UNSCCapone Skrevet 18. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 18. oktober 2011 Hvordan er det å oppdatere en Vertex 3 som er systemkritisk? Lenke til kommentar
ArneJ. Skrevet 19. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 19. oktober 2011 Hvordan er det å oppdatere en Vertex 3 som er systemkritisk? Det er vel da man virkelig bør oppdatere den...for de er jo ikke kjent for å oppføre seg godt i forhold til oppetid. Aldri hatt så mange reboots og bluescreens som med agility 3 og vertex 3 max io. Selv ikke når jeg holdt på med overklokking Lenke til kommentar
UNSCCapone Skrevet 19. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 19. oktober 2011 Hvordan er det å oppdatere en Vertex 3 som er systemkritisk? Det er vel da man virkelig bør oppdatere den...for de er jo ikke kjent for å oppføre seg godt i forhold til oppetid. Aldri hatt så mange reboots og bluescreens som med agility 3 og vertex 3 max io. Selv ikke når jeg holdt på med overklokking Har ingen problemer med min som kjører 2.11, så derfor jeg lurte på om det virkelig var nødvendig å ta seg bryet med å oppdatere firmwaren. Må vel reininstallere alt jeg har på den ved en oppdatering? Lenke til kommentar
Anv Skrevet 19. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 19. oktober 2011 Om du vil oppgradere er selvsagt ditt valg, jeg hadde en mix av 2.02, 2.08 og 2.11 før jeg oppdaterte alle i går. (jeg hadde ingen problemer med noen av dem men det var jo et visst usikkerhetsmoment jeg kunne vært foruten) Du trenger ikke å reinstallere, hvis alt går greit er du oppe igjen på noen minutter. Hvis du har noe du ikke kan miste bør du ta backup, det skal man ha uansett Lenke til kommentar
UNSCCapone Skrevet 19. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 19. oktober 2011 Om du vil oppgradere er selvsagt ditt valg, jeg hadde en mix av 2.02, 2.08 og 2.11 før jeg oppdaterte alle i går. (jeg hadde ingen problemer med noen av dem men det var jo et visst usikkerhetsmoment jeg kunne vært foruten) Du trenger ikke å reinstallere, hvis alt går greit er du oppe igjen på noen minutter. Hvis du har noe du ikke kan miste bør du ta backup, det skal man ha uansett Så ikke noe problem å oppdatere den selv om Windows 7 kjører fra den? Er vel denne jeg skal følge. Lenke til kommentar
Anv Skrevet 19. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 19. oktober 2011 Linux booten skal du kunne bruke ja. Jeg oppdaterer som regel direkte fra Windows men det kan man ikke gjøre hvis SSD-en er den man booter på! Lenke til kommentar
Kimm0n0 Skrevet 19. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 19. oktober 2011 Så ikke noe problem å oppdatere den selv om Windows 7 kjører fra den? Er vel denne jeg skal følge. Det er veldig enkelt å bruke Acronis True Image. Det er en veldig god investering i datasikkerhet. 1. Ta image ov eksisterende SSD 2. Firmwareoppskrift Om det blir probolemer, har du image du kan kopiere til hvilken som helst HDD eller SSD. Uavhenging av det du gjør nå er det veldig greit å ha True Image kjørende hele tiden og du kan be den ta image en gang i uka og beholde data i et par måneder, så er du veldig godt dekket med backup. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 19. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 19. oktober 2011 (endret) Jeg foretrekker faktisk mixen som Fusion/Parallels gir meg sammen med OS X, man får "the best of both worlds". Bruk flere "skrivebord" på Mac-en, det er meget effektivt og endel av appene som f.eks nettleseren er svært bra etter min mening. Boot Camp fungerer sikkert OK men jeg tror jeg med rimelig stor sikkerhet kan si at du vil miste litt av batteritiden og du er uansett henvist til Apples drivere for Boot Camp, ikke helt optimalt men har du tid kan du jo selvsagt prøve. Jeg må vel lage den MacBook/SSD tråden jeg snakket om, hvis ingen andre gjør det Takk for gode innspill og er meget interessert i tråden du nevner. Skal også se om jeg får lest artiklene til hw.no de laget siste ukene. Ellers veldig interessant det Gullars nevnte om Green diskene i en av disse trådene. Er det noen jeg kan gjøre for å se om de forringer ytelsen i systemet mitt? Endret 19. oktober 2011 av Theo343 Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 19. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 19. oktober 2011 E N D E L I G fikk jeg riktig drivebay til laptopen (HP Elitebook 8460p) slik at jeg fikk vertex 3 MI som secondary drive Har ikke brukt windows toolbox til å oppdatere SSD før, så ble litt begeistret når den oppdaterte firmwaren "i fart" ... trodde jeg hadde gjort noe galt. Merket ingen ting .... plutselig hadde den bare ny firmware. Begynner virkelig å bli en snasen laptop dette nå 1 Lenke til kommentar
Urgle Skrevet 20. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 20. oktober 2011 (endret) Jeg har et spørsmål angående hastighet på SSD og frysing av Win7. Corsair Force 3 GT 120 (et par dager gammel, har ikke oppgradert firmware) Den leverer maks 120MB/s! I tillegg hender det at hele OSet fryser. Utfordringen er at jeg bruker Asus P5N-D hovedkort (SATA-II), og dette støtter ikke AHCI. Bruker Windows sine drivere, så TRIM skal støttes. Hvorfor går ting så sakte og kræsjer? Vil jeg kunne få bedre ytelse/stabilitet ved å kjøpe et eksternt SATA-II-kort med AHCI? Gidder ikke bruke en tusenlapp på en god SATA-III kontroller, det er jo prisen av et nytt hovedkort. Men P5N-D er 3Gb/s så det burde kunne pumpe ut mer enn 120MB/s. Nekter å tro at alt ligger i firmwareoppgradering, selv om jeg jo må teste det. Endret 20. oktober 2011 av Urgle Lenke til kommentar
johome Skrevet 20. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 20. oktober 2011 HK'et støtter RAID modus , som er like bra som AHCI. Da bør du klare ca 280 MB/s. Legge ut screenshot av testen. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 20. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 20. oktober 2011 Jeg har faktisk vært borti hovedkort som ved aktivering av RAID modus fremdeles kjører disker som ikke blir satt opp i RAID i IDE modus, men generelt så vil jo aktivering av RAID i BIOS gjøre at alle disker som ikke settes opp i RAID vil kjøre i AHCI modus. Lenke til kommentar
Urgle Skrevet 20. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 20. oktober 2011 (endret) HK'et støtter RAID modus , som er like bra som AHCI. Da bør du klare ca 280 MB/s. Legge ut screenshot av testen. Takker, dette skal testes. Så får vi se om det er nok å skru på RAID i BIOS for å få opp hastigheten. Ellers spent på om jeg må reinstallere, eller ting funker som smurt. Skal gå inn i registeret og gjøre den IDE -> AHCI - endringen før jeg skrur om, så får vi se. Men jeg mener ellers å ha lest at en ved oppsett med SSD i RAID ikke lenger får fyrt av TRIM. Er det noe å bekymre seg for? Endret 20. oktober 2011 av Urgle Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 20. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 20. oktober 2011 Det er bare hvis du faktisk kjører SSDen(e) i et RAID oppsett. Lenke til kommentar
johome Skrevet 20. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 20. oktober 2011 (endret) Du kan gjøre endringer i registeret ( IDE > RAID ) , men jeg ville ha tatt en full reinstall av OS'et. TRIM støttes i RAID modus. Edit: Som RamGuy nevner , så mister du TRIM , hvis du kjører flere SSD'er i RAID 0. Endret 20. oktober 2011 av johome Lenke til kommentar
archanios Skrevet 20. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 20. oktober 2011 Hei. Skal installere SSD på maskina no og kjøre full reinstall av OS og så vidare. Har eit Gigabyte GA-P55A-UD3 hovedkort og kom over noko eg lurte på i forhold til å sette control mode til AHCI. I Bios er det to stadar eg kan endre dette; Sata Control Mode og Gsata Ctrl Mode. Disken er kopla til i SATA 3 port, som i følge manualen til hk er GSATA. Spørsmålet blir då; skal begge punkta settast til AHCI, eller berre den som kontrollerer GSATA? Tusen takk for svar. Lenke til kommentar
Switters Skrevet 20. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 20. oktober 2011 Du bør IKKE bruke SATA 3(SATA 6 Gb/s) portene på det kortet. Bruke heller intels egne SATA 3 GB/s, det gir deg bedre ytelse. Sett SATA Control Mode til AHCI og disable den andre dersom du ikke har behov for flere Sata-enheter tilkoblet enn det er plass til på ICH10R. Lenke til kommentar
archanios Skrevet 20. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 20. oktober 2011 (endret) Altså berre koble SSD'en til dei samme Sata-portane som dei andre HDD? Nokon spesiell grunn til at ein ikkje bør bruke SATA 3.0? Edit: Slik som det ser ut no, så stoppar maskina oppstarten når hovedkortmeny-biletet kjem opp. Dette skjer når SSD blir kopla til i vanleg Sata-kontakt, men ikkje dersom egkoplar den til i Gsata/Sata 3.0 Endret 20. oktober 2011 av archanios Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 20. oktober 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 20. oktober 2011 Det har med kontrolleren portene hører til å gjøre. Om kontrolleren portene hører til ikke er dugelig hjelper det ikke noe hva teoretisk maks hastighet interfacet tilbyr. Generelt er det mer stabil og bedre opplevd erfaring å ha SSDer koblet til "Southbridge" enn ekstra kontrollere på hovedkortet, selv om southbridge er 3Gbps og den ekstra kontrolleren er 6Gbps. Det er èn modell fra Marvel mener jeg på som hadde tilsvarende ytelse og stabilitet, men den er bare brukt på noen få kort, de fleste har crappy versjoner (men som duger fint som en ekstra port for HDD for lagring). Nøkkelordene dette kommer av er latency, stabilitet, og implementering av AHCI. Alle er som regel bedre på AMD/Intel southbridge. Lenke til kommentar
archanios Skrevet 20. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 20. oktober 2011 Kontrolleren på mitt HK er vel Marvel 9128. Problemet er som sagt lenger oppe, at når egkoplar til SSd til den vanlege kontrolleren så låser systemet seg så snart eg får opp startbiletet for hoverkortet og eg kan ikkje gå inn i Bios eller noko anna. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå