Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Jeg står mellom å vente på Samsung 830 SERIES 128GB SSD som på tester virker å være en direkte konkurrent på Crucial m4 på hastighet.

 

Så er spørsmålet til dere: Jeg trenger SSD, helst fort. Ventetidene på Samsund SSD ser ut til å bli lenge, da butikkene enda har M4 inn på lager. Hvilken skal jeg gå for og har Samsung's SSD betydelige hastighetsforskjeller i forhold til M4?

 

Takker og håper for raskt svar.

 

Crucial M4 er en av de beste forbruker SSDene som finnes, så det er ingen grunn til å ikke kjøpe den. Ikke se deg blind på ett eneste parameter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

fun for the whole family:

6381995833_2cbc227066_b.jpg

Corsair force 3 20stk by johnkristian, on Flickr

Ser det er et par dager siden, men jeg fulgte ikke med her i uka.

Jeg ser du gjorde RAM oppgraderinger også samtidig med å putte i SSDer. Har du fått oppgradert alle? Hva mener brukerne om maskinene etter oppgradering?

 

Det fungerer kjempebra!

 

 

De har ikke vært i drift så lenge enda, men de gamle, trege HP 6715b er nå de laptopene vi har som oppleves kjappes, til tross for manglende ahci og at de er krypterte med bitlocker stasjonskryptering. En ny Probook 6360b oppleves treg i forhold ^^

 

Edit: klart, vi har mange laptoper med ssd som oppleves raskere enn disse, men de er det ansatte som sitter på. De vi oppgraderte blir brukt som lånemaskiner på privatisteksamener og voksenopplæring og de har fått en helt ny hverdag :)

 

 

 

Endret av JKJK
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De har ikke vært i drift så lenge enda, men de gamle, trege HP 6715b er nå de laptopene vi har som oppleves kjappes, til tross for manglende ahci og at de er krypterte med bitlocker stasjonskryptering. En ny Probook 6360b oppleves treg i forhold ^^

Edit: klart, vi har mange laptoper med ssd som oppleves raskere enn disse, men de er det ansatte som sitter på. De vi oppgraderte blir brukt som lånemaskiner på privatisteksamener og voksenopplæring og de har fått en helt ny hverdag :)

Hm, jeg har en hp6530b med 500GB 5400rpm disker og jeg kan ikke klage på hastigheten i daglig bruk, er det bare boot og åpning av programmer hvor man opplever størst endring ved bytte til SSD?
Lenke til kommentar

De har ikke vært i drift så lenge enda, men de gamle, trege HP 6715b er nå de laptopene vi har som oppleves kjappes, til tross for manglende ahci og at de er krypterte med bitlocker stasjonskryptering. En ny Probook 6360b oppleves treg i forhold ^^

Edit: klart, vi har mange laptoper med ssd som oppleves raskere enn disse, men de er det ansatte som sitter på. De vi oppgraderte blir brukt som lånemaskiner på privatisteksamener og voksenopplæring og de har fått en helt ny hverdag :)

Hm, jeg har en hp6530b med 500GB 5400rpm disker og jeg kan ikke klage på hastigheten i daglig bruk, er det bare boot og åpning av programmer hvor man opplever størst endring ved bytte til SSD?

Dette er det du merker størst forskjell på, men alt som er diskintensivt er det forskjell på, også oppvåkning fra ventemodus. SSD disken gjør jo hverken cpu eller skjermkort eller minne noe raskere. Men disken er jo den delen i en pc som de andre delene venter mest på. I bærbare er det jo vanligvis trege 2.5" snurredisker og da merkes ssd ytelsen godt.

Endret av ArneJ.
Lenke til kommentar

Jeg trenger en god raidkontroller. Trenger ikke nødvendigvis koste 10 000,-, men noe som funker bra sammen med SSD og som er 6Gbps. Nå har disse evinnelige diskkrasjene kommet tilbake. Eventloggen er propp full av ATAPI feilmeldinger og maskinen blåskjermer i ett sett. I tillegg har jeg 0 ytelse på X25-M enhetene mine. Det kan fort ta 30 sekunder å starte Firefox f.eks.

 

Jeg hadde samme problem for en liten stund tilbake. Trodde det var SSD'n. Men fant til slutt ut at det var to SATA porter som hadde tatt kveld. Nå er det enda en som feiler. Snart ikke flere igjen å ta av :p

 

Så da må vi over på en skikkelig kontroller, hehe. Med mindre det kommer vannblokk til raidkontrollere så håper jeg å finne en som ikke har vifte. Trenger ikke enda mer viftestøy.

Lenke til kommentar

ibm 1015 om du skal kjøre raid-0 :) Kjøpes billig på ebay, eller ganske billig her i norge

Hvorfor akkurat denne ift. Raid-0? Bortsett fra pris, eller prisen og antall porter er kanskje det avgjørende der ja.

 

Ellers kjekt med utvidelsesmuligheten:

With the attachment of the ServeRAID M1000 Advanced Feature Key, the ServeRAID M1015 offers the option of RAID 5
Vet vi kjører denne kombinasjonen på noen billigere kundeservere. Desverre hadde de en fryktelig buggete driver tidligere i år hvor man måtte degradere for å unngå datakorrupsjon. (ikke sikker på om ny med fiks har kommet). Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Har bestilt nå fra Ebay. 800,- for kortet + 2 slike kabler. Ubrukt kort.

 

Skal uansett bare kjøre Raid0, så om det er bugs på andre nivåer er ikke så farlig. Får slått to fluer i en smekk også. Siden det nå er litt mer vits å kjøpe nye SSD enheter med 6Gbps :) Den nye Samsung'en f.eks. Noen som har sånn ca tall på denne kontrolleren i R0 med SSD? Er vel neppe så veldig høy ytelse på en såpass rimelig kontroller. Hvis den makser på 2-3 enheter så orker jeg ikke kjøpe 6 liksom. Eller er det sky is the limit?

 

Nizzen: Anbefaler du IBM firmware eller skal jeg flashe om til LSI tror du?

Endret av SilentNET
Lenke til kommentar

Hvordan er boottid, latency osv. med den kontrolleren og SSDs? Noe vesentlig bedre eller værre enn andre kort?

 

Latency er ganske så lav, dog ikkje fullt så lav som ICH10/PCH. Boottid er kanskje 15-20 sek? Min areca med en del array tar minst 45 sekunder.

 

 

Synes ibm 1015 er en av de bedre hbaene ja. Kan vel bruke flere stripestørrelser med LSI firmware, etter det jeg kan huske.

 

 

Lenke til kommentar

Hmm..

 

"The controller integrates eight high-performance SAS/SATA II PHYs and

a PCI Express bus master DMA core. Each of the eight PHYs is capable

of 6.0 Gb/s SAS link rates and 3.0 Gb/s SATA II link rates.

The LSISAS2008 ROC device provides an eight-lane, 5-Gb/s PCI

Express host interface, eight 6.0 Gb/s SAS or 3.0 Gb/s SATA ports, and

a full-featured, hardware-based RAID implementation. The LSISAS2008

ROC device provides the maximum benefits of a RAID system and

enables you to configure the system to satisfy your system requirements."

 

Kjører den 6Gbps bare med SAS enheter, og 3Gbps med SATA enheter?

Lenke til kommentar

Hvordan er boottid, latency osv. med den kontrolleren og SSDs? Noe vesentlig bedre eller værre enn andre kort?

 

Latency er ganske så lav, dog ikkje fullt så lav som ICH10/PCH. Boottid er kanskje 15-20 sek? Min areca med en del array tar minst 45 sekunder.

 

 

Synes ibm 1015 er en av de bedre hbaene ja. Kan vel bruke flere stripestørrelser med LSI firmware, etter det jeg kan huske.

Huff *passe på lommeboken*
Lenke til kommentar

Jeg synes min begynner å gå sakte!

 

En F60 fra corsair, kjøpt på nyåret i fjor, altså snaart et år gammel.

Har planer om å installere windows på nytt.

 

Har fått med meg litt om TRIM osv, men ikke nok. Konkrete grep jeg bør gjøre før nyinstallering av windows?

 

Du forteller veldig lite om oppsettet ditt, men det er mye nyttig i førstepost i denne tråden.

Lenke til kommentar

Ja, var litt småirritert over det da jeg skrev innllegget egentlig :)

 

Husker ikke hovedkortet, men er ikke særlig nytt, og støtter bare 3 gbps (usikker på syntaks)

 

Poenget er at det gikk fortere før, men har med tiden gått saktere og saktere. Trodde kanskje dette var noe jeg innbilte meg i starten, men det kan det umulig være lengre.

Går ikke sirupstregt, men ikke markant raskere enn en greensnurredisk...?

 

Før jeg reinstallerer windows, noe jeg burde gjøre? Rense den eller lignende, er vel ikke noe fragmentering og slikt med ssd, men mener å huske at det var noe TRIMgreier man kunne gjøre?

Har ikke gjort det før, men da jeg satte meg inn i det første gangen hørtes det lurt ut

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...