Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Ja, var litt småirritert over det da jeg skrev innllegget egentlig :)

 

Husker ikke hovedkortet, men er ikke særlig nytt, og støtter bare 3 gbps (usikker på syntaks)

 

Poenget er at det gikk fortere før, men har med tiden gått saktere og saktere. Trodde kanskje dette var noe jeg innbilte meg i starten, men det kan det umulig være lengre.

Går ikke sirupstregt, men ikke markant raskere enn en greensnurredisk...?

 

Før jeg reinstallerer windows, noe jeg burde gjøre? Rense den eller lignende, er vel ikke noe fragmentering og slikt med ssd, men mener å huske at det var noe TRIMgreier man kunne gjøre?

Har ikke gjort det før, men da jeg satte meg inn i det første gangen hørtes det lurt ut

 

Hva er det som er tregt? Overføring av store filer eller normal jobbing? Hvor full er den? Hvilket operativsystem bruker du?

 

Rensing av SSD kan være smart, men har du erfaring i bruk av verktøy for Image?

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ingen erfaring med noe verktøy eller vedlikehold av noe slag, hverken fysisk eller softwaremessig.

 

Windows 7 64 biters

 

Har hatt ca 35-40% ledig, nå ca 25%.

Var ikke etter da jeg merket forskjellen, det var bare her en dag jeg flyttet over noe.

Store filer flytter jeg ikke så mye på, generelt lite flytting av filer annet enn det windows driver med utenfor mitt åssyn :)

 

Normal jobbing jeg tenker, alt fra boote tid (som var lynrask før) til oppstart og åpning av programmer.

Lenke til kommentar

Sikkert et banalt spørsmål, men kan det bli problemer med å bruke 2 forskellige SSD'er i samme maskin.

 

Jeg har idag men OCZ 180 GB sata2 disk som system disk i maskina mi. Men så har jeg liggende en Intel X25 80 GB, som jeg tenkte evt. å sette inn som data disk.

 

Er dette smart, eller kan det gi problemer??

Lenke til kommentar

Har ingen erfaring med noe verktøy eller vedlikehold av noe slag, hverken fysisk eller softwaremessig.

Jeg ville også satt pris på et innlegg med oversikt over hvilke verktøy som er kjekke å ha til drift av ssd. Kanskje noe som kunne legges til i første post i tråden..

 

har corsair kommet med den fixen til de nye ssdene sine enda? jeg monterte et par for en kamerat i høst og han har problemer med den ene, så jeg tenkte at det kan være lurt å isntallere den fixen.

Firmware 1.3.3 er stabil og fin hos meg og har bare sett positive reaksjoner på den fra andre folk.

Endret av cc
Lenke til kommentar

Beklager latskapen men jeg finner ikke tid til å lese meg opp i denne tråden denne gang, nå har jo tråden passert 13.000 innlegg :thumbup:

 

Har et par kjappe spørsmål i forbindelse med en oppgradering av eldre maskin:

 

1: Trenger tips til billig og bra SSD 120GB. Best mulig ytelse for minst mulig utlegg........sata II eller III.

 

2: Trenger evt. også tips om en billig men grei kontroller for å få SATA III.

 

Har ikke fulgt denne tråden på en lang stund nå så har ramlet helt av lasset når det gjelder SSD. Maskinen er noen år gammel nå og har kun SATA II så om de raskeste og beste SSDene nå bruker 6GB så kan vel en billig kontroller til 3-4 hundrelapper funke?

Endret av mrs.robinson
Lenke til kommentar

1. Samsung 830 eller Crucial m4

 

2. Må nok opp i 1000,- kr før du får akseptabel kontrollerytelse for en SSD, og da er det IBM 1015 som gjelder

 

Takk for innspill.

 

Når det gjelder kontroller så husk på at jeg ikke trenger raid egenskaper kun et kontrollerkort som gir meg SATA III port. Dermed er jeg nesten sikker på at også rimelige kontrollere vil funke - tradisjonelle Raid kontrollere trenger relativt kraftig CPU for å beregne paritetskalkulasjoner og raid algoritmer. Det trenger ikke jeg siden jeg kun skal kjøre 1 stk SSD og ikke raid og dermed bør selv de billigste kontrollerne fungere for mitt behov her.

 

 

Hovedkortets SATA porter blir opptatt av å kjøre raid på tradisjonelle snurredisker på denne maskinen så en ekstra SATA III port er nødvendig.

 

Om jeg har bommet fullstendig i min tankerekke så tar jeg imot innspill.

Endret av mrs.robinson
Lenke til kommentar

Jeg har nettopp kjøpt IBM 1015 selv, men ikke rukket å motta den enda. Derfor kan jeg ikke gi firsthand erfaringer dessverre.

 

Kjøpte kontroller + to kabelsett + frakt på Ebay, 800,- NOK. Denne støtter raid 0, 1 og 10. Samt 5 og 50 visstnok med en ekstra hardwarekey. Du kan også flashe den om slik at den blir en ren kontroller uten raid.

 

Om du får tak i en "vanlig" kontroller uten raid med mulighet for 8 enheter som blir så mye rimeligere vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

http://www.tomshardware.co.uk/forum/268605-14-intel-ich10r-marvell-9128-raid-performance

 

Ganske rart at de Marvell kontrollerne er så dårlig iforhold til Intel når Marvell er 6gb/s.

Fra siden du linket til..

I have read that Marvell 9128 performs well in single-drive SATA3 configurations, but has issues with SATA3 raid configurations.

 

Stemmer dette? Jeg skal kun ha en SSD så ikke noe raid..

 

Lurer på dette selv. Leser og leser forskjellige steder, men finner ikke det ut. Bios, firmware, drivere, og diverse. Blir helt gal av dette. Men det bunner nok ut i at pcie x1 bus ikke har nok båndbredde til å takle Marvell kontrolleren.

Endret av chevyz28
Lenke til kommentar

Bestilte akurat en IBM 1015 + kabler på jobb. Kjekt å ha en testkontroller liggende. Samt jeg kan bruke den til å lære lærlingen litt om raid ^^

 

Litt kjedelig at den ikke støtter SATA 6, men det får så være.

 

Ser det er snakk om at den kan flashes med LSI firmware? Mer info?

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...