Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD

Anbefalte innlegg

Sånn midt oppi alt dette snakket om holdbarhet på disker, jeg har nettopp kjøpt nettopp en Corsair Force 3 120GB til bruk som systemdisk i en hjemmeserver basert på Ubuntu server 64-bit som skal stå på døgnet rundt. Burde jeg være bekymret for levetiden? Ser ikke for meg at det er store aktiviteten som skal foregå på SSD'en, alt kritisk skal lagres på ett RAID 6-oppsett med snurredisker med ekstern backup, så det vil ikke være noen krise om SSD'en dør en brå og plutselig død... men om det finnes vesentlig bedre alternativer til samme pris (rundt tusenlappen) har jeg fortsatt angreretten i behold...

En annen ting, noe spesielt å tenke på/lure triks ved installasjon av linux på SSD for best mulig ytelse? Aktivere TRIM, AHCI-mode osv? Kommer til å legge inn 12.04-versjonen av Ubuntu server når den endelige versjonen blir lagt ut for nedlasting.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sånn midt oppi alt dette snakket om holdbarhet på disker, jeg har nettopp kjøpt nettopp en Corsair Force 3 120GB til bruk som systemdisk i en hjemmeserver basert på Ubuntu server 64-bit som skal stå på døgnet rundt. Burde jeg være bekymret for levetiden? Ser ikke for meg at det er store aktiviteten som skal foregå på SSD'en, alt kritisk skal lagres på ett RAID 6-oppsett med snurredisker med ekstern backup, så det vil ikke være noen krise om SSD'en dør en brå og plutselig død... men om det finnes vesentlig bedre alternativer til samme pris (rundt tusenlappen) har jeg fortsatt angreretten i behold...

En annen ting, noe spesielt å tenke på/lure triks ved installasjon av linux på SSD for best mulig ytelse? Aktivere TRIM, AHCI-mode osv? Kommer til å legge inn 12.04-versjonen av Ubuntu server når den endelige versjonen blir lagt ut for nedlasting.

Bekymret -> Nei.

TRIM -> Aktivert i kernel for lenge siden, så på 12.04 er det ikke noe issue.

AHCI eller enda bedre RAID -> BIOS på hovedkortet.

Lenke til kommentar

Kan du lese gjennom dette

Forslaget om å putte swap på en snurredisk kan vel diskuteres

Takk skal du ha, mye nyttig der :) snurrediskene skal være rene lagringsdisker som hovedsaklig skal aksesseres av andre pc'er, så det er uansett uaktuelt å legge noe systemrelatert på dem.

Har Linux TRIM for RAID non-member da?

Usikker på om jeg forsto spørsmålet riktig, men SSD'en skal ikke være koblet på samme kontroller som snurrediskene - SSD'en skal være eneste disk koblet rett på hovedkortet, mens snurrediskene vil være koblet til ett dedikert RAID-kontrollerkort. Gjør det spørsmålet irrelevant?

Endret av ventle
Lenke til kommentar

Er det bare TheSSDReview som har fått den?

(må lese den asap :))

edit;

Ser ut som en fin sak og det blir sikkert en syk pris på den også.

Den er dog ikke på fusionIO nivå på alle punkter, hadde vært morsomt å teste en slik uansett!

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Kjører SSD-life og andre jallaprogrammer og alle sier OK.

Benchmark sier også ok i ytelse.

Hvorfor oppleves ting i win tregt?

Høyreklikk så kan det ta ett sek.

Åpne fil inne i et prog så kan det ta 1 sek, som om jeg skulle gjort det ifra en disk som sov.

Tar for eks 5 sek å åpne HFM.net som bare er ett vindu / et lite program.

Dør SSDen eller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...