Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

@JKJK

BSOD-en tar tydeligvis litt tid på endel maskiner, mellom 12 og 24 timer uavbrutt oppetid var det som skulle til i mitt tilfelle. Booter du hver dag kan det hende du slipper unna.

 

 

@kuldesjokk

Jeg har ikke hørt noe om LPM på AMD enda men det kommer nok.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sånn, nå er det snart på tide å få testet min nye "OWC 60GB Mercury Legacy Pro SSD 2.5″ IDE/ATA" disk. Men vær obs. på at den er litt større enn mange gamle ide laptopdisker. Måtte skru den opp å dremle bort noen mm av enden for å få den inn i den gamle laptopen som den skal brukes i, så nå er det bare å glemme garantien :p

 

Har forsåvidt ikke noe urealistiske forventninger til at en såpass rask ssd som en sandforceenhet er vil kunne gjøre gull av gråstein. Men mindre støy, strømforbruk og hastighet er nå uansett en bonus så lenge denne laptopen er i bruk. Dog koster det kanskje mer enn det smaker ettersom den kom på ca 1400kr med porto og toll. Men det postive er jo at det er en vanlig sata ssd disk inni så om jeg fjerner ide adapteren så kan den fint brukes i en mer moderne pc når jeg skulle trenge det.

Endret av ArneJ.
Lenke til kommentar

Jeg har funnet en ny favoritt ssd nå :D

 

Kingston hyperxX 240gb thumbup.gif

 

Nesten litt uvant med god skriv uten å kjøre raid :p

 

Vurderer å sette min Crucial C300 256GB i den bærbare, og så kjøpe en ny 240GB til HTPC'en.

HyperX disken er blant de aktuelle, men er det trygt å kjøpe SSD med den Sandforce chip'en nå da? Vet at det sikkert står en del om det før i tråden... (men den er så stor, og det er en lat søndagsmorgen...:))

Endret av Spurs
Lenke til kommentar

@Spurs

 

Det er vel fremdeles et lite sjansespill og du vil ikke merke stort ved å gå fra en C300 til en ny SF basert SSD.

 

Skal du kjøpe en ny så kjøper du selvsagt siste generasjon av enten Crucial, Intel, Samsung eller en "Vertex 3" ekvivalent.

Hvis man skal "benchmarke" og ikke bare bruke den er det vesentlig å ikke kjøpe asynkron NAND.

(Async finner man i "billig-modellene" som Force 3, Solid 3, Agility 3, m.m.)

 

Minimum blir da Force GT, Vertex 3 eller MAX IO.

 

@Teac

Kryptering har helt klart innvirkning på ytelsen, ser ikke urimelig ut det du får her.

Lenke til kommentar

@Spurs

 

Det er vel fremdeles et lite sjansespill og du vil ikke merke stort ved å gå fra en C300 til en ny SF basert SSD.

 

Skal du kjøpe en ny så kjøper du selvsagt siste generasjon av enten Crucial, Intel, Samsung eller en "Vertex 3" ekvivalent.

Hvis man skal "benchmarke" og ikke bare bruke den er det vesentlig å ikke kjøpe asynkron NAND.

(Async finner man i "billig-modellene" som Force 3, Solid 3, Agility 3, m.m.)

 

Minimum blir da Force GT, Vertex 3 eller MAX IO.

Kanskje jeg rett og slett skal kjøpe en 120GB Crucial M4 og så sette den i den bærbare da? (Siden jeg ikke vil merke så stor forskjell fra C300 til en litt nyere og raskere (i benchmarks)). Spare litt pæng... :)

Takk for svar.

Endret av Spurs
Lenke til kommentar

Er det lurt å kjøpe en SSD disk å installere windows på den disken? Har fått høre at ytelsen på en datamaskin kan skyte i været av et så lite inngrep, men når jeg leser denne tråden så virker det som at det er mer enn bare å kjøpe en SSD disk og installere den og at det er relativt stor sjanse for at de slutter å fungere. Kanskje bare jeg som har misforstått. :)

Lenke til kommentar

Blir spennende å se hvordan den yter, og overgangen du snakker om forklarer lengden. Kjør både en "AS SSD" + "Anvil Storage Utillity" hvis du kan.

 

post-12639-0-49539100-1313326841_thumb.png

 

 

Var litt dårlig forklart av meg. Selve diskboksen er ikke større enn en vanlige 2.5" disk, men det er endel mer metall på enden av chassis enn på en vanlige 2.5" ide disk, Derfor måtte jeg kutte litt for å få på pluggen. Men ble ikke mye å skryte av det her, er en 30MB/S cap på både read og write, så der ligger den rimelig stabilt på feks atto over en viss filstørrelse. Dog er det jo en ide adapter innebygd på disken som kan tas av og da yter disken som en helt vanlige sandforce enhet på en vanlig pc med sata port. Så enten er det sata til ide bridgen som har limit, eller kabel/kontroller i denne gamle pcen som er på trynet. Dog skal det sies at selv med så lunken speed så virker pcen mye mer snappy enn før med en gammel 7200rpm disk denne hadde. Planen min var uansett bare å bruke disken i pcen en periode før den skal brukes på sata i en mer moderne pc. Er jo sånn sett litt dyrt med 1400kr for en 60gb sandforce 1200 disk når det er det samme som agility 3 128GB kostet, men artig å teste uansett når disken uansett vil bli brukt.

Endret av ArneJ.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...