johome Skrevet 7. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 7. desember 2011 En annen SSD som er sterk er Plextor M2 Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 7. desember 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 7. desember 2011 Beklager på forhånd mange bilder. Her er en illustrasjon av SpaceSniffer og plassbruk på en ny W7 installasjon på x25-M 80GB: En benchmark av en halvfull Velociraptor (10K RPM): 2,5 MB/s = 625 IOPS Jeg målte den til rundt 550 IOPS i IOmeter med en 1GB testfil, 4KB, 100% random, 100% read, QD 32. Da var den også ca halvfull. Skrivehastigheten var noe lav her, jeg aner ikke hvorfor... Jeg målte den til ca 120MB/s når den var tom og ny. Det som egentlig er mest interresant å sammenligne er IOPS skaleringen som en funksjon av QD, og IOPS / responstid. IOPS / responstid viser deg hvor lenge HDD/SSD skalerer effektivt med tyngre/mer parallell belastning. Det gir også en beskrivelse av QOS (Quality of Service). Gammelt SSD bilde: Som man ser her skalerer SSDer mer som et HDD RAID, Nyere SSDer har en kurve som ligner mer på x25-V (grønn) her, men topper på 8 (x25-V topper på 4 siden den har 4 kanaler). Illustrasjon av skaleringen til en nyere SSD (C300) med litt finere oppløsning på x-aksen (QD = utestående forespøsler. Parallell last. Vanlig område for forbrukere er 1-5 eller opp til kanskje 8-10 for veldig tunge tilfeller) Om noen har lyst på datasettene (rådata) til prosjektene disse bildene kommer fra, eller en samling av alle bildene og bearbeidet data er det bare å si i fra. Det er i overkant av 80MB totalt med data og bilder (det er mulig noe er dobbelt opp pga zip kopier av mapper). Jeg mener på rådata er i område 300.000 datapunkter fra benchmarking 1 Lenke til kommentar
guttorm Skrevet 8. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 8. desember 2011 Hvor mye ytelse vil en M4 ca miste på en 3Gbit/s Sata kontroller? Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 8. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 8. desember 2011 Hvor mye ytelse vil en M4 ca miste på en 3Gbit/s Sata kontroller? Ca 10 alen Lenke til kommentar
guttorm Skrevet 8. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 8. desember 2011 (endret) Seriøst da nissen, vi snakker 20 Alen minst Jeg er ikke så inne på dette Jeg har en X-25 80GB Gen2 i laptoppen, og bare lurer på hvor mye gain det er opp til M4. Endret 8. desember 2011 av guttorm Lenke til kommentar
madsc90 Skrevet 8. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 8. desember 2011 I en laptop er kontrolleren ofte så dårlig at å oppgradere fra X52-M gen 2 er idiotisk. I så fall skal du få M4en billig... Si... kanskje 83 bronsemynter.. pluss minus Lenke til kommentar
Durochris Skrevet 8. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 8. desember 2011 Okei, da var Kingston HyperX montert og satt i ACHI. Men hvilket program bruker jeg til å finne firmware og en greit program som tester den skikkelig. Så kan jeg poste resultater her Lenke til kommentar
BAT Skrevet 8. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 8. desember 2011 ASU fungerer fint til dette. 1 Lenke til kommentar
Durochris Skrevet 8. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 8. desember 2011 (endret) Kjørte en test med AS SSD: Kingston HyperX 120GB Dette er på Marvell 9128 kontroller 6 Gbit. Tror dere resultatene vil bli bedre på en Intel ICH10R 3 Gbit? Endret 8. desember 2011 av Durochris Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 8. desember 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 8. desember 2011 Det er bare å plugg om mener jeg på, så lenge du bruker MSAHCI driveren skal OS drive kunne byttes mellom de så lenge begge står i AHCI. Jeg så ikke noen screenshot eller poengsum i posten din, redigerte du vekk resultatet? Post gjerne resultat for både Marvel og ICH så vi kan se sammenligningen, jeg vet ikke hvor mye det har blitt gjort for SF-2xxx med ASU. Lenke til kommentar
BAT Skrevet 8. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 8. desember 2011 Siden man kan velge kompressjonsnivået med ASU så kan man både få sammenlignbare resultater med AS SSD og mot spec som er målt med ATTO for Sandforce ssder Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 8. desember 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 8. desember 2011 Forresten, noen i klassen min hadde nylig en stor prosjektoppgave om "Harddisk og SSD" som er avsluttet. Det var i faget "Igeniørrollen og prosjektarbeid" i samarbeid med "Maskinvare og digitalteknikk" for første semester dataingeniør. Om noen her er interresert i å lese hva de produserte kan jeg spørre de om lov til å poste dokumentet her. Det er rundt 5000 ord. Egentlig hadde jeg håpet at gruppen min skulle få det temaet, men jeg ble nedstemt Lenke til kommentar
BAT Skrevet 8. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 8. desember 2011 Kjipern det der. Du hadde sikkert kost deg stort med den oppgaven Lenke til kommentar
Durochris Skrevet 8. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 8. desember 2011 Okei, nå trenger jeg hjelp! Jeg finner ikke SSD i Boot lista... Står Sata 1-6 og det er intel kontrolleren. Må da gå ann å boote fra Sata 6 aka Marvell? Specs står i signatur Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 9. desember 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 9. desember 2011 (endret) Okei, nå trenger jeg hjelp! Jeg finner ikke SSD i Boot lista... Står Sata 1-6 og det er intel kontrolleren. Må da gå ann å boote fra Sata 6 aka Marvell? Specs står i signatur Sjekk om Marvel er aktivert i BIOS. Jeg ville uansett gått for ICHxR/PCH/SBxxx. Hvorfor: Bildet over viser en C300 256GB som blir benchmarket fra en Marvel SATA 6Gbps kontroller... Endret 9. desember 2011 av GullLars Lenke til kommentar
Durochris Skrevet 9. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 9. desember 2011 (endret) Ja, nå står den i Intel kontrolleren for å få den opp i BIOS, men nå er SSD'en plutselig ikke en bootable device lenger. Verken i IDE eller AHCI. Hva skal jeg gjøre? Nå har jeg endre noe i BIOS og prøvd også har jeg resatt BIOS, ingenting fungerer... Fant det ut! Endret 9. desember 2011 av Durochris Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 9. desember 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 9. desember 2011 Hva var problemet? Lenke til kommentar
Durochris Skrevet 9. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 9. desember 2011 Måtte endre filene i registeret. Lenke til kommentar
guttorm Skrevet 9. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 9. desember 2011 (endret) I en laptop er kontrolleren ofte så dårlig at å oppgradere fra X52-M gen 2 er idiotisk. I så fall skal du få M4en billig... Si... kanskje 83 bronsemynter.. pluss minus Det er greit nok, jeg bare lurte på om noen hadde noen tall å vise til. Om det er idiotisk eller ikke, ser jeg selv når jeg har tallene Endret 9. desember 2011 av guttorm Lenke til kommentar
LithitiumS Skrevet 9. desember 2011 Rapporter Del Skrevet 9. desember 2011 Heisann, Føler pcn er litt for treig med 3 corsair force 40gb i raid0, og derfor ønsker jeg enten å kjøpe denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=657313 eller 5-6 stk av http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=640534 Hva vil gi meg best ytelse over tid? Hva vil være det beste kjøpet og hvorfor? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå