Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD

Anbefalte innlegg

Badcat:

Jeg ville vel ikke ukritisk satset skjorta på at en hvilken som helst LGA1366 CPU vil kjøre 48GiB uproblematisk men at det lar seg gjøre på en del modeller ser det ut som. Bios på HKet er bare en ting, minnekontrolleren i CPU spiller også som sagt inn her og begge deler må takle dette for at det skal fungere, dog er vel sjangsen størst for at Bios/HK blir streken i regninga for en del.

ECC behovet er ikke for hvermansen men det er heller ikke 48GiB. Derimot interesant er hele konseptet du snakker om så skal ikke se bort fra at jeg gjør litt testing på oppsettet ditt for morroskyld og kanskje gjør noe permanent på det. Junction.exe er bra for batch ja :).

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Greier meg uten cache, men junktion points er veldig kjekt.

Sant det du sier om 48 GiB, skal nok ha flaks med minnekontrolleren og jeg tror ikke jeg kommer til å bruke penger på å risikere å bytte ut et minnesett som har virket problemfritt i 2 år. Er ikke verd å bruke 4k på noe som potensielt tryner hele pcen.

Kunne tenkt meg en Crucial m4 256 eller 512, men tror det får vente til jeg har et nytt system. Intel G2 er ikke akkurat noe topp ytelsesmessig i forhold til det som er nå, men for min del har de i det minste vært problemfrie. Legge opp penger til en Xeon på 22nm eller noe i den duren og se hva som er tilgjengelig av SSD da.

Faktorer som hjelper dersom man ikke har ECC-minne:

Underklokking av minnet.

Akitv kjøling av minnet.

At minnebrikkene står vertikalt.

At man bor ved eller under havoverflaten.

Jevnlig reboot av systemet.

Heftig solaktivitet vil potensielt slå ut all elektronikk samme hvor godt man er sikret.

Tipper også at systemene er mer stabile nå enn tidlig på 2000-tallet når de beregnet sannsynligheten for bitfeil. Ytre påkjenninger som feks kosmisk stråling er selvfølgelig fremdeles en faktor.

Uansett ser jeg verdien i å skaffe seg en ekte arbeidsstasjon isteden for å fokusere på hvor billig det er for en plain LGA 1155 med 2500k eller LGA 2011 med 3930k og minne av rimeligste sort.

Tipper jeg kommer til å satse på Xeon og ECC-minne neste gang jeg skal kjøpe utstyr. Da kan jeg bruke det til server når den er for sliten til hovedmaskin. Jeg vurderer også at det kan ha sine fordeler å ligge en generasjon bak på grafikkortytelse. Samme ytelse som forrige generasjons toppkort, men med halve effektbruken. Det blir jo også under halve prisen og man er ikke så langt bak i ytelse så lenge man oppgraderer for hver krymping.

Man lærer av de feil man gjør underveis. Forhåpentligvis prioriterer man bedre og mer langsiktig neste gang.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Heftig solaktivitet vil potensielt slå ut all elektronikk samme hvor godt man er sikret.

Tipper også at systemene er mer stabile nå enn tidlig på 2000-tallet når de beregnet sannsynligheten for bitfeil. Ytre påkjenninger som feks kosmisk stråling er selvfølgelig fremdeles en faktor.

NASA og mange forskere advarer mot at når Sola når sitt maximum senere i år eller tidlig i 2013, så kan en megasolstorm slå ut ALL elektronikk som ikke er spessielt skjermet. HVIS dette skjer er vi uten PC i mange måneder og kanskje år.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

NASA og mange forskere advarer mot at når Sola når sitt maximum senere i år eller tidlig i 2013, så kan en megasolstorm slå ut ALL elektronikk som ikke er spessielt skjermet. HVIS dette skjer er vi uten PC i mange måneder og kanskje år.

Hva om man blir varslet i tide og rekker å slå av og dra ut stikkontakten?

Så vidt jeg har skjønnt vil offentligheten slå av strømmnnettet når noe slikt skjer.

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

Bærbar pc med PCI-E tilkobling...? Hmme ikke akkurat standard for å og si det sånn.

Et solutbrudd gir følgende elektronisk risiko:

1. Veldig høye jordstrømmer i kraftnettet. Det kan føre til at strømmen går. Det skader ikke PCen din, men kan gi enkelte korrupte filer. Strømmen kan bli borte i flere dager.

2. Hvis jordas magnetosfære blåses bort så kan det gi massiv mengde kosmisk stråling. Det gir ikke permanente maskinvare-problemer, stort sett bare kjørende programvare og lagringen som vil få enkelte korrupte filer. Magnetosfæren faller fort på plass igjen etter en ekstrem-solstorm.

3. Satelitter vil slåes ut. Noen midlertidig, andre permanent.

Jeg er ikke bekymret.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg har Asus P8p67 hovedkort,Har satt ssd i riktig sata port og Aktivert Ahci.

Du har da satt den i en av de grå portene?

Deter jeg som har satt opp maskinen til reddevil898 og jeg mener bestemt at jeg satt de i de grå eller de blå. Begge er sata 6gb såvidt jeg husker. Vil det gjøre noe forskjell å skille mellom disse to?`

Lenke til kommentar

Jeg sliter litt med min nye ssd (Corsair Force GT 120gb), alt funker bra og ting går kjapt. Men når pcen går inn Hibernate (hvilemodus?), så hender det at jeg ikke får den på igjen. Bare står og hopper imellom Asus oppstart bilde og en svart skjerm med en "_" på, der står den og looper (altså før den loader windows igjen).

Den for å få startet den opp igjen må jeg ta ut batteriet, og holde startknappen inne en stund. For så å starte den opp igjen, og da starter den opp igjen fra Hibernate, altså alle programmer som stod oppe er fremdeles oppe.

Lest at dette kan ha noe med firmware versjonen på ssd disken, men som en kan se på bildet her så har jeg da nyeste firmware (den som fulgte med)?

Veldig irriterende, noen som vet hva jeg kan gjøre?

++ Kan jeg oppdatere bios på min bærbare når ssd disken er i den, eller må man installere os og alt da?

post-83865-0-15524900-1326448128_thumb.jpg

Endret av BSn
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

har ikke satt meg inn i ssd saken, men kjenner de 2 år hdd mine begynner å bli slitne og meget trege. hva er levetiden på ssd kontra hdd, og hva er ytelsestapet, hvis det er noe over tid?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...