Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Det gikk som smurt (alt. 1) for min del da jeg re-installerte etter SSD kjøp, men det hjelper jo ikke deg :ermm:

 

Anyways, hele poenget med alt. 2 er at du skal kunne rette opp igjen "feilen" med å ikke installere Windows med AHCI aktivert. Så hvis du får installert med IDE, for så å gå inn i ettertid i registeret og i BIOS og gjør som beskrevet skal det gå helt fint! Det gjorde det for min del iallefall da jeg aktiverte AHCI når jeg hadde HDD med Windows allerede installert :)

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det gikk som smurt (alt. 1) for min del da jeg re-installerte etter SSD kjøp, men det hjelper jo ikke deg :ermm:

 

Anyways, hele poenget med alt. 2 er at du skal kunne rette opp igjen "feilen" med å ikke installere Windows med AHCI aktivert. Så hvis du får installert med IDE, for så å gå inn i ettertid i registeret og i BIOS og gjør som beskrevet skal det gå helt fint! Det gjorde det for min del iallefall da jeg aktiverte AHCI når jeg hadde HDD med Windows allerede installert :)

 

Funker det like godt når jeg installerte med Raid isteden for IDE da tror du ?

 

Hmm ^^(BTW) Bare det at, det virket som du nettopp sa 2 ting samtidig: du sa først alt.1 funker som smurt for deg, men så sier du at det var alt.2 du selv brukte ..?

EDIT: nm, når jeg leser det igjen så fatter jeg at du sannsyneligvis snakket om 2 forskjellige episoder med 2 forskjellige hdd'er går jeg ut ifra.

 

Jatte kult med kjapt svar forresten.

Endret av AllColor
Lenke til kommentar

Jepp, snakker om to episoder :) Første gangen prøvde jeg AHCI ut for å se om jeg fikk økt ytelse med den gamle HDDen min siden den støttet NCQ, og da gadd jeg ikke å reinstallere Windows (brukte atlså alt. 2). Andre gangen var når jeg hadde kjøpt meg SSD og tok en fersk installasjon av Windows (alt.1).

 

Men, vet ikke om trikset funker når Windows ble installert med RAID modus :dontgetit: Der er jeg dessverre blank, kan bare vise til min erfaring på dette området...

 

 

Lenke til kommentar

Takker for for all hjelp.

 

Jeg bare prøver, og hvis det ikke slår ann, så vet jeg nok hva jeg må gjøre, altså formatere>reinstallere under IDE, for så og bruke reg hacken, alt.2 etterpå :)

 

Ah, er det noen av dere som noen gang stopper opp og spør dere, hvorfor kan ikke ting bare funke :roll: ...Helst som det skal. Det eneste verre er vel egentlig når ting ikke fungere som det skal, og ....du har ingen anelse hvorfor

 

Ja du der minnes jeg noe jeg leste på ett eller annet tech forum, kanskje verdt of nevne for noen andre her inne. Jeg leste det at andre Sata enheter kunne slå negativt inn og påvirke ahci eller no, slik som en sata cd rom. Og nå har jeg jo tilfeldigvis det også i pc'en...En fyr jeg leste om fikk alle problemene løst ved å koble fra sin sata blueray. Kanskje jeg skulle prøve det for morro skyld bare for å se, så kan jeg rapportere det her, og lære noe nytt i samme slengen hehe.

Endret av AllColor
Lenke til kommentar

Ehe, simen, du vil ikke dele litt av din data kunnskaper me meg ang ahci problemet mitt da ?

 

Skjønner ikke at det skal være så vanskelig, fra hva jeg har klart og finne ut av online så støtter jo win7 ahci og ikke bare IDE som xp. Så hvorfor det ikke skal funke med ahci er jeg helt clueless about.

 

Sett BIOS tilbake til default settings og så setter du til AHCI og innstallerer på nytt.

Lenke til kommentar

Ehe, simen, du vil ikke dele litt av din data kunnskaper me meg ang ahci problemet mitt da ?

 

Skjønner ikke at det skal være så vanskelig, fra hva jeg har klart og finne ut av online så støtter jo win7 ahci og ikke bare IDE som xp. Så hvorfor det ikke skal funke med ahci er jeg helt clueless about.

 

Sett BIOS tilbake til default settings og så setter du til AHCI og innstallerer på nytt.

Umh virkelig ? Sikker på dette ? Mener du det bare er en eller annen bios setting som saboterer så det ikke fungerer, og at hvis jeg bare setter bios til default så vil det fikses ?

 

Helt greit hvis du vet dette, men, det hørtes nesten litt for lett ut for meg, litt vagt liksom. Kan du kanskje legge litt mer ut om dette ?

Hvorfor skulle det hjelpe noe ?

Endret av AllColor
Lenke til kommentar

Jepp du bør absolutt gå over til SSD. Du kommer ALDRI til å gå tilbake :w00t:

 

Hvilken disk du bør kjøpe kommer litt an på hvilken hardware du sitter på. Hvis du kommer med det, kan vi foreslå disk for deg ;)

 

Asus M2M-E hovedkort.

amd 64 x2 dual core 4200

geforce 7900 gt( Ati radeon HD 6870, bestilt)

2GB minne(4 gb til bestilt)

460w strømforsyning

 

Ser at HD6870 skjermkortet trenger 500w strømforsyning.

 

Perifere / grensesnittenheter: To ekstra strømkontakter, tilgrensende PCI-spor, 1 GB-systemminne, 500-wattsstrømforsyning

 

Vil dette si at jeg må ha ny strømforsyning for å ta i bruk det nye kortet? :hmm: :hmm:

Det Simen1 foreslår er det samme jeg ville anbefalt til maskinen din ;)

 

Når det gjelder skjermkortet ditt er anbefalt strømforsyning 500W, men du kan fint prøve 460W'en din. Dersom du ikke har for mange komponenter koblet til den fra før, bør det gå helt fint ;) Skulle du merke at ting blir ustabilt kan du vurdere å bytte til en større ;)

Endret av TXD1979
Lenke til kommentar

Anbefalingene bruker å være ganske overdrevet for å være på den sikre siden. De tar blant annet ikke hensyn til kvalitet på strømforsyningen, andre komponenters forbruk eller hvordan strømmen fordeles i ulike spenningsnivåer og "kanaler" i strømforsyningen. Antagelig bruker ikke maskina di mer enn 150 Watt i toppforbruk så selv en god 200 W strømforsyning burde holde med god margin hvis den leverer riktig mengde strøm til hver av spenningene. 460 Watt burde gi meget god sikkerhetsmargin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sett BIOS tilbake til default settings og så setter du til AHCI og innstallerer på nytt.

Umh virkelig ? Sikker på dette ? Mener du det bare er en eller annen bios setting som saboterer så det ikke fungerer, og at hvis jeg bare setter bios til default så vil det fikses ?

 

Helt greit hvis du vet dette, men, det hørtes nesten litt for lett ut for meg, litt vagt liksom. Kan du kanskje legge litt mer ut om dette ?

Hvorfor skulle det hjelpe noe ?

 

Det er fort gjort å gå seg vill i BIOS mens man endrer for mange ting. Det kan gjøre at ting ikke vil virke selv om man kanskje har gjort den ene tingen man skulle gjøre riktig etter hvert.

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Jeg har OCZ Vertex 3 Max Iops 120gb.

 

Jeg tror jeg har fått BSOD problemet som noen får med sandforcekontrolleren.

Jeg kjører firmware 2.08. Har det kommet en fix for dette?

 

 

Hvis du leser på forumet dems, så mener dem at 2.11 FW skal løse endel, sammen med nye RST drivere fra Intel. (10.6)

 

Jeg fikk inn dette og clean install på min Agi3 og det løste problemene mine ihvertfall.

 

Men er endel som og sier de ikke hadde problemer på 2.09 som nå har det på 2.11 som hadde Vertex 3. Men siden du har BSOD problemer på 2.08 ser jeg ingen grunn til ikke update. Secure erase og fresh install og se hva som skjer. :) (tar høyde for du har et intel basert hovedkort her, og bruker sata6 porten fra dem)

Lenke til kommentar

Vel de er flinkere til å gi ut FW updates enn hva andre er fra hva jeg skjønner med samme problemene. Og har faktisk aktive folk på suportforumet som prøver å hjelpe. Men at de kanskje ikke har testet nok er mulig. Men igjen, noe som funker på et system funker ikke på et annet helt likt etc.

 

At produktet som kom ut kom ca 2mnd for tidlig med for lite testing er det nok liten tvil om.

 

Men igjen, det er jo ikke nytt at ny tek feiler endel i starten når det er nytt.

Lenke til kommentar

 

Takk for linkene, skal gå igjennom når jeg kommer hjem fra jobb.

 

 

Jeg har OCZ Vertex 3 Max Iops 120gb.

 

Jeg tror jeg har fått BSOD problemet som noen får med sandforcekontrolleren.

Jeg kjører firmware 2.08. Har det kommet en fix for dette?

 

 

Hvis du leser på forumet dems, så mener dem at 2.11 FW skal løse endel, sammen med nye RST drivere fra Intel. (10.6)

 

Jeg fikk inn dette og clean install på min Agi3 og det løste problemene mine ihvertfall.

 

Men er endel som og sier de ikke hadde problemer på 2.09 som nå har det på 2.11 som hadde Vertex 3. Men siden du har BSOD problemer på 2.08 ser jeg ingen grunn til ikke update. Secure erase og fresh install og se hva som skjer. :) (tar høyde for du har et intel basert hovedkort her, og bruker sata6 porten fra dem)

 

Beklager for å ikke legge til mitt system, jeg har ASUS M4A89TD PRO/USB3 - Amd 890FX+SB850, Amd phenom II 1090T, Radeon HD 5870 og Corsair Dominator DHX+ 1600MHz 8GB. Bruker Sata6 port.

 

For mer informasjon er det bare å spørre.

Lenke til kommentar

Det er ingen av firmwarene som har hjulpet alle, det har blitt bedre for noen og verre for andre, de sliter rett og slett med å finne problemet.

 

Jeg har hatt ett "tilfelle av en slags BSOD" på en SF2 basert SSD, nærmere bestemt en Corsair Force GT 120, ingen dramatikk men det ligner på symptomene som beskrives som en "BSOD".

Jeg satt imidlertid foran maskinen da dette skjedde og hadde noen programmer oppe, det som skjedde var at maskinen gav null-respons hvorpå W7 tok en "kontrollert" restart, SSD'en ikke var synlig før jeg tok en Alt-Ctrl+Del. (det siste er et kjent fenomen)

På dette tidspunkt hadde jeg Option ROM 10.5.... og IRST 10.6....

 

I ettertid har MB fått OROM 10.6.0.1091 samt at jeg har aktivert LPM fixen, jeg har ikke hatt problemet etter dette.

 

Corsair har også sluppet en ny firmware til både Force 3 og Force GT, den er verdt å legge inn dersom man har problemer.

Noen har beskrevet tap av hastighet etter FW oppdateringen men det har nok andre årsaker, min er minst like rask som før oppdateringen.

 

Så, det er ikke bare OCZ som kommer med oppdateringer, det er nok noe vi vil se mye av fra alle leverandører inntil de kommer til bunns i problemet.

 

Det generelle rådet er å finne en bios til MB med OROM 10.6..., dette virker å være en gjengs anbefaling, deretter kjøre secure erase og legge inn alt på nytt.

(jeg har selv ikke hverken "secure eraset" eller lagt noe inn på nytt, men det ser bedre ut)

Lenke til kommentar

Sant det Anvil. Min X25-M Gen2 som jeg har i media PC'n har jeg aldri hatt problemer med. Den bare funker liksom. Jeg kjøpte min C300 etter at 0007 fw kom ut, og med den har jeg heller aldri hatt noen problemer. Men når noen nevner OCZ SSD'er så er det som regel mange som sliter virker det ut som...noe Anand fra Anandtech også har påpekt tidligere. Så det at OCZ kommer ut med oppdateringer og hjelper folk på forumet deres skulle bare mangle. Som sagt bare de bruker mer tid på å teste før de lanserer, så blir det bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...