Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

har hatt flere forskjellige ssder, har altids hadd samme problemet med dem alle.

når jeg skal starte maskinen finner den ikke seg selv må ressete dataen flere ganger. har siftet hovedkort og flere ting fremdeles samme problemet, har hørt flere som samme problemet.

hold dere til hardisker til dette er fikest :thumbdown:

 

 

En av de mest kunnskapsløse postene tråden har hatt på en stund. At man med fordel kan tilegne seg litt kunnskap om SSD'er før man dømmer ut hele teknologien, er ikke noen overdrivelse. Blir litt som å si at at man kan glemme å kjøpe hovedkort uansett produsent og chipset fordi enkelte har hatt problemer med sine laugh.gif

  • Liker 4
Lenke til kommentar

har hatt flere forskjellige ssder, har altids hadd samme problemet med dem alle.

når jeg skal starte maskinen finner den ikke seg selv må ressete dataen flere ganger. har siftet hovedkort og flere ting fremdeles samme problemet, har hørt flere som samme problemet.

hold dere til hardisker til dette er fikest :thumbdown:

 

Hvis du leser litt ovenfor så kan du se at jeg har pr nå 16 SSD'er og har kun hatt problem med SF-2281. SSD'ene står i alle tenkelige forskjellige maskiner oppsett og kontrollere.

 

 

Den uttalelsen du kommer med der er drygent skråsikker, er rimelig tynn og minner mer om brukerfeil enn noe annet. Jeg skriver i alle fall ikke under på rådet ditt.

 

kanskje det kanskje :p

har hatt 4 ssder og han en fra intel akuratt nå og den funker fint.

2 av dem jeg hadde var cra Corsair sin serie som ble tilbake kalt pga feil fra deres side.

kanskje jeg har gjort noe feil :p

Lenke til kommentar

har hatt flere forskjellige ssder, har altids hadd samme problemet med dem alle.

når jeg skal starte maskinen finner den ikke seg selv må ressete dataen flere ganger. har siftet hovedkort og flere ting fremdeles samme problemet, har hørt flere som samme problemet.

hold dere til hardisker til dette er fikest :thumbdown:

 

Hvis du leser litt ovenfor så kan du se at jeg har pr nå 16 SSD'er og har kun hatt problem med SF-2281. SSD'ene står i alle tenkelige forskjellige maskiner oppsett og kontrollere.

 

 

Den uttalelsen du kommer med der er drygent skråsikker, er rimelig tynn og minner mer om brukerfeil enn noe annet. Jeg skriver i alle fall ikke under på rådet ditt.

 

kanskje det kanskje :p

har hatt 4 ssder og han en fra intel akuratt nå og den funker fint.

2 av dem jeg hadde var cra Corsair sin serie som ble tilbake kalt pga feil fra deres side.

kanskje jeg har gjort noe feil :p

 

Ja. Du har kjøpt feil SSD. Bortsett fra den som virker, altså. :cool:

Lenke til kommentar

Anandtech sin test av m4 med fw 0009 :) The 0009 firmware update for Crucial's m4 drive mostly improves its sequential read performance. Unless you're doing a lot of large file copies to another high speed SSD or drive array you likely won't see any huge gains in real world use. Where does the m4 stand in the grand scheme of things? It is among the SF-2281 and Intel SSD 510s of the world when it comes to performance. The latter two generally benchmark better but all three drives do well in real world usage. The m4 does quite well in our light workload which is very representative of a typical desktop usage experience. My only concern with the m4 is really how bad the controller will let performance get with sustained random writes. I'd gladly trade lower 4KB random write performance for better sustained numbers.

If you don't want a SandForce drive and want something more affordable than Intel's SSD 510, the m4 just started looking a lot better.

Lenke til kommentar

Mest økning er på sekvensiell les, jeg gikk opp fra 413MB/s til 515MB/s i AS SSD blant annet.

 

:dribble:

Nå som jeg skal bli en av ssd-gjengen så lurer jeg på hva bør jeg gjøre for å få maks ut av ssden? Jeg vet jeg må sette harddiskene til AHCI og bruke SATA3 portene. Bør jeg update fw før jeg installerer os? Er trim ferdig satt opp eller er det noe jeg må gjøre manuelt? :p

 

Jeg har kjøpt Crucial m4 128gb.

Lenke til kommentar

Ja, ja og ja... Fw burde man alltid helst oppdatere før man legger masse arbeid i å innrede den. Når det er sagt, er det bare hvis noe galt skjer at du mister data. Med Windows 7 og AHCI, vil instillinger være gode ut av boksen. Ellers kan det bemerkes at ikke alle sata 6Gbit -porter er like gode. Dersom du har 6 Gbit av intel (ikke bruk marvel) eller SB850 av AMD, bruker du disse.

Lenke til kommentar

Har et Asus P5ND hovedkort (SATA 2 uten AHCI).

 

Vurderer å kjøpe et SATA3 kontroller-kort. Alle disse ser imidlertid ut til å være PCI-Express. Hovedkortet har heldigvis to PCI-Express slotter (nVidia 750SLI chipset). Har ingen planer om å kjøre SLI, da jeg nettopp har kjøpt det kraftigste kortet PSU klarer å håndtere.

 

Kan jeg stappe et hvilket som helst kort, inkludert et eksternt kontroller-kort inn i en PCI-E port? Altså er den universell, eller tar det bare grafikkort? :s

 

EDIT: Fant spesifikasjonene, bare er ikke sikker på hva i all verden de betyr :)

 

Specifications:

 

2 x PCIe 2.0 x16 - Single VGA mode: x16 - SLI mode: Hardware ready for x16, x16

2 x PCIe x1

2 x PCI 2.2

 

13-131-232-05.jpg

Endret av Runinho
Lenke til kommentar

Har et Asus P5ND hovedkort (SATA 2 uten AHCI).

 

Vurderer å kjøpe et SATA3 kontroller-kort. Alle disse ser imidlertid ut til å være PCI-Express. Hovedkortet har heldigvis to PCI-Express slotter (nVidia 750SLI chipset). Har ingen planer om å kjøre SLI, da jeg nettopp har kjøpt det kraftigste kortet PSU klarer å håndtere.

 

Kan jeg stappe et hvilket som helst kort, inkludert et eksternt kontroller-kort inn i en PCI-E port? Altså er den universell, eller tar det bare grafikkort? :s

 

EDIT: Fant spesifikasjonene, bare er ikke sikker på hva i all verden de betyr :)

 

Specifications:

 

2 x PCIe 2.0 x16 - Single VGA mode: x16 - SLI mode: Hardware ready for x16, x16

2 x PCIe x1

2 x PCI 2.2

 

 

Kan ikke skjønne hvorfor det ikke skal gå når du har tilkoblingene :)

Nå har jeg ikke veldig god erfaring med slike kontrollere og vet ikke hva du hadde tenkt deg men Denne kontrolleren bør vel fungere bra? Den har pcie x1.

 

Her har du en liste over andre kontrollere. Ganske blandet drops med esata og krimskrams.

Lenke til kommentar

Den phinex linker til er bara sata2.

 

Legg merke til:

 

Sata 1 = 1,5 Gbps = 150 MB/s

Sata 2 = 3 Gbps = 300 MB/s

Sata 3 = 6 Gbps = 600 MB/s

 

Ellers ble det sagt tidligere i tråden her at gode (nok) satakontrollere er så dyrt at det nesten lønner seg å kjøpe nytt HK, da det gir ~ samme sata-ytelse for pengene. I tillegg kommer resten av hovedkortet.

Sagt på en annen måte: Sata-portene på nyere HK er mer enn gode nok til å kjøre 6 Gbps SSDer, men for å få samme ytelse på stand alone PCI-kort, må man opp i samme prisområde som hovedkortene med dette innebygget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...