Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her er noen gode anbefalinger på SSDer som du kan kjøpe:

Basert på prisene ville jeg selv valgt Samsumg 830 Series eller Crucial m4 som begge er fantastisk bra.

Alle er kompatible med hovedkortet ditt, så det skal du ikke tenke på. OCZ RevoDrive 3 X2 går ikke på SATA, men på PCI-E og har fantastisk båndbredde, men du må ha ledig slot.

Takk for svar! :)

Men,vil Samsung og Crucial yte like godt på mitt HK?

Med tanke på kontrollerene i mitt HK

Intel® ICH10R controller :

6 x SATA 3Gb/s port(s)

Support Raid 0, 1, 5, 10

JMicron® JMB363 controller :

1 x eSATA 3Gb/s port(s)

1 x Power eSATA 3Gb/s port(s)

Marvell® PCIe 9128 controller :

2 x SATA 6Gb/s port(s)

Når SSD benytter andre kontrollere?

Leser under produkt detaljer..

Crucial m4

Kontroller

Marvell 88SS9174-BLD2

Samsung 830

Kontroller

Samsung S4LJ204X01

Eller har det ikke noe å si hvilke kontroller det er på SSD?

Er litt forvirret.. :p

Når jeg kjøper SSD,bør jeg se på kontolleren på SSD eller er det bare kontrollerene på HK som gjelder?

Siden det ser ut som jeg får best ytelse ved å bruke Intel ICH10R

som er SATA II?Hvordan er det da med PCI?

Feks OCZ RevoDrive 240GB til 2990kr?

Lesehastighet: 540 MB/s

Skrivehastighet: 480 MB/s

Vil det være et bedre kjøp?

Siden lesehastigheten på Crucial M4 er 415 MB/s

noe jeg ikke vil få uansett pga kontrollerene i hovedkortet..Eller vil jeg oppleve lignende begrensninger med PCI?

??

:p

Endret av Gjermundsen
Lenke til kommentar

Mhm, og det som gjør meg mer skeptisk er følgende.

post-38451-0-22060300-1322045493_thumb.png

"stressfritt kjøp avtalen" som automatisk puttes på til 245,-. Velger man vekk denne ser det ut som man vil ha litt strev med å få Pixmania til å overholde norske forbrukerrettigheter ved en RMA.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Theo343: Har jo lest endel negativt om de, så det er vel en sjanse man tar når man kjøper derfra. Men regner jo med at samsung i likhet med de fleste andre hdd leverandører uansett lar oss ta rma direkte på non oem produkter. Kunne tenkt meg den der i den nye mbp 15" min. Syns 128GB ble litt i minste laget

Lenke til kommentar

Er ikke uenig med deg og kjøper jeg noe fra pixmania er det med vissheten om at jeg nok ikke kan regne med de som forhandler i ettertid. Jeg var fristet til å hoppe på den selv og var på veil til å fullføre kjøpet der, men jeg må skjerpe meg ift. hva jeg faktisk trenger og ikke trenger hehe.

NB!

Det hadde forøvrig vært veldig interesant å høre om dine erfaringer på denne i en MBP. :)

Vurderer å kjøpe meg en 13,3" MBP (tilsvarende en jeg låner nå) om ikke Ultrabookene innfrir snart.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det er vist flere år siden Pixmania ryddet opp i ulovlighetene (brudd på forbrukerkjøpsloven). (Ikke at jeg har hatt sjans til å etterprøve det) Det de selger i den avtalen til 245 kr er så vidt jeg kan se en ekstraservice som går langt ut over forbrukerkjøpsloven. En ekstraservice som også går langt ut over produsentens garanti. Omtrent som disse overprisede idiotforsikringene man dyttes på i en hver elektrokjede. Skjønt, idiotforsikring er et veldig beskrivende ord for hvem som kjøper de.

Lenke til kommentar

Simen1:

Noen punkter går utover det vi annser som våre rettigheter men du ser vel punktet om "kostnadsfritt bytte ved feil på produktet"? For meg er det ikke betryggende at de ser på det som en ekstraservice man må kjøpe en avtale til 245,- for å oppnå.

Men nå er det veldig få ting jeg ville handlet hos Pixmania uansett dog en Samsung 470 kunne vært en av de.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Eller har det ikke noe å si hvilke kontroller det er på SSD?

Er litt forvirret.. :p

Når jeg kjøper SSD,bør jeg se på kontolleren på SSD eller er det bare kontrollerene på HK som gjelder?

Siden det ser ut som jeg får best ytelse ved å bruke Intel ICH10R

som er SATA II?Hvordan er det da med PCI?

Feks OCZ RevoDrive 240GB til 2990kr?

Lesehastighet: 540 MB/s

Skrivehastighet: 480 MB/s

Vil det være et bedre kjøp?

Siden lesehastigheten på Crucial M4 er 415 MB/s

noe jeg ikke vil få uansett pga kontrollerene i hovedkortet..Eller vil jeg oppleve lignende begrensninger med PCI?

??

:p

Toppfarten til RevoDrive blir ikke begrenset ved PCI-Express, så der vil du få full effekt.

Så er spørsmålet om det betyr så mye om toppfarten stopper på 240mb/s for de andre produktene (pga SATA2), eller om det faktisk ikke er så viktig? Men med tanke hvor billig det RevoDrive kortet er, så hadde det kanskje vært en god løsning for deg.

Den største effekten med SSDer er ekstremt lav responstid og evnen til å lese og skrive små filer utrolig raskt.

Lenke til kommentar

Er ikke uenig med deg og kjøper jeg noe fra pixmania er det med vissheten om at jeg nok ikke kan regne med de som forhandler i ettertid. Jeg var fristet til å hoppe på den selv og var på veil til å fullføre kjøpet der, men jeg må skjerpe meg ift. hva jeg faktisk trenger og ikke trenger hehe.

NB!

Det hadde forøvrig vært veldig interesant å høre om dine erfaringer på denne i en MBP. :)

Vurderer å kjøpe meg en 13,3" MBP (tilsvarende en jeg låner nå) om ikke Ultrabookene innfrir snart.

Jeg er litt i det dilemmaet selv om jeg faktisk trenger en 256GB disk i mbp når jeg allerede har en 128GB i den selv om det hadde vært veldig kjekt :p

Får vel uansett ny og større ssd disk i den over nyttår fra jobben når det kommer nytt budsjett hører jeg rykter om :)

Men prismessig var det jo slett ikke så "ille" kontra hva det koster for 2x128GB disker som det uansett ikke er bare bare å få inn i mbp uten å gå for http://store.mcetech.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=PROD&Product_Code=OBSXGB-UNB som også koster endel.

Dog blir det kanskje dette valget mitt for å få både i pose og sekk angående ssd ytelse til os og de viktigste programmene for osx og win7, mens jeg kan legge filer og andre mindre kritiske ting på den 2.5" 500GB 5400 rpm snurredisken som fulgte med. Hvem bruker vel uansett cdrom i dagens samfunn.

Offtopic: Nå som snurredisker er blitt så dyre så lønte det seg faktisk tro det eller ei å kjøpe 3TB 3.5" disker http://www.prisjakt.no/product.php?p=831340

Sykt men sant.

Lenke til kommentar

Hehe klar over dette med 3TB 3,5" disker ja. Kjøpte selv 5 stk av dem her om dagen til gamle priser :) Selv om jeg strengt tatt ikke trengte det heller. 3 av dem var interne som kun hadde økt med ca. 200,- i pris og 2 av dem var eksterne som lå 400,- under de interne.

Tipper dette "fenomenet" er fordi "toppmodellene" har enorme inntjeningsmarginer mens de lavere modellene er mer tynt der.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det skal vistnok være komponentmangel som er årsaken til produksjonsstansen. Nidec motorer har blitt nevnt. Det er sikkert flere andre deler også, men ikke nødvendigvis deler som øker i antall proporsjonalt med antall plater/lesehoder. Dermed kan det godt hende at alle harddisker vil få omtrent samme prishopp, uansett kapasitet. F.eks at både disker som kostet 500 kr og 1000 kr tidligere får 500 kr økt pris. Eller sagt på en annen måte: henholdsvis 100% og 50% prisøkning. Salgsvolumet av små disker er nok større enn for de store. Det kan igjen bety at lagrene i hele salgskjeden tømmes raskere for små enn for store. Dermed spretter de små diskene opp i pris mye tidligere enn de store. NB. Dette er bare spekulasjoner fra min side, i et forsøk på å forklare hvorfor store disker ikke øker så mye i pris som de mindre.

Lenke til kommentar

Første test av OCZ Octane.

AnandTech

PcPer

HotHardware

42552.png

42555.png

42556.png

Sjekk dette :

pcperfc-create.jpg

iometer-ios-database.jpg

iometer-ios-file.jpg

iometer-ios-web.jpg

iometer-ios-workstation.jpg

PcPer , kommentar til de siste screenshots :

Whoa. OCZ wasn't kidding about that lower latency! I didn't think anyone would ever unseat Intel on low latency / high IOPS at lower queue depths, but the proof is clearly in the pudding here. This is significant, since while SandForce controllers have to let IO's "pile up" on them as they scale up to higher IOPS, the Everest just plows right through at lower queue depths. This is the key factor for how 'snappy' an SSD feels in use, and is a primary reason I've favored Intel over SandForce for home use.
Endret av johome
Lenke til kommentar

Hvordan setter man en SSD i Achi mode og TRIM ?

En kamerat som har kjøpt seg kingstone hyperX 120gb.

Ser de på komplett snakker om at du må sette den til Achi og TRIM, og oppdatere med siste firmware.

edit: han har problemer med dårlig score på grafikk og fpsen i WoW er elendig. Har oppdatert skjermkortet til de nyeste driverne.

Endret av Dennis Aron
Lenke til kommentar

Hvordan setter man en SSD i Achi mode og TRIM ?

En kamerat som har kjøpt seg kingstone hyperX 120gb.

Ser de på komplett snakker om at du må sette den til Achi og TRIM, og oppdatere med siste firmware.

edit: han har problemer med dårlig score på grafikk og fpsen i WoW er elendig. Har oppdatert skjermkortet til de nyeste driverne.

AHCI velger du i BIOS før installasjon av OS. Under Sata-mode eller lignende. TRIM støttes ut av boksen i Win 7, så er dette OS er det ingen bekymring.

Lenke til kommentar

Jeg har en Asus g73sw laptop med harddisk.

Jeg vil heller ha SSD, og lurer på denne fra QXL:

http://www.qxl.no/pris/data-hardware/datalagring/intern-harddisk/m4-128gb-ssd/v/an662084284/

Er den bra, passer den i min laptop, og er det noe jeg må være oppmerksom på?

(Jeg vet det med å endre BIOSen til AHCI).

Jeg antar at det er den samme som Komplett selger litt dyrere her:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=630675

Setter pris på råd, for jeg har aldri eid en SSD før, og vet ikke om den passer.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...