Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, har kommet frem til Kingston HyperX, OCZ Vertex 3 maxIOPS og Mushkin Chronos.

Mushkin Chronos har 90 000 IOPS (hva nå enn det måtte bety), de andre diskene har lavere IOPS verdi. Men finner ingen butikker som selger Mushkin.

Hva med flausene med BSOD på sandforce? Er det fikset?

Det er LANGT fra alle som har problemer, og de fleste som får problemer har sandy bridge platform.

Ikkje bry deg om hvor mange iops en ssd max klarer. I disse tilfellene, så må det være veldig lang kø (QD) på filene, altså SVÆRT stor last på ssden. Noe som er særdeles vanskelig å få til, selv om man prøver. Dette er fordi ssder er så raske, at det ikkje oppstår noe særlig kø.

Her er test av noen 120gb ssder:

http://www.idg.no/pcworld/article216959.ece

Lenke til kommentar

Noen som har erfaringer med Kingston HyperX 120gb ?

Vet de ter masse tester osv, men vil vite om det er " real persons " her som har tester / bruker dem !

Takk for svar :)

ps : Viss du svarer, vær så snill å quote, slik at jeg får melding om svar : )

Jeg bruker HyperX 240gb ATM :) Er jo nesten som 120gb versjonen, men med litt raskere skrivehastighet. Veldig raske ssd! Faktisk den raskeste jeg har testet.

Lenke til kommentar

Jeg bruker HyperX 240gb ATM :) Er jo nesten som 120gb versjonen, men med litt raskere skrivehastighet. Veldig raske ssd! Faktisk den raskeste jeg har testet.

Er den stabil ? Har du kortsluttninger, tap av data osv ?

Den er veldig stabil. Har faktisk ikkje hatt noen problemer med sandforce 2 ssder, og jeg har testet en noen: corsair GT, corsair force 3, v3 og v3MI, hyperX, Faktisk 0 problemer!

Lenke til kommentar

Noen som har OCZ Vertex 3 120 gb og har prøvd dette? Lurer på om det kanskje kan være en final solution

http://www.youtube.com/watch?v=uYjm02l7HbQ

Det han gjør er vel å oppdatere firmwaren når OSet ligger på SSD. Oppdaterte min Vertex 3 som 2. disk (hadde OS på HDD). Har ikke hatt noe problemer etter det, med et unntak: når jeg leser av SSD temp i både Speccy og HWmonitor står det at disken har en temp på 128 grader C, selv rett etter boot. HDD som ligger rett over i kabinettet ligger på rundt 28-29 grader C, så antar at det er noe rart med sensoren i Vertex 3. Noen som har noen erfaring?

Lenke til kommentar

når jeg leser av SSD temp i både Speccy og HWmonitor står det at disken har en temp på 128 grader C, selv rett etter boot. HDD som ligger rett over i kabinettet ligger på rundt 28-29 grader C, så antar at det er noe rart med sensoren i Vertex 3. Noen som har noen erfaring?

Det finnes ikke temperatursensorer i SSD'er, siden de ikke produserer varme.

Det er akkurat derfor det står 128 grader C, det er default :)

Lenke til kommentar

Så klart produserer SSDer varme! Alt som bruker strøm lager varme.

Hvis du ser bort fra lyd, lys osv. (som er en veldig liten andel), vil varmen produsert ganske enkelt være effekten (Watt) til enheten.

Her ser du målinger av noen SSDer med hensyn på effekt (varme).

EDIT: Forvirringen ligger i at særlig SSDene rundt gen 1 intel brukte veldig lite strøm sammenlignet med harddisker (og resten av systemet). De nyere SSDene har hatt en tendens til å utvikle mer varme enn intel gen 1.

Endret av madsc90
Lenke til kommentar

Etter å ha brukt nesten 1 uke (5d) på div. recovery arbeid som kunne tatt godt under halve tiden hvis man hadde SSDer i alle systemene må jeg si at jeg sjelden har savnet ytelsen i SSD så sterkt. Det blir godt når dette blir "mainstream" også i de fleste servermiljøer.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Sant nok Theo

Jeg kastet meg på MacBook Pro bølgen for noen uker siden og har ventet på deler fra USA for å bytte ut CD/DVD med SSD.

I mellomtiden har jeg faktisk klart meg med HDD (en standard 5400rpm 750GB 2.5" Toshiba) og i tillegg bare med 4GB minne :)

Det ble et slit til slutt men dessto bedre var det å få oppdatert både minne og ikke minst å få inn en SSD for alle VM-ene.

Så, jeg kjører nå med 2 SSD-er hvorav en 3Gb/s Samsung 470 og en C300 256GB som "bootdisk" og C300-en gjenkjennes som en 6Gb/s enhet selv om mange har rapportert noe helt annet, kanskje er det bare flaks?

Det funker rimelig bra men det har vært noen små momenter som f.eks at OS X Lion ikke gir TRIM uten videre.

(mulig den gjør det om man kjøper "Mac" SSD men det er ikke aktuelt)

Det finnes selvsagt løsninger på det meste og selv om det ikke er like stort "miljø" rundt Mac som Windows så ser jeg egentlig ganske lyst på å bruke Mac som bærbar.

Løsningen for min del ligger i å bruke virtualisering og det har fungert strålende, så langt.

Jeg kommer nok til å samle opp erfaringene og lage en post ut av det etterhvert.

PS

For de som driver med virtualisering så har VMWare sluppet ny versjon av både Fusion (Mac) og Workstation (Win) nå i dag :thumbup:

Endret av Anvil
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal ha SSD til jobblaptoppen som har XP - men er en helt ny laptop, HP Elitebook. Eneste ytelsen som har noe å si er typiske kontoroppgaver som evig med eposter, word/excel docs, PDF-er, og autocad tegninger - alt samtidig. Har kanskje mer for meg å si å ha god statistikk på feilrate enn de høyeste READ/WRITE.

Hva burde jeg se på da?

Endret av Killer_DT
Lenke til kommentar

Skal ha SSD til jobblaptoppen som har XP - men er en helt ny laptop, HP Elitebook. Eneste ytelsen som har noe å si er typiske kontoroppgaver som evig med eposter, word/excel docs, PDF-er, og autocad tegninger - alt samtidig. Har kanskje mer for meg å si å ha god statistikk på feilrate enn de høyeste READ/WRITE.

Hva burde jeg se på da?

Jeg selv var i samme situasjon for litt siden, da jeg skulle ha meg ny laptop ifm jobb, da til bruk av outlook, presentasjoner, pdf etc. Først fikk jeg da installert en OCZ Vertex 2, men den tok kvelden etter et par måneder. Har nå Crucial M4 og har vært svært fornøyd. Ikke den raskeste disken på papiret, men du vil ikke merke store forskjellen på denne typen jobbing uansett SSD :) Den er hvertfall driftssikker, noe jeg setter øverst når det kommer til lagring ifm jobb.

Endret av Andey-
Lenke til kommentar

Har tenkt til å oppgradere min stasjonære PC med en SSD-disk. Trenger å fjerne litt plass i kabinettet, i tillegg hadde det ikke skadet med et raskere system.

Tenker å innstallere windows, og de to-tre mest spite spillene. Hadde sett for meg en på ca. 120GB, men kan kan greie meg med 80-90 også, for jeg har ikke så fryktelig mye penger å bruke på det.

Undersøkte hovedkortet, og er temmelig sikker på at jeg ikke har Sata 3.0, kun 2.0. Dermed kan jeg vil ikke få mer enn ca. 300/300 hastighet, stemmer det?

Vil da denne være et godt alternativ? Eller finnes det en i prisklassen, som ville vært bedre?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...