kpolberg Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Hvilken SSD/Kontroller har minst problemer mot forskjellige sata kontrollere. Sitter på ett nforce 3600 chipset som ikke snakker særlig pent mot min Kingston ei heller min Corsair Force 3 SSD. Kan jeg trygt gå for en Intel 320 eller tilsvarende? Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 De beste eller mest stabile er jo: Crucial Samsung Intel Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Hehe, greit nok. Men i første omgang vil jeg bare ha en disk som snakker med kontrolleren, uten at jeg får kernel panic Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 De beste eller mest stabile er jo: Crucial Samsung Intel Legg til Marvell kontrolleren som sitter i Corsair Performance Pro og Plextor M2P/M3 også Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Dem glemte jeg helt ut. beklager. Lenke til kommentar
AT1S Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Er plextor bra? Hører ikke så mye om dem. De virker litt dyre også. Lenke til kommentar
Kimm0n0 Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 (endret) Er plextor bra? Hører ikke så mye om dem. De virker litt dyre også. Plextor M3 og M3 Pro er knallbra greier med masse cache og 5 års garanti. Det er samme kontroller som sitter i Crucial C300, Crucial M4 og Intel 510 blant annet. Endret 12. mars 2012 av Kimm0n0 Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 M3 PRO kommer snart, og den har 512 mb cache på kontrolleren mener jeg på Lenke til kommentar
Kimm0n0 Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 M3 PRO kommer snart, og den har 512 mb cache på kontrolleren mener jeg på Ser ut til at cache størrelse i M3 Pro ikke har endret seg fra M3. 128GB modellen har 256MB og de som er større har 512MB. Men ytelse er litt opp. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 M3 har 70000/65000 IOPS på 4K random, mens M3 PRO har 75000/68000 IOPS. Dette gjelder på 256GB versonene. Merklig nok er 512GB versonene tregere... Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Kan jo spørre ekspertene her inne hva de syntes, har nettopp satt opp en FreeBSD / FreeNAS fil-server bestående av: Asus P8B-E/4L Intel C204, LGA1155 hovedkort Intel Xeon E3-1270 CPU 4x 4GB (16GB) 1333MHz, unbuffered ECC RAM GeForce GT 520 skjermkort (var dum nok til å velge Xeon E3-1270 istedenfor E3-1275, altså null integrert skjermkort) LSI MegaRAID 9260-8i RAID kontroller (skal byttes med IBM M1015 som skal flashes med LSI MegaRAID 9211-8i IT-firmware da 9260-8i uten IT-firmware ei heller mulighet for JBOD er ubrukelig til FreeBSD og ZFS..) 1x Intel 520 60GB SSD for FreeNAS 8.2 BETA2 installasjon 7x Western Digital RE4 2TB som skal opp i ZFS RAIDZ eller RAIDZ2 (10TB eller 8TB) Når jeg først er i gang så vurderer jeg om jeg skal smelle opp to SSD-er, en for caching av ZIL (ZFS logg) som vil bedre skrivehastigheter drastisk og caching av L2ARC som vil øke leseytelsen drastisk. Spørsmålet er jo hvilke SSD-er som passer seg til dette formålet, caching er jo noe som normalt vil tilsi konstant skriving og sletting av data kontinuerlig hele tiden og det er jo ikke nødvendigvis sånn at en SSD som er perfekt som systemdisk (mye lesing, generelt lite skriving) vil egne seg best til dette litt mer spesielle formålet. SSD til ZIL (logg) trenger vell knapt å være større enn 10GB, så her er jo ikke kravene til størrelse spesielt stort, mens SSD til L2ARC er avhengig av hvor mye data jeg faktisk ønsker at skal være cachet for rask lesing fra fil-serveren, også har vi alle disse spørsmålene rundt MLC og SLC osv osv.. Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 12. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2012 Logger er komprimerbare, så SandForce burde gjøre jobben greit der. Hva slags datatyper er det på serveren SSD med L2ARC skal cache? Om det er hovedsaklig mediefiler og komprimerte/krypterte arkiver er ikke SandForce optimale, men om det er en fin blanding er SandForce med synkron NAND fine med tanke på sustained ytelse og holdbarhet. Nå skal du skrive ganske mye til cache om dagen før du får problemer med nyere SSDer. BAT har skrevet flere hundre TB til 60-80GB SSDer uten noe ekstra spare area satt av, så de tåler en del. Mitt generelle tips om du er redd for at det skal bli mye skrivepress på L2ARC er å overdimensjonere kapasiteten av disken i forhold til behov, og sette av ~20% ekstra spare area (upartisjonert rett etter secure erase), da vil random write og sustained write holde seg høyere over tid, pluss du får mindre write amplification, som betyr mindre slitasje på NAND pr GB skrevet. SLC er unødvendig om du ikke skal ha >25% kontinuerlig skrivebelastning (av maksfart) 24/7 over en periode på 2-3 år. BAT har brukt 4-6 månder (eller lenger?) på å drepe SSDer med 100% skrivelast 24/7. Nice hardware for filserver forresten. Er det til privat bruk eller i produksjon? Lenke til kommentar
Kimm0n0 Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 (endret) ... Når jeg først er i gang så vurderer jeg om jeg skal smelle opp to SSD-er, en for caching av ZIL (ZFS logg) som vil bedre skrivehastigheter drastisk og caching av L2ARC som vil øke leseytelsen drastisk. Spørsmålet er jo hvilke SSD-er som passer seg til dette formålet, caching er jo noe som normalt vil tilsi konstant skriving og sletting av data kontinuerlig hele tiden og det er jo ikke nødvendigvis sånn at en SSD som er perfekt som systemdisk (mye lesing, generelt lite skriving) vil egne seg best til dette litt mer spesielle formålet. SSD til ZIL (logg) trenger vell knapt å være større enn 10GB, så her er jo ikke kravene til størrelse spesielt stort, mens SSD til L2ARC er avhengig av hvor mye data jeg faktisk ønsker at skal være cachet for rask lesing fra fil-serveren, også har vi alle disse spørsmålene rundt MLC og SLC osv osv.. Hva med denne til logging: Intel 311 eller kanskje en Intel SSD 320? Ellers er vel en Crucial M4, Plextor M3 eller Intel SSD 320 fin til caching? Om det er filmer og slikt så vil vel SSD caching ikke bety så mye? Jeg brukte selv 2 x Crucial M4 128GB til logging og 1 x Kingston HyperX 120GB til caching. Endret 12. mars 2012 av Kimm0n0 Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Dette var mer eller mindre et innfall hvor jeg hadde lyst til å bygge et nytt system, og det jeg trengte mer eller noe annet for øyeblikket var en fil-server da jeg var lei av å kjøre fil-serveren fra spillmaskinen ettersom det er utrolig upraktisk på veldig mange måter ettersom krasj av maskinen, re-installasjon osv naturligvis resulterer i at fil-serveren er nede. Så da slo jeg flere fluer i en smekk ved å få bygget meg et nytt system, får lekt meg litt med FreeNAS og ZFS som jeg er fullstendig amatør på og skaffet meg mye interessant erfaring og forhåpentligvis en oppegående fil-server når alt kommer til alt. For øyeblikket har det jo vært noen humper i veien i form av LSI MegaRAID 9260-8i viste seg å være ubrukelig osv.. Lenke til kommentar
Kimm0n0 Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 Dette var mer eller mindre et innfall hvor jeg hadde lyst til å bygge et nytt system, og det jeg trengte mer eller noe annet for øyeblikket var en fil-server da jeg var lei av å kjøre fil-serveren fra spillmaskinen ettersom det er utrolig upraktisk på veldig mange måter ettersom krasj av maskinen, re-installasjon osv naturligvis resulterer i at fil-serveren er nede. Så da slo jeg flere fluer i en smekk ved å få bygget meg et nytt system, får lekt meg litt med FreeNAS og ZFS som jeg er fullstendig amatør på og skaffet meg mye interessant erfaring og forhåpentligvis en oppegående fil-server når alt kommer til alt. For øyeblikket har det jo vært noen humper i veien i form av LSI MegaRAID 9260-8i viste seg å være ubrukelig osv.. Det er jo helt klart et knallprosjekt! Sånn er jo kjempegøy Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 13. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2012 Har du noen planer om å kjøre F@H (SMP) på filserveren for å benytte den betydelige regnekraften som er til overs en del av/mesteparten av tiden? Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 Har mange ønsker og planer som jeg vil forsøke å realisere etterhvert, men først og fremst så er det 100% fokus på å faktisk få ZFS RAIDZ / RAIDZ2, med SSD caching og alt opp og gå 100% stabilt før jeg begynner å fikle med noe som helst annet. Steg nr1 etter at den er oppe blir nok å få opp Transmission eller en annen torrentløsning, men ser ikke ut som noen støtter RSS (?) og det vil jo redusere funksjonaliteten til en eventuelt torrent klient på fil-serveren dramatisk. Men dette blir jo fryktelig off-topic Lenke til kommentar
Buzz76 Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 Hvilken SSD er å anbefale nå dersom man ikke har TRIM? Tenker Windows XP f.eks? Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 Hvilken SSD er å anbefale nå dersom man ikke har TRIM? Tenker Windows XP f.eks? Corsair Performance Pro eller Plextor PX-256M3 er gode alternativer. Men hvorfor bruker du ikke Windows7...? Lenke til kommentar
Kimm0n0 Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 Hvilken SSD er å anbefale nå dersom man ikke har TRIM? Tenker Windows XP f.eks? Det vitkigste er å ikke bruke all plassen slike at det er plass for Garbage Collection. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå