BAT Skrevet 5. januar 2012 Del Skrevet 5. januar 2012 Test av 64 GB ssder hos Tom's Hardware. Link Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513 Skrevet 5. januar 2012 Del Skrevet 5. januar 2012 (endret) Jeg anbefaler Kingston HyperX 120GB på det sterkeste den er over dobbelt så rask som min gamle Force 60 GB SSD fant jeg ut. Endret 5. januar 2012 av Slettet+513 Lenke til kommentar
Kimm0n0 Skrevet 5. januar 2012 Del Skrevet 5. januar 2012 (endret) Jeg må nok bite i eplet og bli med på SSD-bølgen. Samsung 830 er nok knallbra i stasjonær og forslagene til GullLars støttes fullt ut. Endret 5. januar 2012 av kservik Lenke til kommentar
Kimm0n0 Skrevet 5. januar 2012 Del Skrevet 5. januar 2012 Man vil selvsagt ha en SSD i pcen men det isteden for å bytte disker for hver generasjon kan man kjøre inn 48/64 GiB minne isteden alt ettersom man har LGA 1366/2011 og installere program for å kjøre cache på disk/volum for 2/3 av systemminnet. En billigløsning for LGA 1366 er 24 GiB minne til 1100 kr og bruke 16 til cache. Hvordan gjør du dette? Hvilken RAM fant du til 1366 til den prisen? Lenke til kommentar
Anv Skrevet 6. januar 2012 Del Skrevet 6. januar 2012 m4 har utviklet en lei feil, den er under utbedring og det regnes med at det kommer en fw fix midt i januar. Legg merke til at det ikke er noe problem før man passerer 5000 timer med bruk, det betyr at de færreste vil oppleve dette problemet før fixen kommer. Jeg har selv en mendge av disse og tar det helt piano, jeg er langt unna å nå 5000 timer, det er dog en svært merkelig bug. Fra Crucial "We are aware of an issue that is currently affecting a small number of users whereby their m4 causes their system to require a restart. This issue occurs after approximately 5,000 hours of actual “on time” use. Following the initial reboot, the system then requires subsequent restarts after each additional hour of use. However, the data on the SSD is unaffected and will not be lost due to this condition. Through our investigation, we have determined the root cause of the problem and will be releasing a firmware update that rectifies the situation. We are currently running through our validation and compatibility process. Once this process is complete, the firmware will be made available to our customers. Although we understand the desire of some people to start using unreleased firmware now, we want to ensure that our solution works across multiple chipsets, systems, and operating systems before publishing the release code. We are currently targeting the week of January 16th, 2012 to publicly release the new firmware update. We understand the impact that this is having on some users right now and apologize for this inconvenience. We appreciate your continued support, feedback, and patience as we finalize code and resolve this issue." Link til Crucial forum Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 6. januar 2012 Del Skrevet 6. januar 2012 Man vil selvsagt ha en SSD i pcen men det isteden for å bytte disker for hver generasjon kan man kjøre inn 48/64 GiB minne isteden alt ettersom man har LGA 1366/2011 og installere program for å kjøre cache på disk/volum for 2/3 av systemminnet. En billigløsning for LGA 1366 er 24 GiB minne til 1100 kr og bruke 16 til cache. Hvordan gjør du dette? Hvilken RAM fant du til 1366 til den prisen? 8GB-pakker koster jo 300 kr i dag. Å finne en 12GB-pakke til 550 kr høres aldeles ikke ut som en vanskelig oppgave. Lenke til kommentar
Kimm0n0 Skrevet 6. januar 2012 Del Skrevet 6. januar 2012 Man vil selvsagt ha en SSD i pcen men det isteden for å bytte disker for hver generasjon kan man kjøre inn 48/64 GiB minne isteden alt ettersom man har LGA 1366/2011 og installere program for å kjøre cache på disk/volum for 2/3 av systemminnet. En billigløsning for LGA 1366 er 24 GiB minne til 1100 kr og bruke 16 til cache. Hvordan gjør du dette? Hvilken RAM fant du til 1366 til den prisen? 8GB-pakker koster jo 300 kr i dag. Å finne en 12GB-pakke til 550 kr høres aldeles ikke ut som en vanskelig oppgave. Jeg finner ingen 8GB moduler uten ECC til under 500 kroner her: http://www.prisjakt.no/category.php?l=s81259464&cols=161,1170,1199,1176&o=eg_1199&rev=1#prodlista Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 6. januar 2012 Del Skrevet 6. januar 2012 (endret) 8GB-pakker koster jo 300 kr i dag. Å finne en 12GB-pakke til 550 kr høres aldeles ikke ut som en vanskelig oppgave. Jeg finner ingen 8GB moduler uten ECC til under 500 kroner her: http://www.prisjakt.no/category.php?l=s81259464&cols=161,1170,1199,1176&o=eg_1199&rev=1#prodlista BadCat nevnte da vel heller ikke ECC? Og heller ikke at det måtte være 8GB-moduler? Endret 6. januar 2012 av arni90 Lenke til kommentar
Kimm0n0 Skrevet 6. januar 2012 Del Skrevet 6. januar 2012 8GB-pakker koster jo 300 kr i dag. Å finne en 12GB-pakke til 550 kr høres aldeles ikke ut som en vanskelig oppgave. Jeg finner ingen 8GB moduler uten ECC til under 500 kroner her: http://www.prisjakt....rev=1#prodlista BadCat nevnte da vel heller ikke ECC? Og heller ikke at det måtte være 8GB-moduler? ECC er jo utrolig nok billigere i dag. Nei, etter å ha lest en gang til så ser jeg at jeg har misforstått. Jeg er bare ute etter billig og bra RAM, så det var ikke noe annet enn det. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. januar 2012 Del Skrevet 6. januar 2012 Det er ikke verre enn å kjøpe 3 stk sett med 2*4 GB. Bare kjøp det samlet så de passer sammen. Samme produsent, modellnr og batch. Lenke til kommentar
lolvik Skrevet 6. januar 2012 Del Skrevet 6. januar 2012 Funka jo greit dette her. Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 7. januar 2012 Del Skrevet 7. januar 2012 (endret) Kingston har sett med 24 GiB (6x4 GiB) til drøye 1100kr. Tror de er på lager både hos Dustinhome og Komplett. Hvis man skal ha 48 GiB på LGA 1366 kan man feks kjøpe 6 enkeltbrikker med 1333 MHz Patriot 8 GiB til 700 per brikke. Ikke garantert at alle hovedkorter / BIOS versjoner tar 8 GiB brikker så man bør starte med å teste 1 brikke før man åpner 6 pakker. Får returnert det på angreretten uansett, men kan jo være litt grei med butikken. Cacheprogrammene FancyCache og SuperCache 5 funker brukbart for min del. Merker en del forskjell på lastetider og ekstremt stor forskjell på skriving når utsatt skriving er på. Ikke sikkert alle har like mye nytte av dette, men det er verd å prøve. En 256 GB SSD med 20-40 GiB ramcache gir brukbar ytelse og kapasitet. De som skal ha økt ytelse i en bestemt applikasjon kan ha større nytte av feks ramdisk + junction (legge bestemte filer eller mapper på ramdisk og lage virtuelle lenker til mappene). Dette er også meget plassbesparende om man kjører flere instanser av en applikasjon. Man bør selvsagt ha en ramdisk som automatisk laster og lagrer innholdet til disk etter i bestemte intervaller. Junction er nesten et must have når man skal spare plass på SSD. Dersom man feks har 5 instanser av et program der datamappen for 1 instanse er 40 GB kan man spare 160 GB med lagringsplass med hjelp av junction. Et annet eksempel er at man feks kan ha et spill på SSD men bruke junktions til å feks ha Screenshot-mappen på HDD. Det kan raskt bli en del GB med screenshots i spill som lager i plasskrevende formater. Det er nermest uendelige muligheter for den som orker å bruke dette på en kreativ måte. Det er ganske genialt å splitte applikasjoner over SSD og HDD og ha ramcache på toppen. Da får man både ytelse og kapasitet uten å punge ut med flere titusener for å få nok antall TB med lagringskapasitet på SSD. Man kan også bruke junction for å få filer som ligger på HDD til å gå under ramcache man har satt opp på SSD-volumet ved å lage en lenke til mappen på HDD. Dette er veldig enkle greier å sette opp og det er permanente lenker som varer etter reboot. Eksemplel: junction y:\mål x:\kilde Man må selvsagt ha junction.exe på maskinen. Junction v1.06 Endret 7. januar 2012 av BadCat 1 Lenke til kommentar
StoltHD Skrevet 7. januar 2012 Del Skrevet 7. januar 2012 Skal du ha pagefile, så ha den for all del på SSD og ikke en HDD, ellers "pisser du i buksa for å holde deg varm" Har du mye minne, dump pagefilen via noen få skritt, eller minimer den, bare dumt å ha 16gb pagefile når man har 16gb minne f.eks., men da snakker vi plass, slitasje på SSD'en kan du ignorere for det meste... Har 6GB med minne, hvilken størrelse burde man da evt. sette pagefila til? en tommelfingerregel før i tiden var å sette en fast pagefile 50% større enn mengde minne... men i disse tider tror jeg ikke du sparer mye ved å sette fast pagefile, det du kan spare på er å definere hvilken disk den skal ligge på... (SSD'en uten tvil) husk bare at hvis du skulle ønske en krasjdump av minne ved en anledning så må pagefile ligge på systemdisk og den må være minst like stor som fysisk minne.... dette betyr ikke at du ikke kan ha en pagefile på en annen enhet i tillegg, men windows vil(hvis jeg ikke husker mye feil) bruke den som ligger på systemdisken først... Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 7. januar 2012 Del Skrevet 7. januar 2012 (endret) Kingston har sett med 24 GiB (6x4 GiB) til drøye 1100kr. Tror de er på lager både hos Dustinhome og Komplett. Hvis man skal ha 48 GiB på LGA 1366 kan man feks kjøpe 6 enkeltbrikker med 1333 MHz Patriot 8 GiB til 700 per brikke. Ikke garantert at alle hovedkorter / BIOS versjoner tar 8 GiB brikker så man bør starte med å teste 1 brikke før man åpner 6 pakker. Får returnert det på angreretten uansett, men kan jo være litt grei med butikken. Cacheprogrammene FancyCache og SuperCache 5 funker brukbart for min del. Merker en del forskjell på lastetider og ekstremt stor forskjell på skriving når utsatt skriving er på. Ikke sikkert alle har like mye nytte av dette, men det er verd å prøve. En 256 GB SSD med 20-40 GiB ramcache gir brukbar ytelse og kapasitet. De som skal ha økt ytelse i en bestemt applikasjon kan ha større nytte av feks ramdisk + junction (legge bestemte filer eller mapper på ramdisk og lage virtuelle lenker til mappene). Dette er også meget plassbesparende om man kjører flere instanser av en applikasjon. Man bør selvsagt ha en ramdisk som automatisk laster og lagrer innholdet til disk etter i bestemte intervaller. Junction er nesten et must have når man skal spare plass på SSD. Dersom man feks har 5 instanser av et program der datamappen for 1 instanse er 40 GB kan man spare 160 GB med lagringsplass med hjelp av junction. Et annet eksempel er at man feks kan ha et spill på SSD men bruke junktions til å feks ha Screenshot-mappen på HDD. Det kan raskt bli en del GB med screenshots i spill som lager i plasskrevende formater. Det er nermest uendelige muligheter for den som orker å bruke dette på en kreativ måte. Det er ganske genialt å splitte applikasjoner over SSD og HDD og ha ramcache på toppen. Da får man både ytelse og kapasitet uten å punge ut med flere titusener for å få nok antall TB med lagringskapasitet på SSD. Man kan også bruke junction for å få filer som ligger på HDD til å gå under ramcache man har satt opp på SSD-volumet ved å lage en lenke til mappen på HDD. Dette er veldig enkle greier å sette opp og det er permanente lenker som varer etter reboot. Eksemplel: junction y:\mål x:\kilde Man må selvsagt ha junction.exe på maskinen. Junction v1.06 Er ikke maks støttet minnemengde på singlesocket LGA1366 24GiB? Mulig det har kommet CPUer med minnekontrollere som støtter mer enn dette siden sist jeg sjekket. Skulle jeg hatt særlig mer enn 12GiB og dateintegritet var viktig ville jeg gått for ECC minne som Xeon CPUene til LGA1366 gir deg støtte for. Eks. W3520 som jeg kjøpte fordi planen senere var å gå til 24GiB ECC og ha den som ESXi server. Hvorfor må man ha junction.exe? http://en.wikipedia.org/wiki/NTFS_junction_point Ellers ser jeg ikke helt det du nevner med 40-160GB, et mer konkret eksempel utenom dette med screenshots? EDIT: Det ser ut som man har fått til 48GiB med en 990X men at alle CPUene støtter dette uproblematisk spørs vel. Samtidig er man ikke sikker på hvor godt eller stabilt det vil fungere. http://www.tomshardware.co.uk/forum/298232-12-48gb-running-990x-1366-consumer I know the LGA Xeon can handle the 8GB/stick density, but not the Consumer i7 9XX lines. Samt at 990X er en forholdsvis ny komponent som kom etter P67/LGA1155. Man kan altså ha flaks med en Xeon eller 990X men ingen garanti for stabilitet/driftsikkerhet. Endret 7. januar 2012 av Theo343 Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 7. januar 2012 Del Skrevet 7. januar 2012 (endret) 48 GiB med i7 965, så jeg regner med at det funker med hva som helst av prosessorer på LGA 1366. En rekke x58 hovedkort støtter 48 GiB, både nye og eldre litt avhengig av støtte i BIOS. De nyeste hovedkortene har offisiell støtte for 48 GiB. Med tanke på at 8 GiB brikkene koster betydelig mer enn 4 GiB brikker og at 24 GiB er støttet på de aller fleste x58 hovedkort kan det lønne seg for å gå for et 24 GiB sett med spesifikasjonene 12800 CL9 til drøye 1100 kr. ECC minne er selvsagt en fordel, spesielt på en server eller dedikert arbeidsstasjon. Jeg hadde i utgangspunktet Xeon W3520 som jeg senere byttet til i7 980x. Hadde tenkt å skaffe hovedkort med støtte for ECC-minne men plutselig hadde jeg solgt prosessoren. Ble litt korttenkt når 980x-fristelsen ble for stor. Sjansen for bitfeil på 4 GiB minne sies å være 66% for 24 timer og 96% for 72 timer. Dette er teoretisk worst case scenario og man får ikke nødvendigvis så mange feil i praksis. ECC-minne er nødvendig dersom man er utvikler osv, men hvermansen greier seg stort sett uten. Kjekt at du nevner denne svakheten. Kunne tenkt meg en Xeon 8-kjerne med ECC-minne. Mulig at jeg har undervurdert behovet for ECC minne da jeg ikke har opplevd praktske problemer med det eller ikke er klar over at jeg har problemer med det. Man må selvsagt ikke ha junction.exe for å bruke junction points men det jeg mente er at man må ha filen for å gjøre det på den måten. Det er også den metoden jeg vil anbefale fordi man da kan lage batchfiler som skrur av og på lenkene. Eksempel på å spare plass på SSD og ikke minst mye tid hver gang man skal patche en installasjon: Datamappen i World of Warcraft 4.3 tar ca 27,5 GB. De øvrige filene tar ca 500 MB. Dersom man kjører 25 instanser av World of Warcraft på PCen kan man spare 24*27,5 GB lagringskapasitet ved å 1 mappe med en komplett installasjon og 24 mapper med en komplett installasjon minus datamappen på 27,5 GiB. For å oppdatere installasjonen patcher man hovedinstallasjonen og kopierer så filene minus konfigurasjonsfiler og datamappe in i de 24 andre installasjonene. Dette er ekstremt tidsbesparende med tanke på at man kan oppdatere hver enkelt installasjon på tiden det tar å skrive 500 MB isteden for å gjøre en komplett oppdatering 24 ganger mer enn nødvendig. Isteden for å måtte ha en SSD på 500 GB og en på 250 får man herligheten inn på en SSD på <=64 GiB. Endret 7. januar 2012 av BadCat Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 7. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2012 Så du er bot-farmer BadCat? Dette med junctions virket interresant, får se om jeg setter meg inn idet. Lenke til kommentar
chokke Skrevet 8. januar 2012 Del Skrevet 8. januar 2012 (endret) Da blir det en samsung-disk på meg. Snart.. Men ser på Dustinhome (som jeg kommer til å bestille fra pga gratis frakt og sånt) og der har de samme disk med laptop kit eller desktop kit. Er det noe jeg burde skille mellom eller er det bare om jeg skal sette den i en stasjonær så får jeg med en ramme sånn at jeg kan sette rammen inn i 2.5"-> 3.5" ? For jeg ønsker jo at den skal sitte fastspent i PC-en. Men Dustinhome har ikke desktop-kit på lager, men har laptop kit, så lurer på om jeg kan bestille med laptop kit og om det da er noen måte å sette den i PC-en på? Eller så kan jeg ta den kreative måten å kjøpe en samsung 830 til laptopen (selv om det koster litt mer) og ta en med desktop kit på en lavere størrelse.. Edit: Laptopen skal ha hardisk som er 9.2 mm, mens ddenne er 7 mm, hvordan løse det? :o Endret 8. januar 2012 av chokke Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513 Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 (endret) Kinston Hyperx SSDen min er såpass bra at nå er Min Phenom 2 X6 1100T prossesor og 1600Mhz Corair Vengeance Ram blitt flaskekorken i systemet mitt. Windows Opplevelses index: Prossesor: 7.5 RAM: 7.5 GPU: 7.9 SSD:7.9 Lowest score 7.5 Så jeg er fornøyd med at det ikke er hardisken som stopper meg lenger. Endret 9. januar 2012 av Slettet+513 Lenke til kommentar
lolvik Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 ^ Yeah, opplever det samme med min 2500k @ 4.7ghz Får 7.7 på den. :c Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 9. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2012 Phenom II x6 1090T @ 4275MHz (225x19, 1,525V) (7.7) 2x4GB Corsair Vengance (1,5V) @ 1800MHz, 9-10-9-27 (1T). (7.7) HD6850 stock (gidder ikke klokke den når jeg ikke er i hardcore gamer perioder) (7.7 / 7.7) 4x C300 64GB RAID-0 fra SB850 (7.9, og 7.9 på alle delene på Winsat (laveste subtest 7.7)) Er greit fornøyd med systemet, men det irriterer meg grenseløst at så mange ting ikke er flertrådet. Én Phenom II kjerne på 4-4,2GHz er en flaskehals satt opp mot resten av systemet. Har lyst på LGA2011 CPU @ ~4,5GHz. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå