SuperRipper Skrevet 17. januar 2012 Del Skrevet 17. januar 2012 (endret) Kan jo fortelle at det er epic fail helt til det kommer ut en ny firmware til m4 som fikser problemet med sasexpandere. M4 nekter å coldboote opp med firmware 009 og nyere med Areca 1880ix og lsi kontrollere med samme raidchip. JEg har selv 4 stk m4 med 009 firmware. Anvil har også dette problemet, samt flere på xtremesystems. Akkurat nå så kjører jeg noen Vertex 3 maxiops i stedenfor, mens m4 gjør jobben i noen x79 oppsett. Ouch, dette hadde jeg ikke fått med meg... Sånn går det når man impulskjøper ting Da får disse kobles til hovedkortet inntil videre. Vet man om denne fixen er langt unna? Endret 17. januar 2012 av SuperRipper Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 17. januar 2012 Del Skrevet 17. januar 2012 (endret) @Nizzen: Er det ikke noen forbedringer i den nye 0309 FW mtp. Areca? Og hvordan er det mulig at en bench h*** som deg ikke er på siste FW, det kan jo hende det er "mye" bedre ytelse... Endret 17. januar 2012 av Ourasi Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 17. januar 2012 Del Skrevet 17. januar 2012 Er det ikke noen forbedringer i den nye 0309 FW mtp. Areca? Desverre Lenke til kommentar
SuperRipper Skrevet 17. januar 2012 Del Skrevet 17. januar 2012 A SAS Expander version will be out soon, but with no estimated date 0309 FW link Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 17. januar 2012 Del Skrevet 17. januar 2012 Kan jo fortelle at det er epic fail helt til det kommer ut en ny firmware til m4 som fikser problemet med sasexpandere. M4 nekter å coldboote opp med firmware 009 og nyere med Areca 1880ix og lsi kontrollere med samme raidchip. JEg har selv 4 stk m4 med 009 firmware. Anvil har også dette problemet, samt flere på xtremesystems. Akkurat nå så kjører jeg noen Vertex 3 maxiops i stedenfor, mens m4 gjør jobben i noen x79 oppsett. Ouch, dette hadde jeg ikke fått med meg... Sånn går det når man impulskjøper ting Da får disse kobles til hovedkortet inntil videre. Vet man om denne fixen er langt unna? Hadde jeg visst svaret, så skulle jeg ha sagt det med en gang. Har ventet på fiksen siden første dag 009 firmwaren kom ut . Heldigvis har jeg mange andre ssder jeg kan bruke. Men kjipt er det. Akkurat nå så¨hadde jeg kjøpt corsair pro eller samsung 830. Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 17. januar 2012 Del Skrevet 17. januar 2012 Dumt, men siden dette gjelde kaldboot, har du testet lengre detectiontid? Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 17. januar 2012 Del Skrevet 17. januar 2012 (endret) Dumt, men siden dette gjelde kaldboot, har du testet lengre detectiontid? Har ikkje kabel og slikt for CLI eller hva det er. RJ11 og usb-serial kabel... Men er redd det kan gå ut over harddisker jeg også har på raidkontrolleren. Det er det ingen som kunne svare på. Er visst best å bare ha m4 på kontrolleren om man stiller på dette. Får quote Crucial igjen: If you are using the M4 on an SAS Expander, you should not apply this firmware update to your drive. As soon as an update is available that will work with a SAS Expander we will release it, and as always, that will be announced in the sticky thread in this forum. If you have a lot of questions and need a quick answer, you can contact our Technical Support (just use the link to Customer Service in my signature). A phone conversation will get you the info a lot quicker than posting here. Katana, Crucial employee Vente..? Endret 17. januar 2012 av Nizzen Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 18. januar 2012 Del Skrevet 18. januar 2012 satt akurat å skulle bestille 2x 256 SSD'er, en til OS og en til spill i ny-riggen. Men så kom jeg på at Intel 520 er vel rett rundt hjørnet? Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 18. januar 2012 Del Skrevet 18. januar 2012 JKJK : Hvorfor kjører du ikke de i RAID 0 når du først skal ha 2 stk? Lenke til kommentar
SuperRipper Skrevet 18. januar 2012 Del Skrevet 18. januar 2012 Får quote Crucial igjen: If you are using the M4 on an SAS Expander, you should not apply this firmware update to your drive. As soon as an update is available that will work with a SAS Expander we will release it, and as always, that will be announced in the sticky thread in this forum. If you have a lot of questions and need a quick answer, you can contact our Technical Support (just use the link to Customer Service in my signature). A phone conversation will get you the info a lot quicker than posting here. Katana, Crucial employee Vente..? For meg virker det som de jobber med saken, og at vi bare får smøre oss med tolmodighet. Release notes fra 0309 sier at vi IKKE skal oppdatere om vi bruker SAS-expander: Release Date: 01/13/2012Change Log: •Changes made in version 0002 (m4 can be updated to revision 0309 directly from either revision 0001, 0002, or 0009) •Correct a condition where an incorrect response to a SMART counter will cause the m4 drive to become unresponsive after 5184 hours of Power-on time. The drive will recover after a power cycle, however, this failure will repeat once per hour after reaching this point. The condition will allow the end user to successfully update firmware, and poses no risk to user or system data stored on the drive. This firmware update is STRONGLY RECOMMENDED for drives in the field. Although the failure mode due to the SMART Power On Hours counter poses no risk to saved user data, the failure mode can become repetitive, and pose a nuisance to the end user. If the end user has not yet observed this failure mode, this update is required to prevent it from happening. If you are using a SAS Expander please do not download this Firmware. As soon as we have a Firmware Update that will work in these applications we will release it. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 18. januar 2012 Del Skrevet 18. januar 2012 (endret) JKJK : Hvorfor kjører du ikke de i RAID 0 når du først skal ha 2 stk? Fordi det er flere ulemper med R0 og kanskje ikke like nødvendig med den størrelsen? På les/skriv ytelse har det lite for seg å kjøre R0 nå for tiden med unntak av helt spesifike og utslagsgivende arbeidsområder. Endret 18. januar 2012 av Theo343 Lenke til kommentar
johome Skrevet 18. januar 2012 Del Skrevet 18. januar 2012 Jeg har hørt noen rykter om at Marvell har en ny kontroller på gang , som klarer å maxe SATA IV ( dvs at den sprenger nåværende SATA III i fillebiter ) Noen som vet noe mere om det ? Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 18. januar 2012 Del Skrevet 18. januar 2012 (endret) Det er for lengst gjort satsninger på PCIe og minPCIe med tanke på å slippe ulempene SATA medfører. Endret 18. januar 2012 av Theo343 Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 18. januar 2012 Del Skrevet 18. januar 2012 (endret) JKJK : Hvorfor kjører du ikke de i RAID 0 når du først skal ha 2 stk? Tviler på at jeg har behov for det. Samtidig vil det være enklere/mindre risikofylt å oppdatere firmware på de hvis de ikke er raidet. Man må regne med at det kanskje kommer firmware relativt hyppig i starten på de nye intel'ene. JKJK : Hvorfor kjører du ikke de i RAID 0 når du først skal ha 2 stk? Fordi det er flere ulemper med R0 og kanskje ikke like nødvendig med den størrelsen? På les/skriv ytelse har det lite for seg å kjøre R0 nå for tiden med unntak av helt spesifike og utslagsgivende arbeidsområder. Riktig. Min bruk i denne sammenhengen blir en til OS og annen software, og en til spill og samplelibraries. Jeg tror ikke denne bruken gjenspeiler behov for raid0. Men jeg vurderer et SSD raid senere til videoredigering. Jeg har hørt noen rykter om at Marvell har en ny kontroller på gang , som klarer å maxe SATA IV ( dvs at den sprenger nåværende SATA III i fillebiter ) Noen som vet noe mere om det ? Tviler. Siden det ikke er definert noen ny SATA-standard enda. Det ville være komplett idiotisk å lage en proprietær standard som ingen enheter vil kunne utnytte. I så fall er det ikke en satakontroller, men noe som snakker direkte over PCI-E. Jeg har bestilt en IBM M1015. IDENNE testen / guiden påstås det at diskkontrolleren på cugar point ikke klarer å mate mer enn 2x Sata6 porter i gangen. Jeg har for øvrig Sandy bridge chipset, men vet noen om dette er tilfelle og om det også gjelder for sandy bridge? I performance testen viser det seg (som forventet) at RAID 5 performance er ubrukelig grunnet mangel på write cache. Er det da noe poeng i det heletatt å flashe til LSI9211-IR eller LSI9240 firmware, siden den ekstra funksjonaliteten du får (raid 5) ikke er aktuell uansett???? (eller, når jeg ser etter så kan det være et poeng å flashe til LSI9211-IR siden man da slipper å sette opp single disker i JBOD/Virtuelle disker). Vil det være noe poeng å kjøre SSD'ene i single drive modus på denne, eller kan jeg like godt bruke intel kontrolleren (Supermicro C7P67 hovedkort) slik at jeg får TRIM, og heller kjøre vanlige disker på denne? I anvil testen ser man at man scorer litt høyere med 1015 kontra intel, men er det verd det med tanke på at man ofrer TRIM? I guiden nevnes det at man må kjøpe til fullsize festebracket, noen som vet om dette er tilfelel i den pakken man kjøper i norge også? Jeg bestilte min på Amentio (kun fordi jeg hadde gavekort der). Endret 18. januar 2012 av JKJK Lenke til kommentar
BAT Skrevet 18. januar 2012 Del Skrevet 18. januar 2012 (endret) Test av 2 Kingston Hyper X 128GB i Raid 0 mot 1 Kingston Hyper X 256GB hos Xbit Labs. Link til artikkel Endret 18. januar 2012 av BAT Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 18. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2012 (endret) Testen hos Xbit var god, men en ting jeg lurer litt på er dataene de brukte for å degradere SSDene med, var de bare ukomprimerbare, eller kunne de komprimeres? Jeg likte godt grafen på side 4 som viste degradering over tid. Jeg ville gjerne sett en sånn for forskjellige avsatte spare area (altså ekstra over de 7% som alle har). Jeg kjører noen av SSDene mine med mindre brukt plass siden jeg ikke trenger hele kapasiteten (f.eks. en på 100GiB i stedet for 128GB), men det er ikke praktisk å torture-teste de og secure erase slik de står nå. Endret 18. januar 2012 av GullLars Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. januar 2012 Del Skrevet 18. januar 2012 Fin test, men jeg savner en ting: Software Raid0. Hvorfor? Fordi det lar seg kombinere med TRIM. Det hadde vært fint med en sammenligning av software Raid0 mot hardware Raid0 med de samme SSDene. Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 18. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2012 Ja, det kunne vært interresant å se SW RAID 0 sammenlignet med fra hovedkortet. En nedside er at du ikke kan boote fra det da. Lenke til kommentar
lolvik Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 Er det noen grunn til å ikke ha firefox på SSDen? Lenke til kommentar
mrs.robinson Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 (endret) Ja, det kunne vært interresant å se SW RAID 0 sammenlignet med fra hovedkortet. En nedside er at du ikke kan boote fra det da. ?? Joda en kan boote fra software raid. Har selv kjørt sw raid på HDD og da bootet jeg helt fint. Nå vet jeg ikke sikkert hvordan dette påvirker boot i windows men på Linux booter man fint i sw raid. Er jo uansett lenge siden Trim ble implementert i kjernen så selv ikke Trim vil man miste på sw raid. Endret 19. januar 2012 av mrs.robinson Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå