Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Beklager på forhånd mange bilder. :)

Her er en illustrasjon av SpaceSniffer og plassbruk på en ny W7 installasjon på x25-M 80GB:

post-163450-0-49873300-1323280195_thumb.png

En benchmark av en halvfull Velociraptor (10K RPM):

post-163450-0-18826600-1323280256_thumb.png

2,5 MB/s = 625 IOPS

Jeg målte den til rundt 550 IOPS i IOmeter med en 1GB testfil, 4KB, 100% random, 100% read, QD 32. Da var den også ca halvfull.

Skrivehastigheten var noe lav her, jeg aner ikke hvorfor... Jeg målte den til ca 120MB/s når den var tom og ny.

Det som egentlig er mest interresant å sammenligne er IOPS skaleringen som en funksjon av QD, og IOPS / responstid.

IOPS / responstid viser deg hvor lenge HDD/SSD skalerer effektivt med tyngre/mer parallell belastning. Det gir også en beskrivelse av QOS (Quality of Service).

post-163450-0-79049300-1323281831_thumb.png

Gammelt SSD bilde:

post-163450-0-00512500-1323282245_thumb.png

Som man ser her skalerer SSDer mer som et HDD RAID, Nyere SSDer har en kurve som ligner mer på x25-V (grønn) her, men topper på 8 (x25-V topper på 4 siden den har 4 kanaler).

Illustrasjon av skaleringen til en nyere SSD (C300) med litt finere oppløsning på x-aksen (QD = utestående forespøsler. Parallell last. Vanlig område for forbrukere er 1-5 eller opp til kanskje 8-10 for veldig tunge tilfeller)

post-163450-0-80710300-1323282719_thumb.png

post-163450-0-92191200-1323282750_thumb.png

Om noen har lyst på datasettene (rådata) til prosjektene disse bildene kommer fra, eller en samling av alle bildene og bearbeidet data er det bare å si i fra.

Det er i overkant av 80MB totalt med data og bilder (det er mulig noe er dobbelt opp pga zip kopier av mapper). Jeg mener på rådata er i område 300.000 datapunkter fra benchmarking :p

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er bare å plugg om mener jeg på, så lenge du bruker MSAHCI driveren skal OS drive kunne byttes mellom de så lenge begge står i AHCI.

Jeg så ikke noen screenshot eller poengsum i posten din, redigerte du vekk resultatet?

Post gjerne resultat for både Marvel og ICH så vi kan se sammenligningen, jeg vet ikke hvor mye det har blitt gjort for SF-2xxx med ASU.

Lenke til kommentar

Forresten, noen i klassen min hadde nylig en stor prosjektoppgave om "Harddisk og SSD" som er avsluttet. Det var i faget "Igeniørrollen og prosjektarbeid" i samarbeid med "Maskinvare og digitalteknikk" for første semester dataingeniør. Om noen her er interresert i å lese hva de produserte kan jeg spørre de om lov til å poste dokumentet her. Det er rundt 5000 ord. Egentlig hadde jeg håpet at gruppen min skulle få det temaet, men jeg ble nedstemt :p

Lenke til kommentar

Okei, nå trenger jeg hjelp! Jeg finner ikke SSD i Boot lista... Står Sata 1-6 og det er intel kontrolleren. Må da gå ann å boote fra Sata 6 aka Marvell? Specs står i signatur :)

Sjekk om Marvel er aktivert i BIOS. Jeg ville uansett gått for ICHxR/PCH/SBxxx.

Hvorfor:

post-163450-0-17816300-1323394456_thumb.png

Bildet over viser en C300 256GB som blir benchmarket fra en Marvel SATA 6Gbps kontroller...

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Ja, nå står den i Intel kontrolleren for å få den opp i BIOS, men nå er SSD'en plutselig ikke en bootable device lenger. Verken i IDE eller AHCI. Hva skal jeg gjøre? Nå har jeg endre noe i BIOS og prøvd også har jeg resatt BIOS, ingenting fungerer...

Fant det ut!

Endret av Durochris
Lenke til kommentar

I en laptop er kontrolleren ofte så dårlig at å oppgradere fra X52-M gen 2 er idiotisk.

I så fall skal du få M4en billig... Si... kanskje 83 bronsemynter.. pluss minus ;)

Det er greit nok, jeg bare lurte på om noen hadde noen tall å vise til.

Om det er idiotisk eller ikke, ser jeg selv når jeg har tallene ;)

Endret av guttorm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...