madsc90 Skrevet 2. august 2011 Del Skrevet 2. august 2011 En singel disk i Raid-modus er AHCI. Du mister altså ikke TRIM. Lenke til kommentar
branick Skrevet 2. august 2011 Del Skrevet 2. august 2011 En singel disk i Raid-modus er AHCI. Du mister altså ikke TRIM. Nå følte jeg meg litt flau over at jeg fikk et så banalt enkelt svar på noe jeg anså som en stor problemstilling Takk for hjelpen Lenke til kommentar
Cthulhu Dawn Skrevet 2. august 2011 Del Skrevet 2. august 2011 (endret) hei, tenkte å kjøpe en billig ssd til å ha os på. tenker crucial m4 64gb eller intel 320 40gb. er disse greie? noen andre i samme prisklasse som man heller bør gå for? Endret 2. august 2011 av Cthulhu Dawn Lenke til kommentar
branick Skrevet 2. august 2011 Del Skrevet 2. august 2011 En singel disk i Raid-modus er AHCI. Du mister altså ikke TRIM. Nå følte jeg meg litt flau over at jeg fikk et så banalt enkelt svar på noe jeg anså som en stor problemstilling Takk for hjelpen Og enda flauere skal man visst bli... Hvis jeg kun går til BIOS og endrer sata konfigurasjon fra AHCI modus til RAID modus, da vil jo ikke systemet boote opp fant jeg ut. Havner jo rett på BSOD med feilkode STOP 0x0000007B. Kan jeg endre sata konfigurasjonen i BIOS etter at systemet er installert i AHCI modus? Evt, hvordan gjøres dette? Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 2. august 2011 Del Skrevet 2. august 2011 Jeg får ikke kjørt HDDerase her. Får melding om at den er i "frozen status". Dette har jeg fått før med det gamle hovedkortet, men da har jeg kommet rundt det ved å boote opp uten strøm på SSD'n, og så plugga den inn før jeg starta HDDErase. Men dette funker ikke med det nye kortet...! Noen som vet hvordan man kan få dette til? PS : Asus P8Z68-V PRO kort og C300 SSD. Har prøvd både HDDErase 3.3 og 4.0 og ingen av dem klarer å låse opp min C300. Lenke til kommentar
Daddy_DJ Skrevet 2. august 2011 Del Skrevet 2. august 2011 En singel disk i Raid-modus er AHCI. Du mister altså ikke TRIM. Nå følte jeg meg litt flau over at jeg fikk et så banalt enkelt svar på noe jeg anså som en stor problemstilling Takk for hjelpen Og enda flauere skal man visst bli... Hvis jeg kun går til BIOS og endrer sata konfigurasjon fra AHCI modus til RAID modus, da vil jo ikke systemet boote opp fant jeg ut. Havner jo rett på BSOD med feilkode STOP 0x0000007B. Kan jeg endre sata konfigurasjonen i BIOS etter at systemet er installert i AHCI modus? Evt, hvordan gjøres dette? Siterer fra side 4-19 (4.4.5) for hovedkortet ditt: "All exisiting data on the hard disk drives will be erased when creating or deleting a RAID array. Ensure that you have back up all your data in your hard disk drives before making any change to the drive status." Dette kommer av at AHCI/RAID eller IDE definerer hvordan dine data lagres på det fysiske mediet. Lenke til kommentar
branick Skrevet 2. august 2011 Del Skrevet 2. august 2011 En singel disk i Raid-modus er AHCI. Du mister altså ikke TRIM. Nå følte jeg meg litt flau over at jeg fikk et så banalt enkelt svar på noe jeg anså som en stor problemstilling Takk for hjelpen Og enda flauere skal man visst bli... Hvis jeg kun går til BIOS og endrer sata konfigurasjon fra AHCI modus til RAID modus, da vil jo ikke systemet boote opp fant jeg ut. Havner jo rett på BSOD med feilkode STOP 0x0000007B. Kan jeg endre sata konfigurasjonen i BIOS etter at systemet er installert i AHCI modus? Evt, hvordan gjøres dette? Siterer fra side 4-19 (4.4.5) for hovedkortet ditt: "All exisiting data on the hard disk drives will be erased when creating or deleting a RAID array. Ensure that you have back up all your data in your hard disk drives before making any change to the drive status." Dette kommer av at AHCI/RAID eller IDE definerer hvordan dine data lagres på det fysiske mediet. Ja, dette er jeg inneforstått med. Jeg visste dog ikke at ved opprettelse av et nytt RAID0 oppsett med NYE disker i en allerede FERDIG installert pc, så ville alt jeg har på SSD'en, den andre SSD'en, og min spinkle 750GB gamle lagringsdisk OGSÅ permanent slettes. Jeg forstod det slik at det som lå på de diskene jeg valgte til RAID ville bli slettet, og dette er jeg godt vant med fra før av. Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 2. august 2011 Del Skrevet 2. august 2011 Du sletter kun data på disker/SSD'er du lager raid med, alle andre er urørt mtp data, gå til SSD Benchetråden så finner du oppskrift på AHCI til Raid uten reinstall, er det samme som IDE til AHCI... Lenke til kommentar
branick Skrevet 2. august 2011 Del Skrevet 2. august 2011 Du sletter kun data på disker/SSD'er du lager raid med, alle andre er urørt mtp data, gå til SSD Benchetråden så finner du oppskrift på AHCI til Raid uten reinstall, er det samme som IDE til AHCI... Der ja Takker og bukker for henvisning. Er det forresten mye å hente/tape på RAID via BIOS kontra diskbehandling? Lenke til kommentar
Ourasi Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 Siden det er HDD du skal kjøre i raid0, vil du tjene litt på "WriteBack Cache" via RST til Intel, men ytterst lite ellers.. Men bedre er det, og enklere å knote med senere, så det er ikke bortkastet arbeid du legger ned, ikke mye jobb heller, nå som du veit hvordan... 1 Lenke til kommentar
Kuldesjokk Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 (endret) Poster en post fra toppen av forrige side da jeg ikke fikk svar og tipper den bare ble uheldig oversett pga plassering Ser at Corsair har en tendens til å skylde på satakabelen hvis man har bsod og freeze problemer, hvor viktig er det egentlig å ha nøyaktig riktig kabel? ... Hvis kabelen er av god kvalitet skal det ikke ha noe å si, kvaliteten på medfølgende kabler er normalt sett kurant men det er absolutt verdt å prøve en annen dersom man har problemer. Har ikke tips til en spesifikk kabel, virkelig grønn på den fronten, kan jo prøve da alt annet er prøvd Edit: Kan forsåvidt slenge med resultatene av min første samsung 470 bench i en samsung q330 laptop. Sequential Read : 224.683 MB/s Sequential Write : 219.721 MB/s Random Read 512KB : 178.577 MB/s Random Write 512KB : 208.927 MB/s Random Read 4KB (QD=1) : 12.359 MB/s [ 3017.4 IOPS] Random Write 4KB (QD=1) : 23.499 MB/s [ 5736.9 IOPS] Random Read 4KB (QD=32) : 120.480 MB/s [ 29414.2 IOPS] Random Write 4KB (QD=32) : 75.760 MB/s [ 18496.1 IOPS] Test : 100 MB [C: 14.4% (17.1/119.1 GB)] (x5) Date : 2011/08/03 10:09:33 OS : Windows 7 Ultimate Edition [6.1 Build 7600] (x64) Endret 3. august 2011 av Kuldesjokk Lenke til kommentar
Teodor1979 Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 Crucial's m4 SSD Tested At 64, 128, 256, And 512 GB! http://www.tomshardware.com/reviews/m4-ssd-capacity-comparison,2957.html Lenke til kommentar
Anv Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 Grei test av m4 men den sa jo ikke noe som man ikke allerede visste, 128GB er raskest og har vært og er det beste valget. Lenke til kommentar
johome Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 (endret) Litt pussig oppførsel av m4 256 GB IO meter og Random Read. Se i spoiler : Endret 3. august 2011 av johome Lenke til kommentar
Anv Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 Jeg studerte ikke alle grafene men 256GB er litt merkelig så jeg ser ikke bort fra at det kan være riktig. Skal kjøre noen tester når Ourasi får lagt opp ny testprotokoll i benchmark tråden Lenke til kommentar
Teodor1979 Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 (endret) Jeg har forstått at M4 128GB er et godt valg for OS, men jeg lurte på å kjøpe M4 256GB i tillegg for å lagre spill på (Steam osv). Er det bortkastede penger da jeg har en 1TB WD Black liggende, eller vil det være mye å hente med tanke på lastetider her også? Endret 3. august 2011 av TXD1979 Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 256GB burde holde til både OS, programmer og spill TXD1979... Hvis ikke får du jo M4 i 512GB. Skal du ha to SSD'er så kan du vel like gjerne kjøre RAID 0. Lenke til kommentar
Teodor1979 Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 256GB burde holde til både OS, programmer og spill TXD1979... Hvis ikke får du jo M4 i 512GB. Skal du ha to SSD'er så kan du vel like gjerne kjøre RAID 0. Hmmm... 512-versjonen er faktisk billigst pr. GB så det var kanskje ikke så dumt nei Lenke til kommentar
Kuldesjokk Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 Det som irriterer meg, men man får gjort svært lite med er når man som meg vil ha en 60gb til OS + en 120/240gb til spill så får man alltid en disk med dårligere ytelse til OS, noe dritt når man vil dele opp i flere disker Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 Da har jeg straks denne IDE SSDen på døra, blir spennende å teste i en 8 år gammel laptop. http://www.dustinhome.no/transcend-25-64gb-ssd-ide-mlc/product/5010464352?csref=Prisjamforelse_Prisjakt_1275 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå