Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

I den stasjonære pc'en min nå har jeg (fortsatt) Corsair Force GT 120gb. Det jeg lurer på er om det vil fungere å da sette inn en kingston 120gb hyperx og kjøre i raid?

 

Hvis det fungerer, hvordan vil det være ytelsesmessig? Bedre med to SSD'er av samme type eller vil det gå etter prinsippet "svakeste ledd"? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har tenkt til å oppgradere min stasjonære PC med en SSD-disk. Trenger å fjerne litt plass i kabinettet, i tillegg hadde det ikke skadet med et raskere system.

Tenker å innstallere windows, og de to-tre mest spite spillene. Hadde sett for meg en på ca. 120GB, men kan kan greie meg med 80-90 også, for jeg har ikke så fryktelig mye penger å bruke på det.

 

Undersøkte hovedkortet, og er temmelig sikker på at jeg ikke har Sata 3.0, kun 2.0. Dermed kan jeg vil ikke få mer enn ca. 300/300 hastighet, stemmer det?

 

Vil da denne være et godt alternativ? Eller finnes det en i prisklassen, som ville vært bedre?

 

Selv ville jeg gått for OCZ Vertex 3 selv om den er litt dyrere og støtter 6 Gps. 6 vs 3 Gps gir forøvrig lite utslag i faktisk bruk om en ser på test hos anandtech Dersom du skal ha os + et par spill, så er og 120GB minstekravet imo.

Lenke til kommentar

Har store planer om å kjøpe med en SSD i nærmeste fremtid, og da trenger jeg noen råd og tips fra ekspertisen.

 

Det eneste jeg bruker pcen til er surfing og spilling, så tipper jeg ihvertfall må ha en 120 gb, hva kan anbefales?

 

Akkurat nå har jeg et Asus Forumla Rampage-hovedkort, men planene er å oppgradere dette etterhvert, ta i første omgang skjermkort og hdd.

 

Hva er det som er det smootheste og value-for-money som kan kjøpes nå?

Lenke til kommentar

Da bestilte jeg en OCZ Vertex 2 120GB. Ville ikke bruke særlig mye mer penger, og skal jeg eventuelt oppgradere, er det så lang tid frem at SSD sikkert er mye billigere.

 

Det jeg lurte på; for å få raskest system, pluss korte lastetider i spill, bør jeg kun installere windows, drivere og spill/ene på denne discen? Så la "standard"programmer være på harddisk, slik som nettleser, antivirus, benchmarks, nettlesere, office etc. ?

Lenke til kommentar

ebmar: Alle disse diskene har jo sandforce 2 så alle kan potensielt være stabilitetsproblem. Har hatt 2 stk sandforce 2 fra ocz(vertex3 max io 120gb og agility 3 120gb). Den første er semistabil, men tryner alle programmene på pcen etter en stund, den andre fikk blåskjerm titt og ofte. Nå har jeg en m4 og er superfornøyd. Endelig stabil og rask pc :D

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Da bestilte jeg en OCZ Vertex 2 120GB. Ville ikke bruke særlig mye mer penger, og skal jeg eventuelt oppgradere, er det så lang tid frem at SSD sikkert er mye billigere.

 

Det jeg lurte på; for å få raskest system, pluss korte lastetider i spill, bør jeg kun installere windows, drivere og spill/ene på denne discen? Så la "standard"programmer være på harddisk, slik som nettleser, antivirus, benchmarks, nettlesere, office etc. ?

Alt av programmer på SSD-en. Med 128GB har du litt å gå på. :)

 

En liten digresjon: Personlig ville jeg ha viket unna Vertex pga. kontrolleren. Samsung og Intel som står for egne kontrollere som det er mer kontinuitet over. For tiden sitter jeg med to Samsung 470 64GB som har vært stabile siden begynnelsen. Jeg hadde to Vertex 64GB, men disse hadde problemer med å starte opp. Søk etter: "Vertex 2 cold boot problem." :)

Endret av Onyx
Lenke til kommentar

Da blir det alt av programmer.

Hmm, likte dårlig det. Synes det er så forvirrede når det står så mange steder at det er testvinner, osv, så viser det seg at den kan ha tydelige problemer. Nå er det jo bestilt og sendt, får satse på at jeg får en som er god, er det noe galt er det retur med en gang. Takk for advarselen, da vet jeg i alle fall noe det kan være om det blir problemer :)

Lenke til kommentar

Du blander, Onyx.. Det er Vertex 3 som sliter med problemer nå. Vertex 2 har vært ute i over et år, og er friskmeldt for eventuelle problemer den hadde.

 

Ellers kan det nevnes at Intel 510 og Crucial M4 bruker samme Marvell-kontroller, og hvis man ser på ytelse og stabilitet, er denne kontrolleren den beste akkurat nå. M4 gir mest for pengene av de to.

 

Sandforce 2xxx yter litt bedre, men sliter med stabilitetsproblemer. SSDer med sandforce 2xxx er blant annet Vertex 3, Agility 3, hyperX og Force.

Endret av madsc90
Lenke til kommentar

Har nettopp installert en Samsung 470 64GB, men får bare 7,5 i WEI :( Haddde håpet på litt mer.

Men ytelsen i praksis er det ingenting å si på, skikkelig responsivt og raskt. Skal aldri ta i en PC med bare HDD igjen :)

 

Siden det er i en laptop blir det fort trangt med 64GB. Har disablet pagefile, hibernation og indexing for å slanke Windows litt, og ligger nå på 11 GB.

Lenke til kommentar

...

Ellers kan det nevnes at Intel 520 og Crucial M4 bruker samme Marvell-kontroller, og hvis man ser på ytelse og stabilitet, er denne kontrolleren den beste akkurat nå. M4 gir mest for pengene av de to.

...

 

Det er ikke sagt at det blir Marvell kontroller på 520. (510 har Marvell)

 

Har nettopp installert en Samsung 470 64GB, men får bare 7,5 i WEI :( Haddde håpet på litt mer.

Men ytelsen i praksis er det ingenting å si på, skikkelig responsivt og raskt. Skal aldri ta i en PC med bare HDD igjen :)

 

Siden det er i en laptop blir det fort trangt med 64GB. Har disablet pagefile, hibernation og indexing for å slanke Windows litt, og ligger nå på 11 GB.

 

Samsung 470 gir normalt sett full uttelling i WEI men det avhenger selvsag av chipset og bærbare gir ofte ikke like god score som desktops.

Ta også WEI med en stor klype salt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...