Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

@Lockdog: http://multicom.no/SearchResult.aspx?q=kw:mtron (mtron på multicom)

 

@Beef supreme: Jeg er ikke negativ til Mtron, det er flotte produkter. Men jeg er realistisk med henhold til ytelse: Mtron har blitt slått på pris/ytelse av Intel, og dersom man skal litt opp i størrelsen i GB er også Vertex et alternativ som yter forholdsvis likt. Mtron er derimot top of the line på kvalitet, og bruke SLC flash som koster noe mer. De er bygget for å vare til eieren må ha en ny lagringsenhet av andre hensyn. Det jeg er negativ til, er folk som går ":O:O:O:O:O:O:O:O:O" når man nevner prisen på SSD, og brånekter å vurdere noe som koster litt mer men som er god kvalitet (selv om specs ser omtrent like ut).

 

@Andel. At den benchmarken der var av en I-ram (eller tilsvarende RAMdrive) skjønte jeg på 1-2 sekunder. ;)

 

Når vi kom i snakk om både RAM og flash her, så tenkte jeg at jeg skulle linke denne godbiten, og høre hva folket her tror om den? Kunne dere vært interreserte i noe slikt, men med lavere kapasitet for å få prisen levbar? Denne spiller på 25.000 IOPS både les og skriv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lite vits i å anbefale en mtron som gir mindre plass for pengene.....

 

Intel X25-M 80 GB SSD

3300kr 41,25/GB

 

Mtron MSD-SATA3525-064

2700kr 42,18/GB

 

Hårfin forskjell^^

 

Nå har jeg ikke helt fått med meg det med degradering av SSD, men mine to Mtron har ikke merket et fnugg til degradering hvertfall. Vet ikke åssen det er med Intel sine..?

Lenke til kommentar
@Beef supreme: Jeg er ikke negativ til Mtron, det er flotte produkter. Men jeg er realistisk med henhold til ytelse: Mtron har blitt slått på pris/ytelse av Intel, og dersom man skal litt opp i størrelsen i GB er også Vertex et alternativ som yter forholdsvis likt. Mtron er derimot top of the line på kvalitet, og bruke SLC flash som koster noe mer. De er bygget for å vare til eieren må ha en ny lagringsenhet av andre hensyn. Det jeg er negativ til, er folk som går ":O:O:O:O:O:O:O:O:O" når man nevner prisen på SSD, og brånekter å vurdere noe som koster litt mer men som er god kvalitet (selv om specs ser omtrent like ut).

 

Nei jeg trodde ikke det, men skjønte ikke ordformuleringen din bare :)

 

Lurer på hvor lenge disse vil holde i praksis.. På siden står det jo 140år @ 50GB/day. Skal bli spennende å se om de lever forbi alt av MLC, eller om det i praksis ikke blir noe forskjell (man bytter ut av andre grunner enn fail på SSDen)

Lenke til kommentar

Theo/Beefsupreme: selvfølgelig. Men de kompisene jeg har har datakunnskaper LANGT under mine, og bruker derfor også LANGT mindre penger på data enn det jeg gjør. Men noen av dem kan fortsatt finne på å bruke dryge 3 lapper på en ssd ... og da annser jeg intel MLC 80GB som valget for dem. De får en relativt stor, kjapp ssd der de ikke trenger å fikle med offset. 80/64GB utgjør den "største" forskjellen i en sånn situasjon.

 

.... og for ALL del. Hadde jeg hatt råd til å kjøpe SLC på 80GB til laptopen så hadde jeg selvfølgelig gjort det! :) Men når man har under 300tusen i årslønn og skal betale leilighet, bil og annet opphold, så må man jo prioritere litt... måtte faen meg kjøpe ny bil like før jul også :). Dessuten har jeg også en lidenskapelig interesse for lyd (både i bil og i stua) der det går en del penger .... + at det akurat har dumpa inn både årsavgift, kommunale avgifter, fiberregning og strømregning. Så MLC holder for meg i denne omgang! :)

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
JKJK:

Du har gjort et knallkjøp i din SSD som vil forlenge levetiden på laptopen din med minst 1-2 år spør du meg.

 

Enig med deg i det.

 

Jeg har hatt PC'en min i 6 år, takket være kjappe disker i RAID og mye minne/RAM. Må dessverre kjøpe ny PC nå da AGP skjermkortet ikke er oppgraderbart. Men 6 år er ikke så verst da.

 

Nettopp derfor jeg venter på 4xvertex da jeg vet at disse vil holde liv i den nye PC'en kanskje like lenge som den gamle. Med mindre PCI-e skjermkort forsvinner og jeg havner i samme situasjon.

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar

Theo: Jau. Planen nå er å er å sette til side midler for å kjøpe kontroller + et par ssd + windows 7 når windows 7 kommer (såfremt det ikke plutselig blir lansert fortere enn svint) (til stasjonæren). Så får vi se hvilke produkter som er aktuelle da :)

 

Jeg er fortsatt avhegig av en del plass på OS disken, så om det blir SLC eller MLC da er det bare tiden (og sparebeholdningen) som kan vise. (Nå er jeg uheldigvis jævli dåli til å spare).

 

Det som er litt gøy er jo at denne "gamle" Latituden gruser en splitter ny laptop til 20 laken med vanlig HDD (såfremt vi ikke snakker spill eller cpu-intensive oppgaver selvfølgelig).

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Nesten så man vurderer å kjøpe en ny "dårlig" laptop som har en god skjerm og litt features og sette inn en X-25M hehe. Man får jo ofte lappiser med 2 harddiskplasser dvs. man kan ha en rask OS/PROG disk og en stor lagringsdisk. Dog er jeg nok litt for glad i mindre lappiser som 13.3" eller 12".

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Er det bare jeg og GullLars som bruker Mtron her eller? De er jo absolutt trygge å anbefale også!

 

Nope! Jeg bruker 1,8" ZIF2 MTRON til min AA1. Super investering. Samsung 1800 (8gig SSD) som den kom med orginalt, trekker ned hele pc`en i gjørma - forferdelig skriv performance. Var helt umulig å kjøre exchange - nå går det som en drøm.

 

Med MTRON innabords føles AA1 raskere enn quad`en ved normal bruk i.e word, Firefox, laste små filer, sleep funksjon osv. Spill som TTM o.l kan jeg bare glemme, men det er CPU`en og skjermkortet som er flaskehalsen og ikke disken.

 

Ser likevel at jeg ikke får stjerne resultater vs MTRON i stasjonær. Accesstid på 0,22ms og oppover. Les er ok ~75mb, men skriv er lav ~55mb - Anyone?

 

Tror det henger sammen med chipsettet til AA1. Vet at jeg ikke får kjørt mer enn UDMA5. Disken støtter UDMA6.

Lenke til kommentar

Da er min 30GB vertex i posten gitt!! Men jeg er litt skeptisk fordi OCZ har fått rapporter om mulige problemer med Vertex på Gigabyte-hovedkort.. Enkelte har problemer med å få installert OS hvis man endrer på alignment osv.. Er det noen her som har sett noen plasser der dette har blitt funnet en løsning på?

Endret av Dune1982
Lenke til kommentar
Da er min 30GB vertex i posten gitt!! Men jeg er litt skeptisk fordi OCZ har fått rapporter om mulige problemer med Vertex på Gigabyte-hovedkort.. Enkelte har problemer med å få installert OS hvis man endrer på alignment osv.. Er det noen her som har sett noen plasser der dette har blitt funnet en løsning på?

Jeg følger med denne lille-dingsen. Kan du gi litt tilbakemelding om erfaringer og ytelsen?

Lenke til kommentar
Da er min 30GB vertex i posten gitt!! Men jeg er litt skeptisk fordi OCZ har fått rapporter om mulige problemer med Vertex på Gigabyte-hovedkort.. Enkelte har problemer med å få installert OS hvis man endrer på alignment osv.. Er det noen her som har sett noen plasser der dette har blitt funnet en løsning på?

Jeg følger med denne lille-dingsen. Kan du gi litt tilbakemelding om erfaringer og ytelsen?

 

Det kan jeg gjøre :) regner med disken kommer til posthuset på fredagen.. Komplett.no har forresten 34stk på lager nå! Det har vel ikke kommet noen 30GB Vertex-disker til Norge før nå tror jeg..

Endret av Dune1982
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...