Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD

Anbefalte innlegg

FADDN, de to bildene du postet der ilustrerer veldig bra.

2x raptor disker vil ALDRI i verden klare å lese 67MB/s 4kb blokker tilfeldig, men sekvensielt kan de klare det.

Crystal diskmark derimot ilustrerer veldig fint tallene du vil få i real life ved 100MB data som overføres. 1,144MB/s @ 4kb random = 286 IOPS. som er realistisk for et par raptorer i raid-0. (velociraptoren min klarer ca 0,96MB/s crystal 100MB lengde)

Jeg kjørte akkurat en IOmeter på velociraptoren min. 4kb block 100% read 100% random med 4 outstanding IOs kjørt i 30 sekunder ga 200,86 IOPS... Alså ca 0,8 MB/s @4kb

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ProgramFiles(x86) 14.494 filer, 1.150 mapper 2,87GB

Fra WD640

-> Vertex : 2m3sek

-> Samsung F1 1TB : 2m10sek

-> Intel X25-E : 1m55sek

Veldig lite forskjell i praksis ved kopiering av mange små filer er da konklusjonen.

Sletting av de samme filene virket å gå like kjapt.

Tips: Flytt (kopier...) mappa over til Intel x25-E først, så er du sikret at ikke les IOPS eller båndbredde på orginaldisken blir en flaskehals ;)

Du hadde vel ikke orket å kjøre et par korte runder med IOmeter?

Lenke til kommentar
Den mest presise måten å teste ytelsen vil vell kanskje være IOmeter?

IOmeter med 90% tilfeldig 90% lesing (alså 10% sekvensielt 10% skriving) skal visstnok være det som ilustrerer best hvilken ytelse man får på vanlige maskiner. Ellers er jo PCmark vantage en fin syntetisk benchmark som bruker IO-patterns fra virkelige applikasjoner, men den koster litt, og det er jo ikke lov til å oppfordre til sjørøveri her :p

Med det laveste tallet i tallsystemet regner jeg du mener 0?

Det laveste tallet i tallsystemet er 0 ;-)

Mht IOmeter så er jeg *litt* skeptisk da det er akkurat denne benchen som har skapt de nå så omtalte artikklene om degradering av ytelse på SSD.

IOmeter er best egnet for å benche servere og ikke vanlige pc'er, det gir selvfølgelig interessante tall men jeg mener de ikke er representative for PC brukere generelt.

Når det er sagt så *kan* nok 10% skriving / 90% lesing være en gyldig test.

Bare så det er helt klart, degradering *er* et faktisk problem og det gjelder ikke bare Intel.

Tony (OCZ) har lenge prøvd å få folk til å forstå at wear-levelling osv påvirker ytelsen til SSD. Jeg leste på forumet hos OCZ om en som bare etter noen dager merket at ting ikke var som da "disken" var ny og spurte etter en oppskrift for å nullstille den igjen.

Jeg har så langt ikke merket noe til dette selv etter *mange* installeringer og diverse bencher. Jeg har imidlertid holdt meg unna IOmeter.

Når det gjelder testing av "disk" ytelse holder jeg en knapp på Vantage selv om den er syntetisk.

Det kommer nok bench programmer som er mer SSD rettet etter hvert.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
Veldig lite forskjell i praksis ved kopiering av mange små filer er da konklusjonen.

Min konklusjon: WD-disken du kopierer fra er flaskehalsen.

Gullars: Velociraptor 300 GB har en gjennomsnittlig tilfeldig aksesstid ved lesing på 6,8 sekunder i følge storagereview. Det vil si at tilfeldig 4k IOPS har et øvre teoretisk tak på 4kB * 1000/6,8 = 0,588 MB/s på velociraptoren. FADDNs 67 MB/s ved 4k IOPS er altså fullstendig feil.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke tør å prøve deg på avanserte syntetiske tester som IOmeter, så vil PCmark vantage og crystal sansynligvis være de beste testene du kan gjøre enkelt. De er også holdbare for å sammenligne med harddisker. Downside er jo at PCmark vantage koster penger hvis du ikke drar en pirat. PCmark 05 er jo også mulig, men den vil ikke si like mye.

Det skal i teorien ikke være farlig for SSDer å teste med IOmeter så lenge du holder styr på parameterne. Og da spesielt TESTLENGDEN. Hvis du lar enhenten jobbe ved 100% belastning i flere timer er det sikkert ikke så koselig, men 30-60 sekunder 4-5 ganger burde ikke skade noe særlig, og spesielt ikke hvis du bruker et snilt mønster som 90% les 90% random med 1-4 QD. Hvis du derimot presser på med en times test med 100% skriv 100% random med >100 QD og 512byte størrelse vil du nok kunne skade/degradere enheter som ikke er bygd for å tåle det ja.

Lenke til kommentar

Gullars: Velociraptor 300 GB har en gjennomsnittlig tilfeldig aksesstid ved lesing på 6,8 sekunder i følge storagereview. Det vil si at tilfeldig 4k IOPS har et øvre teoretisk tak på 4kB * 1000/6,8 = 0,588 MB/s på velociraptoren. FADDNs 67 MB/s ved 4k IOPS er altså fullstendig feil.

Helt enig med deg på øverste punktet.

Også helt enig med med deg på nederste punktet, men øvre teoretisk på 0,588MB/s vil være ved 1QD. Alså 1 outstanding IO. Jeg testet med 4 (siden det er standard i ATTO), og ved hjelp av NCQ (Native Command Queue) vil Velociraptoren da kunne klare en liten smule mer, så 0,8MB/s ved 4KB random med 4QD er et realistisk tall.

Lenke til kommentar

Selvsagt, WD'n er jo det eneste som er felles i den testen.

X25-E (samme filer som sist)

-> Vertex : 1m10sek

-> Samsung F1 : 1m20sek

Fra Vertex

-> X25-E : 57sek

-> Samsung F1 : 1m22sek

MB/s er ikke i nærheten av å mette SSD'ene (40-60MB/s) så det er underliggende ting som hardware, OS, filsystem som er flaskehalsen nå.

Lenke til kommentar
Hvis du ikke tør å prøve deg på avanserte syntetiske tester som IOmeter, så vil PCmark vantage og crystal sansynligvis være de beste testene du kan gjøre enkelt. De er også holdbare for å sammenligne med harddisker. Downside er jo at PCmark vantage koster penger hvis du ikke drar en pirat. PCmark 05 er jo også mulig, men den vil ikke si like mye.

;-)

Jeg har allerede brukt alt for mye tid på benching nå, de var imidlertid nyttige i forbindelse med å finne problemet med Vertex'en.

Nå skal jeg sette Vertex'en der den hører hjemme, i laptop'en.

Jeg er mer interessert i om og hvordan den fungerer der.

Før det skal jeg (som jeg lovet) legge ut "Random access" testen fra HD Tune for Vertex, X25-E og WD640.

Lenke til kommentar

Selvsagt, WD'n er jo det eneste som er felles i den testen.

X25-E (samme filer som sist)

-> Vertex : 1m10sek

-> Samsung F1 : 1m20sek

Fra Vertex

-> X25-E : 57sek

-> Samsung F1 : 1m22sek

MB/s er ikke i nærheten av å mette SSD'ene (40-60MB/s) så det er underliggende ting som hardware, OS, filsystem som er flaskehalsen nå.

Gi meg vertexen, så skal jeg mate den med nok hastighet :mrgreen:

Lenke til kommentar

HD Tune Pro "Random access"

WD640

post-137664-1236519651_thumb.jpg

Vertex

post-137664-1236519691_thumb.jpg

X25-E

post-137664-1236519719_thumb.jpg

Skal jeg finne frem X25-M og ta den samme testen på den også?

edit: X25-M

post-137664-1236521162_thumb.jpg

Vertexen klarer seg faktisk rimelig bra i forhold til denne.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
Ser ut som at intel nesten er dobbel så rask. Men i forhold til prisen så kan man jo få ca 3 stk vertex for èn stk intel. Snakker om 30 gb vertex før den steg i pris :p

Det hadde vært morsomt å se hvordan ditt super raid kort med SAS disker kan måle seg mot dette!

(HD Tune Pro "Random access testen" tenker jeg på da)

Lenke til kommentar
Ser ut som at intel nesten er dobbel så rask. Men i forhold til prisen så kan man jo få ca 3 stk vertex for èn stk intel. Snakker om 30 gb vertex før den steg i pris :p

Det hadde vært morsomt å se hvordan ditt super raid kort med SAS disker kan måle seg mot dette!

(HD Tune Pro "Random access testen" tenker jeg på da)

Du vet like god som meg at det ikkje er vits å sammenlikne access ;) Det vet vi resultatet på.

Som sagt så er arrayet mitt med sasdisker for "linear read speed" og ikkje for random access read :)

Lenke til kommentar
Du vet like god som meg at det ikkje er vits å sammenlikne access ;) Det vet vi resultatet på.

Hehe, hvor mange Vertex har du på tur?

Det er deilig med SSD som det ikke finnes lyd av, det vil du merke godt, i tillegg til ytelse da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...