Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Bestilte akurat en IBM 1015 + kabler på jobb. Kjekt å ha en testkontroller liggende. Samt jeg kan bruke den til å lære lærlingen litt om raid ^^

 

Litt kjedelig at den ikke støtter SATA 6, men det får så være.

 

Ser det er snakk om at den kan flashes med LSI firmware? Mer info?

 

Jeg forsto det sånn på Nizzen at denne støtter SATA 6Gbps. Og det virker også sånn hvis man ser på produktinfo på f.eks. Netshop. Men i dokumentasjonen jeg fant på nett så sto det at den bare støtter SATA 3Gbps på SATA portene og 6Gbps på SAS. Kanskje Nizzen kan kaste litt lys på dette?

 

Kontrolleren kan flashes med LSI firmware ja. LSI Megaraid 9240-8i visstnok.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så jeg skal ha meg en SSD-disk i julegave fra søstrene mine.

Med andre ord så vil jeg kjøpe den og deres navn på stå på pakken.

Har sett for meg en på minst 120GB, og i prisklassen 1000 - 1300 kr.

 

Hva bør jeg gå for? Har sett litt på Intel 320-serien og OCZ Vertex 2, men lurer på om jeg kan få noen med bedre lese- og skrivehastighet til den prisen, eller om jeg bare skal gå for en av dem.

 

Må finne ut dette til i morgen, så hadde vært greit om en newbie kunne fått noen tips fra dere.

 

e: Tenker nå på en OCZ Agility 3 120 GB, er denne noe særlig?

Endret av Datasmurf
Lenke til kommentar

Men hvor mange skrivesykluser klarer den ?

 

Det finner jeg nok sikkert ut bare det kommer ut en ny ssd med disse i :thumbup:

 

 

Da skal jeg følge med.

 

Var utrolig spennende , når du testet m4.

Da var jeg innom tråden din hver eneste dag :D

 

 

Etter at m4 tok natta , har jeg nok mistet litt av interressen :(

Lenke til kommentar
120GB eller 160GB SSD. Best ytelse/pris - 1500 kr?
Hvilke SSDer er det du sammenligner?
Har hittil sett på 320 fra Intel, siden mange anbefalte den. Er vel en stund siden, og regner med andre SSD'er er på markedet og fullt konkurransedyktig.

Intel 320-120: 1257 kr 270/130 MB/s 38/14k IOPS

Intel 320-160: 1799 kr 270/165 MB/s 39/21K IOPS

 

I og med at normalt bruksmønster hjemme er ca 90% les og 10% skriv så gir disse omtrent samme ytelse. Med andre ord gir 120GB-varianten mest ytelse for pengene av disse to.

Lenke til kommentar

Du spurte om ytelse/krone, ikke GB/krone. Hvis det er mest mulig GB/krone du ønsker så anbefaler jeg harddisk. Ved kjøp av SSD bør man passe på hva som er formålstjenelig å ha på SSDen. Resten kan ligge på HDD. Med andre ord: Ikke kjøp mer plass enn du strengt tatt trenger.

 

Ja, det er en haug av gode alternativer der ute. Crucial M4, OCZ Agility 3 og mange andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ingen erfaring med noe verktøy eller vedlikehold av noe slag, hverken fysisk eller softwaremessig.

Jeg ville også satt pris på et innlegg med oversikt over hvilke verktøy som er kjekke å ha til drift av ssd. Kanskje noe som kunne legges til i første post i tråden..

 

har corsair kommet med den fixen til de nye ssdene sine enda? jeg monterte et par for en kamerat i høst og han har problemer med den ene, så jeg tenkte at det kan være lurt å isntallere den fixen.

Firmware 1.3.3 er stabil og fin hos meg og har bare sett positive reaksjoner på den fra andre folk.

Notert ønske om verktøy for SSDer i førstepost. Jeg regner med det kommer en større oppdatering av førstepost i romjula. Jeg har jobbet litt med oppdateringer til den en stund, men har også hatt mye lesing til eksamner, så det er begrenset med tid jeg har på det før jul.

 

Beklager latskapen men jeg finner ikke tid til å lese meg opp i denne tråden denne gang, nå har jo tråden passert 13.000 innlegg :thumbup:

 

Har et par kjappe spørsmål i forbindelse med en oppgradering av eldre maskin:

 

1: Trenger tips til billig og bra SSD 120GB. Best mulig ytelse for minst mulig utlegg........sata II eller III.

 

2: Trenger evt. også tips om en billig men grei kontroller for å få SATA III.

 

Har ikke fulgt denne tråden på en lang stund nå så har ramlet helt av lasset når det gjelder SSD. Maskinen er noen år gammel nå og har kun SATA II så om de raskeste og beste SSDene nå bruker 6GB så kan vel en billig kontroller til 3-4 hundrelapper funke?

Spørsmålene herfra vil også havne under FAQ og bli referert til fyldige besvarelser i ny førstepost.

 

Jeg skal forresten gjør en innsats nå for å holde førstepost oppdatert oftere enn en gang i året :p

 

 

Som Simen1 sier i posten før meg: Det er ytelse i forhold til pris som er viktigst for SSD, ikke pris pr kapasitet. Men det gjelder jo også hvor mye plass og ytelse trenger du? Min mening er at mange SSDer er "raske nok" for folk flest, så prisen og stabilitet ved kapasiteten du trenger er mer viktig. Jeg skal prøve å forklare dette tydeligere også i ny førstepost. Jeg planlegger også å bruke litt tabeller der for å gi bedre oversikt over sammenligning av enheter.

 

Jeg har sett meg ut noen FAQ spørsmål og svar. Tar gjerne i mot flere potensielle FAQ spørsmål. FAQ kommer i post #3 og jeg tenker å linke til den fra toppen av 1. post.

 

FAQ:

Q: Hva er en SSD?

A: En SSD er et lagringsmedie på lik linje som en harddisk, men i stedet for roterende magnetiske plater og et lese/skrive hode bruker de mange minnebrikker av samme type man finner i minnepenner og minnekort. Minnebrikkene blir brukt i samarbeid for å gi høy ytelse.

 

Q: Hvorfor burde jeg kjøpe SSD? De koster veldig mye mer enn harddisker i forhold til kapasitet.

A: Harddisker er de tregeste enhetene i moderne datamaskiner, og systemet må ofte vente på data fra harddisken, som har ca 100.000 ganger lenger responstid enn RAM. SSDer har ca 100 ganger kortere responstid enn harddisker, og gjør at systemet får mindre dødtid som oppleves som "hengig" eller "frys" mens det venter på lagringsmediet. SSDer har også høyere ytelse, som gjør at store ting åpnes raskere, og man kan gjøre mange ting samtidig uten at systemet treges ned til tilnærmet stopp.

 

Q: Hvilken SSD bør jeg kjøpe?

A: Se anbefalte kjøp i forhold til bruksområde #n

 

Q: Hvor stor SSD burde jeg kjøpe?

A: Se anbefalte kjøp i forhold til bruksområde #n

 

Q: Hvor burde jeg plugge i SSDen?

A: Southbridge; hovedkortets egne kontrollerporter. ICHx®/PCH for intel og AMD SBxxx. JMicron og Marvel er kjent for å ha ytelsesproblemer med SSDer, spesielt for responstid og kompliserte oppgaver. Se hovedkortets manual for hvilke porter som er hvilke. ICH/SBxxx 3Gbps porter (SATA II) er å foretrekke over 6Gbps (SATA III) fra JMicron/Marvel selv for 6Gbps SSDer.

 

Q: Jeg har ikke SATA3 (6Gbps) men vil ha en (eller fler) SATA3 SSD. Hvilken kontroller kan jeg kjøpe?

A: Man MÅ ikke ha en 6Gbps kontroller selv om man har en 6Gbps SSD, og det koster gjerne en del å kjøpe en slik kontroller. Opplevd daglig ytelse påvirkes ikke så mye, det er hovedsaklig arbeid med store filer og lasting av store programmer som blir tregere. Aktuelle kontrollere er LSI 92xx, HighPoint RR ####(?), (andre? IBM 1015? Dell Perc?).

 

 

Tar gjerne i mot feedback om andre ting dere ønsker i førsteposten også.

Endret av GullLars
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Venin:

Når man kjøper SandForce SSDer er det greit å passe på å få med god NAND, så ytelsen ikke blir så lav i forhold for lite komprimerbare data.

 

 

@johome:

En vanlig harddisk klarer 75-300 IOPS avhengig av RPM, QD, og shortstroke. Typisk 100-150, med cache burst betydelig høyere for skriv (1-5K?) opp til 8-64MB som gir grei fart for installasjon av små programmer og oppdateringer. 10K RPM klarer opp til 500-600.

SSDer klarer 4000-10.000 uten AHCI (eller uten QD), opp til 80K for high-end med server/syntetisk last, og typisk 5-25K i bruksområder som er realistisk for forbrukere i 64-128GB kapasiteter over tid.

Det er kanskje relevant å ha med denne sammenligningen?

Endret av GullLars
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har ikke sett så nøye på de forskjellige SF-2xxx klonene i det siste, men Kingston HyperX, OCZ Vertex 3 MI (max iops), og Corsair Force GT har alle best kvalitet minnebrikker. Jeg vet ikke hva patriot bruker.

Om det er noe vits for deg å se på dette kommer an på hva du bruker maskinen til, og resten av systemet.

 

Siden du ikke har 6Gbps spiller det mindre rolle akkurat nå, og du vil ikke merke forskjell i praksis til normal bruk mellom de du har nevnt.

Crucial M4, alle SandForce andre generasjon (6Gbps), og Samsung 830 er ganske likeverdige. Jeg vil anbefale å gå for den med best pris i kapasiteten du føler du trenger.

For å se hvor mye plass du trenger, sjekk windows mappen, begge programfil mappene (32/64-bit), og bruker/AppData. For å se totalt overblikk over plassbruken din, last ned det gratise verktøyet SpaceSniffer. Det viser grafisk hvor stor plass mapper tar, og gir deg mulighet til å se flere nivåer dypt (men du kan også se bare det første nivået om du vil), og free space.

SpaceSniffer er et verktøy jeg tenker å legge link til i kjekke verktøy for SSD i førstepost, sammen med Ccleaner (for å holde temp buildup i sjakk).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...