Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD

Anbefalte innlegg

Ok, håpet det var noe såpass enkelt :) Hos meg mangler den fanen, men jeg har en knapp for å "endre innstillinger" men er ikke administrator på denne PCen da den tilhører jobben. Sikkert derfor det ser lit annerledes ut. IT får ta seg av saken i morgen, da VPN kobler seg av ved forsøk på remote desktop og deling via Lync pauser seg selv når "passordbildet" dukker opp... Arghhh..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil heller anbefale å ha nok (d)ram enn å blande inn flashminne som cache for midlertidig lagrede data. Med andre ord vil jeg anbefale å fjerne den siste av de tre. Den gir bare mening dersom du ikke har egen SSD som systemdrev. Og siden SSD systemdrev + HDD er overlegent HDD + SRT-cache så ville jeg altså valgt kun de to første.

Heisann. Hele poenget mitt var å bruke Intel SRT til å minimere loading til spillene mine på den mekaniske harddisken. Jeg får ikke plass til alle spillene mine på OS-SSD'en på 256gb, derfor er jeg interessert i Intel SRT.

Bruk av RAMDISK er uaktuelt, av flere årsaker:

Jeg skal ha 16gb RAM, og vil trenge alt. Skal drive med lyd-redigering, og det skal også holde i 5-6 år. Med RAMDISK som cache får du bare maks 4gb i free-versjonen, noe som er ganske mye mindre enn 64gb. Dessuten vil det si at jeg "nedgraderer" til 12gb RAM kontra 16gb. RAMDISK er også noe som må gjenoppbygges hver gang du starter PC, noe som funker dårlig da jeg blir å slå av PC'en hver natt, og jeg er ikke interessert i å bygge opp ny cache hver dag til spill jeg spiller ofte.

Intel SRT funker på en veldig mye mer praktisk måte. Jeg kan installere alt av spill på min 2tb HDD, og Intel SRT vil automatisk cache alle spillene jeg spiller ofte, og med 64gb vil jeg kunne spille flere spill samtidig uten at jeg mister SSD-ytelse på noen av de. Alt dette gjøres automatisk, og cachen blir ikke borte når jeg slår av PC'en.

Lenke til kommentar

Hva kan det elendige resultatet på skriv her komme av? Det er en ny laptop med Sandy Bridge, og siste offisielle RST installert.

Jeg får en feilmelding ved åpning av ASU, og kan heller ikke se versjonen av RST.

post-67869-0-22447600-1336635685_thumb.pngpost-67869-0-44818000-1336635693_thumb.png

Aktiver skrivehurtigbuffer (Write Cache) på SSD'en i enhetsbehandling..

Hmmm. Skrivehurtigbuffer står på... Hva kan da årsaken være, og har det noen sammenheng med feilmeldingen?

Lenke til kommentar

Feilmeldingen (som forøvrig er omtalt på en av de siste sidene) er relatert til enten en USB enhet eller en ikke-partisjonert enhet.

Det er ordnet i den nye releasen som kommer i løpet av noen dager. (går da fra beta til RC1)

Lenke til kommentar

Ok, burde sett det :blush: Det kan være at imaget som er lagt inn har krøllet til noe. Ligger en Q:disk på min datamaskin som ikke har noen bokstav.

Men påvirker dette skriveytelsen i så stor grad? Testen kjører jo dersom man klikker bort feilmeldingen.

Lenke til kommentar

Helvete! Jeg har 2 ssder som ser ut til å ha dødd nesten samtidig :(

Den ene er en Crucial M4 128GB og den andre en OCZ Vertex2 3,5" 120GB. De sto i forskjellige maskiner så det er ikke noen sammenheng der. Jeg har ikke hatt strømbrudd og det har ikke vært tordenvær.

Felles for dem begge er at de ikke blir detektert verken i BIOS eller Windows 7 :(

OCZ'en har en rød og grønn diode som lyser samtidig.

Noen som har peiling på om det går an å få liv i dem igjen?

Skryt til Netshop og Digitalimpuls :D Netshop sendte meg OCZ 120GB Agility 3 i erstatning for Vertex2'en som døde, og Digitalimpuls sendte meg en ny M4 128GB.

Forventet selvfølgelig å få dem erstattet, men at det går så fort er bare supert! 4 dager etter jeg sendte dem inn, var det nye på vei tilbake til meg :) Det kaller jeg rask og god returservice!

Lenke til kommentar

Men påvirker dette skriveytelsen i så stor grad? Testen kjører jo dersom man klikker bort feilmeldingen.

Neida, det påvirker ikke testen på annen måte enn at ikke all teknisk info vises.

Skryt til Netshop og Digitalimpuls :D Netshop sendte meg OCZ 120GB Agility 3 i erstatning for Vertex2'en som døde, og Digitalimpuls sendte meg en ny M4 128GB.

Forventet selvfølgelig å få dem erstattet, men at det går så fort er bare supert! 4 dager etter jeg sendte dem inn, var det nye på vei tilbake til meg :) Det kaller jeg rask og god returservice!

Jeg har hatt RMA hos begge og de har vært svært profesjonelle.

Lenke til kommentar

Det var jo humoristisk ment selv om det ikke var smiley på :dremel:

På mitt HK kan jeg bare endre 2 og 2 porter fra IDE / ahci

Har satt 1-2 3-4 5-6 til ahci og SSDene har maks ytelse.

Setter jeg 7-8 til ahci så nekter pcen å boote og lager masse krøll.

Det er en SSD intel 2 gen med spill på som sitter på den porten.

Noen tips?

Lenke til kommentar

Neida, det påvirker ikke testen på annen måte enn at ikke all teknisk info vises.

Ok, takker:)

Er det da noen som har andre forslag til til hva som forårsaker den elendige RW-ytelsen?

post-67869-0-55875400-1336735319_thumb.png

Lenke til kommentar

Det var jo humoristisk ment selv om det ikke var smiley på :dremel:

På mitt HK kan jeg bare endre 2 og 2 porter fra IDE / ahci

Har satt 1-2 3-4 5-6 til ahci og SSDene har maks ytelse.

Setter jeg 7-8 til ahci så nekter pcen å boote og lager masse krøll.

Det er en SSD intel 2 gen med spill på som sitter på den porten.

Noen tips?

Den er grei :)

Det burde ikke ha noen betydning siden du ikke booter på enhetene koplet til de portene.

Port 7 og 8 er nok på en annen kontroller (ikke standard chipset) og vil da kreve en helt annen driver for å boote.

Endel hovedkort kan være vanskelige/vriene og kreve at man på nytt mp velge boot-enhet når man har endret i oppsettet.

Du har da sjekket at den ikke ble endret i ditt tilfelle?

(at endringen har endret standard boot-enhet)

Hvilket hovedkort er det du bruker?

Lenke til kommentar

At "AS SSD" indikerer "BAD" er selvsagt bare fordi man normalt sett foretrekker NCQ.

(og det får man ikke i IDE mode)

Det ser ut for at det er Marvell 9128 kontrolleren som er port 7-8 (egentlig 6-7 da man begynner på 0)

Jeg har ofte benyttet disse til HDD og mener at det har fungert greit med AHCI mode, har flere UD7 som har samme løsningen.

Jeg skal sjekke hva jeg har gjort men du bør uansett holde SSDer på Intel kontrolleren.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Med tanke på at det ser sånn ut inni pcen så trur jeg at jeg fikk byttet cdrommet med SSDen kabelmessig som ser ut til å funke.

Takk

Dvs 1 HHD-ytelse mer pga den kontrolleren.

post-64596-0-46678500-1336738817_thumb.png

post-64596-0-65667500-1336738928_thumb.jpg

Endret av War
Lenke til kommentar

Det er ikke noe slikt som at disken din er bitlocker kryptert eller noe da? Uten at jeg vet om det ville fått så store konsekvenser.

Burde ikke dette i så fall påvirke også sekvensiell ytelse? Den er jo egentlig helt maks av hva en m4 128GB skal klare.

Endret av Switters
Lenke til kommentar

Jeg tror bare du har vært på feil plass.

Kan du legge ut en screendump av "Policies" taben som du funner i Device Manager for akkurat den enheten.

Det skal være valg for å aktivere "write caching" og et annet valg for å deaktivere "write cache buffer flushing".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...