

Endret av Lakrisbåt
Lenke til kommentar

Heisan

Jeg trenger litt hjelp

Jeg bygger min første PC og lurer på hvor jeg skal plugge inn min SSD og Mekanisk på ASUS P8Z77-V DELUX hovedkort. Det er 2 forskjellige 6 Sata porter. To fra Intel og to fra Marvell. Hvor skal jeg plugge de?

Det står at man skal bruke Marvel portene for "regular" use og for optimal Asus SSD caching i hovedkort manualen, men er dette riktig og beste måten å gjøre det på for meg?

SSD'en jeg bruker er en Intel 520

Mekanisk: Seagate Baracuda 3TB

Takk for svar og hjelp :)

Endret av AThought
Lenke til kommentar

Hei og tusen takk for svar.

War sa at jeg skulle plugge min optiske blue ray i den mørke blå porten(Marvell) på bildet ovenfor. Jeg har den nå plugget i de lyse blå. Skal jeg forandre dette? Ble usikker når jeg så det innlegget.

Foresten, når jeg skal boote opp for første gang. Vil dere anbefale å ha de siste driverene til hardwaren på en USB klar til å lastes over, eller å kjøre medfølgende CD'er for så å ta tak i de siste driverene?

Igjen, takk for hjelp :)

Lenke til kommentar

Optiske blue ray kan vel være hvor som helst.

Asus SSD caching er ment med 1 SSD + en HHD kobblet i hver sin navyblåe port.

Det er ikke det du er ute etter her.

Sett SSD i de to grå først, så SSD nr 3 og 4 i de to navyblå så vil du bare ha 4stk 3Gbs-porter igjen til andre HHD og optiske drev.

Lenke til kommentar

Ser det har kommet ny fw til Ocz agility3\vertex 3 serien. Har solgt min max io 128 GB å skulle kjøre secure erase på den når jeg så det her.

Har ikke orka å kjøre noen nye bencher siden den uansett skal ut. En ting var nå fint med max io, den er fortsatt jævlig dyr så får fortsatt en ok bruktpris.

Relase notes:

Issues resolved since version 2.15:

• Improved handling on prolonged resume from partial to slumber state
  • Fixed an issue when abnormal amounts of secure erases could cause incorrect block P/E counts to be reported in SMART data.
  • Performance improvement on some benchmarks

Known open issues:

• Formatting a RAID-1 Volume takes longer than expected with PMC Sierra BR-8 HBA

Lenke til kommentar

Det er større sannsynlighet for at en av to ssder i raid0 tar kvelden enn at en singel gjør det.

Hva så? Hvis en ssd ryker, så er man føkka uansett ;)

Venter bare på at noen skal sette opp en sansynlighetslikning :D Dette har skjedd før om akkurat dette emnet :p

Så fordi konsekvensene av kræsj er store, skal man doble sannsynligheten for kræsj? Smart.

Lenke til kommentar

Man har vel uansett backup av viktige data. Og tar man i tillegg en relativt jevnlig backup av installasjonen sin så er man tilbake online innen en halvtime om noe krasjer. Enkelte av oss har kjørt R0 med SSD'er i flere år uten problemer. Hadde det vært en virksomhetskritisk greie så kan kanskje nedetid være dumt, men det er tross alt vanligvis snakk om en hjemmepc her. Sålenge man har backup av viktige data så er fordelene med R0 mye større enn "tapet" man får med en liten time nedetid ved krasj.

Lenke til kommentar

Det er større sannsynlighet for at en av to ssder i raid0 tar kvelden enn at en singel gjør det.

Hva så? Hvis en ssd ryker, så er man føkka uansett ;)

Venter bare på at noen skal sette opp en sansynlighetslikning :D Dette har skjedd før om akkurat dette emnet :p

Så fordi konsekvensene av kræsj er store, skal man doble sannsynligheten for kræsj? Smart.

Sansynligheten er ikkje dobbel, men det vet sikkert de som har hatt sansynlighetsregning på skolen :p

Fikk ganske mye tilbakemeldinger når jeg kjørte 10 stk 15k sasdisker i raid-0 til OS. Dette gikk helt smertefritt. Brukte dette i halvannet år. Diskene er faktisk helt fine enda. Heldigvis er jeg smart å tar backup og lagrer kun på raid-6 arrayene det jeg er redd for å miste. Acronis er forresten vennen min :D

Lenke til kommentar

Ja, jeg har ingen betenkeligheter med å ha SSD-Raid0 sammen med skikkelig backup. Og jeg har fått ting til å krasje mange ganger. Hadde dårlige SSD-er før uten at jeg visste det var SSD-ene som var problemet, samt at endel gale overklokkingseksperiment.

Kjører Acronis + crashplan, og har aldri mistet data. Bare litt tid når jeg skal restore.

Lenke til kommentar

Jeg bruker DISM på W7 installasjonen, det sparer meg for utrolig mye tid, dermed blir det som oftest til at jeg kjører fullstendig nyinstallasjon. (hvis jeg skal teste noe, ellers er det som regel Acronis)

Med DISM kan man "patche" slik at man har så og si alt av oppdateringer på plass, man slipper dermed å kjøre runde etter runde med Windows update for å være klar.

Lenke til kommentar

Jeg har kjørt SSD RAID-0 siden 2008, 2R0 Mtron 2008-2010 og 4R0 C300 til nå, og har ennå ikke hatt et RAID feile.

Jeg har hatt 1 SSD dø av 14, og det var en av Mtron'ene jeg kjøpte i 2008. Den døde høsten 2011 etter å ha ligget på hylla i ca et år.

Når jeg tenker over det har jeg også bare hatt 1 snurredisk som har dødd siden 2000, av ca 20 stk. (men alle er jo ikke fortsatt i drift)

Tallene her er ikke bare mine maskiner, men også de til familien som jeg har bygd og "administrert".

Det er egentlig overraskende få datadeler jeg har hatt som har dødd. 1 HDD, 1 SSD, et RAM sett, en GPU, og et hovedkort. Og så klarte jeg å drepe en PSU rett over nyåret ved å ikke montere hjulene når jeg byttet til HAF-X. Den ble kvalt og overopphetet mens maskinen kjørte F@H i ca 12 timer før den ga opp :p

DISM?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...