Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En singel disk i Raid-modus er AHCI. Du mister altså ikke TRIM. :thumbup:

Nå følte jeg meg litt flau over at jeg fikk et så banalt enkelt svar på noe jeg anså som en stor problemstilling :p Takk for hjelpen :)

Og enda flauere skal man visst bli... Hvis jeg kun går til BIOS og endrer sata konfigurasjon fra AHCI modus til RAID modus, da vil jo ikke systemet boote opp fant jeg ut. Havner jo rett på BSOD med feilkode STOP 0x0000007B.

 

Kan jeg endre sata konfigurasjonen i BIOS etter at systemet er installert i AHCI modus? Evt, hvordan gjøres dette?

Lenke til kommentar

Jeg får ikke kjørt HDDerase her. Får melding om at den er i "frozen status". Dette har jeg fått før med det gamle hovedkortet, men da har jeg kommet rundt det ved å boote opp uten strøm på SSD'n, og så plugga den inn før jeg starta HDDErase. Men dette funker ikke med det nye kortet...!

 

Noen som vet hvordan man kan få dette til?

 

PS : Asus P8Z68-V PRO kort og C300 SSD.

Har prøvd både HDDErase 3.3 og 4.0 og ingen av dem klarer å låse opp min C300.

Lenke til kommentar

En singel disk i Raid-modus er AHCI. Du mister altså ikke TRIM. :thumbup:

Nå følte jeg meg litt flau over at jeg fikk et så banalt enkelt svar på noe jeg anså som en stor problemstilling :p Takk for hjelpen :)

Og enda flauere skal man visst bli... Hvis jeg kun går til BIOS og endrer sata konfigurasjon fra AHCI modus til RAID modus, da vil jo ikke systemet boote opp fant jeg ut. Havner jo rett på BSOD med feilkode STOP 0x0000007B.

 

Kan jeg endre sata konfigurasjonen i BIOS etter at systemet er installert i AHCI modus? Evt, hvordan gjøres dette?

Siterer fra side 4-19 (4.4.5) for hovedkortet ditt:

"All exisiting data on the hard disk drives will be erased when creating or deleting a RAID

array. Ensure that you have back up all your data in your hard disk drives before making

any change to the drive status."

 

Dette kommer av at AHCI/RAID eller IDE definerer hvordan dine data lagres på det fysiske mediet.

Lenke til kommentar

En singel disk i Raid-modus er AHCI. Du mister altså ikke TRIM. :thumbup:

Nå følte jeg meg litt flau over at jeg fikk et så banalt enkelt svar på noe jeg anså som en stor problemstilling :p Takk for hjelpen :)

Og enda flauere skal man visst bli... Hvis jeg kun går til BIOS og endrer sata konfigurasjon fra AHCI modus til RAID modus, da vil jo ikke systemet boote opp fant jeg ut. Havner jo rett på BSOD med feilkode STOP 0x0000007B.

 

Kan jeg endre sata konfigurasjonen i BIOS etter at systemet er installert i AHCI modus? Evt, hvordan gjøres dette?

Siterer fra side 4-19 (4.4.5) for hovedkortet ditt:

"All exisiting data on the hard disk drives will be erased when creating or deleting a RAID

array. Ensure that you have back up all your data in your hard disk drives before making

any change to the drive status."

 

Dette kommer av at AHCI/RAID eller IDE definerer hvordan dine data lagres på det fysiske mediet.

Ja, dette er jeg inneforstått med. Jeg visste dog ikke at ved opprettelse av et nytt RAID0 oppsett med NYE disker i en allerede FERDIG installert pc, så ville alt jeg har på SSD'en, den andre SSD'en, og min spinkle 750GB gamle lagringsdisk OGSÅ permanent slettes. Jeg forstod det slik at det som lå på de diskene jeg valgte til RAID ville bli slettet, og dette er jeg godt vant med fra før av.

Lenke til kommentar

Poster en post fra toppen av forrige side da jeg ikke fikk svar og tipper den bare ble uheldig oversett pga plassering :)

Ser at Corsair har en tendens til å skylde på satakabelen hvis man har bsod og freeze problemer, hvor viktig er det egentlig å ha nøyaktig riktig kabel?

...

Hvis kabelen er av god kvalitet skal det ikke ha noe å si, kvaliteten på medfølgende kabler er normalt sett kurant men det er absolutt verdt å prøve en annen dersom man har problemer.

 

Har ikke tips til en spesifikk kabel, virkelig grønn på den fronten, kan jo prøve da alt annet er prøvd :)

 

Edit: Kan forsåvidt slenge med resultatene av min første samsung 470 bench i en samsung q330 laptop.

 

Sequential Read : 224.683 MB/s

Sequential Write : 219.721 MB/s

Random Read 512KB : 178.577 MB/s

Random Write 512KB : 208.927 MB/s

Random Read 4KB (QD=1) : 12.359 MB/s [ 3017.4 IOPS]

Random Write 4KB (QD=1) : 23.499 MB/s [ 5736.9 IOPS]

Random Read 4KB (QD=32) : 120.480 MB/s [ 29414.2 IOPS]

Random Write 4KB (QD=32) : 75.760 MB/s [ 18496.1 IOPS]

 

Test : 100 MB [C: 14.4% (17.1/119.1 GB)] (x5)

Date : 2011/08/03 10:09:33

OS : Windows 7 Ultimate Edition [6.1 Build 7600] (x64)

Endret av Kuldesjokk
Lenke til kommentar

Jeg har forstått at M4 128GB er et godt valg for OS, men jeg lurte på å kjøpe M4 256GB i tillegg for å lagre spill på (Steam osv). Er det bortkastede penger da jeg har en 1TB WD Black liggende, eller vil det være mye å hente med tanke på lastetider her også?

Endret av TXD1979
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...