Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjørt vanlig formatering på enheten, kjørte en test som var helt fin. Begynte å lagre noe data på disken 3-4GB med filer. Oppdaget straks at den gikk på trynet igjen. Forsøkte å kjøre test en gang til, men nå klarer den ikke opprette testfilen igjen.

 

Intel Toolbox finner ingen feil overhodet.

 

 

Kjør HDDErase i IDE+Compatible (har litt ymse navn, men styr unna Enhanced), uten "Compatible" i IDE options, vil HDDErase bare stå med blinkende cursor på svart skjerm, du klarer dette greit om du gjør det riktig... Om det fixer SSD'en er en annen sak, men at det er det beste for å resette den er det liten tvil om, så din beste mulighet ligger her, løser ike dette problemet så har du en bankers RMA...

 

Da har jeg kjørt HDDerase på begge enhetene mine, sånn at jeg kan sammenligne dem best mulig. Just nu fungerer begge enhetene tilsynelatende helt likt (2-3% forskjellig, men det er ikke annet å forvente). Skal forsøke å bruke enhetene normalt, så får vi se hvor lenge det varer. Sist gikk det bare noen få timer før den dårlige(?) enheten var helt bonkers igjen etter en "format" via Toolbox.

Lenke til kommentar

Ja, den skal passe. (bruker selv Vertex 2 i laptopper)

 

Om det er det beste valget?

Tja, hvis det virker, det er enkelte som har hatt problemer med laptops og Vertex 2.

 

For min del har det fungert helt glimrende, hvis du er i tvil vil jeg nok anbefale deg en Intel 320 eller en Crucial m4 128GB.

(har selv en Dell Latitude E6400 og en Lenovo W510, har ikke hatt problemer med Vertex 2 på noen av disse)

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Ja, den skal passe. (bruker selv Vertex 2 i laptopper)

 

Om det er det beste valget?

Tja, hvis det virker, det er enkelte som har hatt problemer med laptops og Vertex 2.

 

For min del har det fungert helt glimrende, hvis du er i tvil vil jeg nok anbefale deg en Intel 320 eller en Crucial m4 128GB.

(har selv en Dell Latitude E6400 og en Lenovo W510, har ikke hatt problemer med Vertex 2 på noen av disse)

 

Er det mulig å finne ut om XPSen vil ha problemer med denne på førehand, eller er den einaste måten å prøve sjølv. Varier dette frå SSD til SSD slik som minnet? Dersom den ikkje fungerer bør det vel være mogleg å sende den i retur?

Lenke til kommentar

Det varierer dessverre, det er rett og slett problemer rundt strømstyring som ser ut for å skape problemer.

Den siste firmwaren (1.33) ser ut til å ha fixet problemet for mange men ikke alle.

 

Som sagt, jeg har hatt 0 problemer og jeg bruker mine bærbare mye og har brukt V2 siden det ble sluppet.

 

Men, hvis du vil ha noe som "garantert" fungerer er det best å holde seg unna, har du tid til å prøve er det et utmerket valg.

(med garantert virker så kan det selvsagt oppstå "normale" problemer, svært lite sannsynlig)

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Da har jeg straks denne IDE SSDen på døra, blir spennende å teste i en 8 år gammel laptop.

http://www.dustinhom...e_Prisjakt_1275

 

OWC

60GB Mercury Legacy Pro SSD 2.5″

IDE/ATA 9.5mm Solid State Drive

 

 

Sandforce driven.

 

http://eshop.macsales.com/item/Other%20World%20Computing/SSDMLP060/

Siden jeg ikke vet om dette vil fungere så kjøper jeg først fra en norsk butikk jeg vet jeg kan returnere produktet uten problemer og som må forholde seg til norske forbruker lover. Men greit tips om jeg skal ha til flere gamle maskiner :)

 

Ellers koster 32GB utgaven av Transcend jeg har kjøpt kun 580,- i norske butikker og det er levelig der jeg ikke trenger ekstra lagringsplass i selve maskinen. Den har også samme specs som 64GB utgaven og skal ikke være tregere som først antatt.

 

For 64GB utgaven betalte jeg 967,- med gratis frakt.

 

 

 

Transcend selger også 4-32GB små enheter til bare 245-450,- dog zif utgaver.

Featuring small size, vast capacity, shock resistance and low power consumption, Transcend’s Parallel ATA (PATA) interface Solid State Drive with 40-pin Zero Insertion Force (ZIF) connector is perfect for thin-and-light laptops, netbooks, and mobile storage devices such as PDAs and portable flat panel computers. For added value, the PATA SSD supports ATA Security Commands and S.M.A.R.T function (self-definition), offering amazing benefits while at the same time assuring the utmost level of quality that only genuine Transcend products can deliver.
Kvalitet vet jeg dog ingenting om ift. Transcend sine produkter.

 

 

 

Simen1:

Hvor står specen på mercuryen?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Forøvrig, hva er den billgiste og "beste" 2,5" SATA SSDen man får kjøpt nå?

Med billigste mener jeg ikke den rimeligste/beste 128GB men rett og slett den billigste om det så er 30GB. Det som er viktig er at den ikke har noen kjente problemer.

 

 

Trenger til en HTPC hvor jeg helt hadde glemt at 40Ven jeg hadde som gikk i en nettpc skulle brukes der, så da får jeg kjøpe en til. Evt. installerer jeg maskinen på en HDD og kjører over med image når det kommer et godt tilbud på en 64GB el. For mitt bruk holder det lenge med 32-40GB da jeg har Gigabit trådet ethernet ned til server.

 

 

SSD er en så fantastisk oppgradering for brukeropplevelsen at jeg snart har det i alt som kan krype og gå av maskiner og nå er tiden over hvor vi betalte 4000,- for en dårlig 30GB. Kommer vel til å kjøpe et par stykker i denne omgang hvorav den ene blir en M4.

 

 

EDIT:

Ser ut som Intel 320 40GB er det rimeligste til rundt 600-650,-. Men er problemene med disse løst? Og med pris på 650,- frister det å vente på et tilbud på en 64GB M4 el.

Patriot Torqx 2 32GB til 530,- kan også være aktuell?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Kjør HDDErase i IDE+Compatible (har litt ymse navn, men styr unna Enhanced), uten "Compatible" i IDE options, vil HDDErase bare stå med blinkende cursor på svart skjerm, du klarer dette greit om du gjør det riktig... Om det fixer SSD'en er en annen sak, men at det er det beste for å resette den er det liten tvil om, så din beste mulighet ligger her, løser ike dette problemet så har du en bankers RMA...

 

Da har jeg kjørt HDDerase på begge enhetene mine, sånn at jeg kan sammenligne dem best mulig. Just nu fungerer begge enhetene tilsynelatende helt likt (2-3% forskjellig, men det er ikke annet å forvente). Skal forsøke å bruke enhetene normalt, så får vi se hvor lenge det varer. Sist gikk det bare noen få timer før den dårlige(?) enheten var helt bonkers igjen etter en "format" via Toolbox.

 

Da har jeg kjørt ny test, og nå klarer den ikke lage testfil i hele tatt på den ene enheten, og den andre er like fin(skulle bare mangle, egentlig).

 

Toolbox er like overbevist om at begge enhetene er OK fortsatt. Hastigheten på den dårlige enheten er elendig.. 1MB i sekundet ca ved filkopiering. Programmer henger o.l.

Lenke til kommentar

I dag har Transcend IDE SSDen ankommet postkontoret, blir spennende å se hvordan det går. Vil forsøke Win7 sin innebygde "system image" funksjon via backup verktøyet denne gangen. Den skal være mulig å restore via win7 install og repair.

 

Oppgraderte nc8230 maskinen med 2GB 667Mhz (187,-) i går og fikk renset den for støv innvendig da en av minnebrikkene satt under tastaturet (hjalp ekstremt på viftestøy som nå er helt stille) og allerede her er den som en ny maskin med Win7. Helt nydelig 15" 1680x1050 skjerm på den men synd det ikke er mulig å øke lysstyrken ennå litt som er eneste mangelen jeg har på den. Mulig det lar seg gjøre å skifte CCFL/katoderørene i skjermen, evt. bytte hele

(100$) som er en forholdsvis enkel operasjon.

 

Beklager litt off-topic, men artig å holde liv i gode gamle maskiner som dette med bla. SSD bytte.

 

 

Anvil:

Vet du om problemene med Intel 320 er løst?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

:thumbup:

 

Selv om TH ikke er entydig positiv så er det dette utsnittet fra hans konklusjon som gjør at jeg nå har gjort dette i div. gamle maskiner fra 8 år gamle og opp til meget svake nettpcer.

However, our test results demonstrate that it does make sense to install a fast solid-state drive, even in a several-year-old system. It'll speed up the boot process, accelerate application loading times, and enable snappier responsiveness.
Og jeg kan ikke annet enn å si meg veldig fornøyd sålangt.

 

Samt et punkt jeg vil legge til, det er rimelig behagelig med en liten nettpc (11,6"/1366x768) nå som den er dønn stille. Hadde jeg den eks. stående på madrassen i sengen før hørte jeg vibrasjonene fra harddisken meget godt om jeg la meg ned på puta og selv om den stod på en laptop plate hørte jeg motoren til HDDen meget godt på et stille soverom. Nå er den dønn stille, helt nydelig.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Kjører nå "Windows 7 Backup - System Image" og det artige mens denne kjører er at jeg kan surfe og jobbe i Windows mens den kjører. Ulempen er selvf. at operasjonen må gjøres i flere steg men uansett et fremskritt i Windows sine innebygde verktøy.

 

Den ser ut til å lage VHD filer, så det er mulig disse imagene da kan brukes til å boote maskinen som "Microsoft Virtual PC" el.

 

EDIT:

Det var image ferdig. 12GB image på under 7 minutter mot USB disk på en 8 år gammel maskin kan jeg ikke klage på. Da blir det å skru og teste.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Anvil:

Vet du om problemene med Intel 320 er løst?

 

Det er ikke kommet noen ny firmware nei, det er uansett mikroskopiske muligheter for å få problemet.

Har selv hatt 3 stk 320 i bruk hvorsv 1 i laptop siden de ble lansert, 0 problem.

 

At de fixer det er selvsagt på sin plass, men det er ikke noen grunn til å ikke kjøpe 320.

Det er tross alt solgt et betydelig antall og feilrapportene er som sagt mikroskopiske i antall.

 

Skulle jeg ha kjøpt en liten SSD nå hadde 320 40GB vært førstevalget, og andrevalget.

 

edit;

Morsomt å se at gamle maskiner får nytt liv, det som er et lite sjansespill på bærbare er hvis noe annet ryker, det koster fort litt for mye etter min smak.

I 11" segmentet er jo MacBook Air et godt alternativ. (koster selvsagt noe da)

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

*flytter post til bechetråden*

 

Jepp, vet absolutt at det er et sjangsespill så i første omgang er det den gamle nc8230 som får en oppfriskning, T42en er bortlånt til eldre surfere og blir neppe å oppgradere. Ellers er 1101HAen rimelig ny og ellers har jeg 1 år gammel som snart vil få en M4 og noen stasjonære og en ny E-350 HTPC.

 

T42en får en SSD hvis jeg skulle snuble over noe.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

:thumbup:

 

Selv om TH ikke er entydig positiv så er det dette utsnittet fra hans konklusjon som gjør at jeg nå har gjort dette i div. gamle maskiner fra 8 år gamle og opp til meget svake nettpcer.

However, our test results demonstrate that it does make sense to install a fast solid-state drive, even in a several-year-old system. It'll speed up the boot process, accelerate application loading times, and enable snappier responsiveness.
Og jeg kan ikke annet enn å si meg veldig fornøyd sålangt.

 

Samt et punkt jeg vil legge til, det er rimelig behagelig med en liten nettpc (11,6"/1366x768) nå som den er dønn stille. Hadde jeg den eks. stående på madrassen i sengen før hørte jeg vibrasjonene fra harddisken meget godt om jeg la meg ned på puta og selv om den stod på en laptop plate hørte jeg motoren til HDDen meget godt på et stille soverom. Nå er den dønn stille, helt nydelig.

Ja her bygges det ikke maskiner uten SSD lenger og alle laptoper som kommer forbi blir også oppgradert. Stor forskjell fra tidligere i ift støy og varme.

Utrolig mye å hente på å oppgradere en gammel maskin med mer minne og en SSD.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...