Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Ser at Corsair har en tendens til å skylde på satakabelen hvis man har bsod og freeze problemer, hvor viktig er det egentlig å ha nøyaktig riktig kabel?

...

Hvis kabelen er av god kvalitet skal det ikke ha noe å si, kvaliteten på medfølgende kabler er normalt sett kurant men det er absolutt verdt å prøve en annen dersom man har problemer.

 

Har ikke tips til en spesifikk kabel, virkelig grønn på den fronten, kan jo prøve da alt annet er prøvd :)

 

Edit: Ble en snodig quote :p

Endret av Kuldesjokk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjørt vanlig formatering på enheten, kjørte en test som var helt fin. Begynte å lagre noe data på disken 3-4GB med filer. Oppdaget straks at den gikk på trynet igjen. Forsøkte å kjøre test en gang til, men nå klarer den ikke opprette testfilen igjen.

 

Intel Toolbox finner ingen feil overhodet.

Lenke til kommentar

Kjørt vanlig formatering på enheten, kjørte en test som var helt fin. Begynte å lagre noe data på disken 3-4GB med filer. Oppdaget straks at den gikk på trynet igjen. Forsøkte å kjøre test en gang til, men nå klarer den ikke opprette testfilen igjen.

 

Intel Toolbox finner ingen feil overhodet.

 

 

Kjør HDDErase i IDE+Compatible (har litt ymse navn, men styr unna Enhanced), uten "Compatible" i IDE options, vil HDDErase bare stå med blinkende cursor på svart skjerm, du klarer dette greit om du gjør det riktig... Om det fixer SSD'en er en annen sak, men at det er det beste for å resette den er det liten tvil om, så din beste mulighet ligger her, løser ike dette problemet så har du en bankers RMA...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Noen som har en formening om disse enhetene:

- TRANSCEND 2.5" 64GB SSD IDE MLC (ATA-100) 55/21 MB/s

- TRANSCEND 2.5" 32GB SSD IDE MLC (ATA-66) 26/8 MB/s

 

Kan fungere i følgende maskiner?

- IBM Thinkpad T42 (PATA utgave)

- Compaq nc8230

 

Riktignok er ikke disse SSDene ATA-133 men det skal jo være bakoverkompatibelt og uansett bedre enn HDD vil jeg tro. På sistnevnte maskin har HDDen nå en god del defekte sectorer så det frister mer å prøve en SSD enn å gå for en HDD. En Asus Eee 1101HA ble vesentlig mer livat med en Intel40V.

 

 

Ellers bruker ikke noen av maskinene mer enn rundt 12GB diskplass med Win7-32bit (forløpig uten office) så jeg vurderer å gå for 32GB utgaven selv om den har en del dårligere overføringshastigheter.

 

 

EDIT:

Tror jeg prøver å kjøpe inn 64GB utgaven så får jeg se hvordan det går. Er en del fotofiler, itunesfiler, mobilvideoer ol. som skal inn fra migration backup så diskbehovet kan øke en god del.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Hva er best å gjøre med tanke på partisjonering av SSD? Jeg er vant til å lage en relativt liten OS partisjon som blir ca 50-70% full, og så ha resten til spill og dokumenter slik at det er lettere å reinstallere OS uten å miste data. Vil partisjonering føre til at skrivefordelingen blir mindre jevn og at all skriving vil foregå internt fysisk på den delen av disken som inneholder partisjonen, eller vil kontrolleren (forhåpentligvis) fysisk ignorere partisjonene når den fordeler data?

Lenke til kommentar

Kontrolleren vil spre skrivingen på hele SSD-en, LBA er flytende nettopp av denne årsak så du kan gjøre akkurat som du vil.

 

Nå er jeg personlig ikke tilhenger av å partisjonere SSD-er rett og slett fordi det har ingen ytelsesfordel (slik man hadde det på HDD) og sist men ikke minst fordi man på dagens SSD-er enda er avhengig av å rense frs tid til annen (svært skjeldent men dog) og man kan ikke rense bare en enkelt partisjon.

 

Så lenge man har gode backup rutiner er det selvsagt ikke noe problem uansett hvilken modell du velger.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Jo det funker, men det er av og til en full erase av disk trengs om si noe feiler så du ikke kommer i windows igjen. Da sletter du alt, inkl evt partisjoner på disken.

 

Og når du sier at du gjerne vil ha liten C: da kjøper du bare en 64 eller 128g SSD for C så har du alt andre på gamle disker. Jeg har 3 terra totalt med 128g SSD, og funker meget fint nå.

 

 

Personlig ville jeg ihvertfall ikke kjøpt si en 240g for så å partisjonere denne.

Lenke til kommentar

Rensing kan være å kjøre den manuelle toolboxen til Intel men det er bare en delvis rensing, en full rensing innebærer "secure erase".

Nå er det bare Intel som har en manuell TRIM, de andre er mer avhengig av GC (Garbage Collection) og det fungerer selvsagt det også.

 

TRIM og GC løser ikke alle problemene men for noen kan ytelsen selvsagt vare i flere år, jeg synes imidlertid det ikke er noe problem å rense en gang i ny og ne, hvis man merker at ytelsen har falt så er det normalt sett ingen vei utenom.

 

Jeg skal slenge ut noen screenshots som viser ytelsen før og etter Intel's Toolbox, og det er på en SSD med TRIM men som skriver døgnet rundt. (en del av Endurance testen på XS)

 

...

post-137664-0-84274100-1312280546_thumb.png

post-137664-0-10877600-1312280552_thumb.png

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Og når du sier at du gjerne vil ha liten C: da kjøper du bare en 64 eller 128g SSD for C så har du alt andre på gamle disker. Jeg har 3 terra totalt med 128g SSD, og funker meget fint nå.

 

Personlig ville jeg ihvertfall ikke kjøpt si en 240g for så å partisjonere denne.

Vel, jeg har en 160Gb G2 nå, og jeg har veldig mye plass til overs utover OS. Jeg foretrekker å ha en ekstra partisjon med de mest brukte spillene på resten. Ideelt hadde jeg kjøpt en 240gb (eller større) for å få alt av spill på den men det blir for dyrt. Jeg flytter også mappene med appdata, saves osv til denne partisjonen slik at jeg fint kan reinstallere windows hvis det kræsjer eller jeg bare måtte føle for det. Jeg har alltid gjort det slik tidligere og jeg ser ikke så mye grunn til å endre på det, det er praktisk for meg å gjøre det sånn. Etterhvert som størrelsene på SSD vokser, så tipper jeg flere vil begynne å tenke på partisjonering, det var jo veldig vanlig å gjøre på snurredisken man hadde OS på.

Lenke til kommentar

Problemet er generelt sett fra hva jeg har lest at trim stort sett foregår i Win, og om win crasher så vil info ligge der selv om du formaterer disken under re-install. Om intel har en force trim løsning så er jo det greit. :) (sånn jeg har skjønt det etter å lest litt om det)

 

Men som på min OCZ så er det beste for meg og ta en secure earase før reinstall av win. Og da forsvinner alt av seg selv. Altså begge de ekstra partisjonene som lages under install. Dette vil nok å hende for deg og, om du tar full erase, så du "slipper" å slette partisjonen.

 

I mine øyne når du har en SSD så er en partisjon litt "bortkastet" ihvertfall. (generelt sett synes jeg å partisjonere en disk under 500g er litt bortkastet)

Lenke til kommentar

Har et spørsmål til alle SSD-entusiaster. Finnes det SSD med S-ATA 3 som til nå har vært fullstendig problem/bug-fri? Jeg har ikke tørt å handle meg ny SSD etter ocz vertex 3 max iops-fadesen, å jeg leser at folk har problemer med Corsair Force 3 og GT, Crucial M4, Intel 320-serien og også 510-serien.

 

Trodde f.eks Force 3-serien var fikset, men ser folk som nylig har handlet denne har trøbbel.

 

Jeg trodde også at Intel 510 og Crucial M4 var sikre valg, og har egentlig bare ventet på et godt tilbud på en av dem, men nå leser jeg på diverse forum at folk har problemer med disse også :ermm:

 

Kan noen forresten forresten forklare meg hva "stuttering" er? :hmm:

Endret av TXD1979
Lenke til kommentar

Det andre får noen andre svare på. Men stuttering som jeg har merket\skjønt, er at pcn små fryser til tider under lav load. Som når du plutselig åpner ny fane i nettleser, så tar pcn å låser seg en stund. Går ut fra det er det som andre forbinder med det og, men kan så klart ta grådig feil :)

Lenke til kommentar

Stuttering vil oppleves som at det går litt i rykk og napp. (små pauser)

Det er ingen SSD-er som er i salg som skal gi stuttering, hvis så er tilfelle er det andre faktorer som spiller inn.

 

Det er ingen SSD-er som er garantert problemfrie men Crucial m4 og Intel 510 er definitivt blant de med minst problemner.

LPM har vært en av de store årsakene til disse problemene og LPM kan man skru av.

 

Når det gjelder SF baserte SSD-er er første generasjon rimelig problemfrie, den siste utgaven har hatt problemer som ser ut til å være løselig med firmware og innstillinger i bios/OS men det har tatt *mye* tid.

Det er ikke slik at alle har disse problemene men har man en maskin hvor dette slår ut så hjelper det selvsagt lite.

Jeg har vært igjennom en del stk Vertex 3, Agility 3 og Force GT og det er bare Agility 3'en som har gått i retur, resten har fungert til mitt bruk.

Nå er det en ny firmware fra OCZ (2.11) som ser ut til å løse mange problemer men man kan ikke være 100% sikker.

 

Slik situasjonen er nå vil jeg nesten anbefale å kjøpe OCZ hvis man skal ha en SF2 basert SSD, rett og slett pgs at de kommer med hyppige firmware oppdateringer. Det er ingen tvil om at de andre leverandørene vil komme med oppdateringen men frekvensen er ukjent.

(eller du kan vente litt :))

Lenke til kommentar

Nå er jeg personlig ikke tilhenger av å partisjonere SSD-er rett og slett fordi det har ingen ytelsesfordel (slik man hadde det på HDD) og sist men ikke minst fordi man på dagens SSD-er enda er avhengig av å rense frs tid til annen (svært skjeldent men dog) og man kan ikke rense bare en enkelt partisjon.

 

Min erfaring med to partisjoner på SSD er basert på 2xC300/2xX25-M/2xX25-E i raid0, og med C300 har 2 partisjoner en benchmålbar ytelsesfordel, ikke mye men absolutt målbar, selv etter at man tar med aktiviteten fra OS som negativ faktor ved benching. Dette er ikke like målbart på singel SSD med 2 partisjoner.

 

En annen fordel med to partisjoner på raid0, er at man kan definere dette som to raid0 oppsett i Intel Raid biosen

med forskjellig stripestørrelse, og således velge det som passer best for OS på den ene partisjonen, og det som passer best for det som er på den andre.. Backup er enkelt på slikt oppsett....

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg har akkurat kjøpt meg 2 nye disker jeg tenkte å sette opp i RAID0 og bruke som mellomlagring for filer før de havner på serveren min. Dette er 2 stk 2TB caviar black disker som nå gir meg litt hodebry.

 

Jeg har nemlig et par SSD'er i maskinen min også. En Corsair force 3 til OS, og en C300 til steam og fraps.

 

I manualen til hovedkortet mitt står det en liten notis som bekymrer meg. Hvis jeg ønsker å raide de to nye diskene mine, så vil alle sata tilkoblinger på hovedkortet bli satt til RAID sammen med de nye. Hva gjør dette med TRIM? Mister jeg trim pga dette valget? Det står jo til vanlig i AHCI modus.

 

Øivind

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...