Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Jeg hiver meg med på den bølgen, sandforce 2xxx er både på papiret og i praksis den raskeste teknologien uten sammenligning på markedet, men nå har jeg vært gjennom både agility3 128GB(som aldri ble semistabil uansett fw) og vertex3 max iops 128GB som ikke får bsod men alle programmene tryner når den idler som uansett fører til restart av pcen med svenskeknappen. Jeg orker ikke å styre og vente lenger med fw oppdateringer på den dyreste og nyeste hw når den har vært ute en god stund allerede så jeg bestillte en m4 som jeg forventer i løpet av uka. Da kloner jeg os via usb3 diskbayen og sender nok rma på vertex 3 max iops og glemmer teknologien til jeg leser at det er fikset og vertifisert før jeg vurderer det igjen. Det meste av tall på de nye sata 3 diskene er jo bare for benchorer, epenis osv når man kommer over 300MB/s sånn jeg har opplevd det. C300 vs max iops er for min del yderst lite praktisk forskjell bortsett fra når jeg pakker ut isoer fra raidet0 mitt med 4x1TB disker som klarer å lese å skrive på over 400MB/s sekvensiellt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar, Anvil. Jeg tror jeg kommer til å gå for Crucial m4 med mindre noen kommer med veldig godt motargument i løpet av kvelden.

 

Det er ingen andre argumenter enn pris som kan/bør påvirke valget.

 

Hvis du vil ha en billig og god SSD er V2 helt utmerket, M4 er en mere langsiktig investering da den støtter 6Gb/s.

Beklager, det var nok en litt dårlig formulering. Det jeg mener er at jeg ikke er helt sikker på hvor stor forskjell det er på de to SSD-ene i praksis. Hvor mye raskere vil programmene mine starte med en m4? Hvordan blir lastetider i spill påvirket? Hvor mye mindre må jeg vente på disken under vanlig arbeid? Jeg vet at den gamle harddisken min er håpløst treg, og skjønner ikke helt hvordan jeg klarte å leve med den. Men hvilken praktisk forskjell merker jeg egentlig mellom to SSDer? Akkurat nå heller jeg mot å kjøpe en m4 siden prisforskjellen er relativt liten, men jeg er ikke sikker på hvor mye jeg faktisk får igjen for pengene.

 

Edit: i tillegg til det kommer selvsagt stabilitet der m4 visst nok er bedre, men jeg er usikker på hvor stor sjanse det er for å få problemer og hvor store problemene kan bli.

Endret av Dauemannen
Lenke til kommentar

Stabiliteten på Vertex 2 er ganske bra den, jeg har en mengde SF1 og SF2 baserte SSD'er og det er vel rett og slett ingen tvil om at man bør passe seg for SF2, det er litt synd da de utvilsomt er helt på topp.

 

Jeg må uansett nevne at jeg har hatt lite problemer med mine SF2 men jeg har hatt noen få tilfeller.

(over lang tid vel og merke, har hatt SF2 siden de ble sluppet)

 

For å svare på ytelsesopplevelsen mellom V2 og M4 må du nesten fortelle litt om hva du bruker maskinen til.

 

I utgangspunktet er det liten forskjell mellom alle moderne SSD-er, til normalt bruk.

Lenke til kommentar

Ser det går an å få SSDen sendt med brev fra Komplett (sparer 57,- :p). Er det trygt, eller er det fare for å få en ødelagt disk i posten da?

 

Ikke ta den sjangsen!

 

Det er da vel intet problem! Komplett sender i bobleplast og det er komplett som er ansvarlig for pakken.

Det er billigere og ikke minst KJAPPERE!! :)

Lenke til kommentar

Jeg bruker PC-en en del til nettsurfing og annet ikke-så-krevende ting, i tillegg til en noe gaming, en del matematikkprogrammer som Maple og Matlab (studerer ved NTNU) og Pokertracker.

 

Jeg har igrunn ikke mer å tilføye enn det om er sagt tidligere.

 

Beskrivelsen din tyder på at du har en del ikke-komprimerbare data, du får bare vurdere om du ønsker en M4 eller ikke, den er definitivt et bedre valg til dagens pris.

Hvor mye vil du merke i forskjell, alt fra ingenting til noen sekunder her og der.

Lenke til kommentar

Det er da vel intet problem! Komplett sender i bobleplast og det er komplett som er ansvarlig for pakken.

Det er billigere og ikke minst KJAPPERE!! :)

 

Om det er rett info over så koster det bare 57 kroner mere, og det tar maks 7 virkedager å få pakken(Etter min erfaring)

 

Komplett har en grense på 1000,- for brevpost, men når jeg kan, så benytter jeg meg av dette. En pakke bruker 5 dager opp til Tromsø. Brevpost går på 1 til 2 dager :)

Lenke til kommentar

Kjører Intel 510 som systemdisk i laptopen nå og tenkte som kjent å bruke intel 320 som sekundær disk (jævla drivebayen har ikke dukket opp enda).

 

Men så kom jeg til å tenke på; er det noen som har testet Vertex 3 MI / SF-2281 som sekunær disk, altså ikke å kjøre OS på den. Den ville nok sparke litt mer med tanke på VM'er, men kjipt hvis noe blir korrupt eller pcn igjen blir ustabil.

 

 

Lenke til kommentar

har hatt flere forskjellige ssder, har altids hadd samme problemet med dem alle.

når jeg skal starte maskinen finner den ikke seg selv må ressete dataen flere ganger. har siftet hovedkort og flere ting fremdeles samme problemet, har hørt flere som samme problemet.

hold dere til hardisker til dette er fikest :thumbdown:

Lenke til kommentar

har hatt flere forskjellige ssder, har altids hadd samme problemet med dem alle.

når jeg skal starte maskinen finner den ikke seg selv må ressete dataen flere ganger. har siftet hovedkort og flere ting fremdeles samme problemet, har hørt flere som samme problemet.

hold dere til hardisker til dette er fikest :thumbdown:

 

Hvis du leser litt ovenfor så kan du se at jeg har pr nå 16 SSD'er og har kun hatt problem med SF-2281. SSD'ene står i alle tenkelige forskjellige maskiner oppsett og kontrollere.

 

 

Den uttalelsen du kommer med der er drygent skråsikker, er rimelig tynn og minner mer om brukerfeil enn noe annet. Jeg skriver i alle fall ikke under på rådet ditt.

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...