Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan noen fortelle meg hvor SSD-ene med Mini PCI-E-grensesnitt er blitt av og hvorfor mSATA brukes isteden?!

 

Så vidt jeg vet får du SATA 3.0-hastigheter og mer enn nok effekt (2,5 W) på Mini-PCI-E-sokkelen for å lage en superduper-SSD! Støtten er mye, mye bedre ettersom mange flere PC-er (både bærbare maskiner og mini-ATX-kort) har Mini-PCI-E!

 

Personlig synes jeg at dette er den optimale standarden og formfaktoren (kan lage enheter i halv eller full størrelse), Hastigheten er nok til semi-entusiast-enheter, og effekt har mer enn nok av. Dette er spesielt ideelt i små maskiner, eller der hvor en trenger både ytelse og lagring (kan kombinere rask Mini PCI-E-SSD med stor SATA-HDD).

 

Så igjen, hva er greia? Er de late, sparer de penger på det, er de dumme, er det noe galt med Mini-PCI-E-standarden? You tell me, for jeg begriper ikke hvorfor de bruker mSATA utelukkende.

Lenke til kommentar

Jeg tror bare du har vært på feil plass.

 

Kan du legge ut en screendump av "Policies" taben som du funner i Device Manager for akkurat den enheten.

 

Det skal være valg for å aktivere "write caching" og et annet valg for å deaktivere "write cache buffer flushing".

 

Mener helt klart jeg var riktig. Egenskaper på den SSD'en under diskenheter i enhetsbehandlingen.

Jeg mangler som sagt "policies" fanen frem til admin kommer og skriver inn rett bruker/passord(er ikke admin på den PC'en) Men den fanen så lik ut helt lik ut den i ditt første svar, og da var det haket i for "hutigskrivebuffer" øverst. Får ikke sjekket dette igjen før til uka eventuelt dessverre...

Er det noen andre muligheter da? Kjørte testen 2 ganger i tilfelle det var noe tilfeldigheter ute og gikk, men samme resultat da. Den virker ellers kjapp, og WEI er 7,9 uten at det kanskje betyr så mye?

Lenke til kommentar

Kan noen fortelle meg hvor SSD-ene med Mini PCI-E-grensesnitt er blitt av og hvorfor mSATA brukes isteden?!

 

Så vidt jeg vet får du SATA 3.0-hastigheter og mer enn nok effekt (2,5 W) på Mini-PCI-E-sokkelen for å lage en superduper-SSD! Støtten er mye, mye bedre ettersom mange flere PC-er (både bærbare maskiner og mini-ATX-kort) har Mini-PCI-E!

 

Personlig synes jeg at dette er den optimale standarden og formfaktoren (kan lage enheter i halv eller full størrelse), Hastigheten er nok til semi-entusiast-enheter, og effekt har mer enn nok av. Dette er spesielt ideelt i små maskiner, eller der hvor en trenger både ytelse og lagring (kan kombinere rask Mini PCI-E-SSD med stor SATA-HDD).

 

Så igjen, hva er greia? Er de late, sparer de penger på det, er de dumme, er det noe galt med Mini-PCI-E-standarden? You tell me, for jeg begriper ikke hvorfor de bruker mSATA utelukkende.

Foreløpig finnes det vel ingen (eller i hvert fall veldig få) native PCIe-to-NAND-kontrollere, mens det finnes flust av S-ATA-to-NAND-kontrollere. Det betyr at en enhet med PCIe-grensesnitt må ha en PCIe-to-SATA-bridge i tillegg til SATA-to-NAND-kontrolleren. Du må betale for en ekstra chip, kompleksiteten går opp og kompatibiliteten ned, så enden på visen er at det blir mindre lukurativt å både produsere og kjøpe.

Bare se på OCZ RevoDrive. Disse er i prinsippet to stk Vertex 3 i RAID0 bak en PCIe-RAID-kontroller. 1 stk Vertex 3 120 GB koster ca 1100 kr, altså 2200 kr for 2 stk. En RevoDrive 240 GB (2 x 120 GB) koster ca. 4000 kr. Ytelsen hvis Vertexene RAIDes er den samme. Og RevoDrive er tydeligvis avhengig av noen ekstra drivere for å i det hele tatt fungere har jeg sett rundt om kring, ene og alene pga. PCIe-broen.

Å integrere mest mulig på én chip er et dritviktig prinsipp i dataverdenen hvis prisen skal bli fornuftig. Derfor antar jeg at produsentene venter på billige PCIe-to-NAND-kontrollere.

 

Og er det særlig vanlig med ledige mini-PCIe-slotter inni bærbare PCer? Jeg har inntrykk av at de eksterne mini-PCIe-slottene forsvinner mer og mer ettersom maskinene nå blir mindre og mindre. Og de som kjøper maskin med mini-PCIe bruker gjør det gjerne for å bruke slotten til smartkort-leser, lydkort, trådløst modem, osv. Da er det jo litt dødfødt å basere seg på å putte en systemdisk inni der.

 

Edit: Den første PCIe NAND-kontrolleren kom for bare 5 måneder siden. http://www.computerw...lash_controller

Endret av endrebjo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
<...>

Og RevoDrive er tydeligvis avhengig av noen ekstra drivere for å i det hele tatt fungere har jeg sett rundt om kring, ene og alene pga. PCIe-broen.

Å integrere mest mulig på én chip er et dritviktig prinsipp i dataverdenen hvis prisen skal bli fornuftig. Derfor antar jeg at produsentene venter på billige PCIe-to-NAND-kontrollere.

 

Og er det særlig vanlig med ledige mini-PCIe-slotter inni bærbare PCer? Jeg har inntrykk av at de eksterne mini-PCIe-slottene forsvinner mer og mer ettersom maskinene nå blir mindre og mindre. Og de som kjøper maskin med mini-PCIe bruker gjør det gjerne for å bruke slotten til smartkort-leser, lydkort, trådløst modem, osv. Da er det jo litt dødfødt å basere seg på å putte en systemdisk inni der.

 

Edit: Den første PCIe NAND-kontrolleren kom for bare 5 måneder siden. http://www.computerw...lash_controller

At en native (mini-)PCIe SSD krever en driver er ikke et stort problem. Det blir et ekstra steg ved en clean install, men det er ikke mye stress å laste en driver under install.

 

Når det gjelder ledige mini-PCIe slotter kan de også være interne så man må skru av et lokk for å komme til dem.

 

Den Marvel kontrolleren du lenker til er den første som selges i "løsvekt" som andre kan integrere. Det har eksistert native PCIe løsninger lenge. Fusion-IO ioDrive har vært på markedet siden 2008 (mener jeg), med samples demonstrert i 2007.

Lenke til kommentar

Exploder : Hva med å kjøpe en 256GB SSD til og kjøre dem i RAID 0? Hvis du mener at du vil bruke opp all 16GB RAM til lydredigering, så ville jeg gått for 32GB RAM. Hvis lommeboka strekker til da så klart.

 

Heisann. RAID 0 er uaktuelt av flere årsaker:

 

1:Jeg får ikke stappet alle spillene mine på dem, og jeg orker ikke avinstallere/reinstallere hver gang jeg vil prøve noe jeg ikke har prøvd på en stund.

2: RAID 0 støtter foreløpig ikke TRIM.

3: Vil ikke at hele PC'en inkludert operativsystemet skal gå til helvete hvis 1 av SSD'ene ryker.

4: Et slikt oppsett vil heller ikke gi meg noe merkbart bedre ytelse/loading enn hvis jeg går for mitt originale oppsett.

5: SSD i RAID 0 er også merkbart dyrere, pluss at jeg får mindre plass for mer penger. Uaktuelt.

 

Vedrørende RAM får jeg bare slenge på mer hvis det blir behov for det i framtiden :) RAM er ikke så dyrt... selv ikke for studenter :)

Lenke til kommentar
At en native (mini-)PCIe SSD krever en driver er ikke et stort problem. Det blir et ekstra steg ved en clean install, men det er ikke mye stress å laste en driver under install.
Det er jeg enig i. Vi hadde nøyaktig det samme da SATA var nytt og kontrollerene ikke var støttet. Poenget mitt var heller at det er unødvendig å sette en PCIe-SATA-bro mellom chipset og flash-kontroller når chipset i utgangspunktet kan snakke fint med flash-kontroller, og det til en lavere pris også. (Så sant maskinen har mSATA, som tydeligvis er mangelvare hos enkelte.)

Spesielt kan kryssplattformkompatibilitet være en case når man flytter kontrollere utenfor chipset. Både Intel og AMD er så store at drivere for all deres chipsetfunksjonalitet er rimelig greit støttet på alle store plattformer (Windows, GNU/Linux, OSX) innen lansering. I hvert fall med en fallback-mulighet. Hvis IO nå blir avhengig av enda en 3.part kan det fort bli slitsomt på f.eks GNU/Linux, spesielt hvis mangfoldet av kontrollere blir like stort som flash-kontrollere er i dag.

RevoDrive (i hvert fall 1. generasjon) fungerer ikke på GNU/Linux pr. i dag har jeg fått opplyst. Pga. manglende driver.

 

Jeg er forsåvidt enig i at utviklingen bør gå i retning av native PCIe for å få IO tettere på chipset og/eller ( :tease: ) CPU. Intel har vel allerede en del PCIe lanes rett til CPU i dag, eller er disse kanskje forbeholdt grafikk? Det er bare tanken på å la små 3.parter styre hele grensesnittet selv vha drivere som skurrer litt hos meg. En løsning på veldig lang sikt er jo flash-kontroller integrert i chipset. Det vil naturligvis begrense fysisk avstand til flash-brikkene en del, men kan samtidig skape en del morsomme markeder med salg av ren flash på moduler.

 

Når det gjelder ledige mini-PCIe slotter kan de også være interne så man må skru av et lokk for å komme til dem.
Interne PCIe-slotter har pleid å være opptatt på de maskinene jeg har vært borti, men det kan jo være at jeg har vært uheldig. Ledige mSATA-porter har jeg derimot funnet en del av.

 

Den Marvel kontrolleren du lenker til er den første som selges i "løsvekt" som andre kan integrere. Det har eksistert native PCIe løsninger lenge. Fusion-IO ioDrive har vært på markedet siden 2008 (mener jeg), med samples demonstrert i 2007.
Ah! Takk for rettelsen. :)

Har vi noen på forumet her som i det hele tatt har vært i nærheten av en ioDrive? :p

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Hei

 

Har et lite problem ved oppstart av pc'en. Noen ganger når jeg starter pc'en opp finner ikke hovedkortet ssd'en og klarer dermed ikke å starte windows (finner alle de mekaniske diskene). Om jeg da bare fortsetter og restarter pc'en 2-3 ganger finner den tilslutt ssd'en og windows starter som normalt.

 

Har en crucial m4 128gb ssd og et gigabyte p55a-ud3 rev 1.0 hovedkort.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe slikt som at disken din er bitlocker kryptert eller noe da? Uten at jeg vet om det ville fått så store konsekvenser.

 

Burde ikke dette i så fall påvirke også sekvensiell ytelse? Den er jo egentlig helt maks av hva en m4 128GB skal klare.

 

Mulig jeg er langt ute på landet, men det som slo meg var hvis disken (eh, enheten) må vente på ett eller annet for hver ting den skal gjøre. En større sekvensiell operasjon må da kanskje bare vente 1-2 ganger, mens en masse små må vente bittelitt for hver operasjon. Dette burde da kunne slå ut veldig negativt for masse bittesmå raske operasjoner, mens for en større operasjon ikke være så veldig merkbart.

 

Tenker egentlig bare litt høyt nå. Men det er jo fort gjort å sjekke om BitLocker er i bruk :)

Lenke til kommentar

Exploder : Hva med å kjøpe en 256GB SSD til og kjøre dem i RAID 0? Hvis du mener at du vil bruke opp all 16GB RAM til lydredigering, så ville jeg gått for 32GB RAM. Hvis lommeboka strekker til da så klart.

 

Heisann. RAID 0 er uaktuelt av flere årsaker:

 

1:Jeg får ikke stappet alle spillene mine på dem, og jeg orker ikke avinstallere/reinstallere hver gang jeg vil prøve noe jeg ikke har prøvd på en stund.

2: RAID 0 støtter foreløpig ikke TRIM.

3: Vil ikke at hele PC'en inkludert operativsystemet skal gå til helvete hvis 1 av SSD'ene ryker.

4: Et slikt oppsett vil heller ikke gi meg noe merkbart bedre ytelse/loading enn hvis jeg går for mitt originale oppsett.

5: SSD i RAID 0 er også merkbart dyrere, pluss at jeg får mindre plass for mer penger. Uaktuelt.

 

Vedrørende RAM får jeg bare slenge på mer hvis det blir behov for det i framtiden :) RAM er ikke så dyrt... selv ikke for studenter :)

 

PS: Hvis en single ssd går til hekkefjell, så forsvinner alt fordeom. Altså like greitt med Raid-0. Man har jo backup av viktige ting uansett :)

Lenke til kommentar

Mulig jeg bare er treig, men nå ser jeg at M4 er skitbilli overalt!! Til og med på komplett.no :D

256GB til under 1800,- er veldig ålreight pris og enhetene er perfekte innkjøp til en god del formål. Hadde de også kjørt 512GB til rundt 3600,- kunne jeg byttet ut 320GB arrayet med bedre plass. (vil helst ikke bytte til flere R0) Endret av Theo343
Lenke til kommentar

256GB til under 1800,- er veldig ålreight pris og enhetene er perfekte innkjøp til en god del formål. Hadde de også kjørt 512GB til rundt 3600,- kunne jeg byttet ut 320GB arrayet med bedre plass. (vil helst ikke bytte til flere R0)

 

Komplett hadde 512GB til 3800,- "SuperWeekend" men de ble kjapt borte, det var dog ikke m4 :)

 

Prisene går rette veien, 256GB til under 2000,- begynner å bli normalt og da er det ikke lenge til 512GB ligger rundt 4000,-

 

Jeg var nære ved å trykke kjøp på en Agility 3 til ~2850 men den steg til over 3K, noe som fremdeles er svært rimelig.

360GB er betydelig mer enn 256 og vil for mange holde lenge som "disk" nr 2 eller 1 for den saks skyld.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...