Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Har vurdert å sette en SSD disk i maskinen og en pris på rundt 1500 kr virker å være innen rimelighetens grenser. Jeg sitter på et Asus P5K hovedkort som støtter SATA 2 og etter det jeg har skjønt så er SATA 3 disker bakoverkompatible slik at jeg kan bruke de på hovedkortet mitt, men riktignok ikke i hastigheter over SATA 2.

 

Har funnet meg to eventuelle kandidater Corsair SSD Force Series F120 og Corsair SSD Force Series 3. Etter det jeg har skjønt så er F120 en eldre disk med eldre kontroller og taper klart på ytelse mot Series 3, men den like prisen har klart å forvirre meg litt.

 

Er det slik at Series 3 er et klart bedre valg enn F120, spesielt når prisen er lik? Er Series 3 ellers et godt valg i 120GB / 1500kr klassen og fungerer det greit på SATA 2 hovedkort?

 

 

På forhånd takk for svar!

(Håper det var greit å poste i denne tråden, ellers er det bare å flytte).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Apropo IDE SSDer. Trenger man en liten billig enhet som alikevel har greie specs kan muligens denne 16GB enheten til 350,- være et greit kjøp.

 

http://www.memoryc.com/storageproducts/ssd/16gbkingspec25pataidessdsolidstatediskmlcflashsm2235controller.html

kingspec-KSD-PA25-1-016MS_12041.jpg

16GB 2.5" SSD Solid State Disk from KingSpec with PATA/IDE interface. Built using MLC Flash chips, with read speeds up to 76MB/sec and write speeds up to 67MB/sec.

 

Man får den opp i 128GB størrelse og har omtrent dobbel skrivehastighet ift. Transcend IDE MLC enhetene.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Test av Kingston Hyper X

 

 

hyperx-1.jpg

 

 

_______

 

 

Det kan nesten lønne seg å betale 100 ekstra.

Da får man dette :

 

 

hyperx-4.jpg

 

 

 

It's one of the best-looking SSDs we've seen, and spending an extra £10 makes it available as part of a bundle that includes Acronis True Image HD migration software, a 2.5in to 3.5in desktop mounting plate, a USB external drive bay, a multi-head screwdriver and a SATA data cable.
Lenke til kommentar

Jeg har bitte litt problemer med mitt system og min ssd for å si det slik, har formatert, og windows vil ikke boote når det er satt til achi, derfer satt jeg til raid ennå jeg ikke kjører raid, tenkte så at jeg kunne sette den tilbake til achi etterpå, men nei da det funker ikke.

 

Sist gang så brukte jeg compatible mode, for og installere og deretter skifte til achi for og få de ekstra funksjonene til ssd'ens beste ytelse.

 

oohh hvorfor er det slik. Og gjør det noe om jeg bare lar den stå konfiguert i raid, jeg får opp en ekstra skjerm bilde under oppstart i dos(hvis det er det det heter), så jeg lurer på om oppstarten tar litt lenger tid på grunn av det.

 

P.s Jeg var ikke helt sikker på om dette ble litt for OT kanskje for denne tråden, gjelder jo ssd'en min da.

Endret av AllColor
Lenke til kommentar

Jeg har bitte litt problemer med mitt system og min ssd for å si det slik, har formatert, og windows vil ikke boote når det er satt til achi, derfer satt jeg til raid ennå jeg ikke kjører raid, tenkte så at jeg kunne sette den tilbake til achi etterpå, men nei da det funker ikke.

 

Når en disk ikke er medlem av et RAID så er det å sette til RAID i BIOS = AHCI.

 

Hvilken SSD har du? Hvilket hovedkort?

Lenke til kommentar

Jeg har bitte litt problemer med mitt system og min ssd for å si det slik, har formatert, og windows vil ikke boote når det er satt til achi, derfer satt jeg til raid ennå jeg ikke kjører raid, tenkte så at jeg kunne sette den tilbake til achi etterpå, men nei da det funker ikke.

 

Når en disk ikke er medlem av et RAID så er det å sette til RAID i BIOS = AHCI.

 

Hvilken SSD har du? Hvilket hovedkort?

 

Ja jeg vet at RAID er det samme som achi, det var nettopp derfor jeg sa at jeg gjorde det, for å få alle fordelene med achi, dog glemte og nevne hvorfor. Men jeg får ikke satt disken tilbake til achi nå isteden for raid, og som sagt så kommer det opp en ekstra side i noen sekunder under boot ang raid konfiguering, som gjør at jeg i tillegg mistenker at boot tiden er økt med de par sekundene ekstra i tillegg. Og vil jo egentlig ikke kjøre i raid når det ikke er det jeg har uansett.

 

Så før jeg prøver og reformatere og installere win på nytt igjen, så hadde det vært skikkelig bra og vist evt hva som måtte gjøres for å få achi mode til og fungere slik at jeg kan installere slik det burde vær. Hvis ikke så må jeg vel kanskje bare reinstallere med compatible mode og skifte til achi etter på installasjonen slik jeg måtte gjør forrige gang for å få det til og funke. Men jeg har undret meg hvorfor i alle dager det er slik.

 

Er X25-M 80gb g2 jeg har og et asus P5Q deluxe hovedkort.

Endret av AllColor
Lenke til kommentar

Jepp du bør absolutt gå over til SSD. Du kommer ALDRI til å gå tilbake :w00t:

 

Hvilken disk du bør kjøpe kommer litt an på hvilken hardware du sitter på. Hvis du kommer med det, kan vi foreslå disk for deg ;)

 

Asus M2M-E hovedkort.

amd 64 x2 dual core 4200

geforce 7900 gt( Ati radeon HD 6870, bestilt)

2GB minne(4 gb til bestilt)

460w strømforsyning

 

Ser at HD6870 skjermkortet trenger 500w strømforsyning.

 

Perifere / grensesnittenheter: To ekstra strømkontakter, tilgrensende PCI-spor, 1 GB-systemminne, 500-wattsstrømforsyning

 

Vil dette si at jeg må ha ny strømforsyning for å ta i bruk det nye kortet? :hmm: :hmm:

Endret av Skroll
Lenke til kommentar
Noen som kan beskrive opplevelsen av en SSD?

 

Vurderer å kjøre Windows på en SSD istedenfor en sliten 320 wd disk.

 

Vil dette bli en for stor overgang for meg?

 

Evt hvilken disk burde jeg kjøpe? Windows 7 + vanlige programmer og litt foto red.

SSD føles mer responsivt. Det er ikke som Ferrari vs trehjulsykkel, som enkelte skal hause det opp til, men absolutt merkbart. I bærbare PC-er uten annen roterende harddisk blir det også merkbart stillere og mindre vibrerende.

 

Kjøp SSD, ikke disk. Ikke kjøp for stor. Det koster bare mer enn det smaker. Da supplerer du heller med ekstern 2,5" harddisk f.eks til fotosamlinga. Kun OS, programmer og filer du jobber mye med bør ligge på SSDen. Originaler og ferdig redigerte bilder kan du med fordel flytte til den eksterne harddisken etter at du har tatt backup til en stasjonær PC eller annet. (Jepp, gode backuprutiner er viktig).

 

Gode modeller: Intel 320-serien, Crucial M4-serien med flere.

Lenke til kommentar

Ehe, simen, du vil ikke dele litt av din data kunnskaper me meg ang ahci problemet mitt da ?

 

Skjønner ikke at det skal være så vanskelig, fra hva jeg har klart og finne ut av online så støtter jo win7 ahci og ikke bare IDE som xp. Så hvorfor det ikke skal funke med ahci er jeg helt clueless about.

Endret av AllColor
Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hva du har prøvd og ikke prøvd, men på et generelt grunnlag så finnes det to måter å få AHCI på:

 

1: Sett SATA modus i BIOS til AHCI FØR du installerer Windows. Da vil alt gå som smurt, Windows detekterer at AHCI er aktivert og installerer nødvendige drivere.

 

2: Triks litt i registeret etter du har installert Windows. Oppskriften ligger i SSD benchetråden, nederst i andre post tror. Kort og greit så aktiverer du AHCI i registeret, rebooter og går inn i BIOS og setter SATA modus til AHCI. Da vil du under første reboot innstallere nødvendige drivere, reboot igjen og så er du oppe og går med AHCI.

Endret av Arve1234567890
Lenke til kommentar

Installert med IDE-drivere eller hva det blir kategorisert som?

Da kan man ikke bare bytte til ahci, er et par registerendringer og noe snacks som må til før du kan sette over til ahci, skal være beskrevet flere ganger i tråden, tror det ligger et par sider bak.

Bommer jeg totalt og du har sjekket dette så vet jeg desverre ikke :(

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hva du har prøvd og ikke prøvd, men på et generelt grunnlag så finnes det to måter å få AHCI på:

 

1: Sett SATA modus i BIOS til AHCI FØR du installerer Windows. Da vil alt gå som smurt, Windows detekterer at AHCI er aktivert og installerer nødvendige drivere.

 

2: Triks litt i registeret etter du har installert Windows. Oppskriften ligger i SSD benchetråden, nederst i andre post tror. Kort og greit så aktiverer du AHCI i registeret, rebooter og går inn i BIOS og setter SATA modus til AHCI. Da vil du under første reboot innstallere nødvendige drivere, reboot igjen og så er du oppe og går med AHCI.

Ja det er det jeg også skulle ønske og ikke kjønner at det skal vær slik, for hvis ahci hadde gått som smurt så ville alt vært vel, men når jeg setter det i bios som du sier i punkt 1 så for jeg ikke en gang fullført installasjonen av windows :\

 

Derfor, som jeg sa tidligere brukte jeg Raid siden jeg har hørt at raid bruker ahci, brukte derfor det for og installere, planen var så og sette tilbake til ahci etterpå jeg hadde installert windows 7. Men det gikk jo ikke. Det funket forrige gang jeg installerte windows når jeg brukte IDE mode(tror det var compatible mode) deretter satt jeg til ahci etterpå.

 

Ett spm som dukker opp i hodet mitt nå ang punkt 2, jeg har nemelig lest om den register "hacken" på nett. Det er ikke av noen viktighet og kjøre ahci mens man installerer windows da?

 

Jeg lurer da på om jeg skal bare prøve den reg hacken, eller er det noen vits i å formatere og reinstallere windows under IDE\compatible mode for så og sette til ahci etter win er installert ?

 

Installert med IDE-drivere eller hva det blir kategorisert som?

Da kan man ikke bare bytte til ahci, er et par registerendringer og noe snacks som må til før du kan sette over til ahci, skal være beskrevet flere ganger i tråden, tror det ligger et par sider bak.

Bommer jeg totalt og du har sjekket dette så vet jeg desverre ikke :(

 

Raid jeg brukte, er vel da det er ett problem, for jeg tror jeg brukte IDE\compatible mode forrige gang jeg installerte windows, for så og skifte til ahci etterpå. Hadde nemlig det samme problemet da, og det var slik jeg kom rundt det, om jeg husker riktig. ( det var når jeg først kjøpte ssd'en min)

Endret av AllColor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...