Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Happ

Jeg bestilte meg akurat "ny stasjonær pc" som jeg tenkte å skru ihop i mellomjula, men har måtte utsette det litt, da jeg brakk ankelen (igjen) 3. juledag.

Hovedkort: Supermicro C7P67

CPU: Intel i7 2700k

16GB DDR 3

ZOTAC GeForce GTX 570 1280MB PhysX CUDA

Pr. nå har jeg en Intel X-25M G2 160GB stående i stasjonæren som skal være med over i den nye (tenker å flytte med hele installasjonen ... det funka sist, får ta en reinstall senere).

Men tenker selvfølgelgi å bytte den etter hvert. Spørsmålet er egentlig hva vi kan vente oss i første kvartal 2012? Kommer det noe spennende snart?

Happy nyttår :)

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Det eneste nye jeg har sett anonsert Intel's SandForce baserte, men dato er uvisst.

Ellers er Samsung 830 ganske ny, og det er noen Marvel baserte som har kommet i det siste jeg ikke har fått sett nøye på.

Det er forventet at det blir lansert noen nye SSDer på CES 10-12 januar, så vi får se da. Det er mulig det blir papirlanseringer.

Lenke til kommentar

Det eneste du trenger å ta hensyn til er egentlig å sette hovedkortets disk-kontroller i AHCI modus før du installerer windows. (du kan gjøre det etterpå, men da må du inn i registeret og forandre på en verdi)

Det kan også være en fordel å legge inn nyeste AMD/Intel chipset drivere under windows installasjon, du vil ikke merke noe til det i praksis, men noen benchmarks har vist bedre resultater enn om de blir installert etter windows.

Lenke til kommentar

Jeg har for tiden en kamerat sin HP Pavilion dv6731eo med en sannsynlig defekt hdd. Tenkte derfor muligens å oppgradere til SSD.

Har sett litt på OCZ SSD Agility 3 Series og jeg synes denne virker fin. 9,3mm høyde vil vel også være best, siden det er i laptop den skal?

Eller er det like greit å gå for Kingston SSDNow V200? Vennen min vil ha det så billig som mulig, og hvis denne er like god på dette systemet(Sata 2 regner jeg med?), hadde jo dette vært finfint. Hvordan skal man da bygge opp for de 2,3mm i høydeforskjell?

Lenke til kommentar

En kompis av meg driver med musikkproduksjon på et litt høyere nivå enn de fleste som sitter med fruityloops og reason fikk en pent brukt x-25M g2 120GB av meg i julegave.

Han merket _stor_ forskjell under selve produksjonen da han kunne laste mange flere samplelibraries uten at han fikk problem med hakking osv. enn før.

Som dere sikkert skjønner er han bitt av basillen, og jeg tror jeg får vansker med å toppe julegaven etter dette. :)

Han vurderer nå (selvfølgelig) flere SSD'er, men jeg er litt usikker hva jeg skal anbefale for han.

Når han produserer musikk laster han store samplebibliotek som består av mange mange små wav-filer. Når jeg sier små, mener jeg ca. 400Kb - 1MB, men jeg er usikker på om dette regnes som små eller store filer i SSD verden (altså, om han bør satse på høy random read eller høy sekvensiell read)?

Magefølelsen min sier random read, og at han bør satse på en SSD som gir høy IO, f.eks. vertex 3 max iops istedet for vertex 3, eller f.eks. en kingston hyper x.

Lenke til kommentar

Godt nytt år til alle :)

@JKJK

Det du beskriver faller nok mest under random read kategorien.

Vertex 3 er like bra som MAX IO, det er marginale forskjeller ved lav QD som det er snakk om.

I og med at vi snakker om ikke komprimerbare data (lite komprimerbare data) så er det lite å hente på å bruke en SF kontroller, har han 6Gb/s porter er det uansett et helt OK valg.

Han kan nesten velge hva som helst egentlig, det er vel i store trekk bedre å velge en SSD med stor kapasitet.

Det er flere gode tilbud for tiden, bla hadde komplett en 120GB Force GT til 1299,- (sist jeg sjekket) og de nye OCZ Octane høres ut som gode kandiater da de fokuserer på god ytelse ved lav QD.

Lenke til kommentar

Jeg har for tiden en kamerat sin HP Pavilion dv6731eo med en sannsynlig defekt hdd. Tenkte derfor muligens å oppgradere til SSD.

Har sett litt på OCZ SSD Agility 3 Series og jeg synes denne virker fin. 9,3mm høyde vil vel også være best, siden det er i laptop den skal?

Eller er det like greit å gå for Kingston SSDNow V200? Vennen min vil ha det så billig som mulig, og hvis denne er like god på dette systemet(Sata 2 regner jeg med?), hadde jo dette vært finfint. Hvordan skal man da bygge opp for de 2,3mm i høydeforskjell?

Gå for Agility 3. Som systemdisk på budsjett er den fin. Pga hastigheter ved kopiering av ukomprimerte filer har jeg valgt den en smule dyrere utgaven av SandForce 2. gen for mine egne oppsett, i form av Force GT. I praktisk bruk som systemdisk og lett arbeide i en maskin som ikke er overklokket høyt vil du ikke klare å skille de i en blind-test, så det er ikke noe å bekymre seg over. Agility 3 og SSDNow V200 derimot vil du kanskje kunne skille i en blind-test.

En kompis av meg driver med musikkproduksjon på et litt høyere nivå enn de fleste som sitter med fruityloops og reason fikk en pent brukt x-25M g2 120GB av meg i julegave.

Han merket _stor_ forskjell under selve produksjonen da han kunne laste mange flere samplelibraries uten at han fikk problem med hakking osv. enn før.

Som dere sikkert skjønner er han bitt av basillen, og jeg tror jeg får vansker med å toppe julegaven etter dette. :)

Han vurderer nå (selvfølgelig) flere SSD'er, men jeg er litt usikker hva jeg skal anbefale for han.

Når han produserer musikk laster han store samplebibliotek som består av mange mange små wav-filer. Når jeg sier små, mener jeg ca. 400Kb - 1MB, men jeg er usikker på om dette regnes som små eller store filer i SSD verden (altså, om han bør satse på høy random read eller høy sekvensiell read)?

Magefølelsen min sier random read, og at han bør satse på en SSD som gir høy IO, f.eks. vertex 3 max iops istedet for vertex 3, eller f.eks. en kingston hyper x.

Avhengig av riggen han bruker til dette kan et RAID være aktuelt. Jeg tenker 3R0 128GB om det er AMD, eller 2R0 256GB om det er intel. Aktuelle SSDer her er M4, 510, 830, Octane. Som Anvil nevner er SF ikke så glad i å jobbe med ukomprimerbar data, men Force GT / HyperX / Vertex 3 (etc) med synkron NAND klarer jobben.

Jeg flyttet forresten kabinett fra Sharkoon Rebel 9 til Cooler Master HAF-X i går (eller kveld/natt... insomnia), og en ting som irriterte meg er at bare én av harddisk brønnene har monteringsmulighet for 2,5". Det går greit nok når jeg har 2 slike: http://www.tomshardware.com/reviews/2.5-hdd-backplane,2133-3.html (der jeg bare har brukt den ene hittil, men skal pakke ut den andre i morgen).

Bygge i HAF-X :love:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Jeg oppdaget at min SSD er 28% fragmentert. Hadde helt glemt å aktivere ACHI for å få TRIM til å fungere. Møø i huet.

Gleder meg til når 2TB SSD en dag koster 500 kroner eller noe.

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

For cirka ei uke siden fikk jeg blåskjerm og plutselig ville pc'en min ikke starte og jeg fikk beskjed fra windows om at "a required device is inaccessible". Jeg dro inn i bios og så meg litt rundt men fant ingenting, restartet pc'en og den ville fortsatt ikke starte. Åpnet så kabinettet i to sekund før jeg konkluderte at det var for rotete til å sjekke ledninger og prøvde meg nok engang på bios, men denne gangen startet pc'en fint og jeg tenkte ikke mer over det.

Når jeg våknet i dag hadde det samme skjedd, pc'en hadde fått blåskjerm i løpet av natta og jeg får nå samme feilmelding. Etter mange restarter har jeg enda ikke fått ting til å fungere, jeg har åpnet pc'en og ryddet hele salumitten samt skrudd den sammen igjen og ting funker fortsatt ikke. Jeg sjekket bios og la merke til at bios ikke finner SSD'en min.

Har den tilta helt? SSD'en er en KINGSTON HYPERX 120GB og er bare 2 måneder gammel. Jeg regner med det var det samme som skjedde sist, men hvorfor gikk den fra å ikke finne SSD'en sist til å plutselig finne den igjen for deretter å funke fint ei hel uke?

Hadde absolutt null problemer med den den uka den fungerte. =\

Lenke til kommentar

Bluescreen...

Du kan teste med å oppgradere BIOS på hovedkort. Om du har en annen PC tilgjengelig, så kan du se om du får kontakt med enheten der.

Jeg hadde faktisk et helt likt issue i romjula med en Kingston HyperX 120GB og hos meg var problemet den ene RAM-modulen som var defekt.

Lenke til kommentar

den ene RAM-modulen? Virkelig?

Bios finner forøvrig alle 16gb ram jeg har på pc'en men jeg kan jo alltids prøve å fjerne noen av dem for å se om det er noen forskjell. Jeg har hatt et par ram-relaterte krasj tidligere, så det er jo ikke helt usannsynlig. Har desverre ingen annen pc å bruke til utprøvning for øyeblikket. Får tukle litt med rammen og se hva som skjer.

Endret av Molecular
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...