Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Så SS (etc) vil være overkill? Jeg skal stort sett bare installere de programmene jeg bruker daglig, og så vil den holde seg noenlunde statisk.

Tenkte mer på random windows-skriving/logging og sånt. Temp filer blir jo flyttet som sagt.

Du må gjerne bruke alle tweaks du finner, spørsmålet er om det har noen betydning i det lange løp.

Jeg bruker og kommer til å fortsette å bruke SSD'en til det jeg kjøpte den for. Normal bruk. (som om det var en HDD)

Jeg tar ingen spesielle hensyn bortsett fra å skru av defragmentering og System Restore. (pita etter min mening)

Hvis SSD'en holder like lenge som en HDD dvs 3-4 år er jeg mer enn fornøyd. Innen levetiden er over er det garantert kommet noe som er *mye* bedre og som ikke minst har bedre lagringskapasitet.

Jeg kan ikke si hva fremtiden bringer, om 6 mnd ser man enten at SSD er akkurat hva man håpet det var *eller* kanskje teknikken ikke var moden enda og man sitter med masse problemer.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Oppdatering på Vertex 250GB

Jeg brukte *mye* tid på å få den til å virke.

Offset'et (0) jeg fant og som ga max ytelse viste seg å ikke kunne brukes ved installering av OS. W7 fant rett og slett ikke disken.

Jeg måtte dermed jakte på andre gyldige offset.

Normale offset er 64, 128 men disse fungerer rett og slett ikke på min.

For å gjøre en lang historie kort så endte jeg på 140, altså en verdi som er helt utenfor de normale. (16,32,64,128,256,...,1024 etc)

Ihht diverse kilder på nettet er SSD'en selv ansvarlig for å komme med de rette "metrics" til OS men det gjør altså ikke Vertex per i dag.

Vista og W7 setter offset til 1024 dersom man ikke selv endrer det, det fungerte som sagt dårlig på min.

Etter dette var på plass har det bare vært fryd og gammen.

Det går så det suser. Jeg har ikke opplevd "stuttering" og responsen er meget bra.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
Hvor stort problem er det at de blir tregere etter bare noen uker? Ble den så treg at det var veldig merkbart på systemet?

Jeg vurderer sterkt å bruke SteadyState eller EWF for å ungå skriving etter at jeg har fått systemet slik jeg vil ha det.

Har tenkt til å bruke følgende tweaks:

• Prefetch skrus av
  • Pagefile skrus av (ikke helt sikker på om jeg vil det)
  • SSD'en alignes
  • Temp filer lagres på ramdisk (også temp internet files etc.)

Den skal være OS-disk, og systemet holder seg ganske statisk. Jeg bruker den mest til å spille med, men jeg kommer nok til å ha spillene på en egen partisjon.

Prøver å gjøre så mye som mulig rett første gangen. Om bare Multicom kan sende min X25-M snart..

Hvilken ramdisk implementasjon vil du bruke? Jeg har selv lett etter gode løsninger for Vista som også forhåpentligvis vil fungere i Win7.

Jeg kommer til å ha 12GB minne på maskinen som skal få mine vertex i raid0.

Anvil

Topp informasjon. Det som dog er tilfelle er at forskjellige størrelser på partisjonen krever forskjellige offset. Ergo forskjellige størrelser på disk samt Raid0 krever forskjellige offset. Jo fler som poster vellykket offset verdi her jo bedre.

Dog har Tony laget en matrise over Vertex i forumet som jeg linket til tidligere en plass i tråden.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Kommer nok til å bruke XP inntil videre, siden jeg ikke er spesielt glad i vista (ja, jeg vet det har blitt mye bedre), og jeg venter nok med w7 til det kommer ihvertfall til RC, men kanskje helt til release.

Når jeg bruker vista så sitter jeg hele tiden med følelsen av at OSet jobber seg ihjel i bakgrunnen.

Så ramdisk blir ikke noe problem :)

Lenke til kommentar

Så langt jeg kan se er problemet med degradering størst i "mainstream" SSDer. Alså billigere MLC som konkurrerer kraftig på pris. Problemet ser ut til å være størst dersom de blir utsatt for kraftig IO skrivebelestning (som en servertest runde i IOmeter eller tung syntetisk benchmarking).

Jeg vet at mine Mtron disker ikke har blitt degradert i det hele tatt siden dag 1, faktisk får jeg så og si nøyaktig de samme tallene selv om jeg har Vista på de og under 2GB ledig plass... Men nå ga jeg jo også 5000 kr pr stk for disse, og de er designet for 24/7 bruk ved full belastning i servere i flere år. (5 års garanti for bruk i servere) (EDIT: Mtron lager sine egne kontrollere).

Etter det jeg har sett har det heller ikke vært rapporter om degradering på Intels X25-E serie, og heller ikke Memoright GT, Zeus-IOPS, eller BitMicro's e-disk.

Det var noen som klarte å provosere frem degradering på ioDrive etter flere timers tung benchmarking ved full kapasitet, men ved halvert kapasitet (skriv-ytelse optimalisert) så ble degraderingen minimal.

Etter det jeg kan se kommer denne degraderingen hovedsaklig av at wear-leveling algoritmene i kontrollerne møter en arbeidsmengde de ikke er optimalisert for, og når de da prøver å tilpasse skrivemønster blir resultatet kraftig degradert ytelse. Dette kan produsentene fint rette opp i med en firmware oppdatering. En firmware oppdatering vil også nullstille wear-leveling, så en degradert SSD vil bli som ny.

For überg33ks der ute er intel x25-E for OS og programmer det som gjelder, og for de virkelig gale (som fyren på NextLevelHardware som lagde Mtron Battleship eller Nizzen vår ;)) så er 4-5+ x25-E på et hardcore raid kort noe å sikle etter.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Da må jeg se etter annen merke/type ssd helt klart, for når Intel X25-M er nede i 30 MB/s og litt under i skrivehastighet er den mere eller mindre ubrukelig. Den kjappe lesehastigheten funker jo, men copy eller install småtterier henger og den vil helst ikke ha mere en operasjon av gangen.

Min disk har blitt brukt helt klart, men fruens disk har bare fått 1 install windows og noen småprogrammer. Nuke os format disk 1 gang i mnd passer ikke meg.

Litt kjipe med Intel er den lave lesehastigheten fra nytt av, så skal ikke mye til av degradering før den er ubrukelig. Ocz Vertex har god del mere write fra starten av så vil tro en har mye lengre tid før ting begynner gå trått.

Endret av Yuppe
Lenke til kommentar

Folk må kunne kose seg litt når de investerer så store summer på SSD. Disse er så pass dyre at man må unne seg litt opplevelser. Men når man ser ikke den store forskjellen på hverdags applikasjonene, da kommer trangen for lange og brede tester med medfølgende degraderinger?

Lenke til kommentar
Huff og huff..med ny lønning lurer jeg på å kaste meg på galskapen og rutte opp et RAID-0 sett.

Via prisguiden er det selvfølgelig dårlig kategorisering av MLC og SLC disker. Vet noen om en oversikt? :)

Pengene får fort ben å gå på når man snakker SSD ;-)

De aller fleste SSD'er er MLC, det er derfor enklest å se etter de som står SLC på.

Hva er du ute etter i pris og størrelse?

Lenke til kommentar
Jeg er så dum at jeg vurderer 2 stk vertex til + de 2 jeg allerede har i bestilling. Altså 4x30GB Vertex i Raid0 kjørende på ICH10R. Da har jeg fire kontakter igjen som går til eSATA, DVD og 2x1TB disker. Det frister hmm.

Du vil mette ICH10R allerede ved 3 er jeg redd for.

Hvorfor ikke kjøre 2 og 2 i raid-0?

Man blir lett fristet men for min del tar jeg en pause i påvente av både bedre priser og bedre SSD'er ;-)

Unntaket måtte være at jeg kjøper en extra X25-M, da har jeg 3 i raid-0 som vil passe bedre plassmessig.

Jeg har ikke hatt tid til å prøve de på Adaptec'en enda så det må jeg gjøre asap.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...