Gjest Slettet-XEFPLz0r Skrevet 12. november 2011 Rapporter Del Skrevet 12. november 2011 Har montert min nye m4, hvordan ser det ut. Har ikke sata3 bare sata2 på min bærbare. Ser resultatene greie ut, har ikke så god greie på det selv? Lenke til kommentar
BAT Skrevet 12. november 2011 Rapporter Del Skrevet 12. november 2011 Med bærbar brikkesett hvor alle strømsparefunksjoner er på så er det bra på SATA 3.0 Gb/s. Har holdt på litt frem og tilbake med et image av hele SSDen pga noen driverproblemer. Har nå formatert SSDen og lagt tilbake et imaget jeg startet med (win 7.) Ser nå at jeg støter på et problem. Youtube videoer hakker, når man skriver i nettleseren er det delay på skriften, scrollingen er hakkete osv. Har vært borti og løst dette problemet tidligere, men husker ikke helt hvordan. Lurer på om det er noe at man skal ha et åpenet felt i "begynnelsen" av SSDen, eller det er noe cluster størrelsen. Noe som vet hva? AS SSD ser forøvrig slik ut: Kan jo hende dette skyldes fordi du kjører IDE. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 12. november 2011 Rapporter Del Skrevet 12. november 2011 Hvorfor er det slik at strømsparingsfunksjoner senker SSD ytelsen? Slike funksjoner i BIOS er jo for at CPU skal kjøres på lavere frekvens og volt for å spare strøm, men skjønner ikke hvorfor dette skal påvirke disk systemet... Lenke til kommentar
Teac Skrevet 12. november 2011 Rapporter Del Skrevet 12. november 2011 Har holdt på litt frem og tilbake med et image av hele SSDen pga noen driverproblemer. Har nå formatert SSDen og lagt tilbake et imaget jeg startet med (win 7.) Ser nå at jeg støter på et problem. Youtube videoer hakker, når man skriver i nettleseren er det delay på skriften, scrollingen er hakkete osv. Har vært borti og løst dette problemet tidligere, men husker ikke helt hvordan. Lurer på om det er noe at man skal ha et åpenet felt i "begynnelsen" av SSDen, eller det er noe cluster størrelsen. Noe som vet hva? AS SSD ser forøvrig slik ut: Kan jo hende dette skyldes fordi du kjører IDE. Ah, pokker. Jeg hadde den jo på achi Er det mulig å skifte over sånn uten videre? Eller må jeg pakke ut imaget på ny med achi enablet? Lenke til kommentar
madsc90 Skrevet 12. november 2011 Rapporter Del Skrevet 12. november 2011 Det går fint å bytte til ahci, men du må endre en innstilling i registeret før du endrer biosinnstillingen. Søk på "guide change from ide to ahci win 7" Lenke til kommentar
Teac Skrevet 12. november 2011 Rapporter Del Skrevet 12. november 2011 Det går fint å bytte til ahci, men du må endre en innstilling i registeret før du endrer biosinnstillingen. Søk på "guide change from ide to ahci win 7" ja, fant frem til hva som måtte endres i regedit. Problemet er bare det at 0 som skal stå for achi var allerede på :/ Lenke til kommentar
BAT Skrevet 12. november 2011 Rapporter Del Skrevet 12. november 2011 Har holdt på litt frem og tilbake med et image av hele SSDen pga noen driverproblemer. Har nå formatert SSDen og lagt tilbake et imaget jeg startet med (win 7.) Ser nå at jeg støter på et problem. Youtube videoer hakker, når man skriver i nettleseren er det delay på skriften, scrollingen er hakkete osv. Har vært borti og løst dette problemet tidligere, men husker ikke helt hvordan. Lurer på om det er noe at man skal ha et åpenet felt i "begynnelsen" av SSDen, eller det er noe cluster størrelsen. Noe som vet hva? AS SSD ser forøvrig slik ut: Kan jo hende dette skyldes fordi du kjører IDE. Ah, pokker. Jeg hadde den jo på achi Er det mulig å skifte over sånn uten videre? Eller må jeg pakke ut imaget på ny med achi enablet? Gå i benchmark tråden så står det hva du endrer i registreret i første post. Altså. Endre registreret, reboot og endre til AHCI og så er du ok. Hvorfor er det slik at strømsparingsfunksjoner senker SSD ytelsen? Slike funksjoner i BIOS er jo for at CPU skal kjøres på lavere frekvens og volt for å spare strøm, men skjønner ikke hvorfor dette skal påvirke disk systemet... Strømsparingen påvirker også brikkesettet. Lenke til kommentar
Teac Skrevet 12. november 2011 Rapporter Del Skrevet 12. november 2011 Fant frem til registeret. Men det var ikke så enkelt. msachi var allerede på 0, og ved å endre til achi i biosen ender i konstant bootloop med bsod. Intel matrix storage lar seg ikke installeres. Skal ikke dra tråden oftopic, så jeg forsøker heller å google litt. Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 21. november 2011 Rapporter Del Skrevet 21. november 2011 (endret) Da har jeg tatt en råsjangs.... Jeg har ca 20 laptoper på jobb, gamle HP 6715 som er svintrege. Disse har _IKKE_ AHCI støtte. Men jeg testet med en intel 510 120GB i en av dem, og det fungerte vesentlig bedre enn med valig HDD (5-6 faner i nettleser, photoshop med 4-5 bilder oppe og annet småtteri). Jeg tok en rask konklusjon på at dette er det verdt, så jeg bestilte 20stk Corsair Force 3 90GB. Jeg aner ikke om SF-2281 vil oppføre seg vesentlig dårligere uten AHCI enn intel 510, men det er forsøket verdt. Går det bra, bestiller jeg nok opp 20stk til for å oppgradere HP 6735 (disse har AHCI, men fortsatt sugent AMD chipset). Jeg må ha alle maskinene greie til torsdag, så jeg får ikke tid til å leke meg noe, men hvis jeg skal bestille en batch til, så tenkte jeg å smette 8stk i et raid0 på Areca 1880 ix'en å teste med Skal oppdatere firmware på alle før jeg tar dem i bruk. Endret 21. november 2011 av JKJK Lenke til kommentar
Killer_DT Skrevet 21. november 2011 Rapporter Del Skrevet 21. november 2011 Har montert min nye m4, hvordan ser det ut. Har ikke sata3 bare sata2 på min bærbare. Ser resultatene greie ut, har ikke så god greie på det selv? Ekke så gale det der - jeg har samme disken, bare x58 chipset (sata2). Og får i score 242/247/620. Lenke til kommentar
ArneJ. Skrevet 21. november 2011 Rapporter Del Skrevet 21. november 2011 http://www.hardware.no/artikler/intel_planlegger_trim-stotte_for_raid_0/103996 Endelig Lenke til kommentar
Vamos Skrevet 21. november 2011 Rapporter Del Skrevet 21. november 2011 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=630647#info Hvorfor så billig i forhold til resten på prisjakt.no? Lenke til kommentar
Kimm0n0 Skrevet 21. november 2011 Rapporter Del Skrevet 21. november 2011 http://www.komplett....sku=630647#info Hvorfor så billig i forhold til resten på prisjakt.no? Da er det bare å slå til da? Lenke til kommentar
MG10 Skrevet 21. november 2011 Rapporter Del Skrevet 21. november 2011 Hei! Har et ASUS RAMPAGE III FORMULA X58 S-1366 ATX Skal kjøpe en SDD..Er litt usikker på hva jeg bør kjøpe.. Klippet ut fra HK specs.. Intel® ICH10R controller : 6 x SATA 3Gb/s port(s) Support Raid 0, 1, 5, 10 JMicron® JMB363 controller : 1 x eSATA 3Gb/s port(s) 1 x Power eSATA 3Gb/s port(s) Marvell® PCIe 9128 controller : *1 2 x SATA 6Gb/s port(s), red Er det samme hvilke kontroller jeg bruker? Hvilke gir best ytelse? PCI,SATA 2 eller SATA 3 ? Lenke til kommentar
johome Skrevet 21. november 2011 Rapporter Del Skrevet 21. november 2011 Det er ikke det samme hvilken kontroller du bruker. Bruk intel ICH 10R , som "bare" er SATA II Lenke til kommentar
MG10 Skrevet 21. november 2011 Rapporter Del Skrevet 21. november 2011 (endret) Ok takk for svar. Må innrømme at jeg ikke har satt meg skikkelig inn i dette.. Har sett på disse 3.. Crucial m4 2.5" 256GB Kontroller Marvell 88SS9174-BLD2 OCZ RevoDrive PCI-Express SSD 240GB Kontroller SandForce SF-1200 Samsung 830 Series MZ-7PC256 256GB Kontroller Samsung S4LJ204X01 Vil disse yte like godt i mitt HK eller bør jeg kjøpe en SSD med Intel kontroller?Jeg regner med at jeg kan bruke SSD med SATA III selv om jeg benytter Intel kontrolleren bare med lavere ytelse..? Endret 21. november 2011 av Gjermundsen Lenke til kommentar
Durochris Skrevet 21. november 2011 Rapporter Del Skrevet 21. november 2011 http://www.tomshardware.co.uk/forum/268605-14-intel-ich10r-marvell-9128-raid-performance Ganske rart at de Marvell kontrollerne er så dårlig iforhold til Intel når Marvell er 6gb/s. Lenke til kommentar
MG10 Skrevet 21. november 2011 Rapporter Del Skrevet 21. november 2011 http://www.tomshardware.co.uk/forum/268605-14-intel-ich10r-marvell-9128-raid-performance Ganske rart at de Marvell kontrollerne er så dårlig iforhold til Intel når Marvell er 6gb/s. Fra siden du linket til.. I have read that Marvell 9128 performs well in single-drive SATA3 configurations, but has issues with SATA3 raid configurations. Stemmer dette? Jeg skal kun ha en SSD så ikke noe raid.. Lenke til kommentar
Kimm0n0 Skrevet 22. november 2011 Rapporter Del Skrevet 22. november 2011 Ok takk for svar. Må innrømme at jeg ikke har satt meg skikkelig inn i dette.. Har sett på disse 3.. Crucial m4 2.5" 256GB Kontroller Marvell 88SS9174-BLD2 OCZ RevoDrive PCI-Express SSD 240GB Kontroller SandForce SF-1200 Samsung 830 Series MZ-7PC256 256GB Kontroller Samsung S4LJ204X01 Vil disse yte like godt i mitt HK eller bør jeg kjøpe en SSD med Intel kontroller?Jeg regner med at jeg kan bruke SSD med SATA III selv om jeg benytter Intel kontrolleren bare med lavere ytelse..? Her er noen gode anbefalinger på SSDer som du kan kjøpe: Samsung 830 Series MZ-7PC256 256 - http://www.prisjakt.no/product.php?p=974937 - 2.731 Crucial m4 256GB - https://prisguiden.no/produkt/crucial-m4-256gb-148621 - 2.990 Patriot Wildfire 240 GB - https://prisguiden.no/produkt/patriot-wildfire-240-gb-151787 - 3.477 Intel 320 Series SSD 300GB - https://prisguiden.no/produkt/intel-320-series-ssd-300gb-146414 - 3.700 OCZ RevoDrive 3 X2 240GB SSD - https://prisguiden.no/produkt/ocz-revodrive-3-x2-240gb-ssd-150486 - 4.995 Basert på prisene ville jeg selv valgt Samsumg 830 Series eller Crucial m4 som begge er fantastisk bra. Om pris ikke er så viktig, så finner du noen spennende valg oppover i pris. Alle er SATA 3 minus den fra Intel, men jeg syns ikke det er noe poeng å velge SATA 2 med tanke på at du sikkert oppgraderer en gang. Alle er kompatible med hovedkortet ditt, så det skal du ikke tenke på. OCZ RevoDrive 3 X2 går ikke på SATA, men på PCI-E og har fantastisk båndbredde, men du må ha ledig slot. Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 22. november 2011 Rapporter Del Skrevet 22. november 2011 fun for the whole family: Corsair force 3 20stk by johnkristian, on Flickr Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå