Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Totalt sitter jeg vel på 11-12 SSD'er hvis jeg regner begge jobbene.

 

Alle intel unntat 1 :p

 

SSD OCD! :laugh:

 

 

 

Intel har jo vært regna som veldig safe, men de har jo hatt endel trøbbel med 320 serien så helt safe er nå ikke de heller, men de kom nettopp en fw som skal ha fikset dette. Dog syns jeg ikke helt om prisen vs ytelsen på diskene deres og de tar av og til dårlige valg for kundene deres som det at de påstår de ikke kunne få TRIM på intel g1 diskene, noe mange påstår er fullt mulig om de hadde orket. Med alle de pengene som de har til rdp så burde de jo også lett ha slått sandforce på alle områder, noe de heldigvis ikke har klart.

 

Så lenge man har fått en stabil vertex 3 så hadde jeg ikke vurdert å bytte den for en tregere Intel disk siden de også kan ha svin på skogen.

 

http://www.anandtech.com/bench/Product/389?vs=375 Ikke så mye der som går i 510 sin favør iallefall.

 

 

 

Endret av ArneJ.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan selv rapportere det samme som tri66er, med 2.11 har mine problemer forsvunnet på min amdrigg, vil ikke si at de er 100% vekke enda da jeg ikke har kjørt lenge nok til at jeg føler meg trygg på at det er i orden, flyttet i dag hardware over i nytt kabinett og samtidig la jeg opp kabler til min neste ssd som bestilles i nærmeste fremtid, må bare verifisere at problemene er vekke før jeg bestemmer meg for hva som blir bestilt :)

Lenke til kommentar

Hei! har en gammel fujitsu siemens E8210. Lurer på å kjøpe SSD til denne. Støtter den dette? og hvilken ssd-disk burde jeg kjøpe? Ser for meg en OS-disk rundt 60 GB :) lurer også på om jeg vil merke stor forskjell da pcen er 5 år gammel og har selvfølgelig ikke den beste prosessoren, og 2048 minne.

Hei, ja i følge specs er det enda en ganske sprek pc til vanlig bruk.

 

 

Notebook Specifications

Notebook: Fujitsu-Siemens LifeBook E8210 (Lifebook E Series)

Processor: Intel Core Duo T2600

Graphics Adapter: ATI Mobility Radeon X1400 256 MB

Display: 15.4 inch, 16:10, 1680x1050 pixels

Weight: 2.7kg

 

Sata disk støtter den også.Så her er det bare løp og kjøp, crucial m4, intel 510 og vertex 3/agility 3 er alle ok valg. Dog kan det hende du blir plaga med vertex3/agility 3 selv om det er de er blant de raskeste diskene.

 

Tusen takk for svar! :) Kjøpte crucial m4, satser på å bli fornøyd med den! :) I tillegg oppgraderer jeg til 4gb minne. Prosessoren er en t2400 og ikke t2600 så er nok hakket dårligere dessverre.

Lenke til kommentar

Totalt sitter jeg vel på 11-12 SSD'er hvis jeg regner begge jobbene.

 

Alle intel unntat 1 :p

 

SSD OCD! :laugh:

 

 

 

Sånn som vi driver på så kan det nok sikkert kalles en lidelse :tease:

Her går det i både Intel (X25-M og X25-V), Crucial (C300 og M4) og snart en Kingston (V+ 100 som skal inn i utholdenhetstesten)

 

Sandforce har jeg så langt styrt unna så får vi se om de blir moden nok til å ta sjansen.

Lenke til kommentar

Kan noen hjelpe meg med å finne en ssd disk på 120 gb som skal brukes til spill? Rundt 1600 kr.

Har du sata2 porter ville jeg gått for Intel 320 120gb SSD, med ny firmware på denne så er den "friskmeldt". Mye ytelse for pengene, og liten nedgradering av ytelse over tid. Har du sata3 porter ville jeg valgt Crucial M4 128 gb.

Lenke til kommentar

Sitter og leter etter en passende bursdagspresang til min bror, og siden han har X58 hovedkort med Sata-2 tenkte jeg at Intel 320-serien gir mye for pengene, å nå er jo ny firmware kommet også, så da er vel den lille skavanken di hadde borte.

 

Det jeg tviler litt på er at når jeg sjekker på prisjakt, så får jeg opp to identiske disker med f.eks Intel 320 300GB, men den ene heter 7mm. Er den eneste forskjellen på disse at den er 7mm tykk i stedet for 9,5mm som den "vanlige" er? Eller er det ytelsesforskjell også?

Endret av TXD1979
Lenke til kommentar

Jeg får min 2 m4 64GB nå straks, tenkte jeg skulle sette opp et raid sammen med den jeg har fra før. Hvordan bør jeg gå frem?

Jeg fikk disken min i dag. For å få maks ytelse av diskene mine, hvilken raid skal jeg velge? Og er det noen som kan forklare det grunnleggende for å få det til? Regner med alt på installeres på nytt?

Lenke til kommentar

Totalt sitter jeg vel på 11-12 SSD'er hvis jeg regner begge jobbene.

 

Alle intel unntat 1 :p

 

SSD OCD! :laugh:

 

 

 

Intel har jo vært regna som veldig safe, men de har jo hatt endel trøbbel med 320 serien så helt safe er nå ikke de heller, men de kom nettopp en fw som skal ha fikset dette. Dog syns jeg ikke helt om prisen vs ytelsen på diskene deres og de tar av og til dårlige valg for kundene deres som det at de påstår de ikke kunne få TRIM på intel g1 diskene, noe mange påstår er fullt mulig om de hadde orket. Med alle de pengene som de har til rdp så burde de jo også lett ha slått sandforce på alle områder, noe de heldigvis ikke har klart.

 

Så lenge man har fått en stabil vertex 3 så hadde jeg ikke vurdert å bytte den for en tregere Intel disk siden de også kan ha svin på skogen.

 

http://www.anandtech...duct/389?vs=375 Ikke så mye der som går i 510 sin favør iallefall.

 

 

 

Du har et poeng. Intel har hatt 2-3 glitcher firmwaremessig. 2 store og en litt mindre. Men generelt har de vært veldig stabile og jeg har full tiltro til 320 nå som de tilsynelatende har fixet firmware.

 

Jeg har hastighetsmessig vært veldig fornøyd med Vertexe MI'en, men det hjelper ikke hvis den ikke er stabil. Stabilitet er alfa omega for meg. Da godtar jeg heller litt mindre ytelse og litt høyere pris.

 

 

Lenke til kommentar

Kan noen hjelpe meg med å finne en ssd disk på 120 gb som skal brukes til spill? Rundt 1600 kr.

Har du sata2 porter ville jeg gått for Intel 320 120gb SSD, med ny firmware på denne så er den "friskmeldt". Mye ytelse for pengene, og liten nedgradering av ytelse over tid. Har du sata3 porter ville jeg valgt Crucial M4 128 gb.

 

takker for svar, jeg er litt noob når det gjelder HW, jeg har dette hovedkortet: http://www.dustinhome.no/product/5010552344

 

på hovedkortet står det sata6g og sata3g bør jeg gå for Crucial M4 128 gb?

 

har allerede denne som OS disk: http://www.dustinhome.no/product/5010459930

Lenke til kommentar

Kan noen hjelpe meg med å finne en ssd disk på 120 gb som skal brukes til spill? Rundt 1600 kr.

Har du sata2 porter ville jeg gått for Intel 320 120gb SSD, med ny firmware på denne så er den "friskmeldt". Mye ytelse for pengene, og liten nedgradering av ytelse over tid. Har du sata3 porter ville jeg valgt Crucial M4 128 gb.

 

takker for svar, jeg er litt noob når det gjelder HW, jeg har dette hovedkortet: http://www.dustinhome.no/product/5010552344

 

på hovedkortet står det sata6g og sata3g bør jeg gå for Crucial M4 128 gb?

 

har allerede denne som OS disk: http://www.dustinhome.no/product/5010459930

Ja, da er Crucial et godt alternativ :) Da får du en tanke høyere sekvensielle lese og skrivehastigheter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

får ikke oppdatert firmwaren på min vertex 3 max jeg,har nå versjon 2.08

har lastet ned ocz toolbox,og da får jeg lastet ned ny firmware til disken,men når jeg sjekker firmware versjonen,så har den ikke blitt oppdatert,har restartet maskinen uten at det hjalp.

 

noen tips?

Lenke til kommentar

bruk linuxupdate saken, booter fra en minnepenn, installerer fra en linux distro, funka fjell på min og husker jeg rett er det eneste måte hvis OS er på disken, står forklart på ocz forumet.

vet at man ikke kan bruke toolbox når disken er "primary",men jeg bruker gamledisken som reserve,så den har os,og det er den jeg bruker når jeg skal oppdatere ssd disken,som sagt så laster den ned firmware,men virker som at den ikke legger det inn.

 

har prøvd linuxupdate når jeg brukte ssd disken som primary,men fikk en feilmelding om at det manglet en fil under oppstarten,men blir vel ikke noe bedre med nyeste firmware heller tror jeg,ser at det florerer med folk som fremdeles får bsod med nyeste firmware.

 

om de ikke fikser dette problemet med bsod snart,så er det jo ingen som vil kjøpe disse diskene.

Lenke til kommentar

sitter du på et amd-brikkesett er det mange som melder om at det har blitt fikset, litt verre for de med intel :p

 

Edit: Min egen max iops virker ut til å ha blitt stabil med 2.11 890fx brikkesett, 850 southbridge

er nok intel det går i ja,har ASUS Maximus II Formula socket 775

Lenke til kommentar

 

 

Intel har jo vært regna som veldig safe, men de har jo hatt endel trøbbel med 320 serien så helt safe er nå ikke de heller, men de kom nettopp en fw som skal ha fikset dette. Dog syns jeg ikke helt om prisen vs ytelsen på diskene deres og de tar av og til dårlige valg for kundene deres som det at de påstår de ikke kunne få TRIM på intel g1 diskene, noe mange påstår er fullt mulig om de hadde orket. Med alle de pengene som de har til rdp så burde de jo også lett ha slått sandforce på alle områder, noe de heldigvis ikke har klart.

 

Så lenge man har fått en stabil vertex 3 så hadde jeg ikke vurdert å bytte den for en tregere Intel disk siden de også kan ha svin på skogen.

 

http://www.anandtech...duct/389?vs=375 Ikke så mye der som går i 510 sin favør iallefall.

 

 

Du har et poeng. Intel har hatt et 2-3 firmwaresvin på skogen, noen større enn andre. Mulig jeg husker feil, men det var vel noen som klarte å motte en kingston firmware til å kjøre på G1 som muliggjorde trim?

 

 

Fra business siden skjønner jeg Intel. SSD produksjon pr. i dag er ikke direkte billig, og markedet har fortsatt stort poensiale (altså at salget kunne vært større), så det handler om å få inn gryn.

 

However. Anand ga 510 en del pepper i børjan, men "ettertankene" som ble postet i Sandforce roundup artikelen ble intel anbefalt som "veien å gå" inntil at stabilitetsproblemet med SD-2281 ble løst.

 

Etter siste oppdatering til 320 anser jeg også den som en stødig SSD.

 

Via jobb og privat besitter jeg i alle fall 16 SSD'er:... mulig jeg har glemt noen:

(Har testet/brukt en del lannet også, b.la. G.skill, Curical og Samsung. Var nær å kjøpe en supertalent i vår, men det utgikk. Har også kvittet meg med 1stk X-15M G1)

 

 

2x Intel X-25M G1 80GB

1x Intel X-25M G2 120GB

5x Intel X-25M G2 160GB

1x Intel X-25E G1 64GB

2x Intel 320 120GB

2x Intel 510 120GB

1x Intel 510 250GB

2x OCZ Vertex 3 120GB

 

Av alle disse er det KUN VT3MI som har gitt meg problemer. Det ingen tvil om at VT3'en er raskere enn 510'en, det merkes godt. Men det hjelper ikke det grann når den er ustabil. Jeg har ikke tid til å plages med ustabile SSD'er.

 

For å sette det på spissen, så ofrer jeg "glatt" 0,1 poeng i WEI (VELDIG, på spissen, WEI score er jo ikke mål på noen ting) med å bytte fra VT3 til 510. Det å gå fra disk til en brukbar SSD er i utgangspunktet så stor forskjell, og den merkbare forskjellen på VT3 og 510 i mitt tilfelle er der, ja, men den er ikke avgjørende.

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...