sablabra Skrevet 21. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 21. oktober 2011 Noen gode forslag til en SSD med kapasitet på 60 GB? Jeg har kun SATA-300 på hovedkortet, hvordan påvirker det kompatibileteten med SATA-600 SSDer? Vil det fungere feilfritt, dog med begrenset båndbredde? Lenke til kommentar
petersv Skrevet 21. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 21. oktober 2011 (endret) Noen gode forslag til en SSD med kapasitet på 60 GB? Jeg har kun SATA-300 på hovedkortet, hvordan påvirker det kompatibileteten med SATA-600 SSDer? Vil det fungere feilfritt, dog med begrenset båndbredde? Ja og ja, denne er "best" og billigst pr. i dag: m4 mxp Endret 22. oktober 2011 av petersv Lenke til kommentar
meeg Skrevet 21. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 21. oktober 2011 Du kunne jo lagt inn en direkte link: Crucial m4 SSD 2,5" 64GB hos MPX.no. Bestilte nettopp en selv... Lenke til kommentar
BAT Skrevet 21. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 21. oktober 2011 En knall SSD for den prisen Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 22. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 22. oktober 2011 En knall SSD for den prisen +1 Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 22. oktober 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 22. oktober 2011 OCZ kommer med Indilinx basert SSD Nyutviklet Indilinx Everest kontroller , som ikke komprimerer data. 560/400 MB/s Read/Write 45000/25000 IOPS Read/Write 0,06/0,09 ms Read/Write Accesstime Opptill 512MB of DRAM cache 25nm IMFT synchronous NAND 7 mm høyde Kapasitet 128/256/512 og 1 TB Strong performance at low queue depths (QD 1 – 3) Up to 8 channels with up to 16-way Interleaving Proprietary NDurance™ Technology: increases NAND life up to 2X of the rated P/E cycles Boot time reduction optimizations <snip> Tror det blir en slik 128GB på meg når de kommer ut. Føler det nærmer seg tiden for å benchmarke litt igjen Lenke til kommentar
BAT Skrevet 22. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 22. oktober 2011 Årets julesyssel for deg GullLars . I fjor var det å leke med C300 mine som tok opp mesteparten av rom jula. Hva det blir i år er jeg litt mer usikker på. Kanskje Bulldozer overklokking, men jeg har jo fortjent en bursdagsgave til meg selv så vi får se Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 22. oktober 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 22. oktober 2011 Hvordan går det med x25-M G1 og Mtron Pro 7025? Lenke til kommentar
BAT Skrevet 22. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 22. oktober 2011 Jeg får ikke koblet disse opp før neste uke. Jeg har vært syk hjemme denne uka og rigen min står på jobbhybelen. Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 22. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 22. oktober 2011 Du kunne jo lagt inn en direkte link: Crucial m4 SSD 2,5" 64GB hos MPX.no. Bestilte nettopp en selv... Da var den bestilt. Ser ut som om den tåler å bli skrevet over en del ganger og, etter utholdenhetstesten her på forumet å bedømme! Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 22. oktober 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 22. oktober 2011 Jeg må si at til den prisen (750kr) er M4 64GB et røverkjøp Etter mine personlige erfaringer holder 64GB lenge til OS og de vanligste "generell PC bruk" programmer (altså ikke workstation eller gaming av mange store spill). Om man har litt PC kunnskaper og er litt disiplinert med vedlikehold kan man klare det på 25-35GB, og 64GB vil da gi rom for en del ekstra, som et par spill eller andre prioriterte ting. For alle maskiner med 4GB eller mer RAM og 2GHz dualcore eller mer vil dette være _den_ oppgraderingen som gir mest for pengene, og gi en opplevd mer enn dobling av ytelse til bare en brøkdel av maskinens totalkostnad. (igjen, til generell PC bruk) 1 Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 22. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 22. oktober 2011 Etter mine personlige erfaringer holder 64GB lenge til OS og de vanligste "generell PC bruk" programmer (altså ikke workstation eller gaming av mange store spill).Om man har litt PC kunnskaper og er litt disiplinert med vedlikehold kan man klare det på 25-35GB, og 64GB vil da gi rom for en del ekstra, som et par spill eller andre prioriterte ting. Jeg bruker rett under 7 GB per i dag, så 64 GB er veldig overkill for meg. I tillegg setter jeg av 4 GB til vekselminne, men likevel har jeg jo massevis av ledig plass igjen. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 22. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 22. oktober 2011 Liker på ca 8GB som er OS + standard programmer som chrome, dropbox osv. Akkurat nå klarer jeg med en 80 GB disk (dvs. resten er filmer, spill osv.). Lenke til kommentar
Occi Skrevet 22. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 22. oktober 2011 Fant ut at hovedkortet mitt tydeligvis ikke har noen 6 Gb/s sata-porter. Vil det bety at maksfart jeg vil få er 375 MB/s, eller vil det ikke fungere i det hele tatt? Har m4 som er 6 Gb/s. Lenke til kommentar
sureup Skrevet 22. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 22. oktober 2011 Jeg skaffet meg 2x128gb crucial m4 her om dagen og satte dem i raid0 + reinstallerte windows 7 på dem men jeg sliter litt med boot-times. Jeg tenker nå at jeg bør prøve å flashe bios uansett da det har kommet mange nye oppdateringer men jeg lurer på noe: Hvordan kan jeg flashe bios uten å ødelegge ssd'er i raid0 (windows) partisjonen? For jeg må vel resette bios instillingene før flash, og da blir vel raid opsettet fra intel rapid storage greia fjernet eller? Og for å sette dem i raid igjen så må de bli formatert først eller? Noen som kan oppklare dette? Setup: Asus P8P67 deluxe 2x128gb raid0 crucial m4 Lenke til kommentar
Anv Skrevet 22. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 22. oktober 2011 Fant ut at hovedkortet mitt tydeligvis ikke har noen 6 Gb/s sata-porter. Vil det bety at maksfart jeg vil få er 375 MB/s, eller vil det ikke fungere i det hele tatt? Har m4 som er 6 Gb/s. Selvsagt vil det virke. Hver 3Gb/s port gir rundt 260-270MB/s, hvor mye du får i praksis avhenger av chipset. Et raid-0 gir rundt det dobbelte. Lenke til kommentar
Anv Skrevet 22. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 22. oktober 2011 Jeg skaffet meg 2x128gb crucial m4 her om dagen og satte dem i raid0 + reinstallerte windows 7 på dem men jeg sliter litt med boot-times. Jeg tenker nå at jeg bør prøve å flashe bios uansett da det har kommet mange nye oppdateringer men jeg lurer på noe: Hvordan kan jeg flashe bios uten å ødelegge ssd'er i raid0 (windows) partisjonen? For jeg må vel resette bios instillingene før flash, og da blir vel raid opsettet fra intel rapid storage greia fjernet eller? Og for å sette dem i raid igjen så må de bli formatert først eller? Noen som kan oppklare dette? Setup: Asus P8P67 deluxe 2x128gb raid0 crucial m4 Snakker du om bios på hovedkort eller? Raidet vil uansett ikke forsvinne med mindre du selv fjerner det, bare husk å sette raid mode i bios før du prøver å boote OS igjen. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 22. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 22. oktober 2011 Fant ut at hovedkortet mitt tydeligvis ikke har noen 6 Gb/s sata-porter. Vil det bety at maksfart jeg vil få er 375 MB/s, eller vil det ikke fungere i det hele tatt? Har m4 som er 6 Gb/s. Selvsagt vil det virke. Hver 3Gb/s port gir rundt 260-270MB/s, hvor mye du får i praksis avhenger av chipset. Et raid-0 gir rundt det dobbelte. Oh, litt kjipt at det er flaskehals på porten :\ Hvorfor er det 260-270 når teoretisk vil være 375? Har Gigabyte P55-USB3. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 22. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 22. oktober 2011 (endret) Sureup: hvis du har Intel chipsett husk å utføre Prefetch og LPM tweaken. Endret 22. oktober 2011 av Theo343 Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 22. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 22. oktober 2011 Oh, litt kjipt at det er flaskehals på porten :\ Hvorfor er det 260-270 når teoretisk vil være 375? Har Gigabyte P55-USB3. SATA-standarden bruker to control bits per byte i tillegg til de vanlige åtte. Tilsammen 10 bits per byte. Teoretisk blir det derfor maks 300 i stedet for 375. Og i den virkelige verden oppnår man aldri full teoretisk hastighet. Tror min C300 ligger på 270-275 ca. Gjorde hvertfall det ny.Uansett så vil man oftere lese mange småfiler fremfor store filer. Sjelden man får bruk for den fantastiske sekvensielle ytelsen uansett. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå