Offpiste Skrevet 15. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 15. oktober 2011 skal formatere SSD nå og installere OS på den. men hva skal størrelsen på tildelings enheten være på? (standard, 512, 1024, 2048, 4096, osv.) Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 15. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 15. oktober 2011 Offpiste : Win7 setter riktig selv. Hva Linux gjør husker jeg ikke. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 15. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 15. oktober 2011 Er det sånn at latency / responstid øker etter jo flere disker du setter opp i RAID0? Stusser litt over dette for jeg kjører 2x Intel X-25M 80GB Gen2 i min MacBook Pro 17" 2011 modell og kjører da Apple Software RAID Stripe (RAID0) og merker at til tross for at sekvensiell ytelse fordobles og random ytelse øker merkbart det også så opplever jeg oftere tilfeldig heng hvor systemet tilsynelatende bare står stille i alt fra 2-15 sekunder før ting flyter som kniv i smør igjen, Merker dette oftere enn når jeg kjørte kun 1x X-25M 80GB Gen2 på samme maskinen og jeg lurer på om "disk busy time" som Anandtech liker å kalle det økes proporsjonalt med antallet disker du kjører i et RAID0 oppsett? Det ville jo egentlig gitt mening om det var tilfellet og hvil på mange måter forklare hvorfor slike ting skjer oftere med to disker i RAID0 kontra det å bare kjøre en enkelt disk. Og om dette er tilfellet så er jo det et veldig aktuelt og viktig tema for mange da veldig få vil merke noen praktisk forskjell på fra to disker i RAID0 og det å bare kjøre en enkelt disk, og det spesielt på bærbare maskiner så da kan jo ting som økt sjanse for "disk busy time" osv være reelt og grunn nok til å unngå RAID0 oppsett. Lenke til kommentar
thomit Skrevet 15. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 15. oktober 2011 (endret) Det der ble jo litt selvmotsigende mot slutten, RamGuy. Du sier samtidig "veldig aktuellt og viktig tema for mange" og "veldig få vil merke noen forskjell...." Nettop. Det der blir en problemstilling som veldig få vil komme opp i, da det er svært få som ser noen hensikt i eller har bruk for å kjøre 2 eller flere SSD'er i RAID. Endret 15. oktober 2011 av thomit Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 15. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 15. oktober 2011 Du misforstår meg, jeg mener at for folk som faktisk vurderer SSD og RAID0 så vil det være veldig aktuelt å vite hvorvidt flere SSD i RAID0 vil øke "disk busy time" ettersom veldig få vil merke noe til den økte sekvensielle og random ytelsen ettersom SSD er så rask i utgangspunktet. Som mitt tilfellet med RAID0 på MacBook Pro så oppleves jo egentlig RAID0 oppsettet som tregere på en måte enn det å kjøre kun en disk fordi jeg opplever oftere at diskene rette og slett idler og blir busy, jeg merker mer til dette enn at den sekvensielle ytelsen har blitt fordoblet. Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 16. oktober 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 16. oktober 2011 Er det sånn at latency / responstid øker etter jo flere disker du setter opp i RAID0? Stusser litt over dette for jeg kjører 2x Intel X-25M 80GB Gen2 i min MacBook Pro 17" 2011 modell og kjører da Apple Software RAID Stripe (RAID0) og merker at til tross for at sekvensiell ytelse fordobles og random ytelse øker merkbart det også så opplever jeg oftere tilfeldig heng hvor systemet tilsynelatende bare står stille i alt fra 2-15 sekunder før ting flyter som kniv i smør igjen, Merker dette oftere enn når jeg kjørte kun 1x X-25M 80GB Gen2 på samme maskinen og jeg lurer på om "disk busy time" som Anandtech liker å kalle det økes proporsjonalt med antallet disker du kjører i et RAID0 oppsett? Det ville jo egentlig gitt mening om det var tilfellet og hvil på mange måter forklare hvorfor slike ting skjer oftere med to disker i RAID0 kontra det å bare kjøre en enkelt disk. Nei, "disk busy time" skal minke med hver ekstra disk i RAID. Det du opplever er noe annet. Det høres ut som om det er noe som midlertidig detter ut i noen sekunder. Dette er noe man kan oppleve noen ganger på stasjonære maskiner med WD green disker koblet til (de spinner ned og opp igjen). Det kan også være andre grunner til slike "latency spikes" men jeg har ingen anelse om hva årsaken er hos deg desverre. Lenke til kommentar
Mr. Lurk Skrevet 16. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 16. oktober 2011 Wizzlee : Det lønner seg ikke å fylle en SSD helt full heller. Du kan jo fint regne ut hvor mye plass du trenger da, og kjøpe en SSD i en passe størrelse, samt en du har råd til så klart. Har kjøpt en 128 gb m4 håper jeg får plass til det jeg trenger samt noen spill. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 16. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 16. oktober 2011 Wizzlee : Det lønner seg ikke å fylle en SSD helt full heller. Du kan jo fint regne ut hvor mye plass du trenger da, og kjøpe en SSD i en passe størrelse, samt en du har råd til så klart. Har kjøpt en 128 gb m4 håper jeg får plass til det jeg trenger samt noen spill. Du kan jo kjøpe en til senere og kjøre dem i RAID 0 skulle du trenge mer plass Lenke til kommentar
Wataboy Skrevet 16. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 16. oktober 2011 (endret) Litt OT kanskje. Men går det ann å skru av den effekten på WD green disker som du nevner GullLars? Endret 16. oktober 2011 av Wataboy Lenke til kommentar
Anv Skrevet 16. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 16. oktober 2011 (endret) Er det sånn at latency / responstid øker etter jo flere disker du setter opp i RAID0? Stusser litt over dette for jeg kjører 2x Intel X-25M 80GB Gen2 i min MacBook Pro 17" 2011 modell og kjører da Apple Software RAID Stripe (RAID0) og merker at til tross for at sekvensiell ytelse fordobles og random ytelse øker merkbart det også så opplever jeg oftere tilfeldig heng hvor systemet tilsynelatende bare står stille i alt fra 2-15 sekunder før ting flyter som kniv i smør igjen, Merker dette oftere enn når jeg kjørte kun 1x X-25M 80GB Gen2 på samme maskinen og jeg lurer på om "disk busy time" som Anandtech liker å kalle det økes proporsjonalt med antallet disker du kjører i et RAID0 oppsett? Det ville jo egentlig gitt mening om det var tilfellet og hvil på mange måter forklare hvorfor slike ting skjer oftere med to disker i RAID0 kontra det å bare kjøre en enkelt disk. Nei, "disk busy time" skal minke med hver ekstra disk i RAID. Det du opplever er noe annet. Det høres ut som om det er noe som midlertidig detter ut i noen sekunder. Dette er noe man kan oppleve noen ganger på stasjonære maskiner med WD green disker koblet til (de spinner ned og opp igjen). Det kan også være andre grunner til slike "latency spikes" men jeg har ingen anelse om hva årsaken er hos deg desverre. GullLars har selvsagt rett. Jeg laget denne tråden for en god stund siden og den viser akkurat dette, jeg sammenligner her bla 1 stk Intel G2 vs 2R0 og 3R0. Link til dette forumet Det samme ligger på XS i hIOmon tråden. (skal se om jeg finner linken) Jeg regner med at det du opplever på Mac'en er relatert til en annen håndtering av caching o.s.v, nærmere bestemt mangelen på dette. Jeg har selv samme Mac'en men har ikke valgt å gå veien om raid. Hvis du er ute etter stor båndbredde er det nok bedre å velge en 6Gb/s SSD, jeg kjører selv 2 stk Samsung 470 som fungerer helt utmerket på Mac'en. Uansett, disk busy-time reduseres når man kjører raid-0 og dette skalerer godt også fra 2RO til 3R0. X58'ns ICH10R er helt utmerket til akkurat dette, bedre enn raid kontrollere i mange sammenhenger. Endret 16. oktober 2011 av Anvil 1 Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 16. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 16. oktober 2011 Hmm, mitt møte med 6Gb/s SSD i min MacBook Pro 17" 2011 modell var heller elendig, Intel 510 gav bare "beachballs" hele tiden etter jeg våkner fra sleep. Lenke til kommentar
Anv Skrevet 16. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 16. oktober 2011 (endret) Av 6Gb/s enheter er det bare C300 jeg har prøvd på Mac'en og den funket ganske OK men hadde noen små "mikro-heng" innimellom, jeg fant ikke ut av det og valgte å bruke Samsung som bare virker. (maks rundt 1 sekund, men det lugget til tider mer enn HDD) Jeg har ikke hatt tid til å prøve andre 6Gb/s enheter men det kommer nok etterhvert, har bestilt den nye Samsung 830 go den er 6Gb/s. Har du aktivert TRIM eller? Endret 16. oktober 2011 av Anvil Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 16. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 16. oktober 2011 Anvil : Den lugginga med din C300 er kanskje noe som bare skjer når man bruker den i en MAC? Kan ikke si at jeg har lagt merke til slik lugging med mine C300. Lenke til kommentar
Anv Skrevet 16. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 16. oktober 2011 (endret) Helt klart en Mac sak, samme SSD-en er helt uten problemer i W7. (det var en 256GB i dette tilfellet med siste fw) Jeg orket bare ikke (hadde ikke tid) til å finne ut av hva det kunne være, det er i grunn ikke så mye man kan leke seg med på Mac mtp tweaks. Edit Det var også før den siste UEFI fixen kom. (som addreserte bla 6Gb/s problemer) Endret 16. oktober 2011 av Anvil Lenke til kommentar
bjugen Skrevet 16. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 16. oktober 2011 Trenger litt hjelp med en treig Kingston HyperX Kingston HyperX 120GB - TREG Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 16. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 16. oktober 2011 Helt klart en Mac sak, samme SSD-en er helt uten problemer i W7. (det var en 256GB i dette tilfellet med siste fw) Jeg orket bare ikke (hadde ikke tid) til å finne ut av hva det kunne være, det er i grunn ikke så mye man kan leke seg med på Mac mtp tweaks. Edit Det var også før den siste UEFI fixen kom. (som addreserte bla 6Gb/s problemer) Problemet er der enda og skyldes visstnok dårlig skjermet SATA kabel som skaper massevis av problemer når det kommer 6Gbps hastigheter inn i bildet. Lenke til kommentar
Kimm0n0 Skrevet 16. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 16. oktober 2011 Hei, hvordan vil en ssd med kun 1gb ledig oppføre seg? Jeg lurer fordi vis en Hdd er det blir den jo endel tregere.. Eller er jeg hel på jordet? Den oppfører seg helt fint til den er full. Da begynner OS å klage Lenke til kommentar
sureup Skrevet 16. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 16. oktober 2011 (endret) Ugh klarer fortsatt ikke å bestemme meg om jeg skal ha 2x128GB i raid0 eller 1x256GB av Crucial M4... Har bestilt 2x128 nå mens tilbudet til komplett fortsatt gjaldt, men skal bruke natten på å bestemme meg om jeg skal endre ordren. Er det så viktig å ha TRIM? Isåfall til hvilket bruk er TRIM viktig? (skal brukes som OS disk + mange spill/programmer + litt video redigering + kanskje litt frapsing (ja jeg vet jeg trenger ikke ssd for fraps)) Og vil 2x128gb i raid gi meg "synlig" bedre ytelse for mitt bruk? (Å få høye poengsummer i benchmarks er ikke viktig) Viktigst av alt er at jeg slipper bluescreens + stuttering. 256gb er i tillegg 300kr dyrere... edit: la til litt info Endret 16. oktober 2011 av sureup Lenke til kommentar
johome Skrevet 16. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 16. oktober 2011 Du klarer deg godt uten TRIM på Crucial m4. Den har såpass god GC , at den knapt degrader For å slippe stuttering , kan du kjøre LPM fiksen. Lenke til kommentar
johome Skrevet 16. oktober 2011 Rapporter Del Skrevet 16. oktober 2011 Noen screenshot av Plextor PX-256M2P : Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå