Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan er siste firmware for Force GT i dag? Leste siste review på komplett.no, en som fikk med nyeste fw(1.3.3)(?) som sier han har fått masse BSOD etter at han fikk seg SSD.

Han er nok unntaket. Har hørt veldig lite om BSOD etter siste firmware oppgradering.

Har hatt Force GT 120GB i ca. 3 måneder nå, ble levert med FW 1.3.3, har opplevd 4 stk. BSOD/instant reboot. Ikke mange nok til at jeg har orket (feil)søke om det, jeg er fornøyd. (I tilfelle noen gjenkjenner problematikken: Når maskinen er på vei opp igjen etter slik kræsj finner den ikke SSDen, må kutte strøm til maskinen og så slå på igjen, først da kommer SSDen opp i UEFI.)

Jeg speilet hele C-partisjonen fra min C300 over til Force GT da den var ny vha. Migrate OS to SSD-software. Opplevde ingen BSOD i løpet av 12 mnd med C300, men jeg byttet MB, CPU, RAM samtidig som jeg fikk Force GTen så jeg lurer litt på om det er noe defekt ved hovedkortet. Hele oppsettet.

 

Siden jeg først poster kan jeg jo slenge med et par benchmarks, vedlagt. (Tar gjerne i mot tips til forbedring av systemet)

post-21243-0-27140700-1324066888_thumb.png

post-21243-0-71749100-1324066894_thumb.png

Lenke til kommentar

Du burde absolutt kjøre fersk installasjon av OS når du bytter HK!

Å bare flytte over OS-disk medfører at Windowsinstallasjonen har drivere for det gamle oppsettet, mens drivere for det nye mangler.

Jeg kjenner ikke til Migrate OS to SSD, og om det har funksjoner for å ordne dette, så et lite forbehold.

 

Uansett er det aldri en dum ting å prøve formatering og fersk installasjon dersom man sliter med stabilitets- eller ytelseproblemer. Dette er spesielt tilfellet når man har brukt lure løsninger som Migrate to SSD.

Lenke til kommentar

Her var det så mange poster at ble litt mye å bla gjennom.

 

Fra opplevelsesindeks i windows får jeg følgende tall:

CPU - 7,1

RAM - 7,1

Grafikk - 6,9

Spill grafikk - 6,9

Hardisk - 5,7

 

Følgende hardware er i maskinen:

Hovedkort: ASUS Commando

CPU: Intel Core 2 Quad Q6600

Skjermkort: ASUS ENGTX280 TOP/HTDP/1G

 

Hovedkortet har SATA2 (~300MB/s), og 2 stk 16x PCI-E (x16 mode + x4 mode)

(Slik jeg forstår det blir det ~2GB i overføringshastighet med 4 PCI-E baner)

 

Sitter i dag med en Seagate Barracuda 7200.10, 500GB som systemdisk.

Tenkte jeg skulle bytte ut denne med en ssd for å forbedre oppstartstiden samt overføringshastigheten ved bruk av fraps.

Sliter også litt med blueray filmer på ca. 50GB og tror det kan være hardisk som er grunn til lagging på disse.

 

Ut fra overføringshastighet vil jeg tro en OCZ RevoDrive ville gi den beste ytelsen, men sitter med følelsen at dette er litt drøyt for en så gammel maskin. Vet heller ikke hvordan det fungerer med PCI-E slottene (x16 mode + x4 mode) med tanke på et slikt kort.

 

Asus support mente tidligere at det skulle fungere med RevoDrive som bootdisk men kunne ikke garantere dette.

 

Har også sett litt på en Kingston Hyper X 240 MB SDD, som er ca. 1500,- rimeligere.

Men det virker nesten som jeg må investere i ny kontroller for å kunne utnytte denne (bortkastet i mine øyne når jer ser prisforskjellen).

 

Er litt i villrede om hva som vil være det mest fornuftige her. Bruker maskinen endel til fotobehandlig og noe video, samt noe spill.

Ønsker å kunne capture fra spill (2560x1440 oppløsning) uten å lide av overføringshastigheten.

 

Noen gode råd?

Lenke til kommentar

Er det slik at "topphastigheten" på store filer er det viktigste for deg? Da kan en oppgradering av hovedkort eller en kontroller være noe for deg.

 

SSDer tilbyr enorme forbedringer også på andre områder som hvor raskt man kan hente data (feks 0,06ms på les mot 6-9ms på en bra HDD) og håndtering av masse små filer.

 

Om du kommer fra harddisk så vil SSD uansett være en helt annen verden.

Lenke til kommentar

Ved capturing av video fra spill er det ønskelig at det ikke er noen flaskehalser ved lagring. Pr i dag virker det som at hardisken ikke henger med når det gjelder å lagre videofilene. ~5MB pr bilde og 30 bilder i sekundet +lyd er mer enn dagens hardisk klarer å lagre.

Lenke til kommentar

Ved capturing av video fra spill er det ønskelig at det ikke er noen flaskehalser ved lagring. Pr i dag virker det som at hardisken ikke henger med når det gjelder å lagre videofilene. ~5MB pr bilde og 30 bilder i sekundet +lyd er mer enn dagens hardisk klarer å lagre.

 

SATA2 stopper jo på 2-3x av det en vanlig harddisk klarer. En SSD klarer fint å gjøre veldig mange ting samtidig. Det er jo noe en HDD ikke er så flink på.

Lenke til kommentar

Lurer på om vi snakker litt rundt hverandre. Det skal kjøpes SSD, men hvilken av overnevnte løsninger er mest hensiktmessig å kjøpe til denne maskinen? Hadde dette vært en nyere maskin hadde jeg gått for RevoDrive, men på denne maskinen er jeg usikker på hva som er det mest fornuftige valget...

Lenke til kommentar

Ut fra overføringshastighet vil jeg tro en OCZ RevoDrive ville gi den beste ytelsen, men sitter med følelsen at dette er litt drøyt for en så gammel maskin. Vet heller ikke hvordan det fungerer med PCI-E slottene (x16 mode + x4 mode) med tanke på et slikt kort.

 

Asus support mente tidligere at det skulle fungere med RevoDrive som bootdisk men kunne ikke garantere dette.

 

Har også sett litt på en Kingston Hyper X 240 MB SDD, som er ca. 1500,- rimeligere.

Men det virker nesten som jeg må investere i ny kontroller for å kunne utnytte denne (bortkastet i mine øyne når jer ser prisforskjellen).<...>

Noen gode råd?

Slik jeg ser det har du 2 aktuelle alternativer:

RAID av SSDer som er gode på ukomprimerbare data (som video, bilder og lyd). F.eks. 2x Samsung 830 128GB (kanskje en tredje om du føler du trenger plassen). Disse vil bli begrenset av hovedkortet, men du vil klare rundt 400-500 MB/s med 2 stk, og opp til 600 MB/s med 3.

 

Eller med OCZ RevoDrive 3 vil du få tilsvarende et RAID kort med 4 SATA 6Gbps SSDer i RAID i en pakkeløsning. (For enda høyere ytelse kan du også sjekke x2 eller max iops variantene, se ann lommeboka). Om du først skal ut med så store beløper sørg for å få den nye generasjonen med 2. generasjon SSD kontrollere. PCIe x4 (med x16 slot) burde holde i masse vis selv om det er gen1, så lenge du faktisk får tildelt i det området med båndbredde. En kjapp benchmark vil fortelle deg det, og om det ikke fungerer kan du bruke retur-retten din og gå for alternativet.

 

Jeg tror begge typer løsning vil bli tilfredsstillende, men et PCIe kort som RevoDrive 3 tror jeg blir enklere å sette opp og drifte, og lettere å ta med seg til ny rigg. Om det ikke står på lommeboka er Revodrive 3 X2 Max IOPS det du kan få som sparker hardest fra seg, men vil være noe overkill i forhold til resten av maskinvaren.

Lenke til kommentar

Lurer på om vi snakker litt rundt hverandre. Det skal kjøpes SSD, men hvilken av overnevnte løsninger er mest hensiktmessig å kjøpe til denne maskinen? Hadde dette vært en nyere maskin hadde jeg gått for RevoDrive, men på denne maskinen er jeg usikker på hva som er det mest fornuftige valget...

 

Om penger ikke er noe problem så er alltid mest gøy med Revodrive 3 X2 Max IOPS! (Den fungerer ikke under Linux)

Lenke til kommentar

Har en Crucial C300 64GB som jeg tror forårsaker at PCn fryser i blant, musa kan jeg peke rundt med, men jeg kan ikke gjøre noe før det har gått ca 1-2min.

 

Etter hva jeg husker så tror jeg det var pga intel driver eller liugnende, noen som vet om det er noe enkelt jeg kan gjøre for å slippe fryse problemet?

Lenke til kommentar

Hvordan er siste firmware for Force GT i dag? Leste siste review på komplett.no, en som fikk med nyeste fw(1.3.3)(?) som sier han har fått masse BSOD etter at han fikk seg SSD.

 

Han er nok unntaket. Har hørt veldig lite om BSOD etter siste firmware oppgradering.

 

Jeg gir til slutt opp nå etter 4 måneders til-og-fra trøbbel med min Corsair GT120 og sender den tilbake. Først gikk alt fint i noen uker, deretter stadig mer BSOD/freeze etc. FW 1.3.3 så ut til å løse problemene en måneds tid, før det så gradvis begynte å skje igjen. I det siste har disken/systemet vært tilnærmet ubrukelig i perioder, både med og uten TRIM, IRS/MS drivere osv osv.

 

Sier i fra om dette både til advarsel - ettersom problemene altså kan forsvinne over lang tid før de returnerer kraftig - og for å høre om hvilken disk som kan anbefales for både stabilitet og ytelse? Vet seff at M4 gjør jobben, men det har kanskje dukket opp noen nye, lovende disker med annen kontroller (Samsung? Ny gen. Corsair?). 128 eller 256 GB er begge interessant, stabilitet>ytelse, lite prissensitiv men trenger ikke et monster. Tips?

Lenke til kommentar

Hvordan er siste firmware for Force GT i dag? Leste siste review på komplett.no, en som fikk med nyeste fw(1.3.3)(?) som sier han har fått masse BSOD etter at han fikk seg SSD.

 

Han er nok unntaket. Har hørt veldig lite om BSOD etter siste firmware oppgradering.

 

Jeg gir til slutt opp nå etter 4 måneders til-og-fra trøbbel med min Corsair GT120 og sender den tilbake. Først gikk alt fint i noen uker, deretter stadig mer BSOD/freeze etc. FW 1.3.3 så ut til å løse problemene en måneds tid, før det så gradvis begynte å skje igjen. I det siste har disken/systemet vært tilnærmet ubrukelig i perioder, både med og uten TRIM, IRS/MS drivere osv osv.

 

Sier i fra om dette både til advarsel - ettersom problemene altså kan forsvinne over lang tid før de returnerer kraftig - og for å høre om hvilken disk som kan anbefales for både stabilitet og ytelse? Vet seff at M4 gjør jobben, men det har kanskje dukket opp noen nye, lovende disker med annen kontroller (Samsung? Ny gen. Corsair?). 128 eller 256 GB er begge interessant, stabilitet>ytelse, lite prissensitiv men trenger ikke et monster. Tips?

 

Noe som kan være relevant å oppgi er om dere har satt opp med EFI entries (GPT) disk . Eller om det er brukt tradisjonell MBR type.

Har ikke hatt noe problem med SSD og Asus P8Z68V-Pro med sistnevnte.

EFI og GPT viker litt for meg "uferdig" fremdeles.

Og dette med at isåfall EFI entry kan forsvinne (system booter ikke) ikke nødvendigvis er selve SSD type disk sin feil.

Lenke til kommentar

Noe som kan være relevant å oppgi er om dere har satt opp med EFI entries (GPT) disk . Eller om det er brukt tradisjonell MBR type.

Har ikke hatt noe problem med SSD og Asus P8Z68V-Pro med sistnevnte.

EFI og GPT viker litt for meg "uferdig" fremdeles.

Og dette med at isåfall EFI entry kan forsvinne (system booter ikke) ikke nødvendigvis er selve SSD type disk sin feil.

 

Vanlig MBR, men er altså ikke ute etter å feilsøke problemet ytterligere - kun advare mot å a)tro problemet nødvendigvis er løst selv om symptomene forsvinner en stund, b) ta sjansen på å kjøpe SF baserte disker uten å virkelig innse hvor mye drit dette faktisk kan medføre (selv med nyeste firmware).

 

Og til slutt, som sagt, å finne ut hvilke ikke-SandForce disker (bortsett fra Crucial M4 og samsung 830) som fremdeles yter brukbart og ikke er for utdatert.

Lenke til kommentar

Jeg har Corsair Force 3 i stasjonær (P8Z68-V PRO) Sandy Bridge maskin og Kingston HyperX i laptop som også er Sandy Bridge og jeg har absolutt ingen problemer. Den stasjonære står på i uker i strekk før jeg tar en reboot.

 

Jeg har hatt mye BSOD, men det var med WD SSDer og førstegenerasjons Sabertooth P67 hovedkort.

Lenke til kommentar

Om man er ute etter stabilitet (og ikke SandForce enheter) og ser på 128GB SSDer er Samsung 830 og Crucial M4 som er mest aktuelt. Om du vil litt lenger opp i pris er også Intel 510 aktuell, men den ytter ikke bedre, det er hovedsaklig Intels marginer som utgjør forskjellen (sammen med mer testing). Samsung legger stor vekt på pålitelighet pga OEM salg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...